Fläktar snurra på 100% med Asus P8Z77-I Hjälp!!!

Permalänk
Medlem

Fläktar snurra på 100% med Asus P8Z77-I Hjälp!!!

Hej
Köpt en blankande ny Asus P8Z77-I moderkort. Och stoppade in min i5 2500K och en Push Pull Antec Kuhler 620 med två identisk Yate loon 120mm fläkt
Har nyligen byte ut en väl fungerande Asus P8P67-M PRO moderkort, samma CPU samma kylning.

Problemet är fläkterna på den nya kortet snurra för fullt 100% Verkan senaste speedfan eller ASUS egen ASUS suite II med Fan Expert hjälper. Det stå systemfan på speed fan 2139rpm!!
Har provat masser oliker variationer och konfigerationer på speedfan och Asus Suite utan framgång. Även gott in i biosen och ändrade setting för fläktar
Kortet har den senaste bios 0706.
Ingenting hjälper

Den nya Asus P8ZZ7-I är mini ATX format med bara två fläkt kontakt; chassis och CPU
Det gick hur bra som helst att styra fläktar med min GAMMALT P8P67-M PRO kort i en Windows8 miljön

Är det defekt eller har jag missat nåt. allt är updaterat
Enligt speedfans hemsida har den stöd för NCT6779D chipset som kontroller fläkt kontakten

Hjälp

Visa signatur

My Rig https://classic.prisjakt.nu/list.php?ftg_check=on&exclude_ftg...
Fel av mig! Men sjutton vad snabba ni är på att kommentera vad andra gör och inte gör rätt och fel... :/

Permalänk
Medlem

Förutsätter helt att detta är fläktar anslutna till moderkortets fläktkontakter.

Vad är det för fläktar? PWM eller ej? (3- eller 4-pin?)

I så fall, hur är bios/uefi-inställningarna för fläktuttagen? Brukar finnas en inställning för typ samt någon inställning där man kan styra lite hur mycket de måste dra på...

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem

grävt nere in Asus Forums, långt ner. Mkortet köra bara PWM 4 pins!! Om jag viste det skulle inte har köpt

Visa signatur

My Rig https://classic.prisjakt.nu/list.php?ftg_check=on&exclude_ftg...
Fel av mig! Men sjutton vad snabba ni är på att kommentera vad andra gör och inte gör rätt och fel... :/