Intel Core i7-3930K vs. AMD FX-8150 8-Core Processor

Permalänk
Hedersmedlem

Intel Core i7-3930K vs. AMD FX-8150 8-Core Processor

Ska beställa en stationär dator snart och får välja mellan Intel Core i7-3930K Processor Socket-LGA2011, Six Core, 3.2Ghz, 12M eller AMD FX-8150 8-Core Processor Socket- AM3+, 3.6Ghz, 125W, 8MB L2 + 8MB L3 Cache, 32nm

Kommer att spela en hel del med datorn (krävande spel). Vilken CPU ska jag välja? Är Inteln snabbare än AMDs processor?

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av Phat^Trance:

Ska beställa en stationär dator snart och får välja mellan Intel Core i7-3930K Processor Socket-LGA2011, Six Core, 3.2Ghz, 12M eller AMD FX-8150 8-Core Processor Socket- AM3+, 3.6Ghz, 125W, 8MB L2 + 8MB L3 Cache, 32nm

Kommer att spela en hel del med datorn (krävande spel). Vilken CPU ska jag välja? Är Inteln snabbare än AMDs processor?

Den är snabbare och även ungefär dubbelt så dyr.
Ska du spela spel rekommenderas AMD FX-8350 eller Intel i5 3570k.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Hedersmedlem

Datorn jag väljer ut får kosta 25000kr så jag måste hålla mig till den summan

Så inteln är snabbare? är det en stor skillnad mellan dem?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Phat^Trance:

Datorn jag väljer ut får kosta 25000kr så jag måste hålla mig till den summan

Så inteln är snabbare? är det en stor skillnad mellan dem?

om du har 25k skulle jag köpa en 3770K om du bara ska spela mest och inte köra något jätte avancerat

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Phat^Trance:

Datorn jag väljer ut får kosta 25000kr så jag måste hålla mig till den summan

Så inteln är snabbare? är det en stor skillnad mellan dem?

Det kan man säga...men även om datorn kostar 25k så är det oerhört onödigt att köpa 3930K, den är endast till för flertrådade program och videoredigering etc som är helt onödigt då du endast kommer spela. Visst, det kanske är krävande spel men 3930K gör verkligen INGENTING mer än en 3570K skulle kunna göra för dig, det är att slänga 2000 spänn i sjön om du köper 3930K.

Man kan aldrig ha för mycket pengar, köp en jättebra skärm för dom där 2000kr som du sparar istället

Edit: Inte för att vara dryg eller så men hur f*n kan du inte veta sådant här efter 11 års tid på Sweclockers, vad är din hemlighet?

Visa signatur

Den digitala högborgen: [Fractal Design Meshify C] ≈ [Corsair RM850x] ≈ [GeForce RTX 3080] ≈ [AMD Ryzen 7 7800X3D ≈ [Noctua NH-U14S] ≈ [G.Skill Flare X5 32GB@6GHz/CL30] ≈ [MSI MAG B650 TOMAHAWK] ≈ [Kingston Fury Renegade 2 TB] ≈

Permalänk

Går inte att jämföra dem, då i7:an kostar cirka 3k mer... Det är ju tre grafikkort istället för två!

Visa signatur

Insert funny joke here

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Uzanar:

Edit: Inte för att vara dryg eller så men hur f*n kan du inte veta sådant här efter 11 års tid på Sweclockers, vad är din hemlighet?

haha har varit lite inaktiv när det kommer till Hårdvara. Datorn jag har nu är ca 4 år gammal och då fanns det andra delar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Phat^Trance:

haha har varit lite inaktiv när det kommer till Hårdvara. Datorn jag har nu är ca 4 år gammal och då fanns det andra delar

du kan fortfarande läsa grafer hoppas jag

http://www.sweclockers.com/recension/15291-intel-core-i7-3770...

där har du en recension med prestandatest, det finns am3+ socket 2011 och socket 1155 processorer med i graferna.
avgör själv om prisskillnaden är befogad i de program du kan tänkas använda.

Visa signatur

| HAF932 | Ryzen 3700X @ 4,3 GHz | Gigabyte X570 Aorus Ultra | 32 GB G.Skill @ 3600 MHz | RTX 2070 @ 2 GHz | O2 + ODAC | MP600 1TB + 2x 2TB RAID 1 + 2x 2TB RAID 1 | Win10 Pro 64-bit |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Phat^Trance:

haha har varit lite inaktiv när det kommer till Hårdvara. Datorn jag har nu är ca 4 år gammal och då fanns det andra delar

Hehe kan ju vara bra om du berättar:
Ska du bygga själv?
SKa OS ingå?
Ska den användas till spel eller annat som musikproduktion, eller rendering eller annat?
Ska skärm, mus, tangentbord, högtalare, hörlurare o skärm ingå?

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Phat^Trance:

haha har varit lite inaktiv när det kommer till Hårdvara. Datorn jag har nu är ca 4 år gammal och då fanns det andra delar

Haha, okej där ser man!
Känns skapligt komiskt att läxa upp en hedersmedlem från 2001!

Men jag såg från ett tidigare inlägg från dig att du plockar ihop någonting på komplett och jag tycker inte att det är så prisvärt, satsa istället på att plocka ihop egna delar för hand eller köp denna dator: http://cdon.se/hemelektronik/thor_jofur_v2_-_intel_i7-3930_-_...

Jag står fortfarande fast vid min åsikt om 3930K som datorn där innehåller men du får 2st GTX 690'n och en ganska bra spelskärm så det är väl perfekt för dig (Du har väl ändå en skapligt gammal skärm kan jag tänka mig?) Köper du den då kan du nog sitta säkert i 4 år till

Visa signatur

Den digitala högborgen: [Fractal Design Meshify C] ≈ [Corsair RM850x] ≈ [GeForce RTX 3080] ≈ [AMD Ryzen 7 7800X3D ≈ [Noctua NH-U14S] ≈ [G.Skill Flare X5 32GB@6GHz/CL30] ≈ [MSI MAG B650 TOMAHAWK] ≈ [Kingston Fury Renegade 2 TB] ≈

Permalänk
Visa signatur

Chassi: Fractal Design R4. CPU:Intel Core i5 3570K @ 3,6 Ghz Moderkort: Z77 Asrock Extreme 4 GPU: XFX 6870. PSU: OCZ 600w 80+ Bronze HDD: Seagate 1TB RAM: Corsair 8GB CL9 1600Mhz VENGEANCE LP
CPU Kylare: Cooler Master Hyper 212 EVO

Permalänk
Medlem
Skrivet av Uzanar:

Jag står fortfarande fast vid min åsikt om 3930K som datorn där innehåller men du får 2st GTX 690'n och en ganska bra spelskärm så det är väl perfekt för dig (Du har väl ändå en skapligt gammal skärm kan jag tänka mig?) Köper du den då kan du nog sitta säkert i 4 år till

Socket 2011 processor och GTX 690 quad sli... Jo man känner sig en aning underlägsen när man ser sånna..

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte Z490M Gaming X CPU: i5 10600k @ 4,9ghz CPU kylare: Corsair H60v3 GPU: MSI GeForce RTX 3080 GAMING Z TRIO RAM: 16GB Corsair Vengeance DDR4 2933 mhz Nätagg: Antec HCG Gold 750W Lagring: Samsung 250gb SSD + M.2 Samsung 970 EVO 1TB Chassi: Fractal Design Focus G Mini

Permalänk
Medlem

Kul med 4 grafikkort och 3st PCi-e 16x platser, bra tänkt där.

Skrivet av Uzanar:

Haha, okej där ser man!
Känns skapligt komiskt att läxa upp en hedersmedlem från 2001!

Men jag såg från ett tidigare inlägg från dig att du plockar ihop någonting på komplett och jag tycker inte att det är så prisvärt, satsa istället på att plocka ihop egna delar för hand eller köp denna dator: http://cdon.se/hemelektronik/thor_jofur_v2_-_intel_i7-3930_-_...

Jag står fortfarande fast vid min åsikt om 3930K som datorn där innehåller men du får 2st GTX 690'n och en ganska bra spelskärm så det är väl perfekt för dig (Du har väl ändå en skapligt gammal skärm kan jag tänka mig?) Köper du den då kan du nog sitta säkert i 4 år till

Den där Thor datorn ser ganska galet prisvärd ut alltså

Visa signatur

Primär: R9 3900X | ASUS X570-F Gaming | NH-D15 | 64GB@3200MHz | RTX 3080 10GB | Seasonic 850W | Fractal Define R6 |
Gamla bettan: i5 750@3.8GHz | 8GB | HD5770 | Corsair VS 550W | FD R2 |

Permalänk
Medlem

4 grafikkort är tyvärr totalt värdelöst. Det skalar så dåligt att det inte är värt.
3 st däremot är något som fortfarande skalar bra, kan även vara trevligt o ha med 3st skärmar surround/eyefinity

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Phat^Trance:

Datorn jag väljer ut får kosta 25000kr så jag måste hålla mig till den summan

Så inteln är snabbare? är det en stor skillnad mellan dem?

Ska du ha workstation eller mainstream dator, det är det som avgör vilken CPU du bör välja. Workstation är kraftigare och stabilare medans mainstream riktar sig mot vanliga konsumenter som inte har samma krav på stabilitet och prestanda.

2013 kommer flertalet spel i enbart 64-bit, då får du mer nytta av den högre bandbredden hos en 3930k.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Hedersmedlem

Den där thor datorn ( http://cdon.se/hemelektronik/thor_jofur_v2_-_intel_i7-3930_-_... ) ser ungefär lika ut som den jag tänkte beställa från Komplett.se

Dock så får man endast med 1x GTX690 kort med kompletts version. Däremot så är Thor burken en av dom fulaste burkarna jag sett. ush!

Komplets version (konfigurerade standard versionen lite):

Komplett Xtreme i75

Artikelnummer:766604
Stötsäker kartong
SteelSeries QcK musmatta
Corsair Obsidian 650D Midi Tower Svart
Silver Power SP-S850 850W PSU
Intel® Core i7-3930K Processor
ASUS P9X79 LE, Socket-2011, KUN PC-PROD
Corsair Vengeance DDR3 1866MHz 32GB CL10
Corsair H100 Hydro Series CPU Kylare
Gainward GeForce GTX 690 4GB PhysX CUDA
Corsair SSD Force Series GT 240GB 2.5"
Seagate Barracuda® 2TB
Samsung DVD Writer, SH-224BB
Logitech Gaming Keyboard G105
Logitech G400 Gaming Mouse (MX518)
MS ROYALTY Win 8 PRO Nordic
MS COA Win Pro 8 32-bit/x64 Nordic
Garanti 3 års inskicksgaranti

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Phat^Trance:

Den där thor datorn ( http://cdon.se/hemelektronik/thor_jofur_v2_-_intel_i7-3930_-_... ) ser ungefär lika ut som den jag tänkte beställa från Komplett.se

Dock så får man endast med 1x GTX690 kort med kompletts version. Däremot så är Thor burken en av dom fulaste burkarna jag sett. ush!

Komplets version (konfigurerade standard versionen lite):

Komplett Xtreme i75

Artikelnummer:766604
Stötsäker kartong
SteelSeries QcK musmatta
Corsair Obsidian 650D Midi Tower Svart
Silver Power SP-S850 850W PSU
Intel® Core i7-3930K Processor
ASUS P9X79 LE, Socket-2011, KUN PC-PROD
Corsair Vengeance DDR3 1866MHz 32GB CL10
Corsair H100 Hydro Series CPU Kylare
Gainward GeForce GTX 690 4GB PhysX CUDA
Corsair SSD Force Series GT 240GB 2.5"
Seagate Barracuda® 2TB
Samsung DVD Writer, SH-224BB
Logitech Gaming Keyboard G105
Logitech G400 Gaming Mouse (MX518)
MS ROYALTY Win 8 PRO Nordic
MS COA Win Pro 8 32-bit/x64 Nordic
Garanti 3 års inskicksgaranti

Du ska ha cdon versionen... dubbelt så bra för gaming!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Phat^Trance:

Den där thor datorn ( http://cdon.se/hemelektronik/thor_jofur_v2_-_intel_i7-3930_-_... ) ser ungefär lika ut som den jag tänkte beställa från Komplett.se

Dock så får man endast med 1x GTX690 kort med kompletts version. Däremot så är Thor burken en av dom fulaste burkarna jag sett. ush!

Komplets version (konfigurerade standard versionen lite):

Komplett Xtreme i75

Artikelnummer:766604
Stötsäker kartong
SteelSeries QcK musmatta
Corsair Obsidian 650D Midi Tower Svart
Silver Power SP-S850 850W PSU
Intel® Core i7-3930K Processor
ASUS P9X79 LE, Socket-2011, KUN PC-PROD
Corsair Vengeance DDR3 1866MHz 32GB CL10
Corsair H100 Hydro Series CPU Kylare
Gainward GeForce GTX 690 4GB PhysX CUDA
Corsair SSD Force Series GT 240GB 2.5"
Seagate Barracuda® 2TB
Samsung DVD Writer, SH-224BB
Logitech Gaming Keyboard G105
Logitech G400 Gaming Mouse (MX518)
MS ROYALTY Win 8 PRO Nordic
MS COA Win Pro 8 32-bit/x64 Nordic
Garanti 3 års inskicksgaranti

Jag skulle hellre kört på ett paket för kanske 18-19k och sen köpt 3 fina skärmar och gört eyefiniti/surrund.
kan slänga ihop ett paket.

EDIT: http://www.prisjakt.nu/list.php?l=2219061&view=o
där

Visa signatur

Hemmabio - LG C7 55", nVidia Shield TV 2017, Onkyo TX-NR656, Dynavoice DF-5, Dynavoice DX-5, Dynavoice DC-5
Server - Dell T20 /w E3-1225v3, 1050 TI 4GB, 24GB RAM, 30TB HDD /w parity + 628GB SSD
Bärbart Retina Macbook Pro 13" Early 2015 [i5, 512GB],Sony Xperia 5 II , MediaPad 5 10,8"

Permalänk
Hedersmedlem

För övrigt så har jag redan en bra 27 tuim skärm så jag behöver inte ha en skärm till

Sugen på o beställa den där datorn från CDON, men som sagt burken e klart en av dom fulaste burkar jag någon sett. Den e så pass ful så att jag funderar på o skaffa komplett datorn istället

Permalänk
Medlem

Skaffa en 3570K om du skall spela istället, och sats på lite mer lagring eller så.
Jag kör en 3930K och har en 3570K i min andra dator, är ingen skillnad mellan spel egentligen.

Visa signatur

Ryzen 5800X3D | 64 GB Ram | 7900 XTX | Seagate FireCuda 520 2TB * 3

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Lodisen:

Skaffa en 3570K om du skall spela istället, och sats på lite mer lagring eller så.
Jag kör en 3930K och har en 3570K i min andra dator, är ingen skillnad mellan spel egentligen.

Kanske inte nu men jag hade tänkte o behålla samma dator i 2-3 år
Jag har redan allt som jag behöver när det kommer till "kringutrustningen" så jag är endast ute efter kraften i datorn, vilket thor datorn verkar vara bäst på. Den personen som valde den chassin borde få sparken asså! Hade det inte varit för hur ful den burken är så hade jag redan beställt en

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Phat^Trance:

Kanske inte nu men jag hade tänkte o behålla samma dator i 2-3 år
Jag har redan allt som jag behöver när det kommer till "kringutrustningen" så jag är endast ute efter kraften i datorn, vilket thor datorn verkar vara bäst på. Den personen som valde den chassin borde få sparken asså! Hade det inte varit för hur ful den burken är så hade jag redan beställt en

Jag tycker att du ska välja delar och låta inet bygga. Om du vill kan jag sätta ihop ett paket senare, inklusive ett snyggt chassi

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av anon99339:

Jag tycker att du ska välja delar och låta inet bygga. Om du vill kan jag sätta ihop ett paket senare, inklusive ett snyggt chassi

Skickades från m.sweclockers.com

Hmmm kollar in deras sida men hittar ingen funktion på sidan där man kan bygga ihop en dator genom att välja delar?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sweex:

Jag skulle hellre kört på ett paket för kanske 18-19k och sen köpt 3 fina skärmar och gört eyefiniti/surrund.
kan slänga ihop ett paket.

EDIT: http://www.prisjakt.nu/list.php?l=2219061&view=o
där

Kan bli lite dåligt med enbart 2GB VRAM, borde ta 4GB varianten då.

Permalänk
Skrivet av Phat^Trance:

Hmmm kollar in deras sida men hittar ingen funktion på sidan där man kan bygga ihop en dator genom att välja delar?

De funkar så att du väljer ut delar som du vill ha i din dator och sedan väljer du "Inet bygger ihop datorn för x antal kronor". Så bygger dom en dator av delarna du har valt för runda slängar 700kr om ja inte kmr helt fel ihåg.

Rekomenderar dock att bygga själv, mycke roligare att pyssla o ha sig

Visa signatur

Dator:: P9X79 Deluxe || Intel Core i7-3930K CPU @ 3.20GHz, Corsair H100 || Corsair Vengance 4x8 GB @ 1600MHz || Samsung 830 128GB || AMD Radeon HD 7870 ~Stock ||
Laptop:: ASUS Zenbook i7, 4gb ram, nVidia 620m

Permalänk
Medlem

välj dina delar och lägg dom i kundvagnen, sen lägg in detta http://www.inet.se/produkt/9990250/byggnation-och-test-av-dat...

Visa signatur

[PC] I7 3770K @ 4.6GHz| Asus R9 290 DirectCU II| Asus P8Z77-V Pro| Corsair Vengeance 2x8GB CL9| Corsair 750D| Fractal Design Tesla 650W| Samsung 840 Basic 250GB| Seagate Barracuda 1TB| Customloop| Creative Soundblaster Z

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Phat^Trance:

Hmmm kollar in deras sida men hittar ingen funktion på sidan där man kan bygga ihop en dator genom att välja delar?

Precis som de ovanstående inläggen säger

Jag rekommenderar också att du bygger själv, men vill du ha färdigbyggt är Inet riktigt bra.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Jag har själv ett fractal design arc chassi. Som i thor datorn, ser förjävligt ut på bild. Men inte så pjåkigt irl!

Visa signatur

-Citera för svar-

Permalänk
Medlem

Nu e ju jag bara en grining gubbe, men skulle jag lägga 25000:- på en dator hade jag till att börja med satsat på en 30" IPS skärm, går väl på ca 10k, resterande 15k räcker ju mer än väl till för att få ihop en riktigt bra burk.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Phat^Trance:

För övrigt så har jag redan en bra 27 tuim skärm så jag behöver inte ha en skärm till

Sugen på o beställa den där datorn från CDON, men som sagt burken e klart en av dom fulaste burkar jag någon sett. Den e så pass ful så att jag funderar på o skaffa komplett datorn istället

Testa ringa supporten och fråga om du kan välja ett annat chassi? Lägger du ner 25k på en dator så borde dom kunna fixa det tycker man.