Nästa generation Geforce och Radeon dröjer

Permalänk
Medlem
Skrivet av elajt_1:

Japp, fifan va dåligt kortet är. Du hade LÄTT slängt ihop nåt bättre hemma i källaren.

Från Anandtech när kortet precis hade släppts (mao ooptimerade drivisar), där de jämför prestanda i BF3:
What’s also interesting here is that once again the GTX 680 is doing very well compared to the dual-GPU cards. The GTX 590 and 6990 never pull away from the GTX 680, and at 1920 with FXAA the GTX 680 finally squeaks by and takes the top of the chart. Performance relative to the GTX 580 is also once again good for that matter, with the GTX 680 beating its predecessor by 48% at almost every resolution.
Game set and match?

Sen är det ju även lite lustigt att du känner till prestandan och priset på GTX780 som tydligen även går under namnet AUTOWIN. GK110 går inte ens att tillverka felfri än så länge, så jag skulle snarare kalla det för AUTOFAIL, eller EPICFAIL om du så vill

Haha 50%, dagens skämt, den statistiken är tagen där inte solen skiner

Ja, det är en educated guess hur GTX780 kommer prestera, bara kolla på alla tidigare flaggskepp och dess prestandaökning, sen så har vi specifikationer på GK110 så vi kan dra slutsats därifrån också.

Visa signatur

Projektlogg: Vector Qlimax

X APEX, 8700K @ 5200MHz, Trident Z 16GB @ 4133MHz CL16, RTX 2080 Ti, 970 M.2 SSD, RM1000x, EK A240

Permalänk
Avstängd
Skrivet av RzrTrek:

Sjukt dåligt av AMD och Nvidia, då min processor (2600K/ -HTT av) med stock inställningar klarar alla nuvarande spel (högsta grafikinställningar, 1080p upplösning)! Marknaden behöver fler högpresterande eller åtminstone mer prisvärda alternativ, innan man hoppar ur kontorsfönstret som Jan Helin. :annoyed:

Stackare där.. för GTX 670/80 och HD7970 klarar inte verkligen inte att köra alla spel som finns ute idag..

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Permalänk

Jag klagar inte. Nästa generation blir det uppgradering för min del, men jag behöver mina pengar till annat över vintern Lite surt iof då jag egentligen behöver mer VRAM till Skyrim Får väl dra ner lite på texturerna tills vidare.

Visa signatur

Intel i7 6700k @4.7Ghz | Be Quet! Dark Rock Pro 3 | Asus Z170 ROG Hero VIII | 32GB DDR4 Corsair Vengeance 3000Mhz | Asus 1080Ti Strix OC | Samsung 950 Pro M.2 250GB, Samsung EVO 850 120GB, Samsung EVO 840 250GB, & Seagate 7200rpm 4TB | Corsair HX 1050W | Fractal Design S | Asus Xonar U7 | Sennheiser PC360 | TrackIR 5 + ProClip | Eizo 27" EV2736W | HTC Vive | Windows 10 Pro

Permalänk

Inga goda nyheter för min del. Jag suktar efter en ny rigg. i5 750 + 2x5850 börjar ha svårt med höga inställningar. Speciellt när Crossfire är så jävla trasigt som det är.

Visa signatur

"Tråden får vara öppen så länge diskussionen hålls saklig och civiliserad. "
"... och där låser vi tråden. Tramspellar.
*Låst* "
Andreas D. ^^,
Citera för svar. =3

Permalänk

SKönt att slippa behöva uppgradera!

Visa signatur

EVGA 980 GTX SC | AMD Ryzen 2600 | ASUS B450-F | 16Gb Corsair 3000Mhz CL16 | Corsair 850w | Corsair 600T

Permalänk
Medlem

Förstår inte riktigt argumentet att det är brist på nya krävande spel. Släpp ett kort som klarar alla dagens spel med konstanta 120fps så köper jag detta argument. Men inte som det är idag. De nya spel som ligger konstant runt 120fps på maxad grafik med mitt 7970 är jäklarimig lätträknade.

Mvh J

Visa signatur

Laptop: Asus G750JX Processor: Intel Core i7 4700HQ Minne: 16GB DDR3 1600mhz Grafik: Nvidia GTX770m 1GB OS: Windows 8 64bitar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tumnus:

Stackare där.. för GTX 670/80 och HD7970 klarar inte verkligen inte att köra alla spel som finns ute idag..

Nej, det är ju det dom inte gör?

Visa signatur

CPU: i9-13900K + Cooler Master ML360L ARGB V2 || GPU: Gainward RTX 4090 Phantom GS.
MoBo: Asus Rog Strix Z790-F Gaming || RAM 32 GB Kingston Fury Beast CL40 DDR5 RGB 5600 MHz.
PSU: Corsair RMe 1000W 80+ Gold || Chassi: Phanteks Eclipse P500A D-RGB.
Lagring: Kingston Fury Renegade M.2 NVME 2TB + Samsung 860 QVO 1TB.
Skärmar: 27" 1440p 144 Hz IPS G-sync + 27" 1440p 155 Hz VA || OS: Win 11 Home.

Permalänk
Medlem

De har ingen anledning att sattsa på nyutveckling i dagsläget. Till och med mellanklasskorten klarar ju de flesta spel med bravur. Nyutveckling är in i helvete dyrt så det är förståeligt. Tråkigt såklart då det blir färre nyheter, men förståeligt.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

Två eller tre 7970 på 1000MHz/6000MHz samt radeonpro programmet för att ta bort microstuttering och du har prestanda som kommer räcka rätt länge.
Jag talar av erfarenhet.

Tyvärr så suger det om man kör eyefinity eller extended desktop. Det går bara inte att få stabilt till 100% på x79 med 7970 och de drivrutiner som finns.

2560x1600 i Ultra och 60 FPS konstant är ju nice i bf3. Grafikkorten går på 25-30% load då styck och det flyter som med ett kort!
På 100% load på alla tre så har man 120-200 fps...

Vore fint med lite fler titlar som krävde det bara.

Permalänk
Medlem

Finns det någon där ute som skulle kunna tipsa om ett bra grafikkort inom 3-4000kr klassen?

Just nu kör jag fortfarande med xfx radeon hd5870 och fortfarande kan jag spela de flesta spelen på nästan högsta kvalitet, men jag känner att det är snart dags för uppgradera.

Jag har alltid varit nöjd med amd radeon, så helst vill jag fortsätta med de!

Alla tips uppskattas!

Tack!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Bra, har inte råd med någon uppgradering på ett tag nu efter lägenhetsköp ändå , vill inte bli frestad ;).

Visa signatur

Ny dator: Acer Predator Orion 5000 (RTX 3080)
[ I7 3770K @ 4.6Ghz | Asus 980 Ti 6GB | 16GB | Asus P8Z77-V PRO | Samsung 830 128GB | Corsair H100 | Cooler Master HAF X | Corsair AX 850W | Samsung DVD±RW ] [ Sony AF9 65" | Sony WF-1000XM3 | HTC Vive | Huawei P40 Pro | PS4 Pro | PS3 Slim | PS2 chippad | PS Vita | DS Lite | SNES Mini ]

Permalänk
Medlem

Behövs inte ett nytt grafik kort varje höst, speciellt inte i dags läget och ganska dyrt för inte så märkvärd förbättrad prestanda

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Minsc S2:

Nej, det är ju det dom inte gör?

Säg mig ett spel som de korten inte klarar av att köra i iaf high?

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Permalänk
Medlem

Gör företagen vad vi vill att dom ska så gör det inte ett dugg att det tar lång tid mellan nya serier.
Dvs förbättrar hårdvaran samt lägger ned tid på mjukvaran. Det vore ju faktiskt trevligt med kompletta drivrutiner vid lansering.

Visa signatur

CPU: I7 7700k @ 4.6GHz - Noctua NH D15S - Asus ROG Strix Z270F Gaming.
GPU: RTX 3070TI @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3200MHz. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Avstängd

gör mig lite besviken trodde det skulle dröja till 2014 innan nya kort kommer

anledningen att jag blev besviken är att jag ville uppgradera till ett gtx 680 utan att oroa mig att det kommer ett nytt snart

tror jag läste för en tid sedan att det skulle dröka länge tills nya kort kommer andra kvartalet 2013 är inte länge

Permalänk
Skrivet av jsf:

Behövs inte ett nytt grafik kort varje höst, speciellt inte i dags läget och ganska dyrt för inte så märkvärd förbättrad prestanda

Bästa är egentligen att hoppa en generation eller två när det kommer till grafikkort.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av zzcool:

gör mig lite besviken trodde det skulle dröja till 2014 innan nya kort kommer

anledningen att jag blev besviken är att jag ville uppgradera till ett gtx 680 utan att oroa mig att det kommer ett nytt snart

tror jag läste för en tid sedan att det skulle dröka länge tills nya kort kommer andra kvartalet 2013 är inte länge

Ingen tvingar dig iof att köpa de "nyaste" korten.. Förutom den mytomspunna köplusten

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Permalänk
Medlem
Skrivet av zzcool:

gör mig lite besviken trodde det skulle dröja till 2014 innan nya kort kommer

anledningen att jag blev besviken är att jag ville uppgradera till ett gtx 680 utan att oroa mig att det kommer ett nytt snart

tror jag läste för en tid sedan att det skulle dröka länge tills nya kort kommer andra kvartalet 2013 är inte länge

Jag förstår inte riktigt hur du tänker här. Varför är det så viktigt med att ALLTID sitta med det värsta grafikkortet.
Själv uppgraderar jag när det kommer spel som mitt kort inte pallar med att driva. Så det så.

Visa signatur

Pcgames destroyed my life, good thing I have 2 extra lives.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tumnus:

Ingen tvingar dig iof att köpa de "nyaste" korten.. Förutom den mytomspunna köplusten

Köplusten är ingen myt, den är ett gift.

Permalänk

själv tycker jag det är synd att det dröjer ...... har ett 7970 men för min andvänding räcker det inte riktigt till skulle vilja köpa ett till å köra Crossfire. Men har hört så mkt angående microstating å sånt gemfört med sli lösningar. osäker...

Visa signatur

Datorlåda:CaselabsMerlinSm8.Moderkort:MSI Z170a X Titanium.CPU:6700K.GPU:1080.RAM:32GB 3200mhz Corsair.PSU:EVGA G2850W.SSD:950 Pro RAID0,850evo.Kylning: Alphacool 360+480PP, Swiftech RES,EK block Cpu,Gpu,1D5.Tagentbord:Pok3r.Hörlurar:HD800s,ATH R70X+ Grace M9XX.Skärmar: Asus PG348Q.Datormus: Zowie FK1+.Matta:Qpad:UC90.Mic:Blue Jeti

Permalänk
Medlem

Det är inte att bara skaffa X-fire eller Sli för bättre prestanda för alla. Jag blev lovordad av att Radeon Pro har löst alla problem med cross-fire så jag skaffade mig ett 6970 till riggen. Men det ångrade jag gravt.
Kanske är det för jag är känslig, har spelat fps i världscenen i flera spel tidigare i mitt liv. Men upplevde en stor skillnad mot cross-fire och single kort i spel. Det blev helt ospelbart för min del. Jag har haft vänner över samt att jag har testad med diverse inställningar för att råda bot på problem. Kändes som man fick 200 ping var tredje sekund. Lagg fast fps metern stoltserade.
Kan förstå att man skaffar det för får bra grafik i singel player spel men i FPS spel är det självmord.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tumnus:

Säg mig ett spel som de korten inte klarar av att köra i iaf high?

De flesta klarar ju 'high', men när det nyaste korten inte klarar av högsta inställningarna så anser jag iallafall att det behövs starkare kort.
Nu blir ju den enda lösningen att köra SLI/CF om man vill maxxa nyare spel, och det är tyvärr inte helt problemfritt.

Visa signatur

CPU: i9-13900K + Cooler Master ML360L ARGB V2 || GPU: Gainward RTX 4090 Phantom GS.
MoBo: Asus Rog Strix Z790-F Gaming || RAM 32 GB Kingston Fury Beast CL40 DDR5 RGB 5600 MHz.
PSU: Corsair RMe 1000W 80+ Gold || Chassi: Phanteks Eclipse P500A D-RGB.
Lagring: Kingston Fury Renegade M.2 NVME 2TB + Samsung 860 QVO 1TB.
Skärmar: 27" 1440p 144 Hz IPS G-sync + 27" 1440p 155 Hz VA || OS: Win 11 Home.

Permalänk
Medlem
Skrivet av zhrooms:

Haha 50%, dagens skämt, den statistiken är tagen där inte solen skiner

Ja, det är en educated guess hur GTX780 kommer prestera, bara kolla på alla tidigare flaggskepp och dess prestandaökning, sen så har vi specifikationer på GK110 så vi kan dra slutsats därifrån också.

Enligt swecs tester så är det 40%. (+55% ökning av prestanda per watt)

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Tumnus:

Ingen tvingar dig iof att köpa de "nyaste" korten.. Förutom den mytomspunna köplusten

nej självklart inte men det är skönt att veta att det man har kommer vara högst en rätt bra tid

ett nytt grafikkort om året är en bra tid

då skulle ett nytt släppas precis nu och sedan vara det bästa single gpu nvidia kortet tills november nästa år

är perfekt när sånt händer

vissa kanske inte tycker likadant men jag tycker det är skönt när man vet att det man har kommer vara bäst en bra tid framöver

Permalänk
Medlem
Skrivet av zzcool:

nej självklart inte men det är skönt att veta att det man har kommer vara högst en rätt bra tid

ett nytt grafikkort om året är en bra tid

då skulle ett nytt släppas precis nu och sedan vara det bästa single gpu nvidia kortet tills november nästa år

är perfekt när sånt händer

vissa kanske inte tycker likadant men jag tycker det är skönt när man vet att det man har kommer vara bäst en bra tid framöver

Håller helt och hållet med men det gäller att tajma sitt inköp så man uppgraderar precis när en ny generation kort har kommit ut.

Dom som precis har köpt 7970/680 och nu jublar för att nästa generation blir försenad, ska bara hålla käften.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Perb:

Håller helt och hållet med men det gäller att tajma sitt inköp så man uppgraderar precis när en ny generation kort har kommit ut.

Dom som precis har köpt 7970/680 och nu jublar för att nästa generation blir försenad, ska bara hålla käften.

planerar att uppgradera till en helt ny dator med 680 ftw+ kan inte vänta tills sommaren

Permalänk
Medlem

Skönt att veta att ens 7970 kommer att hålla en stund till, är alltid värst att köpa ny hårdvara är old news några månader efter.

Visa signatur

ETT @ CPU: i7-10700K - RAM: 32GB - GPU: RTX 3080 - MON: 32" 1440p 144Hz
TVÅ @ CPU: i9-9900K - RAM: 64GB - GPU: GTX 1660 Ti - MON: 49" 1440p 120Hz
TRE @ CPU: i7-6700K - RAM: 16GB - GPU: GTX 1080 - MON: 27" 1080p 144Hz
FYRA @ CPU: i7-11700 - RAM: 128GB - GPU: RTX 3060 - MON 49" 1440p 120Hz
FEM @ CPU: i7-11800H - RAM: 16GB - GPU: RTX 3070 - MON 15,6" 1440p 165Hz