Trött på Nordea: SEB eller Swedbank?

Permalänk
Medlem

Trött på Nordea: SEB eller Swedbank?

Vilken bank tror ni är bäst? Billigast? Smidigast lösningar för kort o dyl?

Permalänk
Medlem

Handelsbanken vinner oftast överlägset i kundnöjdhetsundersökningar.

Permalänk
Medlem

Swedbanks e-kort är ett plus i kanten.
Annars ligger Länsförsäkringar i topp när det gäller nöjda kunder.

Permalänk

Länsförsäkringar bank. En kundägd bank som fick utmärkelsen "Sveriges mest nöjda kunder 2012"

Permalänk
Medlem

Om man ska byta till en bra bank så är det inte en bank man ska ha som jag fattat det.

Dom "banker" som ger en bäst ränta, bäst kundbemötande, mest för pengarna osv är typ ICA Banken och sånna ställen.
Länsförsäkringar som någon nämnt kanske också är något.

Swedbank, Nordea, SEB osv är skit för det mesta.
Jag själv Swedbank, jag gillar deras internetbank och funktioner som e-kort osv men usel ränta, skitdåliga bankkontor, dåligt kundbemötande när det är problem, ovillighet att hjälpa osv.

Hade jag skaffat bank idag hade det nog varit ICA Banken för att det passar mig bäst då det ligger så nära...

EDIT: Fast länsförsäkringar låter ännu bättre iofs!

Permalänk
Medlem

Skulle nog i likhet med flera andra i denna tråd rekomnmendera en bank med mera kundfokus. Känns som de stora bankerna har tappat en hel del fokus på de vanliga privatkunderna vilket är väldigt synd.

Swedbank har iaf den fördelen att de har bättre öppettider än nordea, men å andra sidan så brukar de ha hiskeliga avgifter för att lösa in utbetalningskort och liknande.
SEB har jag aldrig vart kund hos så där kan jag inte uttala mig.

Jag föredrar själv att ha pengarna hos en bank där man kan gå in och möta de som har hand om ens pengar, placeringar eller vad det nu handlar om.
Det kan ju vara en fördel om den banken finns representerad fysiskt i din närhet.

Visa signatur

//lots of Random Servers\\
\\-xxxxxxxxxxxxxxxxxxxx-//

Permalänk
Medlem

Jag kör med en sparbank som endast är knuten till Swedbank och dess internetbank. Om en sparbank är stark, stabil och dessutom kan redovisa ett bra resultat år ut och år in så är de betydligt bättre än de aktieägda bankerna enligt min mening. De krävs t.ex ingen utdelning till några giriga aktieägare.
Jag bor ca fem mil från min bank. Men om jag skulle flytta ännu längre så skulle jag inte ens tänka på att byta bank för det. Jag kör hellre tjugo mil fram och tillbaka om jag får riktigt bra villkor då jag inte ens är inne på banken en gång om året i snitt :).

Permalänk
Medlem

Jag har Forex Bank och jag är helt klart nöjd.
Bankkortet samt internetbanken kostar 0kr/år och
man får lite ränta på de pengarna man har hos dem, cirka 2%.

Fast bäst av allt är att deras kontor har samma öppetider som normala butiker
(till skillnad från de flesta storbanker) samt att de alltid tar emot kontanter.

Visa signatur

l Main PC l QNIX QX2710 | i7 3770K @ 4.5 Ghz | ASUS P8Z68-V PRO/GEN3 | 16GB DDR3 l GTX 1070 Ti l
l Konsoler l NES, SNES, N64, GC, Wii, Wii U, Switch, SMS, MD, SAT, DC, 360, PS2, PS3, PS4, PCE-Duo

Permalänk
Medlem

Bytade från länsförsäkringar till SEB. Länsförsäkringar var också bra fast lite dyra bolån.

Har sparkontot hos Resurs Bank. 3.5% ränta kan inte storbankerna matcha.

Permalänk
Medlem

Kör mitt lönekonto och bolån hos SHB/Stadshypotek och sparkonto hos SBAB.

Visa signatur

Fuck fruit! Sitting around being all smug on trees and in pies.
En vänlig liten puff blev en hatisk knuff.
Keso är köttfärs gjord på mumintroll.

Permalänk
Medlem

Handelsbanken skulle jag rekommendera - Bytte från Swedbank för nått år sedan, och det är verkligen dag och natt i bemötande.

På Swedbank skulle de bara försöka sälja en massa extra tjänster so. T ex "Nyckelkund" och annat junk - dessutom hade man ingen ränta och fick betala extra för internetbanken(!). Enda plusset var deras e-kort....

På Handelsbanken fick man direkt ränta på pengarna, inga jobbiga säljare som ringer i tid och otid, dessutom har de en riktigt bra i ternetbank(gratis) och deras bank-app är fantastisk. Mkt bra dialog med utvecklingsavdelningen - skickade ett mail om förslag på förbättringar, fick personligt svar efter en halvtimma (detta vid midnatt på en lördag) och vips så fanns alla förslag implementerade i nästa uppdatering nån vecka senare

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Intel Core i5 4460 @ 3.20GHz - 16GB Ram - GTX 970 4GB - TrackIR 5 - Virpil Mongoost-50 HOTAS - MFG Crosswind Pedals

Permalänk
Medlem

Jag kör på Skandiabanken som hela min familj. Har prövat Nordea och Swedbank, men ingen av dessa kommer upp i samma klass.
Bara deras smartbank är hur bra som helst, aldrig behöver man göra bokföring då det sker automatiskt.

Vissa kanske ser det som något negativt att inte ha ett kontor att vända sig till, vilket kan vara förståreligt. Men den dagen det handlar om större pengar finns små kontor som sysslar med placeringar ETC.

Så om avsaknaden av fysiska kontor inte spelar någon roll rekommenderar jag Skandiabanken!

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

I7 7700k, Asus ROG STRIX Z270i, Geforce GTX 1070 mini ITX, Lian-Li PC-Q04

Permalänk
Skrivet av spXq:

Vilken bank tror ni är bäst? Billigast? Smidigast lösningar för kort o dyl?

Uppdatering nu 2023 i och med denna tråd visas högat upp när man googlar "SEB vs Swedbank".

Vet inte hur SEB var 11 år sen, men välj absolut bort denna oseriösa bank nu. Swedbank och vilken annan bank som helst är 1000 gånger bättre än SEB. Det vet jag av egen erfarenhet:

1. SEB har inga öppna kontor, och om något krånglar behöver du först vänta 40 minuter i telefonkön, sen öppnas ett ärende. Ärendet sen behandlas av kärringar i Östeuropa, och du får ditt problem löst först efter 2-4 VECKOR. Kan du leva utan bankkort eller skjuta upp räkningar 2-4 veckor?

2. När jag sökte för företagskonto, tog SEB 3 kreditupplysningar hos UC, som påverkat mitt kreditbetyg negativt, och efter två månader, kom beskedet att jag inte får öppna företagskonto hos dem utan att förklara varför. Har du verkligen tålamod att bråka och tjata med en oseriös bank för att få grundläggande tjänster?

3. En släkting jag känner berättar när hon ansökt för bolån blev hon shockad att SEB krävde 8% ränta! Det hade nog blivit billigare om hon köpt lägenheten på smslån. Hon fick tillslut en mycket bra ränta från Swedbank när hon ringt dem, även bättre än compriser och lendo.

Där har ni det. SEB är en utomordentligt dålig bank att vara på. De är långsamma, erbjuder ingen kundtjänst, har inga kontor för snabba ärenden, extremt oseriöst för företagare, och absolut inget att tänka på för bolån.

Nej, alla banker är inte samma! Jag har varit kund hos Swedbank, Länsförsäkringar, ICA, och jag säger SEB är en extremt dålig bank. Tycker såna banker ska inte ens tillåtas i Sverige. De hör hemma i Östeuropa där inget funkar och allt lösas med skrik och bråk.

Permalänk
Medlem

Kan vi få din recension av hur Swedbank, Länsförsäkringar och ICA sköter sig 2023 också. Något har ju fått dig att hoppa vidare i ditt sökande av någon uthärdlig bank.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ozo64:

Bytade från länsförsäkringar till SEB. Länsförsäkringar var också bra fast lite dyra bolån.

Har sparkontot hos Resurs Bank. 3.5% ränta kan inte storbankerna matcha.

Hej. Hur får man 3.5,%?

Permalänk
Medlem
Skrivet av nDre:

Hej. Hur får man 3.5,%?

<Uppladdad bildlänk>

Han hade 3,5 % för 11 år sedan. Det har runnit ganska mycket vatten under bron sedan dess. Ränte läget har förändrats ganska rejält det med.

Visa signatur

Min Dator: AMD 3600 | GTX 680 | 16 GB RAM | Asus X570 Prime | Fractal Design Arc R2 | Thermalright Silver Arrow | Dell U2412M | Ibm Model M

Permalänk
Medlem
Skrivet av hölmiz:

Han hade 3,5 % för 11 år sedan. Det har runnit ganska mycket vatten under bron sedan dess. Ränte läget har förändrats ganska rejält det med.

Kom inte hit och säg till mig att vakna. Jag har inte ens druckit mitt första kaffe. xD
Skojar såklart. Kollade inte datumet. Epic fail.

Permalänk
Medlem

Länsförsäkringar bank gillar jag - när det fungerar. De har ofta problem med bakomliggande system.

Permalänk
Medlem

@ameermosa

Låter som du verkligen gått på en nit 👀

Det finns anledningar till orsaker du nämner men jag är ingen expert på området, dock gift med en som tur är och jag kan försöka förklara lite i den mån av kunskap som finns.

1. SEB har inga öppna kontor, och om något krånglar behöver du först vänta 40 minuter i telefonkön, sen öppnas ett ärende. Ärendet sen behandlas av kärringar i Östeuropa, och du får ditt problem löst först efter 2-4 VECKOR. Kan du leva utan bankkort eller skjuta upp räkningar 2-4 veckor?

Jo? Det beror helt på var man bor såklart för möte på kontor. Att vänta 40min är ganska vanligt, speciellt när och om man ringer när det är som mest tryck men jag har kanske suttit Max 5 minuter oavsett tid, var det i samband med högtid du/ni ringde kanske?

Östeuropa? Nej, kom igen, ärenden behandlas av anställda i banken, vi bor inte i Uzbekistan, visst att man kan vara arg men på riktigt nu 🤣
Om man förlorat bankkortet så tar det 2 dagar från att man anmäler, har tappat 3 kort inom hushållet de senaste 6 månaderna, 2 arbetsdagar ska sägas.

2. När jag sökte för företagskonto, tog SEB 3 kreditupplysningar hos UC, som påverkat mitt kreditbetyg negativt, och efter två månader, kom beskedet att jag inte får öppna företagskonto hos dem utan att förklara varför. Har du verkligen tålamod att bråka och tjata med en oseriös bank för att få grundläggande tjänster?

Finns några orsaker till detta och att samma tar 3 UC påverkar inte företag/privatperson negativt, de som begär kreditkort ser var förfrågningar kommer ifrån med så nja, det ligger något begravt här.

Att det tar lång tid är normalt, SEB de facto är noggranna med vilka som beviljas och de har ett högt tryck, har haft det i ett par år nu.

3. En släkting jag känner berättar när hon ansökt för bolån blev hon shockad att SEB krävde 8% ränta! Det hade nog blivit billigare om hon köpt lägenheten på smslån. Hon fick tillslut en mycket bra ränta från Swedbank när hon ringt dem, även bättre än compriser och lendo.

[i]Ja, låg kreditvärdighet ger högre ränta, se ovan svar, SEB är noga med vilka som beviljas lån sedan Swedbankhärvan och pengatvätt uppdagades.

Finns säkert mer orsaker, har bekanta som jag rekommenderat SEB men som fått liknande svar tillbaka, de sitter på små/stora skulder, har krediter från X till Y, det blir då en högre ränta.

Där har ni det. SEB är en utomordentligt dålig bank att vara på. De är långsamma, erbjuder ingen kundtjänst, har inga kontor för snabba ärenden, extremt oseriöst för företagare, och absolut inget att tänka på för bolån.

Vill säga raka motsatsen, har några skräckexempel från Nordea OCH Swedbank att ta upp men känner att det är lönlöst och alla banker har brister oavsett om du heter Jansson eller Wallenberg i efternamn.

Det finns ingen perfekt bank MEN att klanka ner så oerhört på SEB är att ta i, jag är dessutom övertygad om att det är mer i din historia som du inte berättar som fått dig denna upplevelse av skäl.

Visa signatur

Har numera en Laptop från gigabyte.

Permalänk
Skrivet av ameermosa:

Var det nödvändigt att bumpa upp en 10 år gammal tråd för att skriva en massa felaktigheter?