Permalänk
Visa signatur

¤ BitFenix Prodigy ¤ Samsung 840 Series 120GB ¤ Gigabyte GA-B75N ¤ Corsair Vengeance 8GB ¤ Intel Core i5-3570K 3.6GHz ¤ OCZ 750W Fatal1ty Series ¤ BitFenix Spectre Fan White LED 230mm ¤ MSI R7950 3GB ¤ 1.5TB Western Caviar Green ¤ Corsair Hydro H80i

| CITERA FÖR SVAR |

Permalänk
Medlem

Beror väl på vad man prioriterar, snälla inga dåliga trådar.

Visa signatur

Citera för svar!!

Permalänk
Medlem

Jag kan rekommendera MSI Z77 MPower, köpte ett själv på komplett och de tar nu 1649:- för det!
Kanonkort har de mesta och lite till...:)

Visa signatur

"En superdator är en maskin som kör en ändlös slinga på bara två sekunder" - Okänd

Permalänk
Skrivet av Galarix:

Beror väl på vad man prioriterar, snälla inga dåliga trådar.

Skrivet av DatorMuppen:

Jag kan rekommendera MSI Z77 MPower, köpte ett själv på komplett och de tar nu 1649:- för det!
Kanonkort har de mesta och lite till...:)

Vadå dåliga trådar?

okey funkar de bra och vilken cpu använder du? funderar på köpa en.3570k heter dom va

Visa signatur

¤ BitFenix Prodigy ¤ Samsung 840 Series 120GB ¤ Gigabyte GA-B75N ¤ Corsair Vengeance 8GB ¤ Intel Core i5-3570K 3.6GHz ¤ OCZ 750W Fatal1ty Series ¤ BitFenix Spectre Fan White LED 230mm ¤ MSI R7950 3GB ¤ 1.5TB Western Caviar Green ¤ Corsair Hydro H80i

| CITERA FÖR SVAR |

Permalänk
Medlem
Skrivet av racefactory:

Vadå dåliga trådar?

okey funkar de bra och vilken cpu använder du? funderar på köpa en.3570k heter dom va

Beskriv dina begär och funktioner på moderkortet så kan vi hjälpa dig bättre, det var det jag menade.

Visa signatur

Citera för svar!!

Permalänk
Skrivet av Galarix:

Beskriv dina begär och funktioner på moderkortet så kan vi hjälpa dig bättre, det var det jag menade.

jadu igentligen bara ett svart moderkort med sata 3 usb3 crossfire och bra klockningsmöjligheter

Visa signatur

¤ BitFenix Prodigy ¤ Samsung 840 Series 120GB ¤ Gigabyte GA-B75N ¤ Corsair Vengeance 8GB ¤ Intel Core i5-3570K 3.6GHz ¤ OCZ 750W Fatal1ty Series ¤ BitFenix Spectre Fan White LED 230mm ¤ MSI R7950 3GB ¤ 1.5TB Western Caviar Green ¤ Corsair Hydro H80i

| CITERA FÖR SVAR |

Permalänk

Msi helt klart, om det skall vara OC och Asus så skall det vara ROG kort, MPOWER är Msi's motsvarighet typ. Dessutom har jag hört att kylningen på asusbrädan är lite wonky och kass.. Men jag är annars en Asus förespråkare, så kolla på http://www.inet.se/produkt/1902258/asus-maximus-v-gene Om du inte är i behov av ATX

Visa signatur

Palit RTX 3060 Ti | Ryzen 7 7800X3D | Gigabyte B650M DS3H | 32GB Vengeance 5600 MHz CL36

Permalänk
Skrivet av Itchy Trojan:

Msi helt klart, om det skall vara OC och Asus så skall det vara ROG kort, MPOWER är Msi's motsvarighet typ. Dessutom har jag hört att kylningen på asusbrädan är lite wonky och kass.. Men jag är annars en Asus förespråkare, så kolla på http://www.inet.se/produkt/1902258/asus-maximus-v-gene Om du inte är i behov av ATX

Som ja skrev tidigare vill ja ha ett svart kort. kanske blir msi kortet åh fixa nän tejp som är orange åh sätta på flänsarna så man får ut på garantin endå

håller nämligen på med svart/vitt/orange tema.

Visa signatur

¤ BitFenix Prodigy ¤ Samsung 840 Series 120GB ¤ Gigabyte GA-B75N ¤ Corsair Vengeance 8GB ¤ Intel Core i5-3570K 3.6GHz ¤ OCZ 750W Fatal1ty Series ¤ BitFenix Spectre Fan White LED 230mm ¤ MSI R7950 3GB ¤ 1.5TB Western Caviar Green ¤ Corsair Hydro H80i

| CITERA FÖR SVAR |

Permalänk
Medlem
Skrivet av racefactory:

Vadå dåliga trådar?

okey funkar de bra och vilken cpu använder du? funderar på köpa en.3570k heter dom va

Ja, det är supersnyggt och jag kör med I7 3770K(H2O)(stock än så länge) Corsair Dominator Platinum 2133MHz 2x4GB, 128GB SSD OCZ Vertex 4+ 1TB HHD, Gigabyte GTX 680 2GB, Win 7 U 64.
Och det var bara att koppla in allt och köra.....mycket bra!

Visa signatur

"En superdator är en maskin som kör en ändlös slinga på bara två sekunder" - Okänd

Permalänk
Skrivet av racefactory:

Som ja skrev tidigare vill ja ha ett svart kort. kanske blir msi kortet åh fixa nän tejp som är orange åh sätta på flänsarna så man får ut på garantin endå

håller nämligen på med svart/vitt/orange tema.

i c, tejpa är dock inget att rekommendera, men skall du överclocka speciellt mycket, eller behöver det bara vara hyffsat mid-range men svart? Msi kortet är bra osv men det är ju ganska mycket pengar jämte mot den inte så stora prestanda/OC skillnaden. Själv så har jag dragit upp min cpu från 3.1Ghz till 5.2Ghz med samma mobo som vi båda har, och det kostar ju inte mer än 1200, så något i samma prisklass hos intelsidan fungerar nog lika bra att överclocka med. Förutsatt att du nu inte skall überclocka

Andra svarta moderkort till lägre kostnad:
http://www.inet.se/produkt/1902224/asrock-z77-extreme4-atx
http://www.inet.se/produkt/1902223/asrock-z77-extreme6-atx

Visa signatur

Palit RTX 3060 Ti | Ryzen 7 7800X3D | Gigabyte B650M DS3H | 32GB Vengeance 5600 MHz CL36

Permalänk
Medlem

Föredelar Msi:

-Handtestat i fabrik, även oc runt 4,6-4,7 ghz.
-Ps2
- Bluetooth
- Trådlöst nätverk
- Fler usb 3.0

Fördelar Asus:
-Fläktar +/- låter? bra kylning?
- Billigare

Skulle nog ta Msi kortet, tycker det är grymt snyggt också

Visa signatur

Asus Z68-V PRO | i5 2500k @4,4 | Asus GTX 970| Corsair HX850W | 16GB Corsair Venceance @1600mhz | Noctua NH-D14 | NZXT H2 |Samsung 840 Pro 512gb | OCZ Vertex 3 120gb | |Samsung F4 2TB | Silverstone Air Penetrator 120mm x2 | Noctua NF-P14 140mm | Noctua NF-S12B 120mm | Qnix Q2710@96Hz |

Permalänk
Skrivet av Pollux89:

Föredelar Msi:

-Handtestat i fabrik, även oc runt 4,6-4,7 ghz.
-Ps2
- Bluetooth
- Trådlöst nätverk
- Fler usb 3.0

Fördelar Asus:
-Fläktar +/- låter? bra kylning?
- Billigare

Skulle nog ta Msi kortet, tycker det är grymt snyggt också

Skrivet av Itchy Trojan:

i c, tejpa är dock inget att rekommendera, men skall du överclocka speciellt mycket, eller behöver det bara vara hyffsat mid-range men svart? Msi kortet är bra osv men det är ju ganska mycket pengar jämte mot den inte så stora prestanda/OC skillnaden. Själv så har jag dragit upp min cpu från 3.1Ghz till 5.2Ghz med samma mobo som vi båda har, och det kostar ju inte mer än 1200, så något i samma prisklass hos intelsidan fungerar nog lika bra att överclocka med. Förutsatt att du nu inte skall überclocka

Andra svarta moderkort till lägre kostnad:
http://www.inet.se/produkt/1902224/asrock-z77-extreme4-atx
http://www.inet.se/produkt/1902223/asrock-z77-extreme6-atx

Jadu verkar luta åt msi kortet iaf. Aåg asrock hade nå svart extreme kort hette de för runt 1500kr.

ud3skicka ja tillbaka. bara dynga

varfl inte tejpa?

Skrivet av DatorMuppen:

Ja, det är supersnyggt och jag kör med I7 3770K(H2O)(stock än så länge) Corsair Dominator Platinum 2133MHz 2x4GB, 128GB SSD OCZ Vertex 4+ 1TB HHD, Gigabyte GTX 680 2GB, Win 7 U 64.
Och det var bara att koppla in allt och köra.....mycket bra!

Visa signatur

¤ BitFenix Prodigy ¤ Samsung 840 Series 120GB ¤ Gigabyte GA-B75N ¤ Corsair Vengeance 8GB ¤ Intel Core i5-3570K 3.6GHz ¤ OCZ 750W Fatal1ty Series ¤ BitFenix Spectre Fan White LED 230mm ¤ MSI R7950 3GB ¤ 1.5TB Western Caviar Green ¤ Corsair Hydro H80i

| CITERA FÖR SVAR |

Permalänk
Medlem

Det som skiljer är väl att MSI kortet tyvärr "bara" har 2st. SATA 6GB portar mot Asrock 4 men MSI har bluetooth och WI-FI om man är av behov av det och att det är OC fabrikstestat. Annars är det väl en smaksak antar jag?
Personligen har jag bara bra erfarenheter av MSI produkter så därav valet:)

Visa signatur

"En superdator är en maskin som kör en ändlös slinga på bara två sekunder" - Okänd

Permalänk

FAN jag hade skrivit endel så råkade jag stänga ner skiten, ajaj

Asus kortet skullle jag ta.

Msi't var ju extremt snålt på I/O sidan, 2 Sata 6GB bara, ingen E-sata, 5st fläkt anslutningar jämfört med 8st på asus kortet.

På asus kortet har du full kontroll på fläktarna, dom kan stängas av helt när dom inte behövs osv.

Mycket som saknad på msi kortet, på i/o fronten är det ju utrustat som ett riktigt budget kort. Bortsett från wifi då. Ang. Asus kortet så har jag hört vissa som stört sig på fläktarna, men dom går att plocka bort eller byta mot tystare.

Vidare så har ju sabertooth kortet fler ström faser än msi kortet, å andra sidan har msi't en extra 6pin på mb.

Kabeldragningen borde kunna bli riktigt clean med sabertooth kortet också om man kan dölja kablarna lite extra under skydds kåpe prylarna

Permalänk
Skrivet av DatorMuppen:

Det som skiljer är väl att MSI kortet tyvärr "bara" har 2st. SATA 6GB portar mot Asrock 4 men MSI har bluetooth och WI-FI om man är av behov av det och att det är OC fabrikstestat. Annars är det väl en smaksak antar jag?
Personligen har jag bara bra erfarenheter av MSI produkter så därav valet:)

Skrivet av thereal_twisted:

FAN jag hade skrivit endel så råkade jag stänga ner skiten, ajaj

Asus kortet skullle jag ta.

Msi't var ju extremt snålt på I/O sidan, 2 Sata 6GB bara, ingen E-sata, 5st fläkt anslutningar jämfört med 8st på asus kortet.

På asus kortet har du full kontroll på fläktarna, dom kan stängas av helt när dom inte behövs osv.

Mycket som saknad på msi kortet, på i/o fronten är det ju utrustat som ett riktigt budget kort. Bortsett från wifi då. Ang. Asus kortet så har jag hört vissa som stört sig på fläktarna, men dom går att plocka bort eller byta mot tystare.

Vidare så har ju sabertooth kortet fler ström faser än msi kortet, å andra sidan har msi't en extra 6pin på mb.

Kabeldragningen borde kunna bli riktigt clean med sabertooth kortet också om man kan dölja kablarna lite extra under skydds kåpe prylarna

Fan va störande xD nu kan jag ju inte välja när ni säger olika ;P Va fan ska man ta xD?

EDIT: Va tror ni om detta då ? https://www.inet.se/produkt/1902223/asrock-z77-extreme6-atx

EDIT: Läste en kommentar på sabertooth att det bara går trycka in en knapp så känner bios av ram och cpu och vad den de klarar så ställer den in automatiskt överklockning? Mena han i något program eller någon knapp på moderkortet? Så här skrev han iaf.

Trevligt moderkort som är mycket lätt att överklocka, du trycker bara på en knapp så känner BIOS i moderkortet automatiskt av vad Processor klarar av tillsammans med dina RAM minnen och sedan är det klart. Jag använde Intels senaste CPU (Ivy bridge)på 3,5Ghz och fick den omvandlad till 4,4Ghz, mycket smidigt för den som inte är så kunnig i överklockning. Troligen det bästa moderkort jag haft.

Visa signatur

¤ BitFenix Prodigy ¤ Samsung 840 Series 120GB ¤ Gigabyte GA-B75N ¤ Corsair Vengeance 8GB ¤ Intel Core i5-3570K 3.6GHz ¤ OCZ 750W Fatal1ty Series ¤ BitFenix Spectre Fan White LED 230mm ¤ MSI R7950 3GB ¤ 1.5TB Western Caviar Green ¤ Corsair Hydro H80i

| CITERA FÖR SVAR |

Permalänk

Dog alla nu :P?

Visa signatur

¤ BitFenix Prodigy ¤ Samsung 840 Series 120GB ¤ Gigabyte GA-B75N ¤ Corsair Vengeance 8GB ¤ Intel Core i5-3570K 3.6GHz ¤ OCZ 750W Fatal1ty Series ¤ BitFenix Spectre Fan White LED 230mm ¤ MSI R7950 3GB ¤ 1.5TB Western Caviar Green ¤ Corsair Hydro H80i

| CITERA FÖR SVAR |

Permalänk
Skrivet av racefactory:

Fan va störande xD nu kan jag ju inte välja när ni säger olika ;P Va fan ska man ta xD?

EDIT: Va tror ni om detta då ? https://www.inet.se/produkt/1902223/asrock-z77-extreme6-atx

EDIT: Läste en kommentar på sabertooth att det bara går trycka in en knapp så känner bios av ram och cpu och vad den de klarar så ställer den in automatiskt överklockning? Mena han i något program eller någon knapp på moderkortet? Så här skrev han iaf.

Trevligt moderkort som är mycket lätt att överklocka, du trycker bara på en knapp så känner BIOS i moderkortet automatiskt av vad Processor klarar av tillsammans med dina RAM minnen och sedan är det klart. Jag använde Intels senaste CPU (Ivy bridge)på 3,5Ghz och fick den omvandlad till 4,4Ghz, mycket smidigt för den som inte är så kunnig i överklockning. Troligen det bästa moderkort jag haft.

Ja dom flesta kort har nån slags auto överklock funktion, endera i mjukvara eller nån knapp. Det är dock ingen optimal klock på något sätt, brukar bli tokhög Vcore också, skulle akta mig för att använda skiten öht faktiskt.

Mitt Asus z68 kort har en sån funktion och den sätter Vcore till auto så den kan dra iväg över 1,5V. Det är bara ploj funktioner, klocka själv ist.

Kikade snabbt på Anandtechs test av extreme6 kortet och det fick inget vidare betyg:

http://www.anandtech.com/show/6089/asrock-z77-extreme6-review...

Permalänk
Skrivet av thereal_twisted:

Ja dom flesta kort har nån slags auto överklock funktion, endera i mjukvara eller nån knapp. Det är dock ingen optimal klock på något sätt, brukar bli tokhög Vcore också, skulle akta mig för att använda skiten öht faktiskt.

Mitt Asus z68 kort har en sån funktion och den sätter Vcore till auto så den kan dra iväg över 1,5V. Det är bara ploj funktioner, klocka själv ist.

Kikade snabbt på Anandtechs test av extreme6 kortet och det fick inget vidare betyg:

http://www.anandtech.com/show/6089/asrock-z77-extreme6-review...

Okey. De blir nog asus kortet endå. Men den funktionen borde det bara vara att ändra Vcore till mindre sedan eller går inte de?

Visa signatur

¤ BitFenix Prodigy ¤ Samsung 840 Series 120GB ¤ Gigabyte GA-B75N ¤ Corsair Vengeance 8GB ¤ Intel Core i5-3570K 3.6GHz ¤ OCZ 750W Fatal1ty Series ¤ BitFenix Spectre Fan White LED 230mm ¤ MSI R7950 3GB ¤ 1.5TB Western Caviar Green ¤ Corsair Hydro H80i

| CITERA FÖR SVAR |

Permalänk
Skrivet av racefactory:

Okey. De blir nog asus kortet endå. Men den funktionen borde det bara vara att ändra Vcore till mindre sedan eller går inte de?

Jovisst det går fint, men det är såpass enkelt att överklocka idag så det är bättre att du ändrar själv. Då vet du ju vad som blir ändrat, så att säga.

Oftast är det bara att dra upp multipeln och höja volten lite om man vill komma över 4.2-4.4 typ

Permalänk
Medlem

ÄR nöjd med mitt MSI kort, och har bara bra referenser o erfarenheter av MSI moderkort överlag.. Kan rekommendera MSI..

Visa signatur

Corei5 2500k@4.5ghz 1.29v|MSI P67A-GD55|Asus5850@900/1000 1.112volt|8GB Corsair Vengeance DDR3 1600mhz cl9|Crucial m4 64GB|WD2TB+Caviar Green|Corsair HX620
http://3dmark.com/3dmv/2867753

Permalänk

Beställde i veckan lite prylar, och mitt val föll på Asus sabertoothbrädan.. Får se hur kylningen är, det är inget jag oroar mig över eftersom de flesta verkar tycka att det funkar ypperligt, och om det inte skulle göra det kan man relativt enkelt och billigt fixa det själv. Vill du klocka så köp ett z77 moderkort som har det du önskar (sabertooth har allt jag önskar, men inget wifi etc. om man vill ha det) och sen en processor med upplåst multiplier. Fippla med autoklock brukar inte bli bra enligt erfarenhet, det går att få högre klock med lägre vcore stabilt och bra om man gör det själv.

Permalänk
Skrivet av nVIDIA:

ÄR nöjd med mitt MSI kort, och har bara bra referenser o erfarenheter av MSI moderkort överlag.. Kan rekommendera MSI..

Det mindre bra betyget gällde Z77 Extreme6, dom tyckte att det eg. inte hade nåt som inte extreme 4 redan hade fast kostade mer, typ..

Permalänk
Medlem
Skrivet av Galarix:

Beror väl på vad man prioriterar, snälla inga dåliga trådar.

För dina trådar är ju så mycket bättre?
http://www.sweclockers.com/forum/55-intel/1145952-byta-proces...
http://www.sweclockers.com/forum/2-kylning-och-overklockning-...

OnT: när Z77 kom ut på marknaden så stod valet för mig mellan Sabertooth eller Z77a-GD65, jag valde MSI då jag ville testa något nytt, och jag kan säga, jag ångrar mig verkligen inte

Visa signatur

Mobo: MSI MAG X570 Tomahawk | CPU: 3900X | CPU Kylare: Noctua NH-D14 SE2011 | RAM: 32GB G.Skill TirdentZ Neo | GPU: ASUS 3080 ROG STRIX OC White Edition | | PSU: Corsair RM750X | SSD: Silicon Power US70 | Chassi: Fractal Design Define C | Skärm: AOC CQ32G1
Realme x2 Pro 12gb/256gb

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Pollux89:

Föredelar Msi:

-Handtestat i fabrik, även oc runt 4,6-4,7 ghz.
-Ps2
- Bluetooth
- Trådlöst nätverk
- Fler usb 3.0

Fördelar Asus:
-Fläktar +/- låter? bra kylning?
- Billigare

Skulle nog ta Msi kortet, tycker det är grymt snyggt också

Alla moderkort tillverkas för hand, och testas för hand. Däremot skiljer hur nogrant man testar, kvalitetskorten måste gå igenom med färre fel än budgetkorten, men så är det allt inom datorer, det som felar får lägre pris.

Skickades från m.sweclockers.com