Är det inte lika pcb på XFX HD7970 referens ?

Permalänk

Är det inte lika pcb på XFX HD7970 referens ?

Äger två grafikkort av märket XFX 7970 med referens design.
Ena kortet är V1.1 och det andra V1.3, det som är V1.1 har en röd DVI kontakt medans den andra har svart.
Men det skumma är att pcbn inte är lika dana. Det skiljer i utseende plus att den saknar en sån där BIOS switch som kortet med V1.3 har.
Hur kan det här komma sej och är det vanligt ?
Är det första kortet sämre på något sett eller varför göra så ?

Permalänk
Avstängd

spara kostnader mest troligt.

Visa signatur

Träna bort dyslexin. Ryzen 3600 - asus B350plus - Msi Vega56 - Acer 1440p 144hz - M.2 ssd - asus essence stx - Sennheiser hd600 - Corsair 750w - 16gb ram 3ghz - atcs 840 - luftkylt - Felsökning? (Lär dig Googla)

Permalänk
Skrivet av Flopper:

spara kostnader mest troligt.

Men alltså ska inte referens vara just referens ?
Vad är det som skiljer/påverkar prestandan mellan dessa då ?
Eller är det exakt samma kort bara det att BIOS switchen saknas ?
Kan man skicka tillbaka kortet till CDON och begära "ett riktigt" 7970 referens ?

Permalänk
Medlem

1.1 är inte voltlåsta heller tror jag, medans 1.3 är det

Visa signatur

Corsair Obsidian 900D, Intel Core I9 9900k@5ghz/1.270v, Asus Maximus XI Hero, ASUS GeForce RTX 3080 10GB ROG STRIX GAMING OC, G.Skill Trident Z 4x8GB 3600mhz, Corsair RM650i

Permalänk
Medlem

XFX är ganska kända för att sälja grafikkort med sämre komponenter än vanliga "referens", för kostnadsskäl.

Permalänk
Skrivet av eparaggare:

1.1 är inte voltlåsta heller tror jag, medans 1.3 är det

1.3 är det inte.

Permalänk
Skrivet av Marcusk:

XFX är ganska kända för att sälja grafikkort med sämre komponenter än vanliga "referens", för kostnadsskäl.

Hur menar du nu ?
Använder dom sämre kvalite på sina referens kort ?
Om då, vilka använder bättre då ?
Och hur mycket sämre pratar vi om ?
Typ forkortad livslängd eller ?

Permalänk
Medlem
Skrivet av punchline82:

Hur menar du nu ?
Använder dom sämre kvalite på sina referens kort ?
Om då, vilka använder bättre då ?
Och hur mycket sämre pratar vi om ?
Typ forkortad livslängd eller ?

Vissa av deras referenskort byts efter en viss tid från lanseringen ut mot nyare "versioner" med helt annorlunda komponenter på, vilket bör kunna påverka livslängden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av punchline82:

Men alltså ska inte referens vara just referens ?
Vad är det som skiljer/påverkar prestandan mellan dessa då ?
Eller är det exakt samma kort bara det att BIOS switchen saknas ?
Kan man skicka tillbaka kortet till CDON och begära "ett riktigt" 7970 referens ?

Ref. betyder att de använder referens modell, om t.ex. nvidia ändrar den så ändras deras ref, detta kan vara omdesign pga allt från något fel till ändring av hårdvaru-delar eller t.ex. något som förbättrar värme hanteringen på kortet osv.
Att bios switch saknas däremot låter ju mindre bra, det är ju en av de bästa sakerna men i övrigt borde det inte vara någon prestanda skillnad mer än att kanske v1.3 kortet går lite svalare eller så men inte ens det är säkert, har inte XFX någon lista på ändringarna online?

EDIT:
Läste lite och tydligen så är det inte referensmodellen längre utan XFX egna billigare men med referenskylare, helt ärligt borde du kunna kontakta CDON och säga att du vill ha ett riktigt referenskort

Visa signatur

"One is always considered mad, when one discovers something that others cannot grasp."
- Ed Wood

Permalänk
Medlem

hade ett XFX 6950 rev 1.3 utan bios switch i 6 timmar sen returnerade jag det .. vilket jävla skräp till grafikkort! ett tips vid nästa inköp är att kolla på sapphire, de vet verkligen hur man gör bra AMD kort!

Edit: Prestandan var givetvis bra på 6950 men kylaren rasslade och hela kortet kändes extremt "billigt" sen kunde man inte flasha 6970 bios :& buhu

Permalänk
Skrivet av Uvania:

hade ett XFX 6950 rev 1.3 utan bios switch i 6 timmar sen returnerade jag det .. vilket jävla skräp till grafikkort! ett tips vid nästa inköp är att kolla på sapphire, de vet verkligen hur man gör bra AMD kort!

Edit: Prestandan var givetvis bra på 6950 men kylaren rasslade och hela kortet kändes extremt "billigt" sen kunde man inte flasha 6970 bios :& buhu

Varför var det skräp till grafikkort ?
Var det nåt speciellt som hände ?

Permalänk
Skrivet av Ferrat:

Ref. betyder att de använder referens modell, om t.ex. nvidia ändrar den så ändras deras ref, detta kan vara omdesign pga allt från något fel till ändring av hårdvaru-delar eller t.ex. något som förbättrar värme hanteringen på kortet osv.
Att bios switch saknas däremot låter ju mindre bra, det är ju en av de bästa sakerna men i övrigt borde det inte vara någon prestanda skillnad mer än att kanske v1.3 kortet går lite svalare eller så men inte ens det är säkert, har inte XFX någon lista på ändringarna online?

EDIT:
Läste lite och tydligen så är det inte referensmodellen längre utan XFX egna billigare men med referenskylare, helt ärligt borde du kunna kontakta CDON och säga att du vill ha ett riktigt referenskort

Kan du länka till den sidan är du snäll ?
Sen undrar jag fall det är nåt fel i prestandan med detta kort eller är det bara utseendet som är olika ?

Permalänk

Har kollat på XFX hemsida och det verkar inte finnas en "billigare" version av kortet. Det är säkert referens men ett billigare mer budget kanske. Är kortet inte klassat som referens eller ?
Borde jag lämna tillbaka det eller duger det gott och väl i en Crossfire setup ?
Hur skulle ni ha gjort ?
Eller det här kortet kanske var ett referens innan version 1.3 kom.
Hur som helst så vill jag veta fall det är ett refetrens eller inte. Såfall byter jag hos CDON.

Permalänk
Medlem
Skrivet av punchline82:

Varför var det skräp till grafikkort ?
Var det nåt speciellt som hände ?

japp, när jag var färdig med installation av drivrutiner och satt och spelade efter första ombootningen blev skärmen svart och efter reboot fick jag ingen bild och fläktarna gick på 100%, defekt med andra ord -.-

Permalänk
Skrivet av Uvania:

japp, när jag var färdig med installation av drivrutiner och satt och spelade efter första ombootningen blev skärmen svart och efter reboot fick jag ingen bild och fläktarna gick på 100%, defekt med andra ord -.-

Åfan det var ju inte kul.
Det jag har kanske är ett referens kort fast ett tidigt referens kort, eller ?

Permalänk
Medlem
Skrivet av punchline82:

Åfan det var ju inte kul.
Det jag har kanske är ett referens kort fast ett tidigt referens kort, eller ?

hoppas de, nästa gång satsa på sapphire eller powercolor, de är de enda renodlade AMD tillverkarna på svenska marknaden som fortfarande levererar kvalitet

Permalänk

Hur är det med msi då ?
Kan tycka dessa gör bra skit.

Permalänk
Medlem
Skrivet av punchline82:

Kan du länka till den sidan är du snäll ?
Sen undrar jag fall det är nåt fel i prestandan med detta kort eller är det bara utseendet som är olika ?

http://www.overclock.net/t/1303439/xfx-radeon-7970-no-bios-sw...

Där hitta jag som i sin tur länkar till en annan tråd om det

Visa signatur

"One is always considered mad, when one discovers something that others cannot grasp."
- Ed Wood

Permalänk

Kom och tänka på en sak. Begge korten har samma refnr. (produktnummer)
Fan jag blir förvirrad, är det ett referens eller inte ?
Snälla någon vet ni så skriv gärna.

Permalänk

Kontaktade CDON och berätta som det var. Jag kan skicka tillbaka den och få pengar men dock inte byta till "ett riktigt" referens.
Eftersom jag vill ha identiska grafikkort i Crossfire så skippar jag de. Sen är jag ganska säker på att det kort jag har är
en tidig version av referens kort.
Eller ?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Marcusk:

Vissa av deras referenskort byts efter en viss tid från lanseringen ut mot nyare "versioner" med helt annorlunda komponenter på, vilket bör kunna påverka livslängden.

mitt xfx dualfan t ex klockar inte förbi 960 mhz och kan inte övervoltas utan mod av bios (testat x antal program och inget har funkat hittills utan mod av bios)

den med bios switch är den som är nyare (ghz edition)
(eller blandar jag ihop det med gamla 6950 som hade bios switch som de sedan plockade bort då man kunda flasha kortet med 6970 bios och få fler shaders upplåsta i kretsen...)

Visa signatur

Ryzen 5 5600, MSI B450 Tomahawk Max, 2x8 gb kingston reaper 3200 mhz Gigabyte GTX 1660 Super OC och nätagg be quiet 700w SSD: 120 gb pny cs 900, Kingston Fury 1 tb, wd blue ssd 500gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av punchline82:

Kom och tänka på en sak. Begge korten har samma refnr. (produktnummer)
Fan jag blir förvirrad, är det ett referens eller inte ?
Snälla någon vet ni så skriv gärna.

Om det nya XFX kortet ser ut precis som på den här bilden så är den referens:

http://koolance.com/image/content_pages/product_help/video_ca...

Det verkar inte finnas några olika versioner av referenskorten.

Permalänk
Skrivet av Marcusk:

Om det nya XFX kortet ser ut precis som på den här bilden så är den referens:

http://koolance.com/image/content_pages/product_help/video_ca...

Det verkar inte finnas några olika versioner av referenskorten.

Men på den bilden finns en bios switch det gör det inte på min. Så det är inte referens då ?
Vad fan är det jag har då igentligen ?
Det är ju referenskylaren iaf. Finns det nåt annat sett att jämnföra ?

Permalänk
Medlem
Skrivet av punchline82:

Men på den bilden finns en bios switch det gör det inte på min. Så det är inte referens då ?
Vad fan är det jag har då igentligen ?
Det är ju referenskylaren iaf. Finns det nåt annat sett att jämnföra ?

Om du inte har AMD loggan på kortet, och inte heller biosswitchen så är med med 99% säkerhet inte ett referenskort.

Permalänk
Skrivet av Marcusk:

Om du inte har AMD loggan på kortet, och inte heller biosswitchen så är med med 99% säkerhet inte ett referenskort.

Men vad är det då eftersom den har referenskylaren ?

Permalänk
Medlem
Skrivet av punchline82:

Men vad är det då eftersom den har referenskylaren ?

Den är ett ej-referenskort? Att XFX har monterat på en referenskylare på ett ej-referens PCB är väl inte så konstigt, de har förmodligen köpt in bara själva kylaren från AMD, inte kortet.