Permalänk
Avstängd

Snabbast uppstart?

Jag undrar vilket moderkort som startar datorn snabbast i dagsläget? Ja nu pratar vi enstaka sekunder hit och dit, det är exakt det jag är ute efter. Såg att ASUS har videos som visar att de startar datorn på 6,4 sekunder. Finns det någon konkurrent som är snabbare?

Visa signatur

Nya funktioner i “Anniversary Update” för Windows 10 som släpps till sommaren:
http://www.howtogeek.com/248177/whats-new-in-windows-10s-anni...

Permalänk
Skrivet av strejf:

Jag undrar vilket moderkort som startar datorn snabbast i dagsläget? Ja nu pratar vi enstaka sekunder hit och dit, det är exakt det jag är ute efter. Såg att ASUS har videos som visar att de startar datorn på 6,4 sekunder. Finns det någon konkurrent som är snabbare?

Om jag inte har helt fel så är det hårddisken som du har operativsystemet på som är den stors grejen. En SSD bootar Windows mycket snabbare än en HDD.

Visa signatur

Citera mig för svar!!
CPU: i7 3770K @ 3,5 Ghz -- Ram: Corsair 16 GB -- Moderkort: Z77A-S01
Lagring: SSD- Samsung 840 EVO 250 GB// 2TB HDD -- GPU: Nvidia Geforce GTX 680

Permalänk
Skrivet av Borgen1998:

Om jag inte har helt fel så är det hårddisken som du har operativsystemet på som är den stors grejen. En SSD bootar Windows mycket snabbare än en HDD.

Men det finns olika moderkort som laddar BIOS och kommer till W7 Startscreen snabbare än andra.

Visa signatur

Insert funny joke here

Permalänk
Medlem
Skrivet av Slaktardej:

Men det finns olika moderkort som laddar BIOS och kommer till W7 Startscreen snabbare än andra.

min gissning är att moderkort i dagens läge gör det så snabbt som det är möjligt, vilket det än är, det handlar nog mer om att du kan göra det snabbare genom att ändra/speeda upp vissa steg i processen

Visa signatur

Censorship is for the weak
----------------------------------
i5 6600K @ 4.7 | MSI GeForce GTX 980 Ti 6GB Gaming | ASUS Z170 PRO GAMING | 16GB 2400mhz | 850 EVO 250GB SSD | 2+1+1TB HDD | NH-U12P SE2 | Define S | XL2411Z 144Hz |

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Nivius:

min gissning är att moderkort i dagens läge gör det så snabbt som det är möjligt, vilket det än är, det handlar nog mer om att du kan göra det snabbare genom att ändra/speeda upp vissa steg i processen

Men alla moderkort är inte lika snabba. Min fråga är, vilket är snabbast?

Visa signatur

Nya funktioner i “Anniversary Update” för Windows 10 som släpps till sommaren:
http://www.howtogeek.com/248177/whats-new-in-windows-10s-anni...

Permalänk

Startar upp datorn på 10-15 sekunder med mitt, har även en SSD .

Visa signatur

Citera mig för svar!!
CPU: i7 3770K @ 3,5 Ghz -- Ram: Corsair 16 GB -- Moderkort: Z77A-S01
Lagring: SSD- Samsung 840 EVO 250 GB// 2TB HDD -- GPU: Nvidia Geforce GTX 680

Permalänk
Medlem

hittat på internet

"Cheap motherboards with few features seem to get to the booting Windows stage the quickest. I've seen some so fast that I sometimes have to reboot a few times to even get into BIOS - they will flash by so fast. However, enthusiasts are allergic to cheap motherboards, so you likely won't want to own one."

Permalänk
Medlem

Som sagt, det går ju att avaktivera mesta skiten i bios som man int använder, lär inte bli stor skillnad om man gör det.
Stäng av extra nätverkskort, satakontrollers, usbportar, dvd-enheter, diskettkontrollers, ljudkort, inbygd grafik och liknande...
USB-enheter och hdd tar tid om man själv tittar när det initieras.

Permalänk
Inaktiv

Nu kan man ju inte köpa mac-moderkort löst, så det kanske inte är en korrekt rekommendation, men om snabbast uppstart är en prioritet för dig så kanske du skall slå ett öga på att skaffa en mac?

Permalänk

Med en ASRock z77 Extreme 4 och W8 på ssd bootar jag på ~13sec. Kan pröva igen, kändes som att denna boot var segare än vanligt, kan ha varit att jag satt med en timer dock

Visa signatur

7900 xt -:- 5800x3D -:- 32gb 3800 cl 14 -:- 2x480+360

Permalänk
Avstängd

Grejen är den att min bärbara redan startar på 6 sekunder så jag vill ju inte ha en stationär dator som är långsammare nu när man har vant sig.

Är den 0,1 sekunder långsammare skickar jag tillbaks den!

Visa signatur

Nya funktioner i “Anniversary Update” för Windows 10 som släpps till sommaren:
http://www.howtogeek.com/248177/whats-new-in-windows-10s-anni...

Permalänk
Skrivet av strejf:

Grejen är den att min bärbara redan startar på 6 sekunder så jag vill ju inte ha en stationär dator som är långsammare nu när man har vant sig.

Är den 0,1 sekunder långsammare skickar jag tillbaks den!

ja, vad har du i de så att den är så himla snabb ?

Visa signatur

Citera mig för svar!!
CPU: i7 3770K @ 3,5 Ghz -- Ram: Corsair 16 GB -- Moderkort: Z77A-S01
Lagring: SSD- Samsung 840 EVO 250 GB// 2TB HDD -- GPU: Nvidia Geforce GTX 680

Permalänk
Medlem
Skrivet av strejf:

Grejen är den att min bärbara redan startar på 6 sekunder så jag vill ju inte ha en stationär dator som är långsammare nu när man har vant sig.

Är den 0,1 sekunder långsammare skickar jag tillbaks den!

Det är väll ganska hyfsat, min tar väll närmare 6 minuter

Permalänk
Skrivet av strejf:

Grejen är den att min bärbara redan startar på 6 sekunder så jag vill ju inte ha en stationär dator som är långsammare nu när man har vant sig.

Är den 0,1 sekunder långsammare skickar jag tillbaks den!

Tror snarare att den tar sig ur något typ av viloläge på 6 sekunder.

Permalänk
Medlem

Kör tre av de snabbaste SSDerna i Raid 0, släng på win 8, stäng av onldiga BIOS funktioner och se glad ut

Permalänk
Medlem
Skrivet av strejf:

Grejen är den att min bärbara redan startar på 6 sekunder så jag vill ju inte ha en stationär dator som är långsammare nu när man har vant sig.

Är den 0,1 sekunder långsammare skickar jag tillbaks den!

du hinner nog starta datorn ett par gånger och "förlora" 0.1 sekund istället för att gå o skicka tillbaka datorn och vänta på en ny

Visa signatur

5800x3d | 4080 | 4x8 3600 | Strix X570-F

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av fax110:

Jag får be om ursäkt läste flera gånger och förstod tillslut vad du menna.

Jag/vi tog det som att "det finns inga lösa mpderkprt att köpa så det är ett dåligt tips köp en mac istället"

Förlåt, dåligt formulerat av mig. Jag menade givetvis att det inte finns Mac-moderkort att köpa, men om uppstartstid av datorn är det viktigaste för honom så bör han titta på att köpa en Mac. Så nått skulle det vara.

Permalänk
Skrivet av anon200213:

Förlåt, dåligt formulerat av mig. Jag menade givetvis att det inte finns Mac-moderkort att köpa, men om uppstartstid av datorn är det viktigaste för honom så bör han titta på att köpa en Mac. Så nått skulle det vara.

Lite så jag menade

Visa signatur

Citera mig för svar!!
CPU: i7 3770K @ 3,5 Ghz -- Ram: Corsair 16 GB -- Moderkort: Z77A-S01
Lagring: SSD- Samsung 840 EVO 250 GB// 2TB HDD -- GPU: Nvidia Geforce GTX 680

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Slaktardej:

Att du ens rekommenderade Mac är felet.

Hans absoluta prioritet var en dator som startar så snabbt som möjligt. Och på dagens marknad är det vad jag vet Macbook Pro och Mac Pro som har de snabbaste uppstarterna på någonstanns mellan 4-5 sekunder, tätt följt av Asus senaste NetBook som startar på 6-7 sekunder. Vad var det som var fel med det ?

Permalänk
Moderator
Moderator

*Tråd rensad.

Håll er till topic utan att tramsa, tack.

Visa signatur

*-<|:C-<-<

Nytt namn, samma bismak.

Permalänk
Medlem
Skrivet av strejf:

Grejen är den att min bärbara redan startar på 6 sekunder så jag vill ju inte ha en stationär dator som är långsammare nu när man har vant sig.

Är den 0,1 sekunder långsammare skickar jag tillbaks den!

Lägg datorn i viloläge så går det fort. Att stänga av datorn och visa Bios-screen och köra POST varje gång är inte speciellt effektivt om du vill att datorn ska starta snabbt!

Visa signatur

~. Citera så jag hittar tillbaka .~

Permalänk
Avstängd
Skrivet av anon200213:

Hans absoluta prioritet var en dator som startar så snabbt som möjligt. Och på dagens marknad är det vad jag vet Macbook Pro och Mac Pro som har de snabbaste uppstarterna på någonstanns mellan 4-5 sekunder, tätt följt av Asus senaste NetBook som startar på 6-7 sekunder. Vad var det som var fel med det ?

Försöker hitta någon Mac som startar snabbare än 15 sekunder på Youtube men lyckas inte. Har du någon sån länk?

Skrivet av KeVVa:

Lägg datorn i viloläge så går det fort. Att stänga av datorn och visa Bios-screen och köra POST varje gång är inte speciellt effektivt om du vill att datorn ska starta snabbt!

Det handlar inte om hur jag använder datorn, det handlar om att jag vill ha den som startar snabbast. Även om jag startar den en gång per år så vill jag ändå ha den snabbaste.

Skrivet av iSw3de:

Kör tre av de snabbaste SSDerna i Raid 0, släng på win 8, stäng av onldiga BIOS funktioner och se glad ut

Jo visst, men nu handlar den här tråden om vilket moderkort som är snabbast. Resten ordnar sig.

Skrivet av StabTheDrama:

Tror snarare att den tar sig ur något typ av viloläge på 6 sekunder.

Jag trycker på stäng av och startar sen datorn med on-knappen på datorn.

Visa signatur

Nya funktioner i “Anniversary Update” för Windows 10 som släpps till sommaren:
http://www.howtogeek.com/248177/whats-new-in-windows-10s-anni...

Permalänk

Förstår inte varför precis men sure

Visa signatur

Citera mig för svar!!
CPU: i7 3770K @ 3,5 Ghz -- Ram: Corsair 16 GB -- Moderkort: Z77A-S01
Lagring: SSD- Samsung 840 EVO 250 GB// 2TB HDD -- GPU: Nvidia Geforce GTX 680

Permalänk
Medlem
Skrivet av strejf:

Det handlar inte om hur jag använder datorn, det handlar om att jag vill ha den som startar snabbast. Även om jag startar den en gång per år så vill jag ändå ha den snabbaste.

Jag har inte riktigt förstått varför? Av ren nyfikenhet så skulle jag vilja veta din tanke bakom denna kommentaren, om du vill.

Visa signatur

NZXT S340 Elite White | Intel i7 7700K @ 5GHz | Asus ROG Strix Z270F | No GPU | Corsair Vengeance RGB 32GB 3000MHz | Seasonic PRIME 1000W Titanium | Samsung 840 Pro 256GB & Samsung 850 EVO 1TB | NZXT Kraken x62 | 32" ASUS ROG PG32UQ & 27" Acer Predator XB271HU

Kolla in min Youtube-kanal "Kingpin Crazy" om du gillar Warzone eller PUBG. Senaste videon hittar du här!

Permalänk
Avstängd

Det verkar inte som att någon här har svar på min fråga.. synd, får leta vidare.

Visa signatur

Nya funktioner i “Anniversary Update” för Windows 10 som släpps till sommaren:
http://www.howtogeek.com/248177/whats-new-in-windows-10s-anni...

Permalänk
Avstängd
Skrivet av CrazyAngel4You:

Jag har inte riktigt förstått varför? Av ren nyfikenhet så skulle jag vilja veta din tanke bakom denna kommentaren, om du vill.

Vissa letar efter komponenter eller drivrutiner som gör att datorn blir 1 fps snabbare. Jag letar efter ett moderkort som startar på ca 2 sekunder. Är det så konstigt?

Visa signatur

Nya funktioner i “Anniversary Update” för Windows 10 som släpps till sommaren:
http://www.howtogeek.com/248177/whats-new-in-windows-10s-anni...

Permalänk
Skrivet av strejf:

Vissa letar efter komponenter eller drivrutiner som gör att datorn blir 1 fps snabbare. Jag letar efter ett moderkort som startar på ca 2 sekunder. Är det så konstigt?

Om du ändå inte stänger av datorn så ofta så förstår jag inte. Min dator startar på 10 sekunder och jag tycker att det är riktigt bra.

Visa signatur

Citera mig för svar!!
CPU: i7 3770K @ 3,5 Ghz -- Ram: Corsair 16 GB -- Moderkort: Z77A-S01
Lagring: SSD- Samsung 840 EVO 250 GB// 2TB HDD -- GPU: Nvidia Geforce GTX 680

Permalänk
Medlem
Skrivet av strejf:

Det verkar inte som att någon här har svar på min fråga.. synd, får leta vidare.

Det är nog inte så många som testat moderkort på det sättet. Om du kommer fram till nåt får du gärna skriva det här dock

Visa signatur
Permalänk
Avstängd
Skrivet av Borgen1998:

Om du ändå inte stänger av datorn så ofta så förstår jag inte. Min dator startar på 10 sekunder och jag tycker att det är riktigt bra.

De som letar FPS lär inte ha någon nytta av 103 FPS istället för 102 heller Det är principen och det faktum att vi är på en prestandajagande site.

Så länge jag kan komma ihåg har datorer tagit lång tid att starta, nu vill jag in i framtiden där datorer fungerar som de borde göra. Det vill säga man trycker på on och så är den igång, direkt, utan väntetid.

Visa signatur

Nya funktioner i “Anniversary Update” för Windows 10 som släpps till sommaren:
http://www.howtogeek.com/248177/whats-new-in-windows-10s-anni...

Permalänk
Medlem
Skrivet av strejf:

Vissa letar efter komponenter eller drivrutiner som gör att datorn blir 1 fps snabbare. Jag letar efter ett moderkort som startar på ca 2 sekunder. Är det så konstigt?

Absolut inte Blev grymt nyfiken dock, haha, tack!

Visa signatur

NZXT S340 Elite White | Intel i7 7700K @ 5GHz | Asus ROG Strix Z270F | No GPU | Corsair Vengeance RGB 32GB 3000MHz | Seasonic PRIME 1000W Titanium | Samsung 840 Pro 256GB & Samsung 850 EVO 1TB | NZXT Kraken x62 | 32" ASUS ROG PG32UQ & 27" Acer Predator XB271HU

Kolla in min Youtube-kanal "Kingpin Crazy" om du gillar Warzone eller PUBG. Senaste videon hittar du här!