Gigabyte driver 4K med dubbla Thunderbolt

Permalänk
Melding Plague

Gigabyte driver 4K med dubbla Thunderbolt

Den som har ögonen på 4K kan använda Gigabytes moderkort med dubbla Intel Thunderbolt för att driva denna upplösning, skriver komponenttillverkaren i ett blogginlägg.

Läs artikeln

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Ett ord, Coolt

Permalänk
Medlem

Mycket coolt men vad kan man göra med 4k resolution när man enbart kör på integrerad grafik i ivy bridge processorn?

Visa signatur

R7 5800X3D / RX 6950 XT / 32GB Ram / 1TB SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.

Permalänk
Medlem

Inte särskilt imponerande, hoppas verkligen inte det här blir en standard, för det första behöver man två sladdar och för det andra så vill jag inte ha konstiga kontakter som kan driva hårddiskar på mitt grafikkort.

Permalänk
Medlem

Tror verkligen inte att det kommer bli en standard utan bara en pr-grej. Funderar dock på vad den integrerade kretsen kommer palla? Det är väl knappt så den orkar spela upp full-hd i den upplösningen?

Permalänk
Medlem

Hoppas verkligen på att något sånt kan bli standard! (med en kabel då) Grymt att kunna ha något sånt till allt! Skärmar, skrivare, usb-minne. Kanske till och med nätverk. Då behövs bara en typ av port på moderkorten =D

Visa signatur

Kan starkt rekommendera Honeygain. Dela din internetuppkoppling och få betalt. Används inte för något konstigt utan saker som SEO, Ad verification och App testing.
Använd gärna min länk så får du $5 att starta med :)
https://r.honeygain.me/PONTU9D128

Permalänk
Medlem

Sen att det är en sak att mata ut 4K och en annan att accelerera material i den upplösningen behöver vi inte gå in på.

Visa signatur

Tänker inte skryta om alla mina prylar, så det får bli att framföra faktan att jag lagar godare köttbullar än dig.

Permalänk
Skrivet av sassa46:

Inte särskilt imponerande, hoppas verkligen inte det här blir en standard, för det första behöver man två sladdar och för det andra så vill jag inte ha konstiga kontakter som kan driva hårddiskar på mitt grafikkort.

Två sladdar kan jag hålla med om att det blir jobbigt, men hur kan det på något sätt vara dåligt med en universalkabel till nästan allt utom ström?

Visa signatur

Citera!

Permalänk
Medlem

Men den drevs väl med en enda DP 1.2 på CES? Vilken utveckling!

Visa signatur

1800x @ 4,025GHz @ 1,2875V, Noctua NH D15 AM4, 2x8Gb G-Skill Flare X 3200 MHz CL 14,14,14,37 MSI 1070 Gaming-X 8 GB, 8GB RAM, Slaktad Seagatedisk på 4TB, Define R3, Corsair TX V2 750 W

Lenovo Yoga 2 Pro, i7, 8GB, 256GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av TheRoos:

Tror verkligen inte att det kommer bli en standard utan bara en pr-grej. Funderar dock på vad den integrerade kretsen kommer palla? Det är väl knappt så den orkar spela upp full-hd i den upplösningen?

full-hd = 1080p
ultra-hd = 4k

Normalt så är det cpun som jobbar vid film avkodning så det borde inte vara några problem, eller?

Permalänk
Medlem

Fan va bra!! Blir att belåna huset och köra 4k!!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av ErsHöghet:

Två sladdar kan jag hålla med om att det blir jobbigt, men hur kan det på något sätt vara dåligt med en universalkabel till nästan allt utom ström?

Thunderbolten används till att ge två stycken display ports. Men samtidigt använder varje thunderbolt port 4st pci-x lanes som om jag förstår detta rätt inte används. Det är 8st pci-x lanes som kunde ha använts till att göra någonting coolt t.ex. driva ett grafikkort för att mata 4k bilder till skärmen.

Dvs de kunde lika väl ha satt två displayports på den (eller en displayport 1.2?) och uppnått samma resultat med mindre resurser.

Tillägg: Även om thunderbolt verkar vara royalty-free så måste en tillverkare vara licenserad av intel. Intel vill nog inte att ARM, AMD, nvidia osv blir licenserade... Och om dom blir det så kommer nog intel sätta käppar i hjulen för dem samtidigt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av TheRoos:

Tror verkligen inte att det kommer bli en standard utan bara en pr-grej. Funderar dock på vad den integrerade kretsen kommer palla? Det är väl knappt så den orkar spela upp full-hd i den upplösningen?

varför skulle den inte klara av Full-HD i den upplösningen? *facepalm*

klarar den av Full-HD på en 1920x1080 skärm så klarar den det på en 4K-skärm.

Visa signatur

MODERMODEM: Asus ROG Strix Z270E Gaming | i7 7700K | Corsair Hydro H110 | Kingston HyperX Savage 32GB DDR4 RAM | Asus GeForce RTX 3060 Ti TUF OC | Crucial BX100 500GB SSD | Phanteks Enthoo EVOLV | SilverStone Strider Evolution 1200W |

Permalänk
Medlem

Och sedan är det väl en fråga vad man får för refreshrate? HDMI 1.4 ska väl också stödja 4k upplösning, fast upp till 30hz?

Skrivet av Minimupp:

full-hd = 1080p
ultra-hd = 4k

Normalt så är det cpun som jobbar vid film avkodning så det borde inte vara några problem, eller?

Vad som är normalt och inte normalt är ju en fråga i sig, men vanligtvis så föredrar man hårdvaruacceleration och det innebär att det är gpun som jobbar.

Visa signatur

Om du vill att jag ska se ditt svar så tryck på Citera.

Permalänk
Skrivet av Oliver91:

Mycket coolt men vad kan man göra med 4k resolution när man enbart kör på integrerad grafik i ivy bridge processorn?

ms röj laggar i 4k

Permalänk

Vad ska detta vara bra för när alla skärmar har 1920x1080 piss upplösning

Permalänk
Medlem
Skrivet av zeagan:

Och sedan är det väl en fråga vad man får för refreshrate? HDMI 1.4 ska väl också stödja 4k upplösning, fast upp till 30hz?

Vad som är normalt och inte normalt är ju en fråga i sig, men vanligtvis så föredrar man hårdvaruacceleration och det innebär att det är gpun som jobbar.

Jo, men cpun ligger ju oftast som default för video avkodning. Hårdvaruacceleration brukar ju vara ett tillval.

Permalänk
Medlem

Jag kan absolut se en användning för 4k på integrerade grafikkretsar. För alla kontorsburkar där man inte gör någonting grafiskt så är det ju perfekt. Man får stor arbetsyta för dokument, och själva datorn behöver inte bli så dyr (dom pengarna kan man lägga på den dyra skärmen istället...). Dessutom slipper man ytterligare en fläkt från grafikkortet.

Det är naturligtvis inget att spela på, men man kan använda datorer till mer än så =P

Visa signatur

Huvuddator: Ryzen 2700X EK HF vattenblock|32GB|RTX 3080 Alphacool Eisblock, 280 + 420 rad.
Server: AMD 3850|16GB|~3,5TB HDD|360 rad
Lullull: Rift+Touch|HOTAS Warthog|G27|PS5|Switch OLED

Permalänk

Vid första åtanke tänkte jag "coolt med dubbla thunderbolt" men efter att läst förklaringen känns det mer som ett pr-jippo.

Känns liksom lite omotiverat att implementera en lösning på moderkortet som antagligen inte ens 1‰ av målgruppen kommer nyttja. Känns även som att de som kan lägga vad en nyare medelklassbil kostar på en skärm även kan lägga någon tusenlapp eller två på ett externt grafikkortet för detta. Sedan lär ju DP1.2 mer än nog bandbredd för att klara detta.

En annan sak jag tänkte på rent spontant är att man kan Daisy Chaina två 27" "Thunderbolt Displays" på en MacBook Pro via en TB-port.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

[i7 2600k @ 5GHz| NH-D14, fläktar utbyta mot ljudlösa 120mm SySS 800| Asus P8P67| HD6870 DirectCU| Corsair 4x8GB (32GB) 1600MHz DDR3| Moddat Corsair 550VX | Mac Pro / G5 Chassi| 2x120GB raid0 Intel 520 sys+ 2x3TB slask & home (riktig lagring på 12TB ZRAID NAS som även home backuppas/rsyncas till) ] - Helt ljudlös om man inte lägger örat intill chassit
[ MacBook Pro Retina 13 | 16GB ram | 256GB PCIe SSD | OS X(main), Arch ]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Blackbird_CaD_:

Vad ska detta vara bra för när alla skärmar har 1920x1080 piss upplösning

Vad kom först: hönan eller ägget?

Permalänk
Master of Overkill
Skrivet av Blackbird_CaD_:

Vad ska detta vara bra för när alla skärmar har 1920x1080 piss upplösning

Alla skärmar har inte 1080p men det kostar i dagsläget att köpa 4k ^^ ganska dyrt.

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Avstängd
Skrivet av sassa46:

Inte särskilt imponerande, hoppas verkligen inte det här blir en standard, för det första behöver man två sladdar och för det andra så vill jag inte ha konstiga kontakter som kan driva hårddiskar på mitt grafikkort.

Öh, om skärmen stödjer Thunderbolt så behöver man endast 1 kabel till datorn och en kabel mellan varje skärm. Detta är den självklara lösningen för att fasa ut HDMI och Displayport.

Visa signatur

Asus Maximus IV Gene-Z - Intel Core i7 2600K - Corsair Vengeance 1866 MHz 4x4 GB - Asus GTX 670 DirectCU II
BenQ XL2410T - Zowie AM - Zowie Swift - Qpad MK-85

iPhone 5S - iPad Air

Permalänk
Medlem

Fasa ut HDMI och DisplayPort? Inte de närmaste tio åren i alla fall med tanke på att de flesta inte ens har börjat använda DisplayPort ännu. Själv kör jag med DVI fortfarande.

Visa signatur

Det var enklare förr att skilja Asus moderkort åt:
Asus A7V -> Asus P5Q Pro -> Asus M4A88TD-V EVO/USB3

Permalänk
Medlem
Skrivet av SebboD:

Öh, om skärmen stödjer Thunderbolt så behöver man endast 1 kabel till datorn och en kabel mellan varje skärm. Detta är den självklara lösningen för att fasa ut HDMI och Displayport.

Skrivet av A7V:

Fasa ut HDMI och DisplayPort? Inte de närmaste tio åren i alla fall med tanke på att de flesta inte ens har börjat använda DisplayPort ännu. Själv kör jag med DVI fortfarande.

Thunderbolt ÄR DisplayPort...

Permalänk
Medlem

Att enas om en enda universell kabel vore fantastiskt. Huruvida denna kabel blir TB eller något annat återstår att se, om det överhuvudtaget kommer ske. Drömmen vore att kunna koppla den till allt; skärm, hårddisk, USB-minnen, nätverk, ja till och med strömuttaget (med en liten adapter kanske. Dagens USB kan ju driva mindre apparater).

Permalänk
Medlem
Skrivet av emiahn:

Att enas om en enda universell kabel vore fantastiskt. Huruvida denna kabel blir TB eller något annat återstår att se, om det överhuvudtaget kommer ske. Drömmen vore att kunna koppla den till allt; skärm, hårddisk, USB-minnen, nätverk, ja till och med strömuttaget (med en liten adapter kanske. Dagens USB kan ju driva mindre apparater).

En universal-kabel vore en universal-kompromis. Dvs inget jag är intresserad av.

HDMI kan t.ex. numera göra nätverkskommunikation, men bara 100mbit och inte 10gbit/sec som TP kabel kan. Men USB Power Delivery kan ge 100W och det verkar nice. Det är sånära en universal-kabel som jag vill komma.

Thunderbolt är dödfött. Det är en medioker bild-kabel och är dömd till att ligga snäppet efter displayport. Det är en medioker dataöverföringskabel eftersom USB3 är snabbt nog för HDD osv och thunderbolt är inte snabbt nog för externa grafikkort.

Jag hade gärna sett ett dedikerat externt pci-x för bärbara grafikkort t.ex. Men thunderbolt är jag intresserad av.

Permalänk
Medlem
Skrivet av exodeus:

En universal-kabel vore en universal-kompromis.

Det ser jag inte att det skulle behöva bli. Nog för att jag också har mina tvivel angående TB, och medveten om bristerna med de andra gränssnitten, men jag vill tro att det går att få ihop en standard som inte kompromissar på något plan, även om en sådan kabel i dagsläget kanske inte existerar.

Permalänk
Medlem

Va skönt att Gigabyte är framtidssäkrad, skulle jag köpa en sådan skärm för 300 000, så slipper jag köpa nytt moderkort! Sparar några ören.. smart tänkt!

Permalänk
Skrivet av sassa46:

Inte särskilt imponerande, hoppas verkligen inte det här blir en standard, för det första behöver man två sladdar och för det andra så vill jag inte ha konstiga kontakter som kan driva hårddiskar på mitt grafikkort.

+1 sen finns det ju ingen som vill köra grafiken på processorn, nästan :/

Visa signatur

Define R4 | i5 3570K | P8Z77-V | Windforce 3x 7970 OC | Integra R2 750W | Vector 128GB | Vengeance 8GB | Hyper 412S | XL2411T @144hz | Hör av dig om du vill spela BF3, ARMA3, DCS eller UT4!

Permalänk

Gigabyte: De första med 4K stöd.
Låter som Gigabyte: De första med SATA3 (Marvell........)

GigaByte har bra produkter men ibland kärvar det i fabriken.

Visa signatur

CPU i9-9900K GPU ASUS RTX 2080 TI Strix OC MB ASUS STRIX Z390-E RAM Corsair VENGEANCE RGB 32GB DDR4 3200MHz Case Fractal Design Define C PSU EVGA G3 850W Cooling Noctua D15
Monitor MSI Optix MAG342CQR SSD Samsung 970 EVO 500GB 860 EVO 500GB 860 QVO 2TB + QVO 4TB PLEX Server 2x HC560 20TB+WD RED 2x10TB+12TB