Gör Windows 8 mer skrivbordsvänlig

Permalänk
Medlem
Skrivet av winosx:

Prova högerklicka på "SWE" och sedan "stäng språkfältet". Funkar på Windows 7 iallafall, använder inte 8:an för tillfället.

Det alternativet finns inte på 8an Kanske finns att ändra i någon annan meny.

Permalänk
Avstängd

Lista med över 20 start-meny-program:

http://www.alltomwindows.se/forum/topic/26237-startmenyer-til...

Finns en del att välja på...

Permalänk
Medlem

Hittade en till Modern-Ui avaktiverare. Har lagt till den i listan.
JoshCellSoftwares StartOnDesktop

Startisback har nått version 1. Startisback är en kopia av start-menyn i Windows 7. Native Windows 7 start-menu med andra ord. Kostar dock pengar, men provversion finns.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rick69:

Lista med över 20 start-meny-program:

http://www.alltomwindows.se/forum/topic/26237-startmenyer-til...

Finns en del att välja på...

Att det finns massa sådana listor på nätet borde vara en varningssignal för Microsoft.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av winosx:

Att det finns massa sådana listor på nätet borde vara en varningssignal för Microsoft.

Ja, och särskilt när även många datortillverkare har egna start-menyer:

"Samsung has followed Start8, from Stardock, in adding their own Start Menu to Windows 8"
http://www.neowin.net/news/samsung-to-offer-its-own-alternati...

"people who buy PCs from Toshiba will be able to get a program that will serve as an alternative to the Start screen for the "Modern" user interface."
http://www.neowin.net/news/toshiba-windows-8-pcs-get-their-ow...

"HP Quick Start menu is available for supported notebooks running the Microsoft Windows 8 operating system to provide access to applications, files, and programs in the traditional Start Menu from the classic Windows desktop format."
http://bizsupport1.austin.hp.com/bizsupport/TechSupport/Softw...

Permalänk
Medlem
Skrivet av winosx:

Att det finns massa sådana listor på nätet borde vara en varningssignal för Microsoft.

http://blogs.computerworld.com/windows/21257/windows-8-adopti...

Samt att det börjar dyka upp uppgifter som dessa på flera ställen. Den artikeln säger en sak rätt dock i sista stycket. Win 8 handlade aldrig om att göra framgång på traditionella datorer. Det handlade enbart om att försöka få en fot i surfplattemarknaden. Vi får se hur det går med det.

Superbra tråd dock! Win 8 har fördelar under ytan så det är toppen med alla alternativ.

Visa signatur

Desktop: MSI MPG X570 GAMING PLUS, AMD Ryzen 9 5950X, Be Quiet Dark Rock Pro 4, 32GB G.Skill Trident Z RGB 3200,
ASUS ROG STRIX GeForce GTX 1080 8GB GAMING, Samsung 970 EVO Plus 500GB
Notebook: Macbook Pro 14" M1 Pro

Permalänk
Medlem

En liten heads up angående iobit.com

http://www.mywot.com/en/scorecard/iobit.com?utm_source=addon&...

Så ni vet, ladda ned på egen risk!

Visa signatur

Intel 3570K + CM 212 EVO - Corsair 16GB - Asus GTX 660Ti OC - Gigabyte Z77X-D3H - Sandisk 240GB -
WD Green 7,5TB - E9 580W - Antec P182 - Acer XF240H

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sputte:

En liten heads up angående iobit.com

http://www.mywot.com/en/scorecard/iobit.com?utm_source=addon&...

Så ni vet, ladda ned på egen risk!

Iobit är väll rätt seriösa ändå? Har använt deras uninstaller och ett populärt program som heter advanced system care. De har rätt mycket bloatware under installationen som man måste klicka bort. Finns även rätt mycket reklam på deras sida. Men programmen i sig är oftast väldigt bra.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av leafbranch:

Jag tycker det fungerar bra med metro, det ända jag tycker är omständigt i längden är att man måste flytta pilen rätt mycket eftersom rutorna är i mitten utsprida. Men det är helt logiskt för om man har pekskärm på sin enhet.

Jag kör just nu så här, och jag måste säga att det är smididager än den "Windows 7" startmenyn. Prova gärna, dessutom tycker jag metro stilen ger något extra också.

http://i.imgur.com/Io5yh.png

http://i.imgur.com/Stcpy.jpg

Jag har inget emot metro överhuvudtaget men det där var ju bara riktigt snyggt. Hur är det med de gamla interfacet? Är de kvar?

Permalänk
Medlem
Skrivet av winosx:

Iobit är väll rätt seriösa ändå? Har använt deras uninstaller och ett populärt program som heter advanced system care. De har rätt mycket bloatware under installationen som man måste klicka bort. Finns även rätt mycket reklam på deras sida. Men programmen i sig är oftast väldigt bra.

Skickades från m.sweclockers.com

Känner inte till Iobit, utan såg bara deras betyg och ville dela med mig av dem

Visa signatur

Intel 3570K + CM 212 EVO - Corsair 16GB - Asus GTX 660Ti OC - Gigabyte Z77X-D3H - Sandisk 240GB -
WD Green 7,5TB - E9 580W - Antec P182 - Acer XF240H

Permalänk
Medlem

Finns det någon kvar som än inte testat sig på virtualisering så är det nog dags nu, med tanke på vilken hårdvara dem flesta sitter med nu så finns det ingen ursäkt med att inte testa längre.

Virtualbox är gratis och fungerar ganska ok idag så ni kan testa nya OS eller what-ever, i lugn och ro.
Upptäcka möjligheterna med detta iaf.

Sa jag "ganska ok"?
Well, den enda dealbreakern för mig just idag i denna stund, skulle vara då att musen laggar efter lite om man t.ex vill Gimpa lite i Linux i den miljön så att, det är väl ett störmoment.

Om man vill slippa sånt och så gott som vill kunna glömma bort att man är i en virtuell miljö när man t.ex då Gimpar så funkar VMware Workstation så pass bra idag, men såklart så kostar det.

Kul att vi har kommit såhär långt iaf med detta nu och med lite fantasi så har dem flesta andvändning av det, på skrivbordet.

Permalänk
Medlem

Någon som kan tipsa om en bra start meny som ni har använt eller använder?

Visa signatur

*Gamingdatorn=Cooler Master Storm Scout|Gigabyte GA-EP45-DS3|Intel Core 2 Quad Q6600 3,7 GHz|4GB DDR 2 800Mhz|EVGA GTX 570 |Windows 7 64-bit Professional|Logitech MX 518|Siberia Steelseries V2| Iphone 3GS |:)
*LaptoppeP=Lenovo Thinkpad|Intel Core i3-2310M 2,1GHz|4GB ram Minne|

Permalänk
Medlem
Skrivet av CRIFF:

Någon som kan tipsa om en bra start meny som ni har använt eller använder?

Classic Shell är bäst enligt mig. Funkar utmärkt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av CRIFF:

Någon som kan tipsa om en bra start meny som ni har använt eller använder?

Pokki funkar bra!

Permalänk
Medlem

Classic Shell här med för att den gör det den ska och lite till och är open-source, vilket känns tryggt.
Senaste versionen la till stöd för Modern-UI apps.

Permalänk
Avstängd

finns det live bakgrunder till win 8 ?

Visa signatur

i7 2600K 4.8Ghz Vattenkyld (EK Supreme HF Nickel)| ASUS P8Z68-V PRO |Corsair 8GB CL9 2133MHz VENGEANCE PRO| Corsair RM850 850W |EVGA GTX 780 SC ACX SLI Vattenkylda (EK-FC Titan - Acetal)|Pump: Alphacool D5/EK-D5 X-RES 100 Topp|Radiatorer: BlackICE GT Stealth 360|EK-CoolStream XTC 140|Fläktar: 3X Akasa Apache 120mm|2x Akasa Apache 140mm|Skärm: Samsung S27A950D 120Hz|Systemdisk: OCZ Vertex3 MAX IOPS 120GB|Datorlåda: Corsair Obsidian 800D|

Permalänk
Medlem

Har kört 8:an på bärbara någon månad nu och funderar även på att slänga in det på stationära. Har börjat gilla 8:an nu för att det mesta går snabbare, men utan Classic Shell var det en mardröm, för mig är fyller "Metro" ingen funktion alls och jag blev bara irriterad varje gång det visade sig.

Går det att få fönstren i Win 8 att vara "genomskinliga" som i Win 7? Är rätt trött på färgerna, känns lite som standard-bakgrunden i win 95.

Visa signatur

AMD 5800X3D - Asus ROG B450-F - AMD Sapphire Vega 56 Pulse
Intel 330 180GB - 32gb DDR4 - Meshify C - beQuiet L8 530w
Panasonic 50" VT60 - Xonar Essence STX - Arcam FMJ A39 - Monitor Audio BR5 - Nintendo

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinoman:

Varför ens installera Win8 om man ändå bara vill ha tillbaka Win7?

För att man kanske har en WinXP Pro licens som kan uppgraderas billigt till W8 Pro för en annan dator?

Permalänk
Medlem
Skrivet av pg_ice:

finns det live bakgrunder till win 8 ?

Tänker du på dreamscene? Det som fanns i Windows Vista Ultimate?
Inte så vitt jag vet. Men sök på google efter "dreamscene for Windows 8" eller något liknande.

Skrivet av Pelleboj:

Har kört 8:an på bärbara någon månad nu och funderar även på att slänga in det på stationära. Har börjat gilla 8:an nu för att det mesta går snabbare, men utan Classic Shell var det en mardröm, för mig är fyller "Metro" ingen funktion alls och jag blev bara irriterad varje gång det visade sig.

Går det att få fönstren i Win 8 att vara "genomskinliga" som i Win 7? Är rätt trött på färgerna, känns lite som standard-bakgrunden i win 95.

Håller med, utan Classic Shell är det en mardröm med tangentbord och mus.

Angående genomskilniga fönster. Ja det går till viss del, men inte så att det ser ut exakt som i Windows 7. Det här är det närmaste jag kunde komma:
http://www.askvg.com/how-to-enable-hidden-aero-lite-theme-in-...

Följ guiden

Permalänk
Medlem

Startw8

Ännu en startmeny tillagd. Den heter Startw8. Ser riktigt nice ut. Ta en titt på: http://www.areaguard.com/startw8

Permalänk
Medlem
Skrivet av NorteX:

Det alternativet finns inte på 8an Kanske finns att ändra i någon annan meny.

Tryck på den lilla uppåtpilen längst till vänster i det fältet, sen "Anpassa", sen "Aktivera och inaktivera systemikoner" som du hittar under rutan med alla olika program. Du får nu upp en ny lista med program och där kan du välja "Indataindikator", ställ in den som "Av" så ska det försvinna.

Permalänk
Medlem

Installerade Classic Shell och nu saknar man ingenting och har det nya dessutom, tack för tipsen i denna tråd.

Visa signatur

ii7 2600K @ 4500 mhz, P8Z68-V Pro, 16 GB Vengeance LP @ 1600 mhz, Samsung 830 256 GB (system), X25-M 160 GB, Chieftec 650W PSU, GTX 660 2GB, CM ATCS 840, NH-D14, WIN 8 pro. Sidekick - Acer TimelineX 3820TG.

Permalänk
Medlem
Visa signatur

13900KS | 32GB 6400 DDR5 | 4090 FE | Samsung G8 Oled
ASUS ROG Strix Z790-F Gaming | Fractal Torrent White | Corsair HX1200

Permalänk
Medlem

Sweet!

Visa signatur

Desktop: MSI MPG X570 GAMING PLUS, AMD Ryzen 9 5950X, Be Quiet Dark Rock Pro 4, 32GB G.Skill Trident Z RGB 3200,
ASUS ROG STRIX GeForce GTX 1080 8GB GAMING, Samsung 970 EVO Plus 500GB
Notebook: Macbook Pro 14" M1 Pro

Permalänk
Medlem

Tack för denna. Har lagt till den

Permalänk
Avstängd

Trivs man med startskärmen men vill ha lite mer anpassningsmöjligheter så kan OblyTile vara idé. Den låter en byta tiles och göra egna, byta färger m.m. Ett annat program är Decor8 från Stardock som också gör Start8. Det låter en ändra bakgrundsbild i Start och ger en del andra inställningsmöjligheter. Kostar dock $5 men det finns en 30-dagars trialversion.

Dessa program låter en alltså inte få tillbaka gamla startmenyn eller något som liknar den utan ger bara fler möjligheter att anpassa nya startskärmen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Trivs man med startskärmen men vill ha lite mer anpassningsmöjligheter så kan OblyTile vara idé. Den låter en byta tiles och göra egna, byta färger m.m. Ett annat program är Decor8 från Stardock som också gör Start8. Det låter en ändra bakgrundsbild i Start och ger en del andra inställningsmöjligheter. Kostar dock $5 men det finns en 30-dagars trialversion.

Dessa program låter en alltså inte få tillbaka gamla startmenyn eller något som liknar den utan ger bara fler möjligheter att anpassa nya startskärmen.

Tack för dessa :). Lägger till dem också.

Permalänk
Medlem

Om ingen annan rekommenderat det så:

Tiny Windows Borders

Går även att göra samma sak i registret:

Windows Registry Editor Version 5.00 ;Should reduce the Windows Border size (after restart) [HKEY_CURRENT_USER\Control Panel\Desktop\WindowMetrics] "PaddedBorderWidth"="0" ;Original value (I think): ;"PaddedBorderWidth"="-60"

(Man kan testa sig fram med olika värden eller köra programmet och se hur värdena ändras)

Bra tråd för övrigt

Edit: Tänkte även att det kan vara bra att skriva att jag testat programmet och registermetoden själv.

Permalänk
Medlem

Om någon vill ta bort Ribbon-UI manuellt så kan man helt enkelt reshacka bort EXPLORER_RIBBON (som ligger under UIFILE) ur ExplorerFrame.dll.

Källa (Har även testat själv)

Permalänk
Medlem
Skrivet av illya_:

Om ingen annan rekommenderat det så:

Tiny Windows Borders

Går även att göra samma sak i registret:

Windows Registry Editor Version 5.00 ;Should reduce the Windows Border size (after restart) [HKEY_CURRENT_USER\Control Panel\Desktop\WindowMetrics] "PaddedBorderWidth"="0" ;Original value (I think): ;"PaddedBorderWidth"="-60"

(Man kan testa sig fram med olika värden eller köra programmet och se hur värdena ändras)

Bra tråd för övrigt

Edit: Tänkte även att det kan vara bra att skriva att jag testat programmet och registermetoden själv.

Skrivet av illya_:

Om någon vill ta bort Ribbon-UI manuellt så kan man helt enkelt reshacka bort EXPLORER_RIBBON (som ligger under UIFILE) ur ExplorerFrame.dll.

Källa (Har även testat själv)

Tack för detta. Intressant :).
Lägger till i listan