Bygge av dedikerad foldingrig - cpuval?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alucard88:

Hellu boys,
tänkte bygga mig en dedikerad folding rigg och börja folda igen. Tänkte folda enbart på cpun, så man slipper allt väsen från grafikkortet. Vad ska man välja i dagsläget, Intel eller AMD ?

Vore snällt om någon kunde länka mig det mest prisvärda från Inet t.e.x, hade tänkt mig ett pris runt 3-5000. Hårdisk, minne har jag redan.

Typ nått sånt här är väl det billigaste man kan bygga:
http://www.inet.se/kundvagn/visa/2429292/billigfolding

Om du redan har minne och hårddisk.
Man skulle ju kunna lägga lite pengar på kylning om man vill överklocka och så för att få mer PPD men jag vet inte om det är lönsamt eller inte.

Annars tycker jag det finns prisvärda färdiga datorer i den prisklassen:
http://www.netonnet.se/art/dator/stationar-dator/desktop/pack...
http://www.webhallen.com/se-sv/hardvara/157489-acer_aspire_m3...
http://h20386.www2.hp.com/SwedenStore/Merch/Product.aspx?id=B...
http://cdon.se/hemelektronik/lenovo_thinkcentre_71_1577-m4g_-...
http://www.webhallen.com/se-sv/hardvara/162377-asus_cm6730-nr...
http://www.webhallen.com/se-sv/hardvara/162231-acer_aspire_x3...
http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=637930&cks=ASS&assoc=B99...

Permalänk
Skrivet av Kilroy:

Tack för att du tog dig tid att leta

Får bli den från inet, fast ett lite starkare nätagg så man kan klocka upp cpun.

Visa signatur

Dator 1|Fractal Design R3 Titanium|AMD Phenom 2 X6 1055T 2.8Ghz |Noctua NH-U9B SE2|Gigabyte GA-880GM-UD2H |Corsair 8GB 4x2GB XMS3 DDR3|AMD 7970| Chieftec750w| Intel 320 120GB SSD|
Servern|NZXT Lexa S |AMD Dualcore 3.1Ghz|Arctic Cooling Rev2 |Gigabyte DS3 |4x2 Crucial DDR2 667mhz |Nvidia GT 430|4x2TB Western Digital Green|Chieftec 400w|
"Try not. Do or do not, there is no try"

Permalänk
Medlem

Annars finns just nu den här igen, galet prisvärd:
http://cdon.se/hemelektronik/fujitsu_ph300_intel_i5-2320_8gb_...

Permalänk
Medlem

Hej,

En kanske relaterad fråga, ni som kör folding (jag har byggt precis en fin ivy i5 @ 4.8GHz), kör ni det på windows eller linux (tänker att man slipper windows kostnaden om man kör linux). Finns folding på linux? Finns det prestanda fördelar för windows eller linux ?

Tack!

Permalänk
Medlem
Skrivet av DJ_Datte:

Hej,

En kanske relaterad fråga, ni som kör folding (jag har byggt precis en fin ivy i5 @ 4.8GHz), kör ni det på windows eller linux (tänker att man slipper windows kostnaden om man kör linux). Finns folding på linux? Finns det prestanda fördelar för windows eller linux ?

Tack!

Folding blir mycket snabbare och bättre på Linux, så om det är folding som gäller så är det både billigare och bättre utan Windows!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kilroy:

Folding blir mycket snabbare och bättre på Linux, så om det är folding som gäller så är det både billigare och bättre utan Windows!

Fast nu (efter lite googlande) så ser jag att det verkar som man kan inte använda GPU i linux ? Då tappar man en del av datorns potential. Fast jag förstår att linux är perfekt om man bygger custom folding-endast maskiner, då man kan välja att bygga dem uan GPU då.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DJ_Datte:

Fast nu (efter lite googlande) så ser jag att det verkar som man kan inte använda GPU i linux ? Då tappar man en del av datorns potential. Fast jag förstår att linux är perfekt om man bygger custom folding-endast maskiner, då man kan välja att bygga dem uan GPU då.

GPU-folding är perfekt fören dator som används och bara foldar då och då eftersom gpu-folding har fasta poäng dvs poängen är bara beroende på att man blir klar med arbetet i tid -- inte på hur snabbt det klaras av.

Men för en dedikerad rigg så tycker jag att gpu-folding är olämpligt, processorer klarar av att gå dygnet runt i månader i sträck, grafikkort är mer känsliga + rent mjukvarumässigt är de beroende bra drivrutiner för stabilitetens skull. En linux-maskin som som foldar som bara sysslar med smp / big-adv arbeten är i stort sett underhållsfri. En windows-maskin som kör både smp och gpu-arbeten måste ses till då och då.

Min linux-maskin ger ca 40-45k ppd jämfört med de ca 27-32k som min windows 7 maskin klarar om den körs för fullt, och linux-maskinen drar inte ens hälften så mycket ström.

Angående AMD vs Intel så är AMD inget dåligt val räknat på ppd/inköpspris. Folding utnyttjar verkligen alla kärnor till max. Trots det så måste en FX-processor klockas högre än en AMD 1090T för att samma PPD, så AMD tog inte direkt något stort steg framåt där, däremot lär den kommande FX-8350 bli högintressant då den klockats högre än FX-8150 utan strömförbrukningen gått upp + arkitekturen har blivit en aning trimmad, om inte annat borde det leda till prispress.

Lite synd bara att Inet inte har några riktigt billiga AM3+ moderkort. Komplett har flera stycken för under tusenlappen t.ex: http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=645598#info

Intels stora fördel är att strömförbrukningen/ppd är mycket lägre för deras ivy-bridge processorer vilket också gör att det inte blir sådana värmeproblem vid dygnet runt körning.

Visa signatur

AMD Ryzen R7 3800x, XFX rx 480 4 Gb, AX370-Gaming K3, 16 Gb Corsair DDR4 3000M, Seasonic Prime 750W Platinum, Seagate Barracuda 7200.12, Fractal Design Core 3500: OS: Windows 10

Permalänk
Medlem
Skrivet av DJ_Datte:

Fast nu (efter lite googlande) så ser jag att det verkar som man kan inte använda GPU i linux ? Då tappar man en del av datorns potential. Fast jag förstår att linux är perfekt om man bygger custom folding-endast maskiner, då man kan välja att bygga dem uan GPU då.

En lösning är att köra Windows och folda med GPUn där, sedan kör du linux virtuellt inuti Windows och foldar med processorn där. Det ger inte riktigt lika mycket CPU-ppd som ren linux, men bra mycket mer än ren Windows + att du kan utnyttja GPUn

Permalänk

Jag tar och ställer min fråga i detta forum istället!

Vilken är bästa val av CPU?
en intel core I5 23XX asltså ingen K modell
eller en FX-8120

för att folda?

Visa signatur

Define XL R2 ||Core I7 3930K @ 4,0 || 32GB DDR3 1600Mhz ||GTX 780 Ti SLI || 2st 480GB SSD ||
Fractal Design R5 || XEON X5650 X2 || 48GB DDR3 ECC 1600Mhz || SUPERMICRO || 2st 250GB SSD || 8 x 3 TB HDD ||
MacBook Pro 15 Retina 2018 || 16GB RAM || 512 SSD || 555X || I7 2,2 Ghz ||

Permalänk
Medlem

Jag lånar också tråden lite, sitter i tankarna på en ny htpc, hade tänkt mig en fm2 plattform men slog mig då att kankse man ska dra till med en burk som kan folda bra också, till de 22 timmar per dygn som den inte används till att kolla serier...

Hur skulle en 4p operton burk (som föreslagits tidigare i tråden) göra sig som htpc om man hade ett enklare grafikkort för bild och ljud? Helt okunnig på serverprodukter (tänker typ att man måste ha ett server os och att xbmc inte skulle kunna köras då, eller nåt, vet som sagt inte).
Bortse från problem som ljudnivå/ värme utveckling, blir ett kul projekt att lösa det problemet:-)

(Förslag att köra en dedikerad foldingrigg och separat htpc är inte aktuellt för det kommer sambon inte gå med på... Köp är inte heller aktuellt nu men inom ett par års framtid. Kör folding på min nuvarande htpc med en amd 64 x2 6000+ som ger imponerande 1300 PPD...:-( )

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yellowtown:

Jag tar och ställer min fråga i detta forum istället!

Vilken är bästa val av CPU?
en intel core I5 23XX asltså ingen K modell
eller en FX-8120

för att folda?

FX-8120 och den kan överklockas rejält.
Intel core I5 23XX lär dock vara mycket svalare och snällare mot elräkningen.

Visa signatur

AMD Ryzen R7 3800x, XFX rx 480 4 Gb, AX370-Gaming K3, 16 Gb Corsair DDR4 3000M, Seasonic Prime 750W Platinum, Seagate Barracuda 7200.12, Fractal Design Core 3500: OS: Windows 10

Permalänk
Skrivet av a4magkar:

FX-8120 och den kan överklockas rejält.
Intel core I5 23XX lär dock vara mycket svalare och snällare mot elräkningen.

Hur illa är det om jag precis köpt efter ett bra pris en amd pII 1045t? Hur står den sig mot dessa två ska jag blåsa av?

Visa signatur

Define XL R2 ||Core I7 3930K @ 4,0 || 32GB DDR3 1600Mhz ||GTX 780 Ti SLI || 2st 480GB SSD ||
Fractal Design R5 || XEON X5650 X2 || 48GB DDR3 ECC 1600Mhz || SUPERMICRO || 2st 250GB SSD || 8 x 3 TB HDD ||
MacBook Pro 15 Retina 2018 || 16GB RAM || 512 SSD || 555X || I7 2,2 Ghz ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yellowtown:

Hur illa är det om jag precis köpt efter ett bra pris en amd pII 1045t? Hur står den sig mot dessa två ska jag blåsa av?

Om du fick den billigt står den sig rätt bra tror jag och det verkar stämma efter lite snabbt googlande.
Dock drar den mer energi per PPD än Intels motsvarande, men du får ut rätt trevligt med PPD från den, framförallt om du överklockar, som jag fattat det.

Permalänk
Skrivet av Kilroy:

Om du fick den billigt står den sig rätt bra tror jag och det verkar stämma efter lite snabbt googlande.
Dock drar den mer energi per PPD än Intels motsvarande, men du får ut rätt trevligt med PPD från den, framförallt om du överklockar, som jag fattat det.

Jag fick den för 1400 med ett am3+ kort dvs. Bulldozer redo så det blir lätt att uppgradera sen! Är vattenkylning något att ha för en foldingrigg? Jag kommer endast köra CPU och vill få den så tyst som möjligt den ska sitta i ett antec 900 och hur bra är en liten Ssd till den? Jag vill få den så tyst som möjligt:P

Tänkte bara köra en pnp config på fläktarna?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Define XL R2 ||Core I7 3930K @ 4,0 || 32GB DDR3 1600Mhz ||GTX 780 Ti SLI || 2st 480GB SSD ||
Fractal Design R5 || XEON X5650 X2 || 48GB DDR3 ECC 1600Mhz || SUPERMICRO || 2st 250GB SSD || 8 x 3 TB HDD ||
MacBook Pro 15 Retina 2018 || 16GB RAM || 512 SSD || 555X || I7 2,2 Ghz ||

Permalänk
Medlem

SSD är perfekt och vattenkylning är bra om du vill kunna överklocka och ha den tyst. Viktigt med bra pump och effektiv radiator.

Visa signatur

Foldingstatistik foldingfarm[4pES6276@3.2GHz/4p6176SE@2.7GHz/4pES6282@3.0/4pES6276@3.0]

Permalänk
Skrivet av Carl_XII:

SSD är perfekt och vattenkylning är bra om du vill kunna överklocka och ha den tyst. Viktigt med bra pump och effektiv radiator.

antec 620? eller är en lufkylare bättre i den synpungten?

Visa signatur

Define XL R2 ||Core I7 3930K @ 4,0 || 32GB DDR3 1600Mhz ||GTX 780 Ti SLI || 2st 480GB SSD ||
Fractal Design R5 || XEON X5650 X2 || 48GB DDR3 ECC 1600Mhz || SUPERMICRO || 2st 250GB SSD || 8 x 3 TB HDD ||
MacBook Pro 15 Retina 2018 || 16GB RAM || 512 SSD || 555X || I7 2,2 Ghz ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yellowtown:

antec 620? eller är en lufkylare bättre i den synpungten?

En bra luftkylare med heat pipes är idag nästan lika bra som vattenkylning. Men om du vill ha extrem prestanda så rekommenderar jag Laing DDC pump och Thermochill PA120.3 radiator med shroud. Det kostar dock mycket mer.
Luftkylare som är bra och billiga är t ex CoolerMaster Hyper Evo 212

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Foldingstatistik foldingfarm[4pES6276@3.2GHz/4p6176SE@2.7GHz/4pES6282@3.0/4pES6276@3.0]

Permalänk
Skrivet av Carl_XII:

En bra luftkylare med heat pipes är idag nästan lika bra som vattenkylning. Men om du vill ha extrem prestanda så rekommenderar jag Laing DDC pump och Thermochill PA120.3 radiator med shroud. Det kostar dock mycket mer.
Luftkylare som är bra och billiga är t ex CoolerMaster Hyper Evo 212

Aja nu har jag köpt ett antec kit med gentle tyfon fläktar så får hoppas att det blir tyst och bra annars så får jag väll byta den mot luft

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Define XL R2 ||Core I7 3930K @ 4,0 || 32GB DDR3 1600Mhz ||GTX 780 Ti SLI || 2st 480GB SSD ||
Fractal Design R5 || XEON X5650 X2 || 48GB DDR3 ECC 1600Mhz || SUPERMICRO || 2st 250GB SSD || 8 x 3 TB HDD ||
MacBook Pro 15 Retina 2018 || 16GB RAM || 512 SSD || 555X || I7 2,2 Ghz ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pellepelikan:

Jag lånar också tråden lite, sitter i tankarna på en ny htpc, hade tänkt mig en fm2 plattform men slog mig då att kankse man ska dra till med en burk som kan folda bra också, till de 22 timmar per dygn som den inte används till att kolla serier...

Hur skulle en 4p operton burk (som föreslagits tidigare i tråden) göra sig som htpc om man hade ett enklare grafikkort för bild och ljud? Helt okunnig på serverprodukter (tänker typ att man måste ha ett server os och att xbmc inte skulle kunna köras då, eller nåt, vet som sagt inte).
Bortse från problem som ljudnivå/ värme utveckling, blir ett kul projekt att lösa det problemet:-)

(Förslag att köra en dedikerad foldingrigg och separat htpc är inte aktuellt för det kommer sambon inte gå med på... Köp är inte heller aktuellt nu men inom ett par års framtid. Kör folding på min nuvarande htpc med en amd 64 x2 6000+ som ger imponerande 1300 PPD...:-( )

Skickades från m.sweclockers.com

En 4P fungerar bra, förutsatt att du kör Linux. Om du måste köra Windows behöver du gå upp til deras server-OS (W7 klarar bara av 2 sockets) och då kostar det en hel del. Linux däremot kan köra de allra flesta distarna, men om det skall användas som HTPC kan det vara värt att kolla upp hur bra ett tänkt grafikkort klarar sig (drivrutinsmässigt), det är skillnad som jag fattat det.

Skrivet av Carl_XII:

SSD är perfekt och vattenkylning är bra om du vill kunna överklocka och ha den tyst. Viktigt med bra pump och effektiv radiator.

SSD är ju bra för att dom är tysta, men ger ju ingen prestandaboost. Det var funderingar på hur bra SSD skulle klara av antalet skrivningar till disk som folding medför, dock tror jag inte detta är något egentligt problem.

Visa signatur

Intel i7 3770K@4,5GHz | EK-Supremacy | ASUS P8Z68-V| Samsung 30nm 1600 CL11@1866 CL9 4x4GB | Geforce GTX780 Ti | EK-FC Titan Plexi | Enermax Platimax 1500W | Ubuntu 20.04 & Windows 10

Permalänk
Medlem

Erfarenheter av fx 8350 (eller bör jag satsa på i5 3570k)

Någon som har hunnit få erfarenhet av amd fx 8350 eller 8320 i foldingsammanhang? Har planer på en dedikerad rigg men kan inte bestämma mig för om det ska bli en fx83... eller en i5 3570K. Är lite sugen på en amd efter som jag inte haft någon på länge, men förbrukningen och värmen avskräcker. Finns det något som talar för att ändå satsa på amd, eller är i5an det självklara valet?

Mvh
Albin

Permalänk
Medlem
Skrivet av CallmeAl:

Någon som har hunnit få erfarenhet av amd fx 8350 eller 8320 i foldingsammanhang? Har planer på en dedikerad rigg men kan inte bestämma mig för om det ska bli en fx83... eller en i5 3570K. Är lite sugen på en amd efter som jag inte haft någon på länge, men förbrukningen och värmen avskräcker. Finns det något som talar för att ändå satsa på amd, eller är i5an det självklara valet?

Mvh
Albin

Inköpspriset talar definitivt för AMD, visst de drar mer ström, men det krävs många månaders folding 24/7 för att elräkningen ska jämna ut skillnaden.
Och fx 8350 ska snarare jämföras med i7 3770K än med en Intel i5 processor då alla kärnor utnyttjas och i5 saknar hyperthreading. Och i7 3770K är cirka tusen kronor dyrare än fx 8350 i inköpspris.

Det är nog väldigt få som har den än, cdon.se har den och är det billigaste alternativet och de kan skicka inom 1-3 dagar så det är väl bara en tidsfråga innan vi får se sweclockare med den. Men de flesta här brukar köpa från Inet och komplett.se och de har inte den inne än.

Visa signatur

AMD Ryzen R7 3800x, XFX rx 480 4 Gb, AX370-Gaming K3, 16 Gb Corsair DDR4 3000M, Seasonic Prime 750W Platinum, Seagate Barracuda 7200.12, Fractal Design Core 3500: OS: Windows 10

Permalänk
Medlem

Mest pang för pengarna!

Skrivet av megalex:

Jag tänkte svara mig själv lite här.

För en ny build så är det här mest "bang for the buck" verkar det som:

CPU: Intel Xeon E3-1230v2 (IVY )
Moderkort: Asrock H61M-HVS (supporterar faktiskt ovanstående!)
Minne: Corsair XMS3 1600MHz 4GB

Totalt cirka 2600:- hos Proshop

Just add "case, psu, disk och något gammalt grafikkort"

PPD bör är över 20k!

Skrivet av megalex:

Tänkte bara berätta att det slutade med följande komponenter då jag har lite ont om pengar för ändamålet:

1st AMD Phenom II X4 965BE lätt OC till 3.6GHz (på standardvolt)
4GB DDR3-minne samt ett Gigabyte 990FXA-UD3 moderkort.

Allt köpt begagnat utom minnet som köptes på Kjell&Co.

Priset? 1200:- för ovan.

Chassi, nätagg, hårddisk och grafikkort låg redan och skräpade.

Den pumpar ut 8444 PPD just nu i Windows 7, ska testa Linux senare.

Inte helt fy skam tycker jag.

Jag ruskar liv i tråden igen då det var några månader sedan dessa förslag var aktuella. Vilka komponenter ger idag mest PPD/investerad krona? Jag är ute efter en komplett maskin av billigare sort, och framför allt ska det vara prisvärt. Strömförbrukningen får gärna vara begränsad, men det är sekundärt.

Burken ska i huvudsak vara en dedikerad foldingmaskin, men jag vill inte utesluta andra användningsområden för den inom en nära framtid, såsom rendering av film och/eller 3D-grafik.

Jag vet att en G34-rigg krossar det mesta i PPD/krona, men de investeringssummorna är inte aktuella i dagsläget.

Är AMD FX-8350 något att ha?

Hjärtat bultar lite för AMD kan jag tillägga, men jag vill ha förslag från alla håll. Både nytt och begagnat är av intresse.

PS. Ni som länkar till produkter, speciellt om det är ett ihopplock, ni får gärna skriva kort vad det är, för efter ett tag slutar länkarna fungera. Visserligen är det till största delen inaktuellt ändå, men jag tycker det är intressant att veta vad som var aktuellt vid tiden inläggen skrevs

Visa signatur

Räkna ut hur kraftigt nätaggregat du behöver på OuterVision Power Supply Calculator. 500W räcker för de allra flesta vanliga system. Seasonic är bäst. ;) – Elektrostatisk urladdning är ett verkligt problem.
"People who are serious about software should make their own hardware" – Alan Kay
Bojkotta maffian

Permalänk
Inaktiv

Jag är inne på samma som Gibbe. Skulle väl kunna tänka mig att köpa en billig rigg för foldingen.

Men skulle kunna kanske köpa ett 4p system. Hur mycket skulle det billigaste 4p systemet kosta? (Har noll erfarenhet av datorsystem med mer än cpu)

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon186159:

Jag är inne på samma som Gibbe. Skulle väl kunna tänka mig att köpa en billig rigg för foldingen.

Men skulle kunna kanske köpa ett 4p system. Hur mycket skulle det billigaste 4p systemet kosta? (Har noll erfarenhet av datorsystem med mer än cpu)

Jag byggde precis ihop en 4P med gamla AMD Opterons och en HP DL585 G2-server.

4x6 = 24 kärnor och med denna kan man även köra den avancerade foldingen (BIGADV). Jag får cirka 100k PPD med detta.

Totalt pris blev ungefär 3000:- med frakt för DL585 G2 samt 4st 6-kärniga CPUer på eBay.

Visa signatur

folding@sweclockers
Gaming: Intel 13700kf @ 6.1GHz, ASUS PRIME Z690-A , 2x16GB 6000MHz DDR5 HyperX, 2x 1TB SN850 i RAID0, ASUS TUF 4080 SUPER 16GB

Permalänk
Inaktiv
Permalänk
Medlem
Skrivet av anon186159:

Köpte du den med quad-prollar eller den med dualcore?

Tänk på att det är C19 strömkontakt i servern och inte vanlig C14, du behöver därför köpa en C19-kabel:
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=387042

Jag köpte sedan 4st av dessa:
http://www.ebay.com/itm/AMD-2-0GHz-Six-Core-Opteron-8423-75W-...

Just från den säljaren också, gick snabbt och smidigt. Men buda under lite vad hans pris är. Jag fick mina fyra med frakt för runt 950:-

När du får maskinen, uppdatera BIOS till senaste och efter du satt i ovanstående processorer så blir servern "magiskt" en DL585 G6
http://h20000.www2.hp.com/bizsupport/TechSupport/SoftwareDesc...

För att få maximal folding-prestanda så kör enligt denna guide från [H]:
http://hardforum.com/showthread.php?t=1601608

Det jag inte fått rätt på är grafikdrivaren (ATI E1000) så att navigera runt i Ubuntu är segare sirap, men när väl foldingen går igång så rör man ju inte burken mer.

Visa signatur

folding@sweclockers
Gaming: Intel 13700kf @ 6.1GHz, ASUS PRIME Z690-A , 2x16GB 6000MHz DDR5 HyperX, 2x 1TB SN850 i RAID0, ASUS TUF 4080 SUPER 16GB

Permalänk
Inaktiv

Tack för hjälpen! Första servern jag köper!

Köpte den med quad-prollar.

Men man kanske köra på windows server - den borde ha stöd för ATI E1000? (http://download.cnet.com/Windows-Server-2008-driver-for-onboa...) Hittade detta för linux http://wiki.xen.org/wiki/Linux_3.0_bugs_impacting_Xen#32-bit_...

Läste en artikel att det var ingen skillnad på prestanda mellan linux och windows. Men detta kanske inte stämmer för en 16 kärnig dator?

Det där med att man magiskt får en G6, vad är det för skillnad :)?

Permalänk
Skrivet av megalex:

4x6 = 24 kärnor och med denna kan man även köra den avancerade foldingen (BIGADV). Jag får cirka 100k PPD med detta.

Totalt pris blev ungefär 3000:- med frakt för DL585 G2 samt 4st 6-kärniga CPUer på eBay.

Om du får 100'000~ PPD, för 3000~ kronor med din 4P-setup, låter det som att man lika gärna kan köpa sig ett billigt 7970, för omkring 3000 kronor det också, då 7970 numera genererar 100'000~ PPD de också efter OpenMM 5.1-uppdateringen för några enstaka dagar sedan.

Då slipper man dessutom lägga pengar på fyra stycken CPU-kylare, då kylaren som följer med grafikkortet är riktigt bra så som den är – om man köper exempelvis Asus, med deras DC2-kylare, eller Gigabyte, med deras Windforce-kylare. Då kan man även använda grafikkortet åt att spela spel med fin grafik! Att ha fyra processorer tror jag har ett mer begränsat spann av användningsområden.

Permalänk
Medlem

Men det är ju mycket mer nördigt kul med ett 4P system!

Edit: Oj lite necrovarning på det här inlägget

Visa signatur

AMD Athlon XP 2000+(Palomino) | 512MiB DDR333 | Gigabyte GA-7VRXP | Point of View GeForce 4 Ti4200 XP | 2x IBM Deskstar 80GB i Raid 0 | Chieftec Dragon | Win2k |

AMD Ryzen R7 5700X | 16GiB DDR4 3200 CL14 | MSI B450 Tomahawk II | Sapphire RX5700 Pulse | Intel 660p 1TiB | Nanoxia Deep Silence | AOC CQ32G1 144Hz 1440p | Win 10 |