Permalänk
Medlem

GTX 650 eller hd7750

Köpte 2st xfx hd7750 2GB hos netonnet för 800kr/st och tänkte testa bf3 med dessa, kopplar in båda och kollar på www.systemrequirementslab.com vad resultatet blev, en bit under medel.
Testade att ta ut det ena grafikkortet och fick samma resultat, jag fick även högre resultat i microsoft experience index med bara det ena inkopplat.
Tappade kanske 0,3-0.5GB ram med dubbla också.

Sagt och gjort, åkte in till NetonNet och lämnade tillbaks det ena kortet, han som tog emot det sa att ett GTX650 är betydligt mer "Bang for the bucks" för dom pengarna.

Är det värt att lämna tillbaks det nuvarande kortet och byta till ett GTX 650? får ju assasins creed med i köpet isåfall.

Ska man kanske välja ett 7770?
Vad är värt att lägga pengarna på?

Här är kortet jag köpte
http://www.netonnet.se/art/dator/komponenter/grafikkort/amd-p...
Blir ett sådant här
http://www.netonnet.se/art/dator/komponenter/grafikkort/nvidi...
Eller ett
http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=760793
ifall jag byter

Nu verkar det som att det blir ett
http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=760515&cks=ASS&assoc=B99...
Ganska mycket bättre än de andra korten jag hittat
http://www.anandtech.com/bench/Product/535?vs=549

Så är det någon skillnad på dessa eller är det onödigt?

Visa signatur

As usual, citera för svar

Permalänk
Medlem

Techpower har testat GTX 650 och här kan du jämföra prestandan mot andra grafikkort i BF3 http://www.techpowerup.com/reviews/MSI/GTX_650_Power_Edition/...

Visa signatur

janee

Permalänk
Medlem
Skrivet av janee:

Techpower har testat GTX 650 och här kan du jämföra prestandan mot andra grafikkort i BF3 http://www.techpowerup.com/reviews/MSI/GTX_650_Power_Edition/...

Tack för svar.
Alltid dumt när man gör impulsköp... kommer att beställa ett 7850
49,7FPS istället för 29.2fps på BF3 i 1680x1050

Visa signatur

As usual, citera för svar

Permalänk
Medlem

systemrequirementslab är skitdåligt för sånt och absolut inte ens nära ett benchmark, vilket visas rätt hårt då den tycker att SLI är samma som single card

Visa signatur

För övrigt anser jag att Kartago bör förstöras

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av daikai1:

Tack för svar.
Alltid dumt när man gör impulsköp... kommer att beställa ett 7850
49,7FPS istället för 29.2fps på BF3 i 1680x1050

Checka lite på Inet. Har ett XFX7770 som klarar 70-75FPS på BF3 Low settings 1080p

Fick ge 699kr för mitt kort.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk

Kanske dum fråga... men kopplade du in crossfirebryggan? Utan den så lär dina resultat inte bli något vidare. Två 7750 är betydligt vassre än ett 7750 och även vassare än ett GTX650.

EDIT1: Två HD7750 mot ett HD7850 är snarlika i prestanda.

Visa signatur

[Bärbara]: Steam Deck | SteamOS, Lenovo A275 | Win10
[Stationär1]: i5 4590s | RTX3060 | Win10
[Stationär2]: MacMini | M1 | Sonoma
[Stationär3]: AMD A10 | R7 | Kbuntu
[Foto]: FreakyLeo on Flickr

Permalänk
Medlem
Skrivet av FreakyLeo:

Kanske dum fråga... men kopplade du in crossfirebryggan? Utan den så lär dina resultat inte bli något vidare. Två 7750 är betydligt vassre än ett 7750 och även vassare än ett GTX650.

Kopplade in båda korten i mobot, ska vara inbyggd crossfire på dom, eller måste man gå in på några inställningar?

Visa signatur

As usual, citera för svar

Permalänk
Skrivet av daikai1:

Kopplade in båda korten i mobot, ska vara inbyggd crossfire på dom, eller måste man gå in på några inställningar?

Funkar inte riktigt så. Du måste koppla ihop båda korten med en sk. "crossfirebrygga" via en kontakt ovanpå grafikkorten.

En sån här

EDIT1: Sedan måste du aktivera crossfie under amd inställningarna (CCC)

Visa signatur

[Bärbara]: Steam Deck | SteamOS, Lenovo A275 | Win10
[Stationär1]: i5 4590s | RTX3060 | Win10
[Stationär2]: MacMini | M1 | Sonoma
[Stationär3]: AMD A10 | R7 | Kbuntu
[Foto]: FreakyLeo on Flickr

Permalänk

Du kan ju skriva här och berätta om resultaten blir bättre

Visa signatur

[Bärbara]: Steam Deck | SteamOS, Lenovo A275 | Win10
[Stationär1]: i5 4590s | RTX3060 | Win10
[Stationär2]: MacMini | M1 | Sonoma
[Stationär3]: AMD A10 | R7 | Kbuntu
[Foto]: FreakyLeo on Flickr

Permalänk
Medlem
Skrivet av daikai1:

Kopplade in båda korten i mobot, ska vara inbyggd crossfire på dom, eller måste man gå in på några inställningar?

Du har inte kört crossfire bara ett kort har varit aktiverat. Först kopplar du i crossfirebryggan så det ser ut så här, efter det går du in i drivrutin programmet och aktiverar crossfire.

www.vistax64.com/attachments/graphic-cards/17011d1257599956-c...

Visa signatur

Case: Lian Li PC-V354B | GPU: Sapphire R9 290 Tri-X | MB: ASUS Z97M-PLUS | CPU: Intel 4970k @ 4,0GHz | Cooler: Noctua NH-C12P | RAM: 24GB cl10 1600MHz | PSU: Cooler Master V550S | Storage: Samsung SSD 830-Series 128GB | 13TB WD RED

Peripherals: Creative Tactic3D Alpha | Filco Majestouch-2 | Logitech G400 | Dell UltraSharp U2312HM

Permalänk
Skrivet av Cruentusa:

Du har inte kört crossfire bara ett kort har varit aktiverat. Först kopplar du i crossfirebryggan så det ser ut så här, efter det går du in i drivrutin programmet och aktiverar crossfire.

www.vistax64.com/attachments/graphic-cards/17011d1257599956-c...

Ungefär just det som jag sa

Visa signatur

[Bärbara]: Steam Deck | SteamOS, Lenovo A275 | Win10
[Stationär1]: i5 4590s | RTX3060 | Win10
[Stationär2]: MacMini | M1 | Sonoma
[Stationär3]: AMD A10 | R7 | Kbuntu
[Foto]: FreakyLeo on Flickr

Permalänk
Medlem
Skrivet av FreakyLeo:

Funkar inte riktigt så. Du måste koppla ihop båda korten med en sk. "crossfirebrygga" via en kontakt ovanpå grafikkorten.

En sån här

EDIT1: Sedan måste du aktivera crossfie under amd inställningarna (CCC)

Du båställer jag ett nytt från netonnet :-$ läste att det var inbyggd crossfirebrygga via mobot nånstans, får leta efter något ställe att sätta connectorn.

Hur vet man att båda är igång och kör xfire? Testade cpu-z där den ena gpun var lägre än den första

Visa signatur

As usual, citera för svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cruentusa:

Du har inte kört crossfire bara ett kort har varit aktiverat. Först kopplar du i crossfirebryggan så det ser ut så här, efter det går du in i drivrutin programmet och aktiverar crossfire.

www.vistax64.com/attachments/graphic-cards/17011d1257599956-c...

Underbart när folk generaliserar svar <3 på XFX hd radeon 7750 2GB DDR3 core edition är det inbyggd crossfire genom moderkortet, finns iallafall inga uttag för connectorn på gpun

Visa signatur

As usual, citera för svar

Permalänk
Skrivet av daikai1:

Du båställer jag ett nytt från netonnet :-$ läste att det var inbyggd crossfirebrygga via mobot nånstans, får leta efter något ställe att sätta connectorn.

Hur vet man att båda är igång och kör xfire? Testade cpu-z där den ena gpun var lägre än den första

Gör så, kolla bara att du har en kontakt högst upp på kortet för crossfire innan. Du bör ha det, men man vet ju aldrig.

Visa signatur

[Bärbara]: Steam Deck | SteamOS, Lenovo A275 | Win10
[Stationär1]: i5 4590s | RTX3060 | Win10
[Stationär2]: MacMini | M1 | Sonoma
[Stationär3]: AMD A10 | R7 | Kbuntu
[Foto]: FreakyLeo on Flickr

Permalänk
Medlem
Skrivet av FreakyLeo:

Gör så, kolla bara att du har en kontakt högst upp på kortet för crossfire innan. Du bör ha det, men man vet ju aldrig.

Gpun stödjer xfire, men finns inget uttag för brygga, läste även att det går genom mobot på det. Köper antagligen ett 7870 eller 7850 istället, blir smidigare

Visa signatur

As usual, citera för svar

Permalänk

Jag skrev ju att du skulle kolla

Visa signatur

[Bärbara]: Steam Deck | SteamOS, Lenovo A275 | Win10
[Stationär1]: i5 4590s | RTX3060 | Win10
[Stationär2]: MacMini | M1 | Sonoma
[Stationär3]: AMD A10 | R7 | Kbuntu
[Foto]: FreakyLeo on Flickr