lider av min vardag, tips på vägar att gå!

Permalänk
Medlem

lider av min vardag, tips på vägar att gå!

Hej, jag gick nyligen ut gymasiet där jag pluggade elteknik med ett betyg på vg i snitt, fick inget jobb som elektriker när jag gick ut men däremot på en båt där jag jobbade över sommaren, nu jobbar jag på ett lager där jag får väldigt mycket beröm för att jag är duktig. problemet är bara att det är ofantligt tråkigt och jag har tänkt varje dag sedan någon vecka tillbaka att jag vill plugga webbutveckling främst men annat inom dator skulle även vara okej! ansökningsperioden är dock över och dumma jag sökte inte tidigare, för jag tänkte att jag skulle jobba fram tills sommaren. Nu lider jag varje dag och det tar hårt psykiskt på mig att känna mig fast här tills sommaren då jag kan söka högskolor igen. om någon vet om något i stockholmsområdet som fortfarande går att söka till skulle jag vara evigt tacksam, även för andra drivande tips för en vilsen ungdom! mvh

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Det finns kurser med sen antagning. Du behöver inte hoppa på ett program direkt. Läs en kurs i programmering eller så.

Visa signatur

Solen i africa! Hjälp snabbt. Tävling i klassen!
Det var High noon.
Om solen i Africa en truckförare kommer från East till Weast på huvudvägen. och exact vid eqvatorn vid Africa. Landskapet är totalt slät. På en tidpunkt var solen så ett par telestolpar gjorde så att det blev skugga.
3 gissar jag på, men kan inte förklara?

Permalänk
Medlem
Skrivet av visa:

Hej, jag gick nyligen ut gymasiet där jag pluggade elteknik med ett betyg på vg i snitt, fick inget jobb som elektriker när jag gick ut men däremot på en båt där jag jobbade över sommaren, nu jobbar jag på ett lager där jag får väldigt mycket beröm för att jag är duktig. problemet är bara att det är ofantligt tråkigt och jag har tänkt varje dag sedan någon vecka tillbaka att jag vill plugga webbutveckling främst men annat inom dator skulle även vara okej! ansökningsperioden är dock över och dumma jag sökte inte tidigare, för jag tänkte att jag skulle jobba fram tills sommaren. Nu lider jag varje dag och det tar hårt psykiskt på mig att känna mig fast här tills sommaren då jag kan söka högskolor igen. om någon vet om något i stockholmsområdet som fortfarande går att söka till skulle jag vara evigt tacksam, även för andra drivande tips för en vilsen ungdom! mvh

Skickades från m.sweclockers.com

Jag hade flera polare som gjorde samma sak.
Vi gick elteknik/automation på gymnasiet. Alla fick praktikanställning och senare provanställning på mindre företag. Men vissa fick ingen tillsvidareanställning och andra tyckte att det var astråkigt. Se flera skolade om sig till just webbutecklare. Förutom jag. För jag gjorde det ingen annan gjorde. Jag sökte nämligen nytt jobb på de riktigt stora företagen. De som t.ex idag är Skanska, NEA, Bravida, Prenad, APQ EL, EIAB(Goodtech). Och jag ångrar det inte. Man gick från att byta ett uttag i köket hos svensson till nybyggnation av bostäder, skolor, industrier, stora kontorskomplex, kliniker, badhus, köpcenter, sjukhus, arenor etc.

Sedan så är det ju såklart inte i närheten av guld och gröna skogar. Och man får lära sig att trivas med gula varselkläder, grovt språk, idioter, smutsig miljö. Men det händer mycket roliga saker också som lätt skulle ha gett höga tittarsiffror på Kanal 5 :D. Och visar man framfötterna på ett ej kaxigt/besserwisser sätt så kommer man långt till skillnad ifrån andra.
Det finns dock alltid risk för varsel i lågkonjunktur men det går att hoppa mellan företagen om man vill det då arbetsuppgifterna nästan är identiska om man är anställd på entreprenadavdelningen.
Vi behöver däremot flera som har gått ut gymnasiet med elprogrammet som bas. Vi har alldeles för många som ha läst via Lernia bara för att de har ''hört'' att man tjänar ''fett'' med pengar istället för att vara riktigt intresserad.

Permalänk
Medlem

Det är inte roligt att jobba! Välkommen till vuxenlivet...

Permalänk
Medlem

Om du har pengar sparat, åk härifrån. Tragglar du med jobbet och inte har någon direkt plan, passa på att sticka iväg till valfri världsdel och luffa runt lite. Ströjobb går garanterat att hitta på plats för att spä ut reskassan och träffa nya människor. Inte bara en semester med familjen på en vecka eller två, utan ett par månader. Rekommenderas verkligen för den som letar efter nya jaktmarker.

Visa signatur

i5 4670k 4.2Ghz 1.2v
AMD R9 290
Windows 10

Permalänk
Skrivet av soulis:

Det är inte roligt att jobba! Välkommen till vuxenlivet...

Helt korrekt!
TS får beröm för att han/hon gör ett bra jobb, i IT branschen tillhör det vardagen för många att ständigt höra raka motsatsen att man får sparken vilken dag som helst. Nå för den skull ska man inte stanna kvar som lagerarbetare då det knappast är något tryggt arbete eller bra yrke när man blir äldre.

Så mitt första råd till TS är kolla upp så att du har behörighet för programmen som du vill läsa och se till så att du uppfyller dessa krav. Då de flesta datorutbildningar på högskola kräver matte D, fysisk etc.
Mitt andra råd är att jobb på, ta så mycket övertid du bara kan och spara undan pengar inför studietiden, sluta då att köpa all onödig dritt. Sedan när det väl går att söka nästa gång så gör det. På din fritid kan du dessutom öva på vad du kan behöva inför din utbildning.

/Från en person som jobbar inom IT och gärna skulle vilja göra en månad på lagret istället. -Gräset är grönare på andra sidan. Vad jag menar med detta är att se positivt på ditt nya jobb och se det som något du snart ska lämna.

Visa signatur

[Core i7-3930K med 32GB ram, 2*256GB SSD] & [Core i7 3770K med 16 GB RAM, 256GB SSD] som tillsammans har ett [HD 5850 1GB] och 3st 24".

Permalänk
Medlem
Skrivet av soulis:

Det är inte roligt att jobba! Välkommen till vuxenlivet...

Precis så är det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av soulis:

Det är inte roligt att jobba! Välkommen till vuxenlivet...

Då har man antagligen fel jobb, visst, de finns dagar man inte har någon större lust, men för det mesta tycker jag det är roligt och ser fram emot det.

Visa signatur

Hej

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Gribber:

Då har man antagligen fel jobb, visst, de finns dagar man inte har någon större lust, men för det mesta tycker jag det är roligt och ser fram emot det.

Jag är villig att hålla med på den punkten. Mitt förra jobb kanske inte var det roligaste alla dagar men med mitt nuvarande är det nästan så att man ser fram emot att gå till jobbet, så att generalisera med att det inte ska vara kul att jobba är väl inte riktigt rättvist.

Edit: Ontopic: Jag har själv varit i en liknande sits som TS så jag förstår hur du känner. Det är inte världens bästa känsla när man missat deadlinen och vet att det är ett bra tag till nästa, men vänd på det hela istället. Du är ~20 år och har bra många år framför dig, att klara av några månader till på jobbet du har nu ska du nog lyckas med.

Permalänk
Medlem
Skrivet av soulis:

Det är inte roligt att jobba! Välkommen till vuxenlivet...

Blir vad man gör det till! Kan tänka mig att man kan göra den minst roliga arbetsplatsen till ännu roligare.

Bara upp till en själv.. det är vuxenlivet

Permalänk
Medlem
Skrivet av soulis:

Det är inte roligt att jobba! Välkommen till vuxenlivet...

Det går alltid hitta något man tycker är roligt att göra. Sen hjälper det om man försöker vara positivt inställd till olika saker.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem

Titta på den här filmsnutten och tänk efter lite..

http://www.youtube.com/watch?v=8nif01WZ9aI

Sen packar du dina saker och drar härifrån.

Visa signatur

Tiden är alltid 17.00 någonstans i världen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av soulis:

Det är inte roligt att jobba! Välkommen till vuxenlivet...

Finns massa roliga jobb.

Visa signatur

Datorer - M1 MacBook Pro 14"
Hörlurssystem - Scarlett 4i4 / Objective2 / Beyerdynamic DT 770
Ljudsystem - NAD C356BEE > DALI Mentor 6
Bilpark - Porsche 718 Spyder

Permalänk
Avstängd

Jag citerar:

"Vem har sagt att ett jobb ska vara roligt? Det är ju tamejfan som att stjäla från sin arbetsgivare. "

Visa signatur

Gigabyte GA-MA790FX-DQ6 | AMD Phenom 9950 @ 2,6 Ghz | Sapphire Radeon HD 4850 512MB GDDR3 | Samsung 400 GB | Corsair Dominator TWIN2X8500C5DF 4096MB | Tagan 400W

Permalänk
Medlem

Var på hugget, skriv ut cv & personligt brev på ett photopaper och åk runt till alla firmor där elektriker kan jobba. För ett gott samtal, lämna dokumenten, kom i håg vad huvudpersoner heter skriv ner firma, telefon nummer och namn sen över till nästa ställe. Stäng inte in dig och deppa då kan det bli en vana!

Beror så sjukt mycket på arbetsplatsen, har jobbat som kock och vantrivdes på alla ställen fanns inte stund för uppehåll. Praktiserade som miljöinspektör & it kommunikation kommunalt och fick snacka med alla möjliga människor, drack mer kaffe på en veckan än vad jag gjort hela livet.

Arbetsplatser skiljer sig enormt. Det kan bli riktigt roligt att kunna se fram emot något.

Permalänk
Medlem
Skrivet av soulis:

Det är inte roligt att jobba! Välkommen till vuxenlivet...

Tala för dig själv, vissa av oss har inga bekymmer med att trivas och ha roligt på jobbet

Visa signatur

Xbox Live - Firaphex
Jag har inte alltid rätt, men jag utgår från det tills jag ser bevis på annat. Citera för svar
2008-06-18, Dagen då integriteten ställdes tå mot tå med maktmissbruket och förlorade.

Permalänk
Medlem
Skrivet av soulis:

Det är inte roligt att jobba! Välkommen till vuxenlivet...

Måste också opponera mig mot detta.
Visst, om man helt fick välja (och få lika mycket betalt oavsett val) om man skulle jobba eller åka på semester till maldiverna eller göra något annat man uppskattar så skulle väl få åka till jobbet istället.
Det hindrar dock inte jobbet från att kännas meningsfullt, stimulerande och ibland tom roligt. Tvingar man sig till någonting som man tycker är pest varje dag så borde man allvarligt fundera på att försöka byta jobb eller arbetsplats. Det är inte "vuxet" att göra våld på sig själv på det sättet utan att försöka förbättra sin situation.
Ibland kan det naturligtvis kännas jobbigare än andra dagar, men om jobbet ständigt är en pina är något rätt fel.

Skrivet av Crippa90:

Jag citerar:

"Vem har sagt att ett jobb ska vara roligt? Det är ju tamejfan som att stjäla från sin arbetsgivare. "

Arbetsgivaren betalar väl ändå inte för att de anställda ska lida ?
Anställda som har roligt och är nöjda kan också prestera bättre, vilket är till direkt nytta för arbetsgivaren.

Dock är "datavärlden" ändå oftast lite extrem åt andra hållet jämfört med hur du har nu. Det är oftast mycket som ska göras med alltför lite tid.
Men jag föredrar själv iallafall det alla gånger mot att gå för lite att göra.
Du är ung och har hur mycket tid som helst på dig att utbilda dig om du vill det, så du behöver knappast känna att allt gått förlorat om du missat detta ansökningstillfälle.
Jag skulle nog råda dig att läsa och programmera vid sidan om ditt jobb. Då ser du om det verkar intressant och dessutom behöver du inte känna dig så understimulerad pga jobbet. Det har du dessutom nytta av om du börjar plugga senare.

Visa signatur

Namn : Jesper | Ålder : 45 | In-game namn : iller
Yrke : Matematisk modellerare (finansiell matematik), mjukvaruutvecklare för risksystem.
Utbildning : Doktor i matematik + en del mat-stat, numme och IT-relaterat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av JesperT:

Arbetsgivaren betalar väl ändå inte för att de anställda ska lida ?

Vissa gör det.

Dold text
Visa signatur

I am Thon, eat my spread!

Permalänk
Medlem
Skrivet av belga:

Tala för dig själv, vissa av oss har inga bekymmer med att trivas och ha roligt på jobbet

Det gör jag ju
Visst är det inte alltid värdelöst på jobbet det kan tom vara kul och utvecklande men jag kan tänka mig massor av andra saker som jag hellre gör fast de sakerna kostar pengar så för att få råd mig mina fritidsintressen så jobbar jag

Visst skulle det vara härligt att jobba med det som man verkligen brinner för men för de allra flesta så tror jag inte att det är så, jag är 33år nu och vet fortfarande inte vad jag verkligen skulle vilja jobba med, hade jag vetat det så kunde jag ju utbilda mig osv men så är inte fallet tyvärr så då får man ju göra det bästa av situationen

Permalänk
Medlem

Det är kanske inte så vanligt att jag har roligare på jobbet än hemma. Däremot så är det ofta så att jag får ut någonting mycket positivt (känslomässigt) av att sitta och hitta lösningar problem, engagera mig ordentligt och att ha genomfört ett projekt med gott resultat. En känsla som är svårare att hitta hemma.

Till OP:
Ett sätt att komma ur vardagen är KY/YH-utbildningar. Det finns automationsutbildningar vilket säkert rimmar bra med din el-bakgrund. Jobbet är mycket brett och många områden som är intressanta från olika perspektiv. Så mycket webbdesign är det dock kanske inte. Bara en tanke.

Visa signatur

Spelar mestadels Arma 3, men även sådant som Factorio och Rimworld.

Permalänk
Musikälskare
Skrivet av soulis:

Det är inte roligt att jobba! Välkommen till vuxenlivet...

Det är inte roligt att jobba tills man har hittat det man vill jobba med imo

Letar själv jobb som frontend designer, men tills man har de som yrke får man ta vilket som helst för att hålla sig flytande

Pengar är pengar etc. (dock många som inte har den tankegången)

EDIT: som någon skrev, att sitta hemma och inte göra något är en spiral som bara går neråt

Visa signatur

❀ Monitor: ASUS Swift 27" @ 1440p/165Hz ❀ CPU: Ryzen 7700X ❀ Cooling: Corsair H170i ELITE 420mm ❀ GPU: MSI 3080 Ti SUPRIM X ❀ Memory: Corsair 32GB DDR5 Vengeance ❀ Motherboard: ASUS Crosshair X670E Hero ❀ M.2: Samsung 980 Pro ❀ PSU: Corsair HX1200 ❀ Chassi: Corsair 7000X ❀ Time Spy: 19 340

📷 Mina fotografier
🎧 Vad lyssnar du på just nu?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gribber:

Då har man antagligen fel jobb, visst, de finns dagar man inte har någon större lust, men för det mesta tycker jag det är roligt och ser fram emot det.

Kan inte annat än att hålla med. Var extremt rastlös när jag var sjuk i någon dag (vägrar smitta andra oavsett om jag säkert kunde jobbat de dagarna).