Google planerar sälja Chromebook under eget varumärke

Permalänk
Melding Plague

Google planerar sälja Chromebook under eget varumärke

Google kan vara på god väg att introducera bärbara datorer under eget varumärke. Enligt China Times levereras de första exemplaren redan under den innevarande månaden.

Läs artikeln

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

hoppas datorn är i krom och heter Chrome

Permalänk
Master of Overkill
Skrivet av stn1337:

hoppas datorn är i krom och heter Chrome

Haha hade varit helt EPIC

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk

Konfronterar Apple? Tror ingen kommer sitta och välja mellan en Apple dator och en avskalad Google dator.

Möjligen att någon köper detta istället för en begagnad laptop eller istället för en surfplatta, fast jag är tveksam.

Permalänk
Skäggig legend

Nexbook!

Visa signatur

Tråden om Skägg!
My cave...
Ryzen 5 3600@4,3Ghz - 16GB CL16 - RTX 3070 - Kingston Fury M.2 2TB
🎧Schiit Hel + DT-770 PRO - NAD C316 - B&W 685 - LG 65" OLED B6
 Watch Series 5 4G - Macbook Pro 13" 2015 - iPhone 11 PRO 256GB 

Permalänk
Medlem

Inte konstigt att de säljer dåligt när de skeppas med Cortex-A5 och relativt tråkig upplösning.

Visa signatur

pfSense: GA-J1900N-D3V Quad-core Celeron 2GHz, Samsung 4GB, pfSense 2.2.2@USB
ESXi: i5 3470S, Gigabyte GA-B75N, Corsair XMS3 16GB, Intel PRO/1000 VT Quad GbE, Streacom F7C, ESXi@USB
Campfire Audio Lyra II, HiFiMAN HE-400, Yamaha EPH-100, Audioengine D1, FiiO E10

Permalänk

Kul intiativ!
Jag skulle tro att den heter ''Chrome'' eller ''Chrome Book'' när den lanseras.

Permalänk
Medlem

Chrome OS är lite före sin tid. Det behöver komma fler web-program. HTML5 måste bli klart och börja användas mer.

Sen tror jag på det där konceptet.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av simonw:

Inte konstigt att de säljer dåligt när de skeppas med Cortex-A5 och relativt tråkig upplösning.

Ja precis, Cortex A5 hette det, jätte dåligt processor!!
Och den säljer jätte dåligt, total flopp som allt annat Google är inblandad i.
Och hur dyr produkten är totalt ointressant för kunden.

Seriöst nu...
Cortex A15 är bäst idag, den säljer inte dåligt och varför tror du den har låg upplösning? Berätta för mig vad denna dator kostar.

Permalänk
Medlem

Ingen idé folk köper hellre surfplattor.

Permalänk
Medlem
Skrivet av simonw:

Inte konstigt att de säljer dåligt när de skeppas med Cortex-A5 och relativt tråkig upplösning.

Fast om operativsystemet är tillräckligt lättdrivet så kanske den ändå fixar sin uppgift trots klen processor?
Netbook-konceptet blev ju ingen vidare succé när de såldes med tröga sega Windows förinstallerat.
Kanske funkar bättre om den säljs riktigt billigt typ max 1000 kr och så drar de in pengarna på all reklam som kommer upp på skärmen istället...

Själv skulle jag köpa en sådan här långt hellre än en surfplatta. Jag vill ha riktigt tangentbord. Men nu har jag redan en netbook som kör lättviktig linux och SSD-disk (var rätt pilligt att byta ut hårddisken i den) så jag har väl ändå inget akut behov av en sådan där. Och det är väl detta det faller på, alla som ville ha en netbook har redan köpt en och de andra kör hellre surfplatta.

Permalänk
Medlem

Ser fram emot patent cirkuset.

Visa signatur

W10 Pro N | i7 6700K @ 4.7 GHz | NH-D15 | GTX 980 Ti HOF | ASUS Z170 Pro Gaming | 16GB 3000Mhz CL15 | Samsung 850 EVO 500GB | 3x HDD ~8TB | Define S | EVGA 750W G2 | Logitech g502 | Corsair K70 Red | Beyerdynamic DT 770 Pro 250Ω | Sound Blaster Z | BenQ XL2430T 144Hz + GW2250HM 60Hz
» Youtube: https://www.youtube.com/c/Phreec

Permalänk
Skrivet av Waowt:

Ingen idé folk köper hellre surfplattor.

surfplattor r dryga.. svårare att skriva på skype när man måste chatta med gothbrudar

Permalänk
Skrivet av leafbranch:

Ja precis, Cortex A5 hette det, jätte dåligt processor!!
Och den säljer jätte dåligt, total flopp som allt annat Google är inblandad i.
Och hur dyr produkten är totalt ointressant för kunden.

Seriöst nu...
Cortex A15 är bäst idag, den säljer inte dåligt och varför tror du den har låg upplösning? Berätta för mig vad denna dator kostar.

Haha jag hoppas att jag förstod ironin i detta, och att det inte var seriöst

Permalänk
Medlem
Skrivet av riktigninja:

surfplattor r dryga.. svårare att skriva på skype när man måste chatta med gothbrudar

Då skaffar man ett tb till plattan

Permalänk
Medlem

Alltid bra med konkurrens, håller priserna på acceptabel nivå.

Permalänk

har hört att dom är ganska bra våra lärare och 9or har dom i skolan

Visa signatur

CPU: Inte Core I7-2600 MB: Asus P8Z68-V LX Z68
RAM: 2X Corsair classic DDR3 4GB Pc3-12800 HDD: Seagate Barracuda Green 2TB
Optisk enhet: Samsung DVDRW 22X Black SATA Chassi: Fractal Design Define R3 Ttanium
PSU:Corsair Power supply 750W TX GPU:Sapphire HD6950 1GB PCI-E Lite retail

Permalänk
Skrivet av ronnylov:

Fast om operativsystemet är tillräckligt lättdrivet så kanske den ändå fixar sin uppgift trots klen processor?
Netbook-konceptet blev ju ingen vidare succé när de såldes med tröga sega Windows förinstallerat.
Kanske funkar bättre om den säljs riktigt billigt typ max 1000 kr och så drar de in pengarna på all reklam som kommer upp på skärmen istället...

Själv skulle jag köpa en sådan här långt hellre än en surfplatta. Jag vill ha riktigt tangentbord. Men nu har jag redan en netbook som kör lättviktig linux och SSD-disk (var rätt pilligt att byta ut hårddisken i den) så jag har väl ändå inget akut behov av en sådan där. Och det är väl detta det faller på, alla som ville ha en netbook har redan köpt en och de andra kör hellre surfplatta.

Det var snarare så att det började med Linux vilket folk inte ville ha.Sen dök det upp mängder med netbooks med Windows som blev dyrare och dyrare tills ingen ville ha dem längre och plattorna fick ett fäste.

Jag har själv en Asus eeePC i nån låda som såldes med Linux och 16GB inbyggt lagringsutrymme.

Permalänk
Medlem

Skulle behövas fler och bättre tjänster som typ onlive och Gaikai, men detta är nog framtiden för dom stora massorna.

Permalänk
Medlem

Google missade bevisligen PM:et om att netbooks är djävulens påfund.

Visa signatur

Primär: R9 3900X | ASUS X570-F Gaming | NH-D15 | 64GB@3200MHz | RTX 3080 10GB | Seasonic 850W | Fractal Define R6 |
Gamla bettan: i5 750@3.8GHz | 8GB | HD5770 | Corsair VS 550W | FD R2 |

Permalänk
Snusfri

Med 12" skärm och 1920x1080 upplösning så kan en Chromebook bli intressant.

Visa signatur

WS: i9 13900K - 128GB RAM - 6.5TB SSD - RTX 3090 24GB - LG C2 42" - W11 Pro
LAPTOP 1: Lenovo Gaming 3 - 8GB RAM - 512GB SSD - GTX 1650
LAPTOP 2: Acer Swift 3 - 8GB RAM - 512GB SSD
SERVER: i5 10400F - 64GB RAM - 44TB HDD
NALLE: Pixel 7 Pro

Permalänk
Avstängd

Jag undrar vilken målgruppen kan vara? Windows 8 är bara i startfasen. Och många företag går redan in för Windows 8 i olika formfaktorer:
http://www.zdnet.com/emirates-use-of-hp-windows-8-tablets-all...
http://www.zdnet.com/microsofts-windows-8-the-enterprise-case...

Jag vet inte om de stora massorna heller är så intresserade av Chromebook heller. Kolla på senaste Elgigantens annonsblad.
Där får du exempelvis en 15.6" tums laptop med Windows 8 för 2990 kr.

Jag tror att på datorer/desktop lär kampen fortfarande stå mellan Microsoft och Apple/Mac.

Permalänk
Medlem
Skrivet av johnh3:

Jag undrar vilken målgruppen kan vara? Windows 8 är bara i startfasen. Och många företag går redan in för Windows 8 i olika formfaktorer:
http://www.zdnet.com/emirates-use-of-hp-windows-8-tablets-all...
http://www.zdnet.com/microsofts-windows-8-the-enterprise-case...

Jag vet inte om de stora massorna heller är så intresserade av Chromebook heller. Kolla på senaste Elgigantens annonsblad.
Där får du exempelvis en 15.6" tums laptop med Windows 8 för 2990 kr.

Jag tror att på datorer/desktop lär kampen fortfarande stå mellan Microsoft och Apple/Mac.

Nja, bra med alternativ då Win8 är så förbannat dåligt - dock så känns det som det vekligen är dax att börja linux igen i mobila enheter då det alltför packat och oflexiblet med alla nu alternativ. Appel är kass, Win8 är kass och cromium känns begränsat så är läge att köra linux igen verkar det som!

Permalänk
Medlem

För står verkligen inte grejen med en sådan här produkt. Lär ju kosta som en billig laptop eller surfplatta, som antagligen kan göra fler saker bättre än denna...

Visa signatur

Kan starkt rekommendera Honeygain. Dela din internetuppkoppling och få betalt. Används inte för något konstigt utan saker som SEO, Ad verification och App testing.
Använd gärna min länk så får du $5 att starta med :)
https://r.honeygain.me/PONTU9D128

Permalänk
Medlem
Skrivet av JAZIP:

För står verkligen inte grejen med en sådan här produkt. Lär ju kosta som en billig laptop eller surfplatta, som antagligen kan göra fler saker bättre än denna...

Med tanke på att molntjänster blir mer och mer vanlig, så är iden med en dator med renodlat surf-os inte alls någon dum ide. datorn bootar upp "webbrowsern" på bara några sekunder, så är man igång.

Men ska konceptet lyckas, så krävs det att surfdatorn har ett väsentligt mycket lägre pris än en fullfjädrad laptop.

Permalänk

den måste ju se snygg ut också annars vill jag ju inte ha den

Permalänk
Skrivet av raxxor:

Med tanke på att molntjänster blir mer och mer vanlig, så är iden med en dator med renodlat surf-os inte alls någon dum ide. datorn bootar upp "webbrowsern" på bara några sekunder, så är man igång.

Men ska konceptet lyckas, så krävs det att surfdatorn har ett väsentligt mycket lägre pris än en fullfjädrad laptop.

Fast varför skulle en laptop bli väsentligt billigare för att den är surfanpassad?

Permalänk
Medlem
Skrivet av RobCar:

Ja precis, Cortex A5 hette det, jätte dåligt processor!!
Och den säljer jätte dåligt, total flopp som allt annat Google är inblandad i.
Och hur dyr produkten är totalt ointressant för kunden.

Seriöst nu...
Cortex A15 är bäst idag, den säljer inte dåligt och varför tror du den har låg upplösning? Berätta för mig vad denna dator kostar.

Cortex A15 är långt ifrån bästa processorn som finns idag (nu pratar vi datorer om du missat det). Sedan förstår jag inte riktigt vad du menar med "tror". Varför jag tror att den har låg upplösning är för att den har det. Sedan kan man ju läsa ditt uttalande på ett annat sett och då blir svaret att jag tror att en högre upplösning blir för tungdrivet, men jag kan ju ha fel.

Den billigaste Samsung Chromebooken kostar ungefär 2700 svenska riksdaler. Källa på att den säljer dåligt så hänvisar jag till artikeln vi kommenterar, men du kanske inte läst den?

Skrivet av ronnylov:

Fast om operativsystemet är tillräckligt lättdrivet så kanske den ändå fixar sin uppgift trots klen processor?
Netbook-konceptet blev ju ingen vidare succé när de såldes med tröga sega Windows förinstallerat.
Kanske funkar bättre om den säljs riktigt billigt typ max 1000 kr och så drar de in pengarna på all reklam som kommer upp på skärmen istället...

Själv skulle jag köpa en sådan här långt hellre än en surfplatta. Jag vill ha riktigt tangentbord. Men nu har jag redan en netbook som kör lättviktig linux och SSD-disk (var rätt pilligt att byta ut hårddisken i den) så jag har väl ändå inget akut behov av en sådan där. Och det är väl detta det faller på, alla som ville ha en netbook har redan köpt en och de andra kör hellre surfplatta.

Absolut kan det vara så, men jag ser inte poängen. Jag kan köpa att man stoppar i klena saker i surfplattor och telefoner, men när man kommer till bärbara datorer där det redan finns en "standard" som presterar bättre så förstår jag inte riktigt vad som kan motivera att köpa denna produkt. Jag gillar Google och Google's koncept kring detta och skulle mer än gärna äga en Chroomebook, men kan inte hitta en enda anledning till varför jag hellre ska köpa denna framför valfri AMD Fusion historia i samma storlek.

Visa signatur

pfSense: GA-J1900N-D3V Quad-core Celeron 2GHz, Samsung 4GB, pfSense 2.2.2@USB
ESXi: i5 3470S, Gigabyte GA-B75N, Corsair XMS3 16GB, Intel PRO/1000 VT Quad GbE, Streacom F7C, ESXi@USB
Campfire Audio Lyra II, HiFiMAN HE-400, Yamaha EPH-100, Audioengine D1, FiiO E10

Permalänk
Medlem

iChrome kanske?

Visa signatur

QC7

Permalänk
Medlem
Skrivet av simonw:

Cortex A15 är långt ifrån bästa processorn som finns idag (nu pratar vi datorer om du missat det). Sedan förstår jag inte riktigt vad du menar med "tror". Varför jag tror att den har låg upplösning är för att den har det. Sedan kan man ju läsa ditt uttalande på ett annat sett och då blir svaret att jag tror att en högre upplösning blir för tungdrivet, men jag kan ju ha fel.

Den billigaste Samsung Chromebooken kostar ungefär 2700 svenska riksdaler. Källa på att den säljer dåligt så hänvisar jag till artikeln vi kommenterar, men du kanske inte läst den?

Absolut kan det vara så, men jag ser inte poängen. Jag kan köpa att man stoppar i klena saker i surfplattor och telefoner, men när man kommer till bärbara datorer där det redan finns en "standard" som presterar bättre så förstår jag inte riktigt vad som kan motivera att köpa denna produkt. Jag gillar Google och Google's koncept kring detta och skulle mer än gärna äga en Chroomebook, men kan inte hitta en enda anledning till varför jag hellre ska köpa denna framför valfri AMD Fusion historia i samma storlek.

Ska det vara någon poäng så får de bli billigare än dagens standard på bärbara datorer. Är de sämre till samma pris är det knappast någon mening. Kanske något för fattigare länder / människor som vill surfa billigt.