Värt att köpa nytt ram? 1333 mhz --> 2133 mhz

Permalänk
Medlem

Värt att köpa nytt ram? 1333 mhz --> 2133 mhz

Hej. Ska snart göra en ganska stor uppgraderning till min dator med ssd, hårddiskar och ett gtx 690. Nu sitter jag på ett corsair 2x4gb 1333 mhz ram.
När jag väll är i farten, kommer jag märka någon skilland genom att köpa snabbare ram, eller ska jag lägga pengarna på mer ram istället?
Jag spelar mest och ibland kan jag jobba med stora psd filer.

Ramet jag kollat på: http://www.inet.se/produkt/5322169/corsair-8gb-2x4096mb-cl9-2...

Tack.

PS: Detta är min kundvagn, http://www.inet.se/kundvagn/visa/2592616/2012-11-26. Något annat som bör bytas?

Permalänk
Hedersmedlem

Du tjänar väldigt lite på att öka minneshastigheten i spel iaf, så jag skulle nog gått efter mer minne isf.

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Medlem

Mer minne, som Jalle64 sade, det är kanske knappt två fps, om ens det, som du vinner på snabbare RAM.

Visa signatur

CPU: i5 3570K@4.2GHz, 1.152V RAM: Corsair Vengeance 8x2 Grafikkort: MSI Geforce GTX 660ti Chassi: Fractal Design Define R4 Ljudinterface: Focusrite Scarlett 2i2 Hörlurar: Audio Technica ATH-M50
Citera för svar!
Gymnasist med stort intresse för musik, grammatik, böcker och datorer.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av MrBoss:

Hej. Ska snart göra en ganska stor uppgraderning till min dator med ssd, hårddiskar och ett gtx 690. Nu sitter jag på ett corsair 2x4gb 1333 mhz ram.
När jag väll är i farten, kommer jag märka någon skilland genom att köpa snabbare ram, eller ska jag lägga pengarna på mer ram istället?
Jag spelar mest och ibland kan jag jobba med stora psd filer.

Ramet jag kollat på: http://www.inet.se/produkt/5322169/corsair-8gb-2x4096mb-cl9-2...

Tack.

PS: Detta är min kundvagn, http://www.inet.se/kundvagn/visa/2592616/2012-11-26. Något annat som bör bytas?

Snabbare minne = Minimal prestanda vinst.

För lite minne = Prestandadipp.

Summa: Det är viktigare att ha nog stora mängder Ram än att ha snabbare ram.

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Permalänk

Du behöver varken snabbare eller mer RAM minne.
Fast iofs vet jag inte hur mycket minne som används när du jobbar med psd filer..

Permalänk
Medlem

Skaffa så mycket ram du kan ha sedan fixar du ram-disk! Då kommer allt gå undan

Visa signatur

i5 2500K|Vengeance 8Gb|Sabertooth P67|GTX 980Ti|Corsair AX1200|Force GT 120Gb|5TB lagring|Asus Xonar STX II

Permalänk
Medlem

Jag har också tittat på uppgradering, dock efter mycket läsande så verkar 1866 vara sweetspot och mest värt. För mig blir det 24 eller 32GB i början av nästa år...

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Thompaam:

Mer minne, som Jalle64 sade, det är kanske knappt två fps, om ens det, som du vinner på snabbare RAM.

Vart kommer FPS från?

Vsd jag vet så sköts det av grafikkortets RAM.

Det som läses in i minnet går snabbare att plocka fram med snabbare minnen. Tex Windows, program som körs i bakgrunden osv.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Snabbare minnen gör mest skillnad i CPU-tunga program, framförallt med en AMD 8xxx CPU. Där kan man tjäna en hel del på att ha lite snabbare ram. 1886mhz CL 9 verkar vara sweetspot som någon nämnde tidigare. En hel del snabbare än 1333mhz men inte mycket dyrare. 2400mhz ger bara någon % fördel jämfört med 1866 och är samtidigt myclet dyrare.

Men i spel skiljer det som max någon enstaka FPS mellan 1333mhz och 2400mhz, så ska du spela är det bättre att spara de pengarna, köpa bättre CPU-kylare och överklocka.

Permalänk
Medlem

Kort och enkelt svar, lägg inga pengar på dyra minnen, lägg pengarna på vad som helst men inte på dyra "snabba" minnen.

Om det är spel du behöver prestandan till så lägg pengarna på grafikkort istället. Snabbare minne ger i princip inget. 0,5-1% möjligtvis i bästa fall.

Nä gå på mer minne du som alla här är inne på.

Visa signatur

Is it "for fucks sake" or "for fuck sake"? Its for a work email so it has to sound professional.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Skuggan74:

Vart kommer FPS från?

Vsd jag vet så sköts det av grafikkortets RAM.

Det som läses in i minnet går snabbare att plocka fram med snabbare minnen. Tex Windows, program som körs i bakgrunden osv.

Skickades från m.sweclockers.com

FPS kommer från grafikkortets kärna och den kärnans kraft att pumpa ut X antal bilder per sekund, grafikkortets RAM håller saker som grafikkortets kärna behöver komma åt snabbt, precis som CPU och systemminne kommunicerar.

Visa signatur

CPU: i5 3570K@4.2GHz, 1.152V RAM: Corsair Vengeance 8x2 Grafikkort: MSI Geforce GTX 660ti Chassi: Fractal Design Define R4 Ljudinterface: Focusrite Scarlett 2i2 Hörlurar: Audio Technica ATH-M50
Citera för svar!
Gymnasist med stort intresse för musik, grammatik, böcker och datorer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Skuggan74:

Vart kommer FPS från?

Vsd jag vet så sköts det av grafikkortets RAM.

Det som läses in i minnet går snabbare att plocka fram med snabbare minnen. Tex Windows, program som körs i bakgrunden osv.

Skickades från m.sweclockers.com

typ cachefiler de som finns i startmenyn och bakgrundsprocesser men dessa är fortfarande beroende av din hårddisk då de större delarna är där fortfarande ^^

Visa signatur

Ryzen 5 5600, MSI B450 Tomahawk Max, 2x8 gb kingston reaper 3200 mhz Gigabyte GTX 1660 Super OC och nätagg be quiet 700w SSD: 120 gb pny cs 900, Kingston Fury 1 tb, wd blue ssd 500gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av MrBoss:

Hej. Ska snart göra en ganska stor uppgraderning till min dator med ssd, hårddiskar och ett gtx 690. Nu sitter jag på ett corsair 2x4gb 1333 mhz ram.
När jag väll är i farten, kommer jag märka någon skilland genom att köpa snabbare ram, eller ska jag lägga pengarna på mer ram istället?
Jag spelar mest och ibland kan jag jobba med stora psd filer.

Ramet jag kollat på: http://www.inet.se/produkt/5322169/corsair-8gb-2x4096mb-cl9-2...

Tack.

PS: Detta är min kundvagn, http://www.inet.se/kundvagn/visa/2592616/2012-11-26. Något annat som bör bytas?

Hej

Stod precis inför samma val som dig, och efter lite undersökning så hjälper snabbare minnen dig inte nämnvärt (i spel).

Jag köpte dessa istället. Billigare och mer minne än de som ligger i din kundvagn.

Corsair XMS3 Vengeance DDR3 PC12800/1600MHz

Visa signatur

MB: ASUS ROG Strix Z490-F GAMING | CPU: Intel Core i7-10700K | CPU-Cooler: Noctua NH-D15 | Memory: Corsair Vengeance LPX DDR4 3200MHz 32GB | GPU: ASUS ROG Strix GeForce RTX 2070 SUPER OC 8GB GDDR6 | SDD: Samsung 980 1 TB GB M.2 PCIe Gen3 x4 NVMe | HDD: 2 x WD Blue WD10EZEX 64MB 1TB | Audio: Sound Blaster X-Fi Titanium | Case: Corsair 7000D AIRFLOW | PSU: EVGA SuperNOVA 850 G2 | Monitor: ASUS TUF Gaming VG27BQ | OS: Windows 11 Pro 64-bit |

Permalänk
Avstängd
Skrivet av blade80:

Kort och enkelt svar, lägg inga pengar på dyra minnen, lägg pengarna på vad som helst men inte på dyra "snabba" minnen.

Om det är spel du behöver prestandan till så lägg pengarna på grafikkort istället. Snabbare minne ger i princip inget. 0,5-1% möjligtvis i bästa fall.

Nä gå på mer minne du som alla här är inne på.

Dyra minnen är bättre på så sätt att dessa scannats för hand och möter dom allra strängaste kraven på stabilitet, sen att dom har högre klocka beror väl mest på att dom måste sticka ut lite för att sälja.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Avstängd
Skrivet av mini-z1994:

typ cachefiler de som finns i startmenyn och bakgrundsprocesser men dessa är fortfarande beroende av din hårddisk då de större delarna är där fortfarande ^^

Jag har stängt av pagefile i Windows då den ofta skapade microstuttering i vissa spel, tex SWTOR när det vara många spelare i närheten. SSD hjälper inte då dom fortfarande är alldeles för långsamma, trots raid.

Prefetch körs såklart fortfarande från hårddisken men med dagens SSD behövs inte prefetch enligt mig.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Skuggan74:

Vart kommer FPS från?

Vsd jag vet så sköts det av grafikkortets RAM.

Det som läses in i minnet går snabbare att plocka fram med snabbare minnen. Tex Windows, program som körs i bakgrunden osv.

Skickades från m.sweclockers.com

Så du menar på fullaste allvar att du jämför vanligt DDR ram med GDDR ram? Sedan så är det GPU:n som levererar prestandan i de flesta fall.

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Permalänk
Avstängd
Skrivet av MrBoss:

Hej. Ska snart göra en ganska stor uppgraderning till min dator med ssd, hårddiskar och ett gtx 690. Nu sitter jag på ett corsair 2x4gb 1333 mhz ram.
När jag väll är i farten, kommer jag märka någon skilland genom att köpa snabbare ram, eller ska jag lägga pengarna på mer ram istället?
Jag spelar mest och ibland kan jag jobba med stora psd filer.

Ramet jag kollat på: http://www.inet.se/produkt/5322169/corsair-8gb-2x4096mb-cl9-2...

Tack.

PS: Detta är min kundvagn, http://www.inet.se/kundvagn/visa/2592616/2012-11-26. Något annat som bör bytas?

Du får stabilare minnen, om du kan anvara pengarna utan att ångra dig så kör på.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Tumnus:

Så du menar på fullaste allvar att du jämför vanligt DDR ram med GDDR ram? Sedan så är det GPU:n som levererar prestandan i de flesta fall.

Läs igen, det var exakt det jag inte gjorde.

Skickades från m.sweclockers.com