Permalänk
Medlem

C2Q Q6600 normala temps?

Tjena! Har precis fått min q6600 och testade bf3 och lite Efter typ 5-10 min i multiplayer på bf3 så va temp ca 70C hela tiden då jag spelade, är detta normala temps i nästan full load med stock kylare? i idle ca 40C
i nuläget använder jag min stock kylare som va till min E7400 och den är ganska liten och tunn, tanken va att jag skulle köpa en ny kylare till julen men om det behövs en ny snarast så säg gärna till.

EDIT* Har nu köpt en Arctic cooling freezer 13 nu hoppas den håller min q6600 kall
//Fhilip

Visa signatur

| STRIX Z590-F Gaming WIFI | i7 11700KF | EVGA RTX 3070 XC3 ULTRA | Corsair vengeance 32GB DDR4 | Corsair iCUE H150i Elite | NZXT H440W |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zer0Beria:

Tjena! Har precis fått min q6600 och testade bf3 och lite Efter typ 5-10 min i multiplayer på bf3 så va temp ca 70C hela tiden då jag spelade, är detta normala temps i nästan full load med stock kylare? i idle ca 40C
i nuläget använder jag min stock kylare som va till min E7400 och den är ganska liten och tunn, tanken va att jag skulle köpa en ny kylare till julen men om det behövs en ny snarast så säg gärna till.

//Fhilip

så länge det inte är över 100 grader så behöver du inte oroa dig Ont: det är helt normala temps.

Permalänk
Medlem
Skrivet av albin98:

så länge det inte är över 100 grader så behöver du inte oroa dig Ont: det är helt normala temps.

du menar 80 grader

Permalänk
Medlem

Om jag får låna tråden lite.
Min lillebror har en Dell dator hemma med en Q6600.
Tänkte uppgradera honoms dator lite eller köpa helt ny. Men har väldigt begränsad budget och tänkte köpa en trinity CPU, typ A10. Men hur stor skillnad är de på Q6600 och AMD A10 5800K?
Kanske bättre att köpa nytt moderkort och chassi och överklocka nuvarande cpu.

Hoppas ts inte har något emot jag lånar tråden lite.

Permalänk
Medlem
Skrivet av foxzox7:

du menar 80 grader

snälla läs på innan du har nåt att säga .

Permalänk
Medlem
Skrivet av thexps:

Om jag får låna tråden lite.
Min lillebror har en Dell dator hemma med en Q6600.
Tänkte uppgradera honoms dator lite eller köpa helt ny. Men har väldigt begränsad budget och tänkte köpa en trinity CPU, typ A10. Men hur stor skillnad är de på Q6600 och AMD A10 5800K?
Kanske bättre att köpa nytt moderkort och chassi och överklocka nuvarande cpu.

Hoppas ts inte har något emot jag lånar tråden lite.

skulle tro Q6600 presterar bättre överklockad så bättre att köpa nytt moderkort tkr jag

Visa signatur

Intel Core i7 5820K @3.7ghz | 16GB Corsair LPX 3000mhz DDR4 | ASUS GeForce RTX 2060 DUAL EVO Advanced | Kingston A1000 480GB M.2 | Phanteks P300 | EVGA Supernova 650w | Asus X99-A | Aerocool Pulse L240 F |

Permalänk
Medlem

Tror min gamla Q6600 blåskärmade på runt 90c, igendammad kylare

Visa signatur

Citera.

Permalänk
Skrivet av thexps:

Om jag får låna tråden lite.
Min lillebror har en Dell dator hemma med en Q6600.
Tänkte uppgradera honoms dator lite eller köpa helt ny. Men har väldigt begränsad budget och tänkte köpa en trinity CPU, typ A10. Men hur stor skillnad är de på Q6600 och AMD A10 5800K?
Kanske bättre att köpa nytt moderkort och chassi och överklocka nuvarande cpu.

Hoppas ts inte har något emot jag lånar tråden lite.

Kolla upp nätaggregatet, oftast klarar det inte mycket mer än vad som sitter i från början. Att överklocka en så pass gammal processor lär kräva lite mer effekt. Dessutom är väl moderkortets Bios låst/begränsat, alltså skulle du behöva ett nytt s775 moderkort för att kunna överklocka processorn (om jag har rätt, inte helt säkert). Vad har han för grafikkort? Känns ju inte som att processorn är prio ett om han sitter på ett 8600gt eller någon liknande relik...

Edit. Såg nu att du hade tänkte köpa nytt moderkort om du skulle överklocka. Glöm inte kolla upp nätaggregatet i såna fall, både kontakter och effekt+strömstyrka.

Permalänk
Medlem
Skrivet av albin98:

snälla läs på innan du har nåt att säga .

http://ark.intel.com/products/29765/Intel-Core2-Quad-Processor-Q6600-8M-Cache-2_40-GHz-1066-MHz-FSB
71grader alltså.... vem ska läsa på nu?:D haha

Permalänk
Medlem

Köp en billig bättre kylare om du är orolig eller om du vill klocka lite men rent generellt så ska det inte vara någon fara på stock hastigheter.

Visa signatur

[Gigabyte B350 GA-AB350M-HD3]-[AMD Ryzen 5 1600]-[Corsair VENGEANCE 16GB 3200MHz]-[Samsung 850-Series EVO 1TB]-[ASUS GeForce GTX 1070 8GB Turbo]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cyberhof:

Köp en billig bättre kylare om du är orolig eller om du vill klocka lite men rent generellt så ska det inte vara någon fara på stock hastigheter.

Min tanke va då att köpa cooler master hyper 212 evo till jul, men om jag klarar mig även i 70c i gaming så kan jag vänta men om du tycker att det behövs tidigare om jag ska spela så får jag köpa den nu om det inte skadar processorn att köra i dom temperaturerna under 1 månad ?

Visa signatur

| STRIX Z590-F Gaming WIFI | i7 11700KF | EVGA RTX 3070 XC3 ULTRA | Corsair vengeance 32GB DDR4 | Corsair iCUE H150i Elite | NZXT H440W |

Permalänk
Medlem

Om du visste något om Q6600 så skulle du veta att Q6600 går högre än 71grader innan den throttlar. Finns en hel del folk som kört 85+ dagligen i flera år

Visa signatur

Core i5 3570K@stock||Asus Z77 Sabertooth||16GB 1600mhz G.Skill RipJaws X||5850 1GB||Corsair Force GT SSD 120GB||XFX XXX 650W||CM HAF XB||Opad Mk-85 MX Red||Win7 Ultimate Signature Edition signerad av Steve Ballmer

Permalänk
Medlem
Skrivet av Knuckles:

Om du visste något om Q6600 så skulle du veta att Q6600 går högre än 71grader innan den throttlar. Finns en hel del folk som kört 85+ dagligen i flera år

finns också en hel del folk som inte hade samma tur:) men aja.

Permalänk
Medlem
Skrivet av id_hunter:

Kolla upp nätaggregatet, oftast klarar det inte mycket mer än vad som sitter i från början. Att överklocka en så pass gammal processor lär kräva lite mer effekt. Dessutom är väl moderkortets Bios låst/begränsat, alltså skulle du behöva ett nytt s775 moderkort för att kunna överklocka processorn (om jag har rätt, inte helt säkert). Vad har han för grafikkort? Känns ju inte som att processorn är prio ett om han sitter på ett 8600gt eller någon liknande relik...

Edit. Såg nu att du hade tänkte köpa nytt moderkort om du skulle överklocka. Glöm inte kolla upp nätaggregatet i såna fall, både kontakter och effekt+strömstyrka.

Kommer köp allt nytt i så fall förutom CPU. Men vill inte spara cpu:n om den presterar märkbart sämre än A10 5600k

Permalänk
Medlem

Tjena tjena igen vill bara säga att fick min arctic cooling freezer 13 idag och vilken skillnad! I bf3 i full load nu så är 46c max temp Jag är skitnöjd och detta är en riktigt bra kylare för pengarna

Visa signatur

| STRIX Z590-F Gaming WIFI | i7 11700KF | EVGA RTX 3070 XC3 ULTRA | Corsair vengeance 32GB DDR4 | Corsair iCUE H150i Elite | NZXT H440W |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zer0Beria:

Tjena tjena igen vill bara säga att fick min arctic cooling freezer 13 idag och vilken skillnad! I bf3 i full load nu så är 46c max temp Jag är skitnöjd och detta är en riktigt bra kylare för pengarna

Fint, då är det bara överklocka upp till 70c igen brukar minst klara 3.4...

Permalänk
Medlem
Skrivet av albin98:

snälla läs på innan du har nåt att säga .

Båda ni har noll koll.
Svårt att uttala sig om hur man klockar Conroe och Kentsfield och när de börjar throttla om man inte ens var med på tiden.

100 grader bränner du CPU:n på och 71 kan ses mer som ett riktvärde.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Gainsgoblin:

Båda ni har noll koll.
Svårt att uttala sig om hur man klockar Conroe och Kentsfield och när de börjar throttla om man inte ens var med på tiden.

100 grader bränner du CPU:n på och 71 kan ses mer som ett riktvärde.

Intels forskare som satt denna rekommenderade temperatur är oerhört skickliga, hade den inte degraderat fortare vid högre temp så hade dom höjt den rekommenderade max tempen. Man bör ligga under 70 package oavsett CPU, för maximal livslängd.

Och precis som Blomkungen sa så har föregående ingen koll.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Rätta mig om jag har fel nu, men kan det inte vara så att äpplen jämförs med päron här?

Dvs att processortemperaturerna som mäts upp är kärntemperaturerna, medan de berömda 71 graderna som intel specificerar är höljets temperatur (Tcase)? Efter lite snabb efterforskning verkar det nämligen skilja ca 15 grader mellan de båda. Bara en tanke...

Visa signatur

Stationärt: i7 3770k, Gigabyte GTX 780 WF, 4x8GB XMS3, MSI Z77A-GD65, Samsung 830 + 840, FD Newton 650W, FD Define R2
Bärbart: MacBook Pro 13" Tidigt 2011, Core i5, 8GB DDR3, OCZ Vertex 3 LT 240GB
Hemmaserver: HP Microserver N54L, 4GB ECC, Debian

Permalänk
Medlem

Det är du som behöver läsa på. TCase är inte temperaturen på kärnorna som du läser av i tex HWMonitor. Körde själv min q66:a klockad så den låg över 80 grader i full load i 3-4år. Och vad jag har läst är det många som har pressat den ännu hårdare.

Edit: däremot är 100 grader för högt, är rätt säker på att den throttlar innan det. Har aldrig pushat gränsen själv dock och var ett tag sedan jag läste på om den CPUn

Permalänk
Medlem
Skrivet av Skuggan74:

Intels forskare som satt denna rekommenderade temperatur är oerhört skickliga, hade den inte degraderat fortare vid högre temp så hade dom höjt den rekommenderade max tempen. Man bör ligga under 70 package oavsett CPU, för maximal livslängd.

Och precis som Blomkungen sa så har föregående ingen koll.

Skickades från m.sweclockers.com

Intels värde är ju satt för att den ska hålla runt 10 år, en entusiast är nöjd om den håller 2-3 år.
Håller med om att under 70 är att sikta på däremot.

Permalänk
Inaktiv

Min Q6600@3ghz ligger på idle runt 36-43 grader med min Noctua 120mm kylare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av thexps:

Om jag får låna tråden lite.
Min lillebror har en Dell dator hemma med en Q6600.
Tänkte uppgradera honoms dator lite eller köpa helt ny. Men har väldigt begränsad budget och tänkte köpa en trinity CPU, typ A10. Men hur stor skillnad är de på Q6600 och AMD A10 5800K?
Kanske bättre att köpa nytt moderkort och chassi och överklocka nuvarande cpu.

Hoppas ts inte har något emot jag lånar tråden lite.

Bsel mod med tejp får upp processorn till 3ghz trots låst bios. Har själv testat detta och det var förvånansvärt enkelt. Dock kommer det förutsätta att den klarar 3ghz på samma spänning som stock. Jag gissar förvisso att stockspänningen på OEM datorer är något högre än moderkort med upplåst bios, just för att garantera stabilitet på alla exemplar. Har du en Q6600 med G0 stepping ska det hur som helst inte vara några problem alls.

Visa signatur

Gilla min Guide till sweclockers tävlingen! :D : #12510535

Min Sweclockers-låt som aldrig deltog i Jultävlingen. Enjoy! https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=g7gof...