2 personer ifrån radiotjänsten smygtittade in!

Permalänk
Avstängd

2 personer ifrån radiotjänsten smygtittade in!

Det var droppen, att radiotjänsten bröt sig in i vår privat mark, in i vår gård och började smygtitta igenom fönstret! Får de göra så!? Är det inte mot lagen att de kommer in i vår gård och smygtittar in i alla fönstren i botten vångingen som om de var tjuvar. Mina föräldrar blev ju helt skrämda och stack ut och kollade vilka det var som smög in i vår gård. Såklart var det ifrån radiotjänsten. De förklarade att de såg att vi har en tv men vem f^n har ingen tv!? Behövde ni verkligen smyga in? Kunde ni inte bara knacka på som vanliga människor istället som bete-er som tjuvar, komma in och kolla? Vi har knappt chansen att gömma en 46" inom 1,8 sekunder! Vi förklarade att vi inte använder kabel tv och då såklart ville inte föräldrarna betala för radiotjänsten, sa till de innan med att det är ändå obligatoriskt men de lyssnade inte -_-. Föräldrarna fick de information som jag sa till de att de måste betala även om man inte använder eller betalar för kabel tv. Men viktigaste var ju att de bröt sig in och bryter det inte mot lagen, att de kollar in igenom fönstren i huset. Till exempel: Det är inte lika trevligt att se personer som smygtittar ifall om en person har en privat-tid eller liknande. Tycker det var mycket dåligt av de.

Vad säger ni?

Permalänk
Medlem

Det räknas inte som inbrott att man går på annans mark. Om man däremot anger att man inte får vistas där så är det annorlunda. Jag är inte så positiv till dessa gamar men vad jag kan se här så gjorde de bara sitt jobb och nu åkte dina föräldrar dit och nu är ni förbannade.
Bättre att bara anmäla att ni sålt teven istället och sätta upp en skylt att man inte får beträda eran gård.

Visa signatur

There are no more barriers to cross. All I have in common with the uncontrollable and the insane, the vicious and the evil, all the mayhem I have caused and my utter indifference toward it I have now surpassed. My pain is constant and sharp and I do not hope for a better world for anyone, in fact I want my pain to be inflicted on others.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alle22:

Det var droppen, att radiotjänsten bröt sig in i vår privat mark, in i vår gård och började smygtitta igenom fönstret! Får de göra så!? Är det inte mot lagen att de kommer in i vår gård och smygtittar in i alla fönstren i botten vångingen som om de var tjuvar. Mina föräldrar blev ju helt skrämda och stack ut och kollade vilka det var som smög in i vår gård. Såklart var det ifrån radiotjänsten. De förklarade att de såg att vi har en tv men vem f^n har ingen tv!? Behövde ni verkligen smyga in? Kunde ni inte bara knacka på som vanliga människor istället som bete-er som tjuvar, komma in och kolla? Vi har knappt chansen att gömma en 46" inom 1,8 sekunder! Vi förklarade att vi inte använder kabel tv och då såklart ville inte föräldrarna betala för radiotjänsten, sa till de innan med att det är ändå obligatoriskt men de lyssnade inte -_-. Föräldrarna fick de information som jag sa till de att de måste betala även om man inte använder eller betalar för kabel tv. Men viktigaste var ju att de bröt sig in och bryter det inte mot lagen, att de kollar in igenom fönstren i huset. Till exempel: Det är inte lika trevligt att se personer som smygtittar ifall om en person har en privat-tid eller liknande. Tycker det var mycket dåligt av de.

Vad säger ni?

Ytterst suspekt beteende. Dock bör dina föräldrar betala avgift då det är lagstadgat.

Visa signatur

5700x3D | RTX 2060 Super | 2 TB M.2 | 32 GB RAM | Gigabyte DS3H| 750 WATT

Permalänk
Medlem

^ har det, varför inte betala från början?

Visa signatur

i9 11900k ||32GB 4000MHz CL15||ASUS ROG STRIX Z590-E||Noctua NH-D15s
Intel Arc a750 ||Samsung 980 pro|| EVGA Supernova G3 850W
Asus xonar essence STX|| Lian-Li O11 Dynamic XL
Asus VG27AQ 165Hz IPS, Sennheiser HD650, Logitech g502 Hero, fUnc f30r, Vortex TAB90M, Audio-Technicha ATR2500x-USB
Server: x10SL7-F, Xeon E3 1230v3, 32GB Samsung ECC ram, 6x3TB WD RED, FD Node 804.

Permalänk
Medlem

Nu ska jag inte säga för mycket om något jag inte kan men
"Alla hushåll/företag som äger, hyr eller lånar en tv-mottagare ska betala radio- och tv-avgift (enligt 2a § lag om finansiering av radio och tv i allmänhetens tjänst)."
En tv i sig är ingen mottagare eller? skulle inte det vara ex. parabol eller boxer eller liknande?

Visa signatur

Maximus X Hero - 8700k @5.1GHz - H115i - 32GB LPX@3466MHz - MSI 980Ti Gaming - EVGA SuperNova 750 G2 - Asus vg248qe - FD R5

Permalänk
Medlem
Skrivet av BergEr:

^ har det, varför inte betala från början?

vem fan vill betala för 1,2,4 skräp är va det är

Visa signatur

CPU: i7 9700k GHz |GPU:GTX 2070 ROG |Moderkort: ASUS ROG Strix Z390-F |Kylning: Corsair H115i PRO |RAM: Corsair ddr4 32GB 3000 mhz |SSD:m.2 90 evo plus |OS: windows 10 Pro
Online:| Overwatch(master) | CS:GO | APEX | VR-SPEL | PUBG |
Bredband | Fraktfritt Inet | hemsida| swec bb-koder

Permalänk
Keeper of Traditions
Skrivet av BergEr:

^ har det, varför inte betala från början?

För att det är en otroligt korkad avgift?

Visa signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Permalänk
Keeper of Traditions
Skrivet av Hypno-Toad:

vem fan vill betala för 1,2,4 skräp är va det är

Icke 4:an, endast SVT's "kanalutbud"...

Visa signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Permalänk
Medlem

enligt allemansrätten får man beträda annans mark om man inte åsamkar skada, right? antar att dom inte högg ner ett träd eller tippade en mur för att komma in? kan dock hålla med om att det kan vara lite skrämmande med folk som smyger omkring runt huset.

Visa signatur

i5 3570k / Asus p8z77-i Deluxe / Asus Gtx680 DCII / Corsair Ax 750w / Ocz Petrol 256GB / Corsair Vengeance 16GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elghinnarisa:

Nu ska jag inte säga för mycket om något jag inte kan men
"Alla hushåll/företag som äger, hyr eller lånar en tv-mottagare ska betala radio- och tv-avgift (enligt 2a § lag om finansiering av radio och tv i allmänhetens tjänst)."
En tv i sig är ingen mottagare eller? skulle inte det vara ex. parabol eller boxer eller liknande?

Alla TV-apparater är en tv-mottagare. Finns det antennutgång så är det bara betala. Räcker till och med om ni har en video med antenningång.

Visa signatur

5700x3D | RTX 2060 Super | 2 TB M.2 | 32 GB RAM | Gigabyte DS3H| 750 WATT

Permalänk
Medlem

Vilken tur att ni precis sålde tvn då och att ni därför endast ska betala för en månad

Jag har en inövad reflex att om någon jag inte känner frågar om jag har tv så är svaret nej, i alla fall på telefon. Radiotjänsten är rejäla gamar och gör allt de kan för att sätta dit folk.

Visa signatur

Speldator: i5 4670k stock | 8GB ram | Asus Z87-plus | Xonar Essence STX | SSD: Intel g2 , Samsung 830 256gb | R9 290 Tri-x | Define R4| Win 8 | Noctua nh-u12p | Qpad Mk-50
marinlik.wordpress.com/ Min blogg för nedbrytning av spel och diverse andra artiklar om NFL
500px.com/niclasbrundell

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elghinnarisa:

Nu ska jag inte säga för mycket om något jag inte kan men
"Alla hushåll/företag som äger, hyr eller lånar en tv-mottagare ska betala radio- och tv-avgift (enligt 2a § lag om finansiering av radio och tv i allmänhetens tjänst)."
En tv i sig är ingen mottagare eller? skulle inte det vara ex. parabol eller boxer eller liknande?

en tv innehåller en tvmottagare, allting som gör att du kan kolla på tv kanaler räknas. har hört historier om personer som köpt en filmkamera med kanalväljare och då ska man enligt lag betala avgift ^^

Visa signatur

i5 3570k / Asus p8z77-i Deluxe / Asus Gtx680 DCII / Corsair Ax 750w / Ocz Petrol 256GB / Corsair Vengeance 16GB

Permalänk
Medlem

http://www.radiotjanst.se/sv/Kundservice/Vanliga-fragor-och-s...

SVAR: Våra kontrollanter visar alltid ID-kort med foto och namn och de får inte gå in i din bostad, inte ens om de blir inbjudna. De tar heller aldrig emot pengar vid besöket.

Då vet man hur man ska undvika det, neddragna gardiner eller tvn på övervåning

Visa signatur

As usual, citera för svar

Permalänk
Medlem

det var förstås inte en tv dom såg genom fönstret, det var din laptop som dom lånat för att kolla semesterfilmarna!

Eller så gör dom som dom skall, och betalar sin licens för innehav av tv-mottagare, att dom inte tittar på kabel-tv är irrelevant, licensen utgår bara till SR/SVT, resten är finansierat på andra vis.

Visa signatur

i7 2600k | P8P67Deluxe | Noctua NH-D14 | KFA2 GTX1080 EXOC | Corsair 750W | Corsair Obsidian 800D | Dell U2412M
America's Army: Proving Grounds

Permalänk
Medlem

Hur gäller det om man moddar bort tv-mottagaren i tven för att bara använda den som bildmonitor/skärm? Då kan man ju inte bli "bötfälld" som jag anser det.

Permalänk
Medlem

De är bara att strunta i att betala. De kommer ringa ett gäng gånger. Numret börjar på "09". Då skiter mani att svara. Känns som ytterst onödig avgift att betala då vårat hus blev påtvingade kabeltv mot vår vilja samt 80 kronor mer i månaden i hyra. Tänker lixom inte betala två gånger...

Visa signatur

|| Intel Core i5 2500K || Corsair Cooling Hydro H60 || Asus Maximus IV Gene-Z || Asus GeForce GTX 570 DirectCU II || Corsair 8GB 1600Mhz VENGEANCE || Corsair HX 650W || Fractal Design Define Mini || 500GB WD Caviar Black || OCZ SSD Agility 3 60GB || Windows 7 Premium 64-bit [thread="1004219"][/thread]

ASUSMaximus IV GENE-Z Owners Club

Permalänk
Medlem
Skrivet av Last:

De får fan inte bete sig hur som helst, har själv fått påhälsning av en otrevlig snubbe som slet upp min dörr fast jag höll emot.
Kan nämna att min sambo betalar tv-avgiften, men han vägrade tro på att vi betalade. Har sedan 3 år fått telefonsamtal om tv-avgiften ca två gånger om året fram tills förra veckan, då fick jag nog! Nu tror jag inte de ringer igen

Hade någon slitit upp min dörr hade det blivit självförsvarshögern iaf.

Permalänk
Keeper of Traditions
Skrivet av snozan:

De är bara att strunta i att betala. De kommer ringa ett gäng gånger. Numret börjar på "09". Då skiter mani att svara. Känns som ytterst onödig avgift att betala då vårat hus blev påtvingade kabeltv mot vår vilja samt 80 kronor mer i månaden i hyra. Tänker lixom inte betala två gånger...

Att bara strunta i att betala fakturor är väl knappast det bästa man kan göra?

Visa signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Newklear:

Icke 4:an, endast SVT's "kanalutbud"...

och SR.

Visa signatur

What evah! i'll do what i want! | Det stavas väl inte väll...såvida du inte ska skriva välling.
"Det var väl bra"

Permalänk
Medlem

Alla ni som lipar över att de är "gamar" etc. borde tänka över både en och två gånger. Public service TV är bra, oavsett om ni inte gillar "programutbudet" så gör dem en stor samhällstjänst. Eller vill ni att vi skall få samma mediaklimat som det är nere i Italien där en person (Berlusconi) i princip äger ALLA TV kanaler, och ingen kritisk granskning sker utav politiken.
Uppdrag granskning, P3 dokumentär osv. har gjort MÅNGA viktiga och bra dokumentärer som har uppdagat många skandaler, både företag och politiska.
Anser ni inte att "staten" ej ska syssla med sådant där, flytta till något mer högervridet land, men de flesta länderna har public service just pga. denna anledningen.

Följ lagen och betala den jävla avgiften, personligen tycker jag den borde inbakas i skatten så det inte blir så mycket grinande.

Permalänk
Avstängd

En fråga, räknas en tft skärm som tv för radiotjänsten?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Alle22:

En fråga, räknas en tft skärm som tv för radiotjänsten?

ska väl inte göra, om inte radiotjänsten är så pass sjuka att försöka montera en digitalbox bakom den

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hypno-Toad:

vem fan vill betala för 1,2,4 skräp är va det är

Bara SVT som producerar bra TV i Sverige.

Skrivet av Newklear:

För att det är en otroligt korkad avgift?

Ne, hoppas de lyckas lägga in den i skatten så vi slipper alla smitare.

Visa signatur

i9 11900k ||32GB 4000MHz CL15||ASUS ROG STRIX Z590-E||Noctua NH-D15s
Intel Arc a750 ||Samsung 980 pro|| EVGA Supernova G3 850W
Asus xonar essence STX|| Lian-Li O11 Dynamic XL
Asus VG27AQ 165Hz IPS, Sennheiser HD650, Logitech g502 Hero, fUnc f30r, Vortex TAB90M, Audio-Technicha ATR2500x-USB
Server: x10SL7-F, Xeon E3 1230v3, 32GB Samsung ECC ram, 6x3TB WD RED, FD Node 804.

Permalänk
Keeper of Traditions
Skrivet av FelixJ:

Alla ni som lipar över att de är "gamar" etc. borde tänka över både en och två gånger. Public service TV är bra, oavsett om ni inte gillar "programutbudet" så gör dem en stor samhällstjänst. Eller vill ni att vi skall få samma mediaklimat som det är nere i Italien där en person (Berlusconi) i princip äger ALLA TV kanaler, och ingen kritisk granskning sker utav politiken.
Uppdrag granskning, P3 dokumentär osv. har gjort MÅNGA viktiga och bra dokumentärer som har uppdagat många skandaler, både företag och politiska.
Anser ni inte att "staten" ej ska syssla med sådant där, flytta till något mer högervridet land, men de flesta länderna har public service just pga. denna anledningen.

Följ lagen och betala den jävla avgiften, personligen tycker jag den borde inbakas i skatten så det inte blir så mycket grinande.

Så, du menar att alla kanaler utom SVT's kanaler håller samma medieklimat som nere i Italien?

Bra tänkt...

Skrivet av BergHa:

Bara SVT som producerar bra TV i Sverige.

Ne, hoppas de lyckas lägga in den i skatten så vi slipper alla smitare.

Och det är din åsikt. Många, inklusive jag själv, tycker helt tvärtom.

Det är som den extra skatten som går till kyrkan (och som copyswede som ska ha betalt för all ens lagring)... Gamar som bara ska ha ens pengar.

Visa signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Permalänk
Medlem

Visst att vi har allemansrätt, men det finns även någonting som kallas för hemfrid och att störa den är ett brott. Sen är det inte exakt spikat vart gränsen går, men i praktiken är det att även om du får gå in på någons mark så får du inte störa dessa så pass att det uppfattas som olämpligt.

Jag skulle helt klart säga att gå och spana in genom folks fönster faller under hemfridsbrott, speciellt när de boende blir rädda på grund av det.

Visa signatur

Xbox Live - Firaphex
Jag har inte alltid rätt, men jag utgår från det tills jag ser bevis på annat. Citera för svar
2008-06-18, Dagen då integriteten ställdes tå mot tå med maktmissbruket och förlorade.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av belga:

Visst att vi har allemansrätt, men det finns även någonting som kallas för hemfrid och att störa den är ett brott. Sen är det inte exakt spikat vart gränsen går, men i praktiken är det att även om du får gå in på någons mark så får du inte störa dessa så pass att det uppfattas som olämpligt.

Jag skulle helt klart säga att gå och spana in genom folks fönster faller under hemfridsbrott, speciellt när de boende blir rädda på grund av det.

Håller med att det är svårt att säga var gränsen går.

Jag tycker det här har mer med moral att göra än den faktiskta lagen. Moral är minst lika viktigt som lagen enligt mig, en del saker gör man bara inte.

Permalänk
Skrivet av Alle22:

En fråga, räknas en tft skärm som tv för radiotjänsten?

Skrivet av MW2 FANBOY:

ska väl inte göra, om inte radiotjänsten är så pass sjuka att försöka montera en digitalbox bakom den

Om jag inte en gång i tiden lästen fel eller om det endast låg som ett förslag, så skulle alla skärmar, som går att använda för att se TV på betraktas som en TV, så en vanlig datorskärm av alla slag skulle i så fall betraktas som det. Vet inte om det gick igenom dock.

Visa signatur

Deadsith: Disc/Holy Priest | Haikeiki: MM/BM Hunter | Garridel: Frost/Arcane mage (Main) | Turák: Resto Druid

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mr.Azum:

enligt allemansrätten får man beträda annans mark om man inte åsamkar skada, right? antar att dom inte högg ner ett träd eller tippade en mur för att komma in? kan dock hålla med om att det kan vara lite skrämmande med folk som smyger omkring runt huset.

Allemansrätten ger inte rätt att springa på folks gårdar och titta in i hus, där har du fel. Det är hemfridsbrott

Hemfridsbrott föreligger om någon ”olovligen intränger eller kvarstannar där annan har sin bostad,
vare sig det är rum, hus, gård eller fartyg”. Inkräktaren kan dömas till böter (eller undantagsvis
fängelse).
Man måste alltså hålla sig borta från annans
”gård”. Dit räknas inte bara avskilda gårdsplaner
där inga utomstående får passera utan också mindre villaträdgårdar och dylikt, kanske också andra
områden intill bostadshus som är avskärmade för
insyn genom häckar eller staket. Sådan mark är absolut skyddad och får inte ens beträdas på vägar
eller trädgårdsgångar – förutsatt naturligtvis att
man inte har något ärende som ägaren kan väntas
godta, till exempel att fråga om rätta vägen.
Om någon utan lov går in på en inhägnad byggnadsplats eller annan avskild arbetsplats, riskerar
han att i stället dömas för olaga intrång (4 kap. 6 §
andra stycket brottsbalken). Enligt den bestämmelsen skyddas kontor, fabrik, annan byggnad,
fartyg, upplagsplats eller ”annat dylikt ställe”.
Skyltar kring en arbetsplats om att obehöriga inte
äger tillträde bör man respektera

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av anon134512:

Håller med att det är svårt att säga var gränsen går.

Jag tycker det här har mer med moral att göra än den faktiskta lagen. Moral är minst lika viktigt som lagen enligt mig, en del saker gör man bara inte.

Det är inte alls svårt att veta var gränsen går. Allemansrätten gäller inte på mark som är att betrakta som tomt. Dvs om det ligger ett hus mitt på en plätt med mark som har en klar gräns mot annan mark, dvs om man klipper sin gräsmatta, har ett staket, stenmur, annan kant av något slag så är det tomt. Man har inte alls rätt att fritt vistas på någon annans tomt.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Geforce9500gt:

Om jag inte en gång i tiden lästen fel eller om det endast låg som ett förslag, så skulle alla skärmar, som går att använda för att se TV på betraktas som en TV, så en vanlig datorskärm av alla slag skulle i så fall betraktas som det. Vet inte om det gick igenom dock.

Så du menar att även om en tft skärm som inte skulle ha tv mottagare så skulle det räknas att betala avgift med? Typ som att säga att de drar in avgift för svt play, på så sätt?