Windows 8: Battlefield 3 problem

Permalänk

Windows 8: Battlefield 3 problem

Hej! sen jag installerade windows 8 och spelat battlefield 3 så har det inte gått så bra...

Jag får stundvis (oftare än i windows 7) lägre fps och efter cirka 3-10 minuters spelande så stänger datorn bara av sig. Ingen bluescreen eller någonting, jag vet inte vad det är jag ska göra för att kunna spela utan att datorn bara helt plötsligt stänger av sig och jag måste trycka på start knappen igen på datorn.
Jag har kollat lite på internet men inte hittat någonting vettigt, jag tror att det möjligtvis kan vara fel på någon inställning någonstans i datorn så som drivrutin eller regfil (i och med att det funkade bra i w7)

Har någon upplevt samma sak? svara gärna då, vill väldigt gärna kunna spela igen.
Har ett Radeon HD 5850, 16Gb Ram (1600 mHz), och en 2 kärnig processor upplåst till 4 kärnor med 3500 mHz

Visa signatur

CPU: FX-8350 4.5 Ghz | Mobo: M5A97 R2.0 | Ram Corsair C10 1600 Mhz | Skärm: 1920x1080 27" | SSD: Kingston 120 GB | HDD: WDC 500 GB | GPU: Crossfire 6970 OC | HS: Corsair Vengeance 1500 | Ström: Corsair CX750 | Kylning: Corsair H80i Chassi: Corsair Carbide 330R | OS: Windows 7

Permalänk
Medlem

har du kollat ur varm den blir? blås bort lite dam och testa igen annars ^^

Visa signatur

Main-Burk: Intel Core i7 7700k || 32gb Corsair || RTX 3080|| Benq XL2720Z x3 |
Server-Burk: Intel Xeon E-3 1270v2 || 32gb RAM || 2xQuad Intel NIC || Quardo P400 |

Permalänk

Jarå, kan inte tänka mig att den blir för varm, sätte förövrigt fläktarna på 100% (då låter det som fan) men datorn stänger av sig själv iallafall...

Edit: och det var inte länge sen jag tog bort damm...

Visa signatur

CPU: FX-8350 4.5 Ghz | Mobo: M5A97 R2.0 | Ram Corsair C10 1600 Mhz | Skärm: 1920x1080 27" | SSD: Kingston 120 GB | HDD: WDC 500 GB | GPU: Crossfire 6970 OC | HS: Corsair Vengeance 1500 | Ström: Corsair CX750 | Kylning: Corsair H80i Chassi: Corsair Carbide 330R | OS: Windows 7

Permalänk
Medlem

om du vågar och tror på dina värden på tempen osv, och så går du in i BIOS och stänger av grejen som gör att datorn stänger av sig när den når ett kritist läge få se om det funkar då? kan vara bug i bios, men då du säger att din fps sjunker och sen dör datorn, så är det väl bara över hetning som ger den effekten? tänk dig att åka skridskor på en is, och sen smälter isen, det går fortfarande att åka skridskor fasten det är vatten på isen, men satan vad segt det går och så brister isen (då dör datorn)

Visa signatur

Main-Burk: Intel Core i7 7700k || 32gb Corsair || RTX 3080|| Benq XL2720Z x3 |
Server-Burk: Intel Xeon E-3 1270v2 || 32gb RAM || 2xQuad Intel NIC || Quardo P400 |

Permalänk
Skrivet av fredde89:

vet du vad den "grejen" heter?

alltså, den minskar sig inte just då det börjar närma sig att det ska hänga sig, utan det är när det är mycket som händer i spelet, såsom 64 spelare, flygplan, tanks, explosioner och allt det dära. Men jag spelade även på en server med 8 spelare på, liten map och fps håller sig omkring 60 så som den ska då jag har v-sync på och efter ett tag så stänger datorn av sig iallfall...

Visa signatur

CPU: FX-8350 4.5 Ghz | Mobo: M5A97 R2.0 | Ram Corsair C10 1600 Mhz | Skärm: 1920x1080 27" | SSD: Kingston 120 GB | HDD: WDC 500 GB | GPU: Crossfire 6970 OC | HS: Corsair Vengeance 1500 | Ström: Corsair CX750 | Kylning: Corsair H80i Chassi: Corsair Carbide 330R | OS: Windows 7

Permalänk
Medlem

kan ta reda på om du vet vad du har för moderkort

Visa signatur

Main-Burk: Intel Core i7 7700k || 32gb Corsair || RTX 3080|| Benq XL2720Z x3 |
Server-Burk: Intel Xeon E-3 1270v2 || 32gb RAM || 2xQuad Intel NIC || Quardo P400 |

Permalänk
Visa signatur

CPU: FX-8350 4.5 Ghz | Mobo: M5A97 R2.0 | Ram Corsair C10 1600 Mhz | Skärm: 1920x1080 27" | SSD: Kingston 120 GB | HDD: WDC 500 GB | GPU: Crossfire 6970 OC | HS: Corsair Vengeance 1500 | Ström: Corsair CX750 | Kylning: Corsair H80i Chassi: Corsair Carbide 330R | OS: Windows 7

Permalänk
Medlem

om du kollar i manualen så ska det stå på sida 2-8 "PC Health Status" vilket menyn också heter i bios, så står det högst upp "hardware Thermal Control" sätt den på DISABLED

komihåg att du gör det här på egen risk, det kan också finnas en anledning varför datorn stänger av sig

Visa signatur

Main-Burk: Intel Core i7 7700k || 32gb Corsair || RTX 3080|| Benq XL2720Z x3 |
Server-Burk: Intel Xeon E-3 1270v2 || 32gb RAM || 2xQuad Intel NIC || Quardo P400 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av fredde89:

om du kollar i manualen så ska det stå på sida 2-8 "PC Health Status" vilket menyn också heter i bios, så står det högst upp "hardware Thermal Control" sätt den på DISABLED

komihåg att du gör det här på egen risk, det kan också finnas en anledning varför datorn stänger av sig

Sakta i backarna nu. Asså ifall nu processorn stänger av för att skudda sig själv och thermal control är avstängt så kommer den seriöst bli skadad. Jag skulle absolut inte rekommendera dethär och särskilt inte som första åtgärd

Visa signatur

För övrigt anser jag att Kartago bör förstöras

Permalänk
Medlem

Det vettiga är att först avinstallera drivrutinerna till grafikkortet och sen installera de senaste. Ifall inte det funkar är det bara att kolla upp temperaturerna för grafikkortet och CPUn under stress

Visa signatur

För övrigt anser jag att Kartago bör förstöras

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ninji:

Det vettiga är att först avinstallera drivrutinerna till grafikkortet och sen installera de senaste. Ifall inte det funkar är det bara att kolla upp temperaturerna för grafikkortet och CPUn under stress

han säger att han har gjort det, kollat tempraturen och installerat drivrutiner.

Visa signatur

Main-Burk: Intel Core i7 7700k || 32gb Corsair || RTX 3080|| Benq XL2720Z x3 |
Server-Burk: Intel Xeon E-3 1270v2 || 32gb RAM || 2xQuad Intel NIC || Quardo P400 |

Permalänk
Skrivet av fredde89:

han säger att han har gjort det, kollat tempraturen och installerat drivrutiner.

Precis, har rensat datorn från damm, har senaste drivrutinen... ganska uppenbart då ny installation av OS, så har jag ju endast senaste drivrutinen.

Visa signatur

CPU: FX-8350 4.5 Ghz | Mobo: M5A97 R2.0 | Ram Corsair C10 1600 Mhz | Skärm: 1920x1080 27" | SSD: Kingston 120 GB | HDD: WDC 500 GB | GPU: Crossfire 6970 OC | HS: Corsair Vengeance 1500 | Ström: Corsair CX750 | Kylning: Corsair H80i Chassi: Corsair Carbide 330R | OS: Windows 7

Permalänk
Medlem
Skrivet av puttepysen:

Precis, har rensat datorn från damm, har senaste drivrutinen... ganska uppenbart då ny installation av OS, så har jag ju endast senaste drivrutinen.

Som sagt just eftersom du har uppgraderat från 7 till 8 skulle jag råda dig att först avinstallera grafik drivisarna och sen installera om dom. Annars kan det hända så att dina drivrutiner inte är helt anpassade till windows 8

Visa signatur

För övrigt anser jag att Kartago bör förstöras

Permalänk
Medlem
Skrivet av puttepysen:

Hej! sen jag installerade windows 8 och spelat battlefield 3 så har det inte gått så bra...

Jag får stundvis (oftare än i windows 7) lägre fps och efter cirka 3-10 minuters spelande så stänger datorn bara av sig. Ingen bluescreen eller någonting, jag vet inte vad det är jag ska göra för att kunna spela utan att datorn bara helt plötsligt stänger av sig och jag måste trycka på start knappen igen på datorn.
Jag har kollat lite på internet men inte hittat någonting vettigt, jag tror att det möjligtvis kan vara fel på någon inställning någonstans i datorn så som drivrutin eller regfil (i och med att det funkade bra i w7)

Har någon upplevt samma sak? svara gärna då, vill väldigt gärna kunna spela igen.
Har ett Radeon HD 5850, 16Gb Ram (1600 mHz), och en 2 kärnig processor upplåst till 4 kärnor med 3500 mHz

Jag har samma problem med windows 8

Permalänk
Medlem

Jag har också fått oförklarliga lagg sen uppgradering till åttan, blir en nedgradering så fort jag orkar köra en backup..