Asrock g31m-gs3 ramminnen går i 533mhz ist för 1333mhz

Permalänk
Medlem

Asrock g31m-gs3 ramminnen går i 533mhz ist för 1333mhz

Hej är väldigt ny inom bygga datorer. Har en liten fråga.

Har precis köpt ett Asrock g31m-gs3 moderkort(ja det är gammalt, men ville bara ha ett klockningsbart samt stöd för DDR3, 775 kort) till min Intel q6600 processor. Har även köpt ett radeon hd7950 och 8gb DDR3 corsair vengeance 1600mhz minnen.
Men nu är det såhär att datorn känns mycket mycket segare än förut med DDR3 minnena och dom går i 533mhz om jag minns rätt. Hur gör jag för att få dom att gå i 1333mhz??

Moderkortet stödjer 1333mhz men 1333(OC)

Kan tilläga att jag har lagt jumpers så moderkortet som ska vara inställt i läge för 1333mhz, men ändå finns inte alternativet i BIOS, finns bara AUTO, 400mhz och 533mhz

Med vänlig hälsning.

Permalänk
Medlem

Jag hittar inget moderkort med det namnet.

Vad ger auto för hastighet?

Permalänk
Medlem

Minnena är i dual-channel, dvs de går i 533*2=1066Mhz.

Permalänk
Medlem

Kalasis har rätt. Du bör kunna skruva upp de till 1333 Mhz i bios/uefi. De går, som sagt, nu i 1066Mhz. DDR = Double Data Rate.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kalasis:

Minnena är i dual-channel, dvs de går i 533*2=1066Mhz.

Effektivt blir det 1066MHz, men inte p.g.a. dual channel, utan p.g.a. double data rate.

Systemet använder två minneskanaler, ja, men det är en annan sak.

typo
Permalänk
Medlem
Skrivet av lorgix:

Jag hittar inget moderkort med det namnet.

Vad ger auto för hastighet?

skrev lite fel, ska stå asrock g41m.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Forsgren:

Kalasis har rätt. Du bör kunna skruva upp de till 1333 Mhz i bios/uefi. De går, som sagt, nu i 1066Mhz. DDR = Double Data Rate.

Ahh i see. Det blev lite mer logiskt just nu.

Hur gör jag det? har testat alla olika kombinationer på FSB jumpers och kollat i bios. finns bara 533mhz som max. Måste jag klocka CPUN?

Permalänk
Medlem

Om det inte räcker att ändra fsb/minnes-ration kan det hända att fsbn måste stå på 333mhz för att nå 1333mhz på minnena. Vet inte vilka ratio inställningar som finns, men du får prova dig fram. För övrigt skulle inte din cpu må dåligt av att köras i 333mhz heller för den delen

Visa signatur

Gilla min Guide till sweclockers tävlingen! :D : #12510535

Min Sweclockers-låt som aldrig deltog i Jultävlingen. Enjoy! https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=g7gof...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chris_Kadaver:

Om det inte räcker att ändra fsb/minnes-ration kan det hända att fsbn måste stå på 333mhz för att nå 1333mhz på minnena. Vet inte vilka ratio inställningar som finns, men du får prova dig fram. För övrigt skulle inte din cpu må dåligt av att köras i 333mhz heller för den delen

Ok! ska kika lite på den fronten!

Permalänk
Medlem

Grabbar! Ive made it! höjde CPU core till 1.35V samt satte CPU på [333mhz] (cpu 3ghz) alltså fick jag ramminnena att gå i 1334mhz. Innan hade jag inte ändrat cpu core och fick blue screen en gång. Än så länge spelat BF3 samt kört ORTHO verktyget osv och tempen ligger fint och inga konstiga felmeddelanden.

Nu till en annan fråga, tycker datorn känns ganska så mkt segare på att öppna fönster etc med nya moderkortet och DDR3 minnena, Hur kommer det sig? innan har jag haft ett orginal intelkort med 4x1gb kingston ddr2 minnen.