Hjälp mig köpa en iPad i djungeln!

Permalänk
Medlem

Hjälp mig köpa en iPad i djungeln!

Tjejen önskar sig en iPad och det kan vara ett vettigt tillskott i familjen, så jag är helt med på önskemålet. Frågan är bara vilken!
I stort har jag bestämt mig för att Retina skärm är ett krav.
32GB lagring låter nice, men såvida man inte lagrar film på paddan tror jag att 16GB räcker. 32GB kostar helt enkelt mer än det smakar, och börjar man väl lägga in filmer så räcker inte 32GB heller....
3G/Cellullar ser jag också som meningslöst då man enkelt kan skapa en hotspot på luren.
Ingen mini.

Kruxet kommer dock till att Apple har krånglat till det med att dem slutade "räkna" sina iPads och istället bara kallar allihop för iPad. /facepalm
Så jag behöver helt enkelt ha lite frågetecken utsträckta!

"Nya" iPad aka. Gen. 3 är alltså den första iPaden med Retina skärm? Den har ett A5x chip vad jag har förstått det som?

Senaste iPad som bara kom för någon månad sedan (Gen.4) hur kännetecknar man den? Och den har väl A6x chip som ska vara dubbelt så snabbt vad jag har förstått? Och det var väl den som fick nya Lightning kontakten va?

Vart köper man iPad billigast? CDON? Apple-store? Är det lönt att betala extra för A6x istället för A5x om man inte spelar 3D-spel?
Alternativa plattor med Android är såklart intressant, men inte aktuellt. Jag är ute efter nerdummade iOS.

Permalänk
Medlem

ipad 3gen 32gb
http://www.prisjakt.nu/pryl/ovrigt/2051_skaermproblem_i_nya_i... - problem med ipad3 skärm

EDIT
såg nu att det fanns fler än va ja trodde, 1,2,3 3g 4g hmm har faktiskt ingen koll,
hoppas någon annan kan hjälpa dig lite bättre

Visa signatur

CPU: i7 9700k GHz |GPU:GTX 2070 ROG |Moderkort: ASUS ROG Strix Z390-F |Kylning: Corsair H115i PRO |RAM: Corsair ddr4 32GB 3000 mhz |SSD:m.2 90 evo plus |OS: windows 10 Pro
Online:| Overwatch(master) | CS:GO | APEX | VR-SPEL | PUBG |
Bredband | Fraktfritt Inet | hemsida| swec bb-koder

Permalänk
Visa signatur

Asus P8Z68-V // Intel i5 2500K // R9 280X // 8GB 1600Mhz Corsair // Define R3// Fractal Design Tesla 550w // Kingston 60Gb SSD och en 300Gb för lagring // Windows 7 Ultimate 64-Bit // Samsung P2450H //

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hypno-Toad:

ipad 3gen 32gb
http://www.prisjakt.nu/pryl/ovrigt/2051_skaermproblem_i_nya_i... - problem med ipad3 skärm

EDIT
såg nu att det fanns fler än va ja trodde, 1,2,3 3g 4g hmm har faktiskt ingen koll,
hoppas någon annan kan hjälpa dig lite bättre

Eller hur, det finns skitmånga!

32GB var som sagt inte intressant.

Dem dåliga skärmarna var dock inte medveten om, tack för länken. Men detta ska väl ha blivit bättre i och med Gen.4?

Surfar runt lite och ser att prisskillnaden mellan en Gen.3 och en Gen.4 är försumbar, så då blir det en Gen.4 i så fall. (~300kr skillnad på 16GB modellen)

Permalänk
Medlem

Jag vill inte verka elak eller otacksam på något vis, men Prisjakt har jag kollat på själv.
Lite mer konkreta tips på erbjudanden som inte finns med på Prisjakt var det jag frågade efter. Ber om ursäkt om jag var otydlig på den biten.

Permalänk
Medlem
Skrivet av biorrith:

32GB lagring låter nice, men såvida man inte lagrar film på paddan tror jag att 16GB räcker. 32GB kostar helt enkelt mer än det smakar, och börjar man väl lägga in filmer så räcker inte 32GB heller....
3G/Cellullar ser jag också som meningslöst då man enkelt kan skapa en hotspot på luren.

Ska du lägga upp foton på ipaden tycker jag 32GB är en bättre storlek än 16GB, om det är mest för surf räcker 16GB till.

Ska du vara mycket på resande fot med paddan ska du satsa på 3G, annars räcker wifi på hotellen bra och som nödlösning hotspot från mobilen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mipec:

Ska du lägga upp foton på ipaden tycker jag 32GB är en bättre storlek än 16GB, om det är mest för surf räcker 16GB till.

Ska du vara mycket på resande fot med paddan ska du satsa på 3G, annars räcker wifi på hotellen bra och som nödlösning hotspot från mobilen.

Tack för att du meddelar mig dig av dina tankar.

Det kommer nog fotas en hel del, men någon masslagring är det inte på tal om. Annars får man ju lägga över dom på datorn med jämna mellanrum, i värsta fall finns det ju Dropbox också.

Paddan kommer till största del (nära på enda) befinna sig innanför våra fyra väggar. Annars finns det som sagt Hotspot om det kniper.

Permalänk
Medlem

Det ser ut såhär just nu. Inet kostar kostar någon hundring mer än andra sidor, men jag tror att servicen kan vara värt att betala för.
Tangentbordet i kundvagnen är jag inte helt hundra på ännu, har inte bestämt mig på den punkten.
Någon som har några invändningar?

http://www.inet.se/kundvagn/visa/2603882/ipad

Permalänk
Medlem
Skrivet av biorrith:

Det ser ut såhär just nu. Inet kostar kostar någon hundring mer än andra sidor, men jag tror att servicen kan vara värt att betala för.
Tangentbordet i kundvagnen är jag inte helt hundra på ännu, har inte bestämt mig på den punkten.
Någon som har några invändningar?

http://www.inet.se/kundvagn/visa/2603882/ipad

Din kundvagn innehåller 2 tangentbord, det var väl inte meningen

http://www.macoteket.se/Categories/iPad/iPad.aspx

Macoteket har lite gen 3 till "fyndpriser", för en extra slant kan du få mer minne i paddan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mipec:

Din kundvagn innehåller 2 tangentbord, det var väl inte meningen

http://www.macoteket.se/Categories/iPad/iPad.aspx

Macoteket har lite gen 3 till "fyndpriser", för en extra slant kan du få mer minne i paddan.

Nejdå, måste har tryckt två gånger. Ett tangetbord räcker alldeles utmärkt!

Tack för tipset. Jag tror dock hellre att jag väljer den extra prestandan över utrymmet.

Permalänk

Själv skulle jag välja en med 3G i. Det kanske bara är jag men otroligt skönt att slippa pilla och koppla upp sig via telefonen. Tycker det är väldigt skönt vart jag än är när man rör på sig att bara kunna köra på direkt. Sen drar det ju även lite mer kräm av telefonen. Men i slutändan beror ju allt på vart ni har den, om ni bara ska ha den hemma så är det rätt meningslöst om ni har Wi-Fi överallt.

Sen är det lightning kontakt på den nya (gen 4) mot tidigare generationer, Så om du har andra saker med 30 pin kontakten så blir det en kabel mer att ta med sig för laddning.

Angående minnet skulle jag vara på den säkra sidan och ta 32 gb. Visst det kostar mer men den dag du bestämmer dig för att du kanske vill lagra lite film på paddan i ok kvalité så tar det lite utrymme. Är ju trevligare att ha i minst 720p kvalité med tanke på att du har en så bra skärm i den. Tänk även på att alla appar tar lite mer utrymme när du har dem i retina version. Det är lätt att det springer iväg när man väl sitter där med sn 16 gb och vill ha in foton och annat.

Hellre lägga lite extra och ha möjligheten än att ångra sig i efterhand känner jag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Krasharen:

Själv skulle jag välja en med 3G i. Det kanske bara är jag men otroligt skönt att slippa pilla och koppla upp sig via telefonen. Tycker det är väldigt skönt vart jag än är när man rör på sig att bara kunna köra på direkt. Sen drar det ju även lite mer kräm av telefonen. Men i slutändan beror ju allt på vart ni har den, om ni bara ska ha den hemma så är det rätt meningslöst om ni har Wi-Fi överallt.

Sen är det lightning kontakt på den nya (gen 4) mot tidigare generationer, Så om du har andra saker med 30 pin kontakten så blir det en kabel mer att ta med sig för laddning.

Angående minnet skulle jag vara på den säkra sidan och ta 32 gb. Visst det kostar mer men den dag du bestämmer dig för att du kanske vill lagra lite film på paddan i ok kvalité så tar det lite utrymme. Är ju trevligare att ha i minst 720p kvalité med tanke på att du har en så bra skärm i den. Tänk även på att alla appar tar lite mer utrymme när du har dem i retina version. Det är lätt att det springer iväg när man väl sitter där med sn 16 gb och vill ha in foton och annat.

Hellre lägga lite extra och ha möjligheten än att ångra sig i efterhand känner jag.

Dem går inte att köpa med 3G. Dem har 4G

Lightning kontakten är jag medveten om, men jag har inga tillbehör sedan tidigare ändå så det är lugnt.

Jag är i valet och kvalet om 16 vs. 32GB, men den kostar trots allt 800kr mer. Kan man inte streama från en telefon vari filmen är lagrad tror du?
Jag har en S3a och med ett 64GB minneskort kan man lagra en hel del ner än dem extra 16Gb i paddan, till halva priset dessutom.

Permalänk

Näe men ingen iPad hittils stödjer 4G frekvenserna i Sverige så därför skrev jag 3G

Jag har inte hört om någon sådan lösning att kunna streama en telefon till paddan tyvärr, misstänker att det nog inte blir lättare heller för att det är mellan 2 olika plattformar men vem vet. någon kanske har knåpat ihop något smart som gör det. Men somsagt jag skulle betala de 800:- för 16 gig extra bara för att vara säker. Dessutom om du kör utan 3G/4G version då du nog lär vilja lagra mer på paddan.

Permalänk
Medlem

Kanske bör tilläggas om du INTE väljer modellen med wifi OCH 3G så fungerar INTE Naviagtionprogram i Ipaden.
Huruvida det är viktigt just för dig får du avgöra själv

Visa signatur

Ny Data NZXT H440--I7 6700K/Kraken x61--Asus Hero Viii--Suprim X 3080--Corsair 2x8Gb--EVGA 1300W 80+gold--Samsung 980 Pro--Asus 27" G-synch
Data 2 MBP13"-15 TBD27" Data 3 HP Z-Book Server HP Micro 8 FreeNAS-11.3

Permalänk
Medlem
Skrivet av biorrith:

Jag är i valet och kvalet om 16 vs. 32GB, men den kostar trots allt 800kr mer. Kan man inte streama från en telefon vari filmen är lagrad tror du?
Jag har en S3a och med ett 64GB minneskort kan man lagra en hel del ner än dem extra 16Gb i paddan, till halva priset dessutom.

Finns det någon DLNA-server app till Android?

Det finns ju lite spelare till iPad som kan ansluta till DLNA-servrar (GoodPlayer kör jag).