Sapphire släpper processorkylaren Vapor-X

Permalänk
Medlem
Skrivet av €lysian:

Varför skulle jag göra det? Jag har aldrig påstått att det finns fläktar som inte låter något alls. Försök igen.

Varför? - För att du undrar varför det är "svårt för många aktörer att göra både effektiv och tyst(are) kylning".

Det är 40dBA vid 2200rpm, vilket jag skulle bli förvånad om någon i hela världen låter den ligga och köra på; vilket i sin tur leder till att du inte har en aning om den är knäpptyst vid ex. 1000rpm vilket är betydligt mer aktuellt för konsument.

Må väl.
- Mansion

Visa signatur

NCASE M1
CPU 5800X w/ NH-U9S MB ROG STRIX B550-I GAMING
GPU RTX 3070 VENTUS 3X OC M.2 2TB Samsung 970 EVO Plus
RAM Corsair 32GB 3200MHz PSU Corsair SF750 750W 80+ Platinum
LJUD ATH-AD1000X w/ Pro-Ject Head Box S BILD Acer XB271HU @ 165Hz

Permalänk
Medlem

Ah. Har länge väntat på att de (eller någon annan) skulle ta ångkammaren till nya kylningsområden. Ska bli intressant att se testresultat!

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mansion:

Varför? - För att du undrar varför det är "svårt för många aktörer att göra både effektiv och tyst(are) kylning".

Det är 40dBA vid 2200rpm, vilket jag skulle bli förvånad om någon i hela världen låter den ligga och köra på; vilket i sin tur leder till att du inte har en aning om den är knäpptyst vid ex. 1000rpm vilket är betydligt mer aktuellt för konsument.

Må väl.
- Mansion

Om vi utgår från vad de flesta konsumenter skulle göra (alltså inte enbart vissa medlemmar här på Sweclockers), så tror jag att de kommer att låta den fläkten gå på automatiska inställningar och då kan den mycket väl komma upp i högre varvtal än 1000 rpm faktiskt. Det kanske bara skiljer 3-4 dBA mellan 2200 och 1800 rpm, det vet varken du eller jag.

Visa signatur

7800X3D • 4080S • 32GB • 2TB • 1440p 165 Hz
3700X • 3070 • 32GB • 2TB • 1080p 144Hz

Permalänk
Entusiast

Jag har suttit hela dagen och försökt komma fram till vad den där ångkammaren ska tillföra. Jag ser ingen som helst teoretisk eller praktisk fördel mot heatpipes som ligger direkt mot värmespridaren. Det blir ju bara ett extra värmetransportmotstånd till ingen nytta. Eller är temperaturfördelningen över värmespridaren så extremt dålig att det krävs ett extra lager bara för att distriubera ut värmen jämt?

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem
Skrivet av €lysian:

Om vi utgår från vad de flesta konsumenter skulle göra (alltså inte enbart vissa medlemmar här på Sweclockers), så tror jag att de kommer att låta den fläkten gå på automatiska inställningar och då kan den mycket väl komma upp i högre varvtal än 1000 rpm faktiskt. Det kanske bara skiljer 3-4 dBA mellan 2200 och 1800 rpm, det vet varken du eller jag.

Gubben, det enda jag gjorde var att tillrättavisa dig med att detta skulle vara en processorkylare som inte hade både bra kylning och var tyst.

Exemplena om att folk skulle ställa ner den manuellt eller ej är egentligen oväsentliga, du får lära dig att läsa mellan raderna.

Ha_de.
- Mansion

Visa signatur

NCASE M1
CPU 5800X w/ NH-U9S MB ROG STRIX B550-I GAMING
GPU RTX 3070 VENTUS 3X OC M.2 2TB Samsung 970 EVO Plus
RAM Corsair 32GB 3200MHz PSU Corsair SF750 750W 80+ Platinum
LJUD ATH-AD1000X w/ Pro-Ject Head Box S BILD Acer XB271HU @ 165Hz

Permalänk
Skrivet av Alle22:

priset är nog den viktigaste också, konkurerrar mot Noctua NH-U12P SE2.

Haha gillar att du byter kylare varje gång någon citerar dig...

Visa signatur

Citera Så Hittar Jag Tillbaka!

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon99339:

Tänk er en ASUS DC2 till processorn, det vore något

Skickades från m.sweclockers.com

eller en windforce x3

Visa signatur

Aspirerande Nätverk- och Sysadmin
Ryzen 5 1600|Hd 7950|16 GB RAM|
"Går det att installera Linux på den här brödrosten?"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mansion:

Det är 40dBA vid 2200rpm, vilket jag skulle bli förvånad om någon i hela världen låter den ligga och köra på; vilket i sin tur leder till att du inte har en aning om den är knäpptyst vid ex. 1000rpm vilket är betydligt mer aktuellt för konsument.

Skrivet av Mansion:

Gubben, det enda jag gjorde var att tillrättavisa dig med att detta skulle vara en processorkylare som inte hade både bra kylning och var tyst.

Exemplena om att folk skulle ställa ner den manuellt eller ej är egentligen oväsentliga, du får lära dig att läsa mellan raderna.

Ha_de.
- Mansion

Nej, det enda du gjorde vara att försöka bevisa för mig att jag hade fel genom att dra ett exempel på hur du tror att folk kommer använda den, vilket inte säger någonting faktiskt. När jag använder samma argumentation så är det helt plötsligt oväsentligt? Det enda jag skrev från första början är att jag personligen tycker att det är mycket med 40 dBA som maximal ljudnivå. Jag kör med Intels stockkylning idag och den väsnas inte så mycket vid max varvtal som den här kan göra (enligt uppgifterna som är angivna i artikeln). Det är en mindre fläkt (92 mm) och när datorn belastas hårt drar den iväg uppåt 2200 rpm. Ljudnivån har jag inte mätt, men enligt specifikationerna ska den låta 34 dBA, och den hörs ju helt klart. Den är inte gjord för att vara väldigt effektiv heller, men gör sitt jobb ändå. Om man lägger ut såpass mycket pengar på en CPU-kylare som den här förmodligen kommer kosta, så förväntar man sig att den ska vara mer effektiv och tystare än den man får med processorn. Vilket ofta inte är fallet, tyvärr.

Så min poäng är: varför är det så svårt att göra en kylare med både bättre effektivitet och tystare gång (vid samma varvtal) som det 'skräpet' man får direkt ur förpackningen när man köper en CPU? Kunde inte du läsa det mellan raderna? Du är väl inte mer tankeläsare än vad jag är kanske?

Visa signatur

7800X3D • 4080S • 32GB • 2TB • 1440p 165 Hz
3700X • 3070 • 32GB • 2TB • 1080p 144Hz

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Failbygge:

Haha gillar att du byter kylare varje gång någon citerar dig...

men sluta citera då!

fick byta igen -_-

Permalänk
Medlem
Skrivet av Blesk:

Joo då, den ser mycket lovande ut! Ser fram emot en recension nånstans.

Självklart ska det komma ett nytt test av luftkylare i Swecklockers! Inte alla gillar vattenkylning, så
jag tycker gott att det är dags nu.

Visa signatur

🖥️:Phanteks Evolv X | Ryzen 7 5800X3D | Noctua nh-d15 chromax.black | 8x Noctua NF-P14s Redux 1500 | Gigabyte x470 Aorus Gaming 7 Wifi | Kingston Renegade 32Gb 3600Mhz | Samsung 990 Pro | ASUS TUF 3080 12Gb | Cougar CM 700W | Acer XB27HU | Mionix Naos QG | CM Storm QuickFire TK MX Blue |

"Bättre bli motbevisad - än förklarad skyldig"

Permalänk
Skrivet av orginallinus:

Självklart ska det komma ett nytt test av luftkylare i Swecklockers! Inte alla gillar vattenkylning, så
jag tycker gott att det är dags nu.

ja det har kommit en hel del nya! Hoppas SC gör en artikel om det! Eller jonas framför kamran

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zotamedu:

Jag har suttit hela dagen och försökt komma fram till vad den där ångkammaren ska tillföra. Jag ser ingen som helst teoretisk eller praktisk fördel mot heatpipes som ligger direkt mot värmespridaren. Det blir ju bara ett extra värmetransportmotstånd till ingen nytta. Eller är temperaturfördelningen över värmespridaren så extremt dålig att det krävs ett extra lager bara för att distriubera ut värmen jämt?

Den är ju gjord för att ersätta kopparbasen som många andra kör med.

Antar att det blir jämnare och täcker hela ytan enklare än att ha flera heatpipes i direktkontakt och därför får de bra kylning med färre och smalare heatpipes vidare upp mot flänsen än liknande kylare enligt beskrivningen.

Från test av grafikkortsvarianten på overclockersclub.com

"While heatpipes are a fairly common method of removing heat from a CPU or GPU, any given solution must use quite a few of them for good heat dissipation. The problem with this approach is that the core must be in direct contact with the heatpipes for optimal cooling and while heatpipes can be small, GPU and CPU cores tend to be a lot smaller than a bundle of heatpipes. Enter Sapphire's Vapor-X cooling! The Vapor-X technology works very similarly to a heatpipe, but instead of being a tube that relies on vaporization and wicking action to cool, Sapphire has managed to make this work in a flat package. It allows the entire core to be cooled by the Vapor-X chamber without any of the common issues associated with direct-contact heatpipes."

Visa signatur

Shadows never sleep...
Specs: Ryzen 5600X, Powercolor Fighter RX 6700XT, ASUS B550-I ITX, 32GB 3600MHz DDR4, Bitfenix Phenom µ-ATX

Permalänk
Entusiast
Skrivet av blackeagle:

Den är ju gjord för att ersätta kopparbasen som många andra kör med.

Antar att det blir jämnare och täcker hela ytan enklare än att ha flera heatpipes i direktkontakt och därför får de bra kylning med färre och smalare heatpipes vidare upp mot flänsen än liknande kylare enligt beskrivningen.

Från test av grafikkortsvarianten på overclockersclub.com

"While heatpipes are a fairly common method of removing heat from a CPU or GPU, any given solution must use quite a few of them for good heat dissipation. The problem with this approach is that the core must be in direct contact with the heatpipes for optimal cooling and while heatpipes can be small, GPU and CPU cores tend to be a lot smaller than a bundle of heatpipes. Enter Sapphire's Vapor-X cooling! The Vapor-X technology works very similarly to a heatpipe, but instead of being a tube that relies on vaporization and wicking action to cool, Sapphire has managed to make this work in a flat package. It allows the entire core to be cooled by the Vapor-X chamber without any of the common issues associated with direct-contact heatpipes."

Jo men om du tittar på Cooler Master så har ju hela värmespridaren direktkontakt med värmeledningsrör. Här så har du en ångkammare som ska leda värme till rör så det blir ett steg extra som verkar omotiverat. Enda skulle ju vara om man verkligen får en mycket bättre spridning i planet men det är ju inte alls självklart. Får se när det dyker upp lite tester som jämför den här med några andra kylare med direktkontakt så får vi se om det faktiskt är någon vinst. Just nu tycker jag det mest ser ut som en PR-grej.

Sen är ju rätt trött på sidor som tror att ångkammare är något nytt och revolutionerande. Det här är inte första gången det används och tekniken är identisk med en vanlig heatpipe.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24