Ljudkort till Dator för endast musik och film

Permalänk
Medlem

Ljudkort till Dator för endast musik och film

Jag håller på och bygger en dator som jag endast ska använda för Musik och streama film (Framförallt för Musiken).
Vad för ljudkort skulle ni rekommendera? Jag söker hög kvalité på ljudet och kommer koppla in det i mitt 2.0 hemmabiosystem, i en receiver. Jag vill använda digital ut och ingång.
Budget: prisvärt, söker framförallt kvalité som sagt.

Visa signatur

Lars A

Permalänk
Medlem

Nu fick jag inte riktigt klart för mig hur du tänker koppla - men om du skickar digitalt ljud till din receiver kommer ljudkortet inte att göra nånting alls, bortkastade pengar med andra ord.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wh1sp:

Nu fick jag inte riktigt klart för mig hur du tänker koppla - men om du skickar digitalt ljud till din receiver kommer ljudkortet inte att göra nånting alls, bortkastade pengar med andra ord.

Lite det som är min fråga. Om det inte är någon kvalitet skillnader på olika ljudkort med digital utgång behöver jag bara ett ljudkort med digital utgång? Finns det något ljudkort som endast har digital utgång?

Visa signatur

Lars A

Permalänk
Medlem

Njae, det torde inte vara några märkbara skillnader på olika digitala utgångar, det är bara ettor och nollor som skickas iväg. Ta ett moderkort som har digital utgång, de flesta brukar idag åtminstone ha toslink.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wh1sp:

Njae, det torde inte vara några märkbara skillnader på olika digitala utgångar, det är bara ettor och nollor som skickas iväg. Ta ett moderkort som har digital utgång, de flesta brukar idag åtminstone ha toslink.

Mjo precis, men går man in i hifi-branschen och kollar finns det alla möjliga för olika priser därför jag är lite frågande.
Tyvärr har jag redan köpt ett moderkort som inte har digital utgång

Visa signatur

Lars A

Permalänk
Medlem

Ett Asus Xonar DG till exempel skulle ge dig digital out billigt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wh1sp:

Ett Asus Xonar DG till exempel skulle ge dig digital out billigt.

Det kortet har jag och när man försökte installera drivrtuinerna i Windows 7 va det ett evigt krånglande där installationsprogrammet sa att kortet inte hittades men till slut så gick det. I Windows 8 däremot fungerade drivrutinerna klockrent att installera. Det är ju väldigt billigt så vill man bara ha en digital ut och har Windows 8 så är det ju inget dåligt köp. Kortet är PCI men finns även i PCI-E version och heter då DGX istället.