Permalänk

intel core i3 frekvens

hej idag när jag va inne på bios för att ändra boot meny då såg jag nått intresant så då gick jag in på det och då kunde jag där ändra frekvens på min i3 och då kunde jag välja mellan 3 andra alternativ och det va i5or så jag tog den som va längst ner med andra ord den med mäst ghz så i ställer för att det stog att jag hade 3,07 så står det nu att jag har 3,48 kan någon förklara om jag gjort ett vettigt val eller inte och vad har jag gjort ??

Permalänk
Medlem

Ändra tillbaka omedelbums annars ör det risk att du förstör inte bara processorn utan flera andra komponenter i datorn!

Visa signatur

Falling In Reverse - Game Over

"Midway upon the journey of our life I found myself within a forest dark, For the straightforward pathway had been lost."

Permalänk
Medlem
Skrivet av johannes.m:

hej idag när jag va inne på bios för att ändra boot meny då såg jag nått intresant så då gick jag in på det och då kunde jag där ändra frekvens på min i3 och då kunde jag välja mellan 3 andra alternativ och det va i5or så jag tog den som va längst ner med andra ord den med mäst ghz så i ställer för att det stog att jag hade 3,07 så står det nu att jag har 3,48 kan någon förklara om jag gjort ett vettigt val eller inte och vad har jag gjort ??

Du har använt en inbyggd funktion som finns i de allra flesta BIOS för att klocka upp datorn. Det datorn gör är att tvinga processorn att arbeta i en högre hastighet.

Överklockning är inget ovanligt fenomen bland entusiaster utan snarare något som rekommenderas. Att bara rätt upp och ner slå på funktionen kan vara riskabelt då överklockning resulterar i högre temperatur på processorn. Det finns massor med guider på hur du ska gå tillväga för att överklocka på ett mer vetenskapligt och korrekt sätt som minskar risken för att du får problem med datorn. Dock ska jag säga att en liten gnutta överklockning är rätt safe även med originalkylaren för din processor men när du ökar med 400 MHz skulle det kunna ge värmeproblem när datorn jobbar hårt.

Visa signatur

5700x3D | RTX 2060 Super | 2 TB M.2 | 32 GB RAM | Gigabyte DS3H| 750 WATT

Permalänk
Medlem
Skrivet av Curemylife:

Ändra tillbaka omedelbums annars ör det risk att du förstör inte bara processorn utan flera andra komponenter i datorn!

Nu ska vi inte överdriva. Det är en relativt liten överklockning som inte lär orsaka några direkt stora problem.

Visa signatur

5700x3D | RTX 2060 Super | 2 TB M.2 | 32 GB RAM | Gigabyte DS3H| 750 WATT

Permalänk

datorn är vattenkyld och tempen ligger på 30 grader fortfarande någon fara ??

Permalänk
Medlem
Skrivet av FX9:

Nu ska vi inte överdriva. Det är en relativt liten överklockning som inte lär orsaka några direkt stora problem.

Överklockning utan multiplier och med baseclock på core i processorerna kan sabba processorn oavsett kylning om det så ändras med 1mhz.

Edit: Antog att det var en nyare i3:a då TS inte gav oss några speccs.

Visa signatur

Falling In Reverse - Game Over

"Midway upon the journey of our life I found myself within a forest dark, For the straightforward pathway had been lost."

Permalänk

Okej har ändrat tillbaka nu men en till fråga nu då när jag installera drivrutinerna till mitt moderkortet då följde det med ett program som heter typ asus turbo v finns det något i det programmet jag kan göra för att få lite bättre då ??

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av johannes.m:

Okej har ändrat tillbaka nu men en till fråga nu då när jag installera drivrutinerna till mitt moderkortet då följde det med ett program som heter typ asus turbo v finns det något i det programmet jag kan göra för att få lite bättre då ??

Skickades från m.sweclockers.com

Ja, men rekommenderas ej. Använd bios istället.

Visa signatur

MSI PRO Z690-A DDR4 - i9 12900K - Kingston Fury 32GB 3600 Mhz CL16 - Corsair RM850X - Noctua NH-U12A Chromax - Fractal Design Define 7 Compact - RTX 3090 TUF - Odyssey G50A -

Permalänk

ahah okej men om man inte är så bra på att clocka och inte har pengar till att köpa nya saker om man misslyckas vad gör man då

Permalänk
Skrivet av johannes.m:

ahah okej men om man inte är så bra på att clocka och inte har pengar till att köpa nya saker om man misslyckas vad gör man då

Antar att det då är bäst att låta bli. Ett annat alternativ är att försöka läsa på så gott det går. Kolla hur bra den processormodellen brukar klocka och hur man går tillväga. Då får man lite riktlinjer iallafall. Sedan får man ju tweaka själv. Googla så hittar du nog något vettigt. Sedan är det ju på egen risk.

Visa signatur

| Intel i5-4670k @ 4.6Ghz | Noctua NH-U12P SE2 | Asus GTX 980 | ASUS Z-87 A| Några SSD | Corsair TX V2 750W PSU | 12GB DDR3 Ram|

Permalänk

då skiter jag i det väntar till jul och köper nytt moderkort och ny processor så då kan ni juh va snälla att länka lite kundvagnar från inet så jag vet vad jag ska ha

Permalänk
Medlem
Skrivet av johannes.m:

då skiter jag i det väntar till jul och köper nytt moderkort och ny processor så då kan ni juh va snälla att länka lite kundvagnar från inet så jag vet vad jag ska ha

hade varit bra att veta vad du har isåfall...

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk

just nu sitter jag på en i3 540 ett p7p55dle moderkort vill byta upp mig till 4 kärnig processor och jag ska ha sakerna till att lira bf3 och liknande spel och det ska inte kosta en förmogenhet:) typ 3000 runt där

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av johannes.m:

just nu sitter jag på en i3 540 ett p7p55dle moderkort vill byta upp mig till 4 kärnig processor och jag ska ha sakerna till att lira bf3 och liknande spel och det ska inte kosta en förmogenhet:) typ 3000 runt där

De äldre core processorerna går nog bra att klocka med BLCK ska du se

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem
Skrivet av Curemylife:

Överklockning utan multiplier och med baseclock på core i processorerna kan sabba processorn oavsett kylning om det så ändras med 1mhz.

Edit: Antog att det var en nyare i3:a då TS inte gav oss några speccs.

Issues av formen problem att boota då BCLC klockas upp är jag medveten om men att något skulle gå sönder är jag skeptisk till. Att röra BCLC har du dock helt rätt i, mer problem än det är värt det föutom om man tävlingsklockar eller vill vara lite extrem

Sen om han lyckades köra en BCLC klockning på 400 MHz så skulle han vara tvungen att dra upp den rätt rejält och det kommer självklart inte fungera över huvud taget om han inte har fått extrem tur med sina prylar. Så personligen tror jag inte han har en av de nyaste generationerna alternativt att han klockade med något automatverktyg där BIOS sköter alla inställningar. Om han använde ett automatverktyg så ska det fungera helt ok, med risk för överhettning (men då bör detr värsta som kan hända vara att det hänger sig)

Visa signatur

5700x3D | RTX 2060 Super | 2 TB M.2 | 32 GB RAM | Gigabyte DS3H| 750 WATT