230 V Dammsugare mer miljövänligt?

Permalänk
Medlem

230 V Dammsugare mer miljövänligt?

Vi har fått i uppgift att Cad:a en dammsugare och sedan motivera varför jag byggde den som jag gjorde. Har lite problem med V från motorn, det verkar som standarden är 12 V, men våra vägguttag är på 230, är det mer miljövänligt att anpassa motorn till 230 V istället för 12 V?

Visa signatur

Jag är inte intresserad om jag har rätt eller fel, jag gillar diskussion :)

Permalänk
Medlem

Kort svar: nej.

Visa signatur

i5 4670k 4.2Ghz 1.2v
AMD R9 290
Windows 10

Permalänk
Medlem

Ett ännu kortare svar: ja.

Visa signatur

Det som flöt iland senast.

Permalänk
Medlem

Borstade tänderna

För att förtydliga. Alla transformatorer har en effektförlust. Då en dammsugare kan ha en effekt på uppemot 2 kW är denna förlust allt annat än försumbar. Då jag antar att dammsugaren inte bör kosta tusentals kronor kommer denna transformator troligen vara av en låg kvalitet med en verkningsgrad på runt 40%. Dessutom har likströms maskiner har en något speciell uppbyggnad och tillsammans med transformatorn kommer det troligen gå åt flera (och dyrare) komponenter.

Vilken nivå pluggar du på? Ska du konstruera motor och annan mekanik eller är den mer en design/estetisk uppgift? Gissar på det sistnämnda.

Likström: flera komponenter, dyrare och en betydligt högre energiförbrukning. Om jag inte misstar mig helt är det dessutom betydligt smidigare att bygga en växelströms el-maskin då det ligger i konstruktionens natur.

Det jag har skrivit står inte i sten. Det är svårt att dra några direkta slutsatser utan att veta inom vilka parametrar ni jobbar. Och tillråga på

Visa signatur

Det som flöt iland senast.

Permalänk
Skrivet av Alexander7938:

det verkar som standarden är 12 V

Vad baserar du detta påståendet på? Jag har svårt att se någon vits med denna lösning.

Visa signatur

[Core i7-3930K med 32GB ram, 2*256GB SSD] & [Core i7 3770K med 16 GB RAM, 256GB SSD] som tillsammans har ett [HD 5850 1GB] och 3st 24".

Permalänk
Medlem
Skrivet av bud_bundy:

Vad baserar du detta påståendet på? Jag har svårt att se någon vits med denna lösning.

Antagligen för att man ska kunna styra hastigheten på motorn enkelt och att 12V motorer är en standard, blir ju dock väldigt höga strömmar för de höga effekterna.

Visa signatur

Citera för att vara säker på svar!

Permalänk
Medlem

Helt klart mer avancerat att styra en AC maskin med långt mycket smidigare än att köra 12V. 1 kW ger över 80 A att hantera @ 12V vilket inte direkt görs på en handvändning.

Vad är det för typ av motor som brukar sitta i en vanlig dammsugare?

Visa signatur

Det som flöt iland senast.

Permalänk
Medlem

Om vi pratar om en vanlig dammsugare för hemmabruk skulle jag vilja säga att det är en 230V AC allströmsmotor med kol i 99% av fallen. 12V är nog ovanligt om vi inte pratar om en laddbar variant eller någon sorts minidammsugare.

Visa signatur

"Get your facts first, and then you can distort them as much as you please." - Mark Twain
På internet kommunicerar vi huvudsakligen i textform, så skriver du som en idiot kommer du således att uppfattas som en idiot.

Permalänk
Avstängd

Jag är också rätt frågande till tråden. Varifrån kommer uppgiften att 12V verkar vara "standard"? Alla nätanslutna dammsugare jag isärplockat har en typisk AC-motor avsedd för nätspänningen. Från små handhållna 700-wattare till stora 2-kilowattare. I princip är styrningen av en AC-motor mer komplicerad, men i praktiken är den enklare. 230V och 2-10A är lättare att hantera än 12V och många tiotals ampere. Reglaget är i princip en dimmer. En mer ruggad sådan för induktiv last, men fortfarande något som är hyggligt lätt att åstadkomma. Att bygga en dammsugare som går på 230V (alltså inte har batterier med laddare) med en 12V-motor verkar jävligt omständligt och dyrt. Först och främst måste ett rejält ACDC-nätagg vara på plats, kraftigare än ett sådant som finns i en PC. Alltså är det i praktiken betydligt mycket svårare att reglera en 12VDC-motor än en 230VAC-motor.

Visa signatur

http://www.theatlantic.com/national/archive/2012/05/how-the-p...
"If there's a simple lesson in all of this, it's that hoaxes tend to thrive in communities which exhibit high levels of trust. But on the Internet, where identities are malleable and uncertain, we all might be well advised to err on the side of skepticism."

Permalänk
Entusiast
Skrivet av MBY:

Jag är också rätt frågande till tråden. Varifrån kommer uppgiften att 12V verkar vara "standard"? Alla nätanslutna dammsugare jag isärplockat har en typisk AC-motor avsedd för nätspänningen. Från små handhållna 700-wattare till stora 2-kilowattare. I princip är styrningen av en AC-motor mer komplicerad, men i praktiken är den enklare. 230V och 2-10A är lättare att hantera än 12V och många tiotals ampere. Reglaget är i princip en dimmer. En mer ruggad sådan för induktiv last, men fortfarande något som är hyggligt lätt att åstadkomma. Att bygga en dammsugare som går på 230V (alltså inte har batterier med laddare) med en 12V-motor verkar jävligt omständligt och dyrt. Först och främst måste ett rejält ACDC-nätagg vara på plats, kraftigare än ett sådant som finns i en PC. Alltså är det i praktiken betydligt mycket svårare att reglera en 12VDC-motor än en 230VAC-motor.

Lite så jag tänkte när jag såg tråden också. Ett 2 kW nätagg är ju ingen liten pjäs även om man tar ett switchat. Sen började jag googla och sidor som talade om hur man servar sin dammsugare sa att man skulle rengöra eller byta kolborstarna om motorn krånglade. Det låter onekligen som DC motor. Hittade en långa listor med reservdelar där nya borstar var vanligt förekommande från flera olika företag. Så det verkar som om det förekommer DC också.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Avstängd

Jovisst förekommer kol även för AC-motorer. Alla former av elmotorer som inte är synkronmotorer eller elektroniskt styrda har ju en rotor/ankare med spolar, oavsett AC eller DC. Strömmen måste föras över på något sätt till de roterande delarna och då behövs en kommunator/kollektor. Därmed behövs också kol.

Vanliga AC-motorer har alltså kol de med. Jag tror inte att DC-motorer förekommer i nätdrivna dammsugare även om det inte kan uteslutas. Alla de jag skruvat isär har haft AC-motorer direkt för nätspänning, med kol. Har de varit reglerbara har de haft en simpel zero-crossing-regulator, alltså i princip en dimmer gjord för hög effekt och induktiv last. Om man inte har speciella skäl för att likrikta vinner man ingenting på det.

Visa signatur

http://www.theatlantic.com/national/archive/2012/05/how-the-p...
"If there's a simple lesson in all of this, it's that hoaxes tend to thrive in communities which exhibit high levels of trust. But on the Internet, where identities are malleable and uncertain, we all might be well advised to err on the side of skepticism."

Permalänk
Entusiast
Skrivet av MBY:

Jovisst förekommer kol även för AC-motorer. Alla former av elmotorer som inte är synkronmotorer eller elektroniskt styrda har ju en rotor/ankare med spolar, oavsett AC eller DC. Strömmen måste föras över på något sätt till de roterande delarna och då behövs en kommunator/kollektor. Därmed behövs också kol.

Vanliga AC-motorer har alltså kol de med. Jag tror inte att DC-motorer förekommer i nätdrivna dammsugare även om det inte kan uteslutas. Alla de jag skruvat isär har haft AC-motorer direkt för nätspänning, med kol. Har de varit reglerbara har de haft en simpel zero-crossing-regulator, alltså i princip en dimmer gjord för hög effekt och induktiv last. Om man inte har speciella skäl för att likrikta vinner man ingenting på det.

Nu när du säger det så låter konceptet slipring väldigt bekant. Jag har inte arbetat med motorer på den nivån tyvärr. De kurser där elmotorer ingått har varit betydligt mer systeminriktade.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zotamedu:

Nu när du säger det så låter konceptet slipring väldigt bekant. Jag har inte arbetat med motorer på den nivån tyvärr. De kurser där elmotorer ingått har varit betydligt mer systeminriktade.

Släpring

Visa signatur

Fuck fruit! Sitting around being all smug on trees and in pies.
En vänlig liten puff blev en hatisk knuff.
Keso är köttfärs gjord på mumintroll.

Permalänk
Entusiast
Skrivet av P-NILZ:

Släpring

Mina kurser som innehållit elmotorer och generatorer har varit på engelska.
Jag har därför ingen aning om vad en self exciting squirrel-cage induction generator heter på svenska.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Avstängd

Inte jag heller, men jag tror att det går att göra sig begriplig helt enkelt genom att säga "självstartande generator". Squirrel-cage har jag inte heller sett någon översättning på, men gissar att "burrotor" eller liknande är gångbart. Eller helt enkelt "rotor" eftersom det är så vanligt att det snarare är andra typer av rotorer eller ankare som kräver en beskrivande term.

Visa signatur

http://www.theatlantic.com/national/archive/2012/05/how-the-p...
"If there's a simple lesson in all of this, it's that hoaxes tend to thrive in communities which exhibit high levels of trust. But on the Internet, where identities are malleable and uncertain, we all might be well advised to err on the side of skepticism."