Permalänk
Avstängd

Kan inte Överklocka som förr :/

Hejsan.

Såhär ligger det till

När jag från första början, för ett bra tag sen då byggde datorn hade jag en sabertooth p67 moderkort som jag hade OC processorn stabilt på 4.5ghz på 1.35v

dessvärre fick jag problem med ram slottarna på moderkortet så jag fick skicka in och ta ett nytt då Sabertooth p67 inte fanns i lager så jag fick byta till Asus P8Z68-V PRO GEN3.

Problemet nu är att jag inte kan OC processorn som förr.. Med det menas då samma klock till samma volt
Har även försökt att öka volten till 1.37 vilket är ändå ganska mycket men får blåskärm även då. Känns inte som att man ska behöva öka till 1.4v för 4.5ghz så jag kör stock just nu.

Använde mig av denna guide med sabertooth kortet.

Har försökt även med denna guide då moderkorten vi har är likadana fast min har stöd för Gen3. Även det funkar inte.

What to do? :/

Ha det

Visa signatur

Chassi: Corsair Obsidian 500D RGB SE, PSU: Seasonic FOCUS+ 750W Platinum, Mobbo: ASUS ROG STRIX X570-F Gaming, CPU: AMD Ryzen 7 5800x @5050Mhz, CPU Kylning: Corsair H150i ELITE CAPELLIX, GPU: ASUS ROG STRIX GeForce RTX 3070 Gaming OC 8GB , RAM: G.Skill Trident Z RGB Series 32GB, M.2: WD Black SN850 M.2 SSD - 1TB, SSD: Samsung SSD 850 EVO 1TB[B]: Skärm: Asus TUF Gaming VG259QM, Asus TUF Gaming VG259QR

Permalänk
Medlem

Det är tyvärr lite russian roulette med hur överklocknings kapabla, komponenterna är.

Har du uppdaterat BIOS till senaste? Kanske hjälper.

Också möjligt kylarna för VRM på moderkortet inte sitter på lika bra som förra kortet. Liten chans det kanske påverkar stabiliteten.

Visa signatur

CPU: Ryzen 7 3700X MB: X570 Aorus Ultra Mem: Corsair Vengeance RGB Pro 2x16GB DDR4 @ 3200 MHz CL16 GPU: Radeon RX Vega 56 SSD: Corsair Force MP510 960GB Case: FD Meshify C PSU: Corsair RM 750W Display: Acer 35" Predator XZ350CU OS: Win10 Pro

Permalänk
Avstängd
Skrivet av ParasiteX:

Det är tyvärr lite russian roulette med hur överklocknings kapabla, komponenterna är.

Har du uppdaterat BIOS till senaste? Kanske hjälper.

Också möjligt kylarna för VRM på moderkortet inte sitter på lika bra som förra kortet. Liten chans det kanske påverkar stabiliteten.

Hmm.. har version 3402 på bios och senaste är 3603. Ska nog uppdatera och se.. tror dock inte det kommer hjälpa :/

Visa signatur

Chassi: Corsair Obsidian 500D RGB SE, PSU: Seasonic FOCUS+ 750W Platinum, Mobbo: ASUS ROG STRIX X570-F Gaming, CPU: AMD Ryzen 7 5800x @5050Mhz, CPU Kylning: Corsair H150i ELITE CAPELLIX, GPU: ASUS ROG STRIX GeForce RTX 3070 Gaming OC 8GB , RAM: G.Skill Trident Z RGB Series 32GB, M.2: WD Black SN850 M.2 SSD - 1TB, SSD: Samsung SSD 850 EVO 1TB[B]: Skärm: Asus TUF Gaming VG259QM, Asus TUF Gaming VG259QR

Permalänk
Medlem
Skrivet av xZistence:

Hmm.. har version 3402 på bios och senaste är 3603. Ska nog uppdatera och se.. tror dock inte det kommer hjälpa :/

Enda andra teori jag har, är att du kanske skada CPUn lite med en lätt ESD urladdning när du montera i det igen.
Fast om du använde ESD armband så är det förmodligen inte det heller.

Men ESD skador kan försämra överklocknings möjligheter.

Visa signatur

CPU: Ryzen 7 3700X MB: X570 Aorus Ultra Mem: Corsair Vengeance RGB Pro 2x16GB DDR4 @ 3200 MHz CL16 GPU: Radeon RX Vega 56 SSD: Corsair Force MP510 960GB Case: FD Meshify C PSU: Corsair RM 750W Display: Acer 35" Predator XZ350CU OS: Win10 Pro

Permalänk
Avstängd
Skrivet av ParasiteX:

Enda andra teori jag har, är att du kanske skada CPUn lite med en lätt ESD urladdning när du montera i det igen.
Fast om du använde ESD armband så är det förmodligen inte det heller.

Men ESD skador kan försämra överklocknings möjligheter.

KAN vara det då. Men jag är alltid försiktig med det och laddar ur mig på elementet i rummet :/
Ska prova senare igen att OC på 1.35v, 4.5ghz och se om updaten gjorde någon skillnad

Visa signatur

Chassi: Corsair Obsidian 500D RGB SE, PSU: Seasonic FOCUS+ 750W Platinum, Mobbo: ASUS ROG STRIX X570-F Gaming, CPU: AMD Ryzen 7 5800x @5050Mhz, CPU Kylning: Corsair H150i ELITE CAPELLIX, GPU: ASUS ROG STRIX GeForce RTX 3070 Gaming OC 8GB , RAM: G.Skill Trident Z RGB Series 32GB, M.2: WD Black SN850 M.2 SSD - 1TB, SSD: Samsung SSD 850 EVO 1TB[B]: Skärm: Asus TUF Gaming VG259QM, Asus TUF Gaming VG259QR

Permalänk
Medlem
Skrivet av xZistence:

KAN vara det då. Men jag är alltid försiktig med det och laddar ur mig på elementet i rummet :/
Ska prova senare igen att OC på 1.35v, 4.5ghz och se om updaten gjorde någon skillnad

Att ladda ur sig på elementet gör inte ett skit.
Det är skillnaderna i potential, mellan dig och komponent, som leder till statisk urladdning. Därför man använder ESD armband. Som man kopplar till chassiet för att minimera risken för urladdning.

Visa signatur

CPU: Ryzen 7 3700X MB: X570 Aorus Ultra Mem: Corsair Vengeance RGB Pro 2x16GB DDR4 @ 3200 MHz CL16 GPU: Radeon RX Vega 56 SSD: Corsair Force MP510 960GB Case: FD Meshify C PSU: Corsair RM 750W Display: Acer 35" Predator XZ350CU OS: Win10 Pro

Permalänk

Om du är så benägen att överklocka och det inte fungerar med det du gör nu så får du väll göra det på det gamla hederliga sättet.

Öka multipel långsamt och testa dig fram till volter som är stabila ..

Visa signatur

Case - Silverstone Raven Rv03 → Mobo - Asus P8P67 Pro rev b3
CPU - i7 2600k @ 4,5 ghz → Corsair H70
PSU - Corsair AX850+ → RAM - x4 4gb Xms3
GPU - Gtx 580 →

Permalänk
Avstängd
Skrivet av ParasiteX:

Att ladda ur sig på elementet gör inte ett skit.
Det är skillnaderna i potential, mellan dig och komponent, som leder till statisk urladdning. Därför man använder ESD armband. Som man kopplar till chassiet för att minimera risken för urladdning.

Enligt MÅNGA på swec så funkar det. Inte bara på swec utan har läst det lite här och där

Skrivet av Rewinding:

Om du är så benägen att överklocka och det inte fungerar med det du gör nu så får du väll göra det på det gamla hederliga sättet.

Öka multipel långsamt och testa dig fram till volter som är stabila ..

problemet är inte det.. Frågan var om det i stort sett spelar roll att jag bytt moderkort?.. har som sagt provat med att öka från 1.35v som jag hade förr till 1.37v vilket ändå är ganska mycket för 4.5ghz och fick blåskärm

jag vill till exempel inte har en klock på 4.5ghz och sedan 1.4v.. Det känns ganska rejält..

Har du inget svar på frågorna så låt bli att skriva

Ha det

Visa signatur

Chassi: Corsair Obsidian 500D RGB SE, PSU: Seasonic FOCUS+ 750W Platinum, Mobbo: ASUS ROG STRIX X570-F Gaming, CPU: AMD Ryzen 7 5800x @5050Mhz, CPU Kylning: Corsair H150i ELITE CAPELLIX, GPU: ASUS ROG STRIX GeForce RTX 3070 Gaming OC 8GB , RAM: G.Skill Trident Z RGB Series 32GB, M.2: WD Black SN850 M.2 SSD - 1TB, SSD: Samsung SSD 850 EVO 1TB[B]: Skärm: Asus TUF Gaming VG259QM, Asus TUF Gaming VG259QR

Permalänk
Medlem
Skrivet av xZistence:

KAN vara det då. Men jag är alltid försiktig med det och laddar ur mig på elementet i rummet :/
Ska prova senare igen att OC på 1.35v, 4.5ghz och se om updaten gjorde någon skillnad

Jag misstänker att du trollar med ditt påstående här ovan, du kan lika gärna skrapa en trisslott istället för att vidröra elementet som du brukar, resultatet är detsamma förutom chansen till vinst med trisslotten...

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Puttefnasket:

Jag misstänker att du trollar med ditt påstående här ovan, du kan lika gärna skrapa en trisslott istället för att vidröra elementet som du brukar, resultatet är detsamma förutom chansen till vinst med trisslotten...

Jag har ingen anledning att trolla

http://www.youtube.com/watch?v=pa09gtAGtgg

På videon säger han att man kan jorda av sig på till exempel eluttagets skruv vilket är desamma som ett element.

En fråga angående videon. Han säger att man även kan jorda av sig om man har nätagget kopplat till eluttaget. Nu är det så att jag använder förlängnings sladd med flera utag (vet inte vad det heter)
Är det samma sak?

Visa signatur

Chassi: Corsair Obsidian 500D RGB SE, PSU: Seasonic FOCUS+ 750W Platinum, Mobbo: ASUS ROG STRIX X570-F Gaming, CPU: AMD Ryzen 7 5800x @5050Mhz, CPU Kylning: Corsair H150i ELITE CAPELLIX, GPU: ASUS ROG STRIX GeForce RTX 3070 Gaming OC 8GB , RAM: G.Skill Trident Z RGB Series 32GB, M.2: WD Black SN850 M.2 SSD - 1TB, SSD: Samsung SSD 850 EVO 1TB[B]: Skärm: Asus TUF Gaming VG259QM, Asus TUF Gaming VG259QR

Permalänk
Medlem

tvivlar starkt på att det har någonting med ESD att göra. Mest sannolikhet är skillnaden på moderkorten. Kanske är det någon defaultinställning för strömsparningsfunktioner som skiljer sig mellan de två?

Permalänk
Medlem

Det är märkligt att myten lever fortfarande bland flera medlemmar här på Sweclockers och i övriga världen, visst kan man jorda sig med att vidröra ett jordstift i ett vägguttag eller i en elkontakt som är kopplad till vägguttaget men det har ingen som helst betydelse om man vill undvika ESD skador...

Läs på ordentligt om ESD och dess verkningar och följder och titta igenom dom filmer som finns i ämnet ifråga och släpp tanken på element och jordstift i vägguttagen en gång för alla.

Myter och falsarier är en sak och fakta en annan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av xZistence:

Jag har ingen anledning att trolla

http://www.youtube.com/watch?v=pa09gtAGtgg

På videon säger han att man kan jorda av sig på till exempel eluttagets skruv vilket är desamma som ett element.

En fråga angående videon. Han säger att man även kan jorda av sig om man har nätagget kopplat till eluttaget. Nu är det så att jag använder förlängnings sladd med flera utag (vet inte vad det heter)
Är det samma sak?

Så nu tror du allt som skrivs på internet? Det är många som är okunniga och det har länge funnits "myter" om att ta på ett element hjälper. Som någon skrev så ska du använda ESD-armband och ha krokodilklämman fast i en metallpunkt i chassit, just för att du hela tiden ska ha samma laddning som just chassit som alla komponenter du hanterar kommer att sitta i.

Men det är lite OffT - jag tror inte att en ESD-skada försämrar din överklockning, men det kan vara bra för dig att veta inför framtiden. Det är ju inte så mycket du kan göra förutom att uppdatera BIOS eller byta moderkort och se om det hjälper.

En förklaring skulle kunna vara att du med tiden fått sämre temperaturer vilket leder till sämre OC. Det kan bero på damm i fläktar, att när du bytte moderkort så tog du för mycket kylpasta (eller för lite, men det är ovanligt) eller att kylaren inte sitter fast 100% så att du får helt jämn kontakt mellan kylare och CPUns IHS. Därför kan det vara värt att testa montera om din kylare. Jag antar att du rengjorde CPUn och kylaren från den gamla kylpastan vid bytet av moderkort, annars är det massa luftbubblor där nu och det ger dig märkbart högre temperaturer.

Efter det kan jag inte komma på så mycket mer. Det skulle väl kunna vara att du inte har exakt samma inställningar heller och missat något som du hade på ditt förra, men jag antar att när du överklockar så har du ändå kunskapen om vad du gör och gör det på "rätt sätt".

Sedan så är väl inte 1,4 vcore för mycket för din CPU, det är väl max-måttet för vad som är hälsosamt för en 24/7 OC om jag inte missminner mig helt. Det står i SweCs guide här om OC för din CPU, ta en snabb titt där är ett tips!

Och 4,5 GHz kommer väl knappast till så stor nytta i de flesta applikationer och spel, det ska inte vara så stor skillnad mot typ 4,2-4,3 GHz vilket du kanske når med den volt du vill ha?

Lycka till!

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers
PC: Ryzen 9 5900X | RTX 3080 12GB | G.Skill Trident Z Neo 64GB 3600MHz CL16 | 12TB NVMe SSD - 5TB SATA SSD = total 17TB SSD | Synology DS920+ w/20GB RAM SHR 48TB | Seagate IronWolf 10TB HDD intern HDD
Skärmar: Acer Predator XB323UGX 32" 270Hz 1440p, Asus PG349Q 34" 120Hz 1440p UW, Asus PG279Q 27"
Foto
: Canon 80D & 60D + Canon 17-55/2.8 IS, Canon 10-22, Canon 70-200/2.8L IS II, Canon 100/2.8L IS Macro

Permalänk

Moderkortet spelar ytterst liten roll, när det gäller hur högt man kan max klocka så kan det spela större roll beroende på strömförsörjning, mm.

P8z68-v pro/g3 är rakt igenom ett bättre moderkort, 16 strömfaser ist för 10, bättre komponenter, betydligt kompetentare OC kort. Och typ bättre på alla punkter.

Nu har jag inte ens sett Sabertooth p67's UEFI/bios men det lär finnas betydligt mkt fler inställningar gällande OC i Z68 uefi.

Vad får du för BSOD? 000124? 0000101?

Den guiden på youtube var riktigt mager, googla så hittar du mängder.

Återkommer när jag är piggare med lite länkar å annat

Permalänk
Avstängd
Skrivet av aMp:

Så nu tror du allt som skrivs på internet? Det är många som är okunniga och det har länge funnits "myter" om att ta på ett element hjälper. Som någon skrev så ska du använda ESD-armband och ha krokodilklämman fast i en metallpunkt i chassit, just för att du hela tiden ska ha samma laddning som just chassit som alla komponenter du hanterar kommer att sitta i.

Men det är lite OffT - jag tror inte att en ESD-skada försämrar din överklockning, men det kan vara bra för dig att veta inför framtiden. Det är ju inte så mycket du kan göra förutom att uppdatera BIOS eller byta moderkort och se om det hjälper.

En förklaring skulle kunna vara att du med tiden fått sämre temperaturer vilket leder till sämre OC. Det kan bero på damm i fläktar, att när du bytte moderkort så tog du för mycket kylpasta (eller för lite, men det är ovanligt) eller att kylaren inte sitter fast 100% så att du får helt jämn kontakt mellan kylare och CPUns IHS. Därför kan det vara värt att testa montera om din kylare. Jag antar att du rengjorde CPUn och kylaren från den gamla kylpastan vid bytet av moderkort, annars är det massa luftbubblor där nu och det ger dig märkbart högre temperaturer.

Efter det kan jag inte komma på så mycket mer. Det skulle väl kunna vara att du inte har exakt samma inställningar heller och missat något som du hade på ditt förra, men jag antar att när du överklockar så har du ändå kunskapen om vad du gör och gör det på "rätt sätt".

Sedan så är väl inte 1,4 vcore för mycket för din CPU, det är väl max-måttet för vad som är hälsosamt för en 24/7 OC om jag inte missminner mig helt. Det står i SweCs guide här om OC för din CPU, ta en snabb titt där är ett tips!

Och 4,5 GHz kommer väl knappast till så stor nytta i de flesta applikationer och spel, det ska inte vara så stor skillnad mot typ 4,2-4,3 GHz vilket du kanske når med den volt du vill ha?

Lycka till!

Nää då, Provade båda länkarna med exakt samma settings men funkar inte.. Försökte precis med en av de men datorn krascha medans jag spelade LoL xD..
Hittar jag inte något blir det autclock via AI suite, men det körs på 1.44v när processorn pressas vilket är nog ganska hög för 4.2ghz

Skrivet av thereal_twisted:

Moderkortet spelar ytterst liten roll, när det gäller hur högt man kan max klocka så kan det spela större roll beroende på strömförsörjning, mm.

P8z68-v pro/g3 är rakt igenom ett bättre moderkort, 16 strömfaser ist för 10, bättre komponenter, betydligt kompetentare OC kort. Och typ bättre på alla punkter.

Nu har jag inte ens sett Sabertooth p67's UEFI/bios men det lär finnas betydligt mkt fler inställningar gällande OC i Z68 uefi.

Vad får du för BSOD? 000124? 0000101?

Den guiden på youtube var riktigt mager, googla så hittar du mängder.

Återkommer när jag är piggare med lite länkar å annat

Ska jag prova igen och återkomma?

Visa signatur

Chassi: Corsair Obsidian 500D RGB SE, PSU: Seasonic FOCUS+ 750W Platinum, Mobbo: ASUS ROG STRIX X570-F Gaming, CPU: AMD Ryzen 7 5800x @5050Mhz, CPU Kylning: Corsair H150i ELITE CAPELLIX, GPU: ASUS ROG STRIX GeForce RTX 3070 Gaming OC 8GB , RAM: G.Skill Trident Z RGB Series 32GB, M.2: WD Black SN850 M.2 SSD - 1TB, SSD: Samsung SSD 850 EVO 1TB[B]: Skärm: Asus TUF Gaming VG259QM, Asus TUF Gaming VG259QR

Permalänk
Skrivet av xZistence:

Enligt MÅNGA på swec så funkar det. Inte bara på swec utan har läst det lite här och där

Ja, det är många som säger sig veta att ESD skador inte existerar, och att det är okej att dammsuga datorn också, det gör det inte mer rätt. Vet man hur skadorna uppstår förstår man direkt att det inte hjälper att skaffa sig samma laddning som elementet, eftersom chassit och de övriga komponenterna inte har gjort det samma, och därför har en annan laddning. Har chassit tagit på elementet också så finns det stor chans att komponenterna tar skada av det med.

ESD armband har ett motstånd som gör att de två ihopkopplade föremålens laddning sakta jämnas ut, så att komponenterna inte får en plötslig stöt.

Visa signatur

| Mobo: B550 AORUS ELITE V2 | CPU: Ryzen 5600x | RAM: 32GB @ 3600MHz | GPU: Asus GTX 1070 ROG| |PSU:RM750x | Chassi: Fractal Design Define R5 | SSD: OCZ Vertex3 120GB + Force GT 240GB | HDD: 6TB | Skärm: Foris FS2333 | |Ljud: Xonar Essence STX |

Permalänk
Medlem

kan det vara load line calibration som sabbar det för ts ? den sänker väl volten ju mer load man får om jag fattat rätt eller?
ts kan ju testa och stänga av det och sätta cpun på 1.37v igen sedan börja vid 4.0 ghz och gå uppåt.

Visa signatur

Ryzen 5 5600, MSI B450 Tomahawk Max, 2x8 gb kingston reaper 3200 mhz Gigabyte GTX 1660 Super OC och nätagg be quiet 700w SSD: 120 gb pny cs 900, Kingston Fury 1 tb, wd blue ssd 500gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av mini-z1994:

kan det vara load line calibration som sabbar det för ts ? den sänker väl volten ju mer load man får om jag fattat rätt eller?
ts kan ju testa och stänga av det och sätta cpun på 1.37v igen sedan börja vid 4.0 ghz och gå uppåt.

Nu kan jag vara helt ute och cykla, men load line calibration har som jag förstått det snarare ser till så att man inte råkar ut för vcore-drops under belastning, dvs att den ökar volten snarare än att sänka den. De brukar finnas olika lägen för hur aggressivt den skall arbeta också, jag får själv bäst resultat med det på, men med den minst "aggressiva" inställningen.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers
PC: Ryzen 9 5900X | RTX 3080 12GB | G.Skill Trident Z Neo 64GB 3600MHz CL16 | 12TB NVMe SSD - 5TB SATA SSD = total 17TB SSD | Synology DS920+ w/20GB RAM SHR 48TB | Seagate IronWolf 10TB HDD intern HDD
Skärmar: Acer Predator XB323UGX 32" 270Hz 1440p, Asus PG349Q 34" 120Hz 1440p UW, Asus PG279Q 27"
Foto
: Canon 80D & 60D + Canon 17-55/2.8 IS, Canon 10-22, Canon 70-200/2.8L IS II, Canon 100/2.8L IS Macro

Permalänk
Avstängd

har en fråga innan jag somnar och glömmer det imorgon

Kan det ha att göra med att jag har AI suite installerad kanske?.. Vet inte om det spelar någon roll dock.. Tänkte ifall Bios inställningarna blandas med AI suite eller något sånt :S..

Visa signatur

Chassi: Corsair Obsidian 500D RGB SE, PSU: Seasonic FOCUS+ 750W Platinum, Mobbo: ASUS ROG STRIX X570-F Gaming, CPU: AMD Ryzen 7 5800x @5050Mhz, CPU Kylning: Corsair H150i ELITE CAPELLIX, GPU: ASUS ROG STRIX GeForce RTX 3070 Gaming OC 8GB , RAM: G.Skill Trident Z RGB Series 32GB, M.2: WD Black SN850 M.2 SSD - 1TB, SSD: Samsung SSD 850 EVO 1TB[B]: Skärm: Asus TUF Gaming VG259QM, Asus TUF Gaming VG259QR

Permalänk
Skrivet av mini-z1994:

kan det vara load line calibration som sabbar det för ts ? den sänker väl volten ju mer load man får om jag fattat rätt eller?
ts kan ju testa och stänga av det och sätta cpun på 1.37v igen sedan börja vid 4.0 ghz och gå uppåt.

LLC funkar exakt så fast tvärt om, det ökar volten för att motverka vdroop.

Skrivet av BullZeye:

har en fråga innan jag somnar och glömmer det imorgon

Kan det ha att göra med att jag har AI suite installerad kanske?.. Vet inte om det spelar någon roll dock.. Tänkte ifall Bios inställningarna blandas med AI suite eller något sånt :S..

Har AI Suite installerat också, inge problem(fan xpert är ju ett måste) Ev. ändringar du gör där sparas inte permanent utan försvinner och går tillbaks till BIOS settings när du bootar om.