Vilka spel tycker ni representerar grafikens framgång under 7 år?

Permalänk
Medlem

Vilka spel tycker ni representerar grafikens framgång under 7 år?

Hej! Jag har tänkt att göra en film som visar hur spels grafik har gått framåt under ~2005 - nutid. Anledningen till att denna tråden ligger i "Shooters" är för att majoriteten av spelen som har häpnadsväckande grafik är just shooters.

Några spel jag redan bestämt mig för att ha med:

BF3
Crysis
Crysis 2
Far Cry 3

Anledningen till att jag har med spel som Crysis 2 och Far Cry 3 är deras cutscenes. Jag ska bara ha med en sekvens från Crysis 2 t.ex., men mycket mer från Crysis 1.

Jag är säker på att det finns massor av spel utöver dom jag nämnt ovan som har bra grafik, så kom med tips och och skicka gärna med trailers osv. till spelen.

Kan förövrigt tillägga att jag har kunskaper inom redigering, och har en relativt liten, men växande Youtube kanal. Om det går som jag förväntat mig kommer den också komma upp på Machinima, Pixelenemy osv.

Edit: Det kan vara vilken spelgenre som helst, huvudsaken är att grafiken ska vara helt okej jämfört med spel som släpps idag, men även spel som var liksom "milstolpar" inom utvecklingen av grafik i spel, som t.ex. Crysis vilket släpptes 2007 och ser helt sjukt bra ut ännu idag. Trailers som visar ny teknik i grafikmotorer är också välkomna.

Permalänk
99:e percentilen

Menar du spel som har bra grafik nu eller som hade det när de släpptes? Far Cry var ganska banbrytande när det kom 2004, och CS: Source minns jag att jag tyckte var snyggt 2005. Far Cry 2 hade bra grafik 2008 och Metro 2033 var nog rätt snyggt 2010.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem

Tycker att Anno 2070 har jävligt snygg grafik när man väl kan maxa det

Permalänk
Medlem

Half Life 2 var väl ett av dom första spelen som kom på source motorn har jag för mig, och då var det ju fantastiskt snyggt, så det borde vara givet...

Visa signatur

CPU: Intel Core i5 3570K MB: Asus P8Z77-V HDD: Corsair SSD Force 3 Series 120GB, 2 x 1GB Seagate Baracuda RAM: Corsair 8GB (2x4096MB) CL9 1600Mhz VENGEANCE LP Gfx: ASUS GeForce GTX 660Ti 2048MB Nätagg: be quiet! Straight Power E9 700W 80+ Gold Chassi: Gammalt Lian-Li DAC/Hörlursförstärkare: Lead Audio LA-100 Hörlurar: Sennheiser HD-650

Permalänk
Medlem

Sitter o kör Far Cry 3 nu, och det ser skitsnyggt ut även att jag kör allt på Low

Visa signatur

MODERMODEM: Asus ROG Strix Z270E Gaming | i7 7700K | Corsair Hydro H110 | Kingston HyperX Savage 32GB DDR4 RAM | Asus GeForce RTX 3060 Ti TUF OC | Crucial BX100 500GB SSD | Phanteks Enthoo EVOLV | SilverStone Strider Evolution 1200W |

Permalänk
Avstängd
Skrivet av lutt95:

Hej! Jag har tänkt att göra en film som visar hur spels grafik har gått framåt under ~2005 - nutid. Anledningen till att denna tråden ligger i "Shooters" är för att majoriteten av spelen som har häpnadsväckande grafik är just shooters.

Några spel jag redan bestämt mig för att ha med:

Crysis

Jag är säker på att det finns massor av spel utöver dom jag nämnt ovan som har bra grafik, så kom med tips och och skicka gärna med trailers osv. till spelen.

Kan förövrigt tillägga att jag har kunskaper inom redigering, och har en relativt liten, men växande Youtube kanal. Om det går som jag förväntat mig kommer den också komma upp på Machinima, Pixelenemy osv.

Jag hjälpte dig lite där.

Metro 2033.

Visa signatur

| i5 2500K@4.2GHz | 8GB Gskill 1600MHz | Gigabyte Z68X-UD3H B3 | GTX 680 2GB w/ Twin Turbo II |
Corsair TX650W | BENQ GW2750HM | 5TB | 60GB Nova 2 SSD | Samsung 830 128GB OS SSD
Ze Best Moosic You'll Ever Hear

Permalänk
Medlem

CoD har ju uppdaterat ganska mycket genom åren!

:3

Visa signatur

| 3700X | B450 Mortar Max | 2070 Super | AX860 | GL850 & UL650 |

Permalänk
Medlem

Hmm, bra förslag av alla tycker jag. Kan väll flika in att jag tycker Saints Row 3 va rätt snyggt tycker jag ^^,

Visa signatur

Chassi:BeQuietDarkBase900Pro PSU:BeQuietDarkPowerPro1000w Moderkort:AsusZ170ProGamingAURA
CPU:i7-6700K 4.2Ghz Kylare:BeQuiet!SilentLoop240mm Ram:Corsair 32GB DDR4 3200MHz Vengeance
GPU:AsusRadeonRX5700XT8GBRogStrixGamingOC SSD:Corsair 2x120GB, M.2 1TB HDD:Seagate/WD->30TB Skärmar:3xBenQ 24" LCD G2450HM, LG 65"UHD65UM7100 OS:W10
Tillbehör:LogitechG915,G915TKL,ProX,G502,MxMaster3,G930,Z906,G510,K350,M705,G440,C922Pro,MionixNaos3200,5000,7200,8200,NaosQG
Mobiler:Xperia 1 III,Xperia1,SonyZ5 🎮 🖥️ ⌨️ 🖱️ 🎧

Permalänk
Medlem
Skrivet av Molo:

CoD har ju uppdaterat ganska mycket genom åren!

:3

typ haft samma grafik sedan mw2 eller något spelar inte cod, men kört igenom alla

Visa signatur

CPU: i7 9700k GHz |GPU:GTX 2070 ROG |Moderkort: ASUS ROG Strix Z390-F |Kylning: Corsair H115i PRO |RAM: Corsair ddr4 32GB 3000 mhz |SSD:m.2 90 evo plus |OS: windows 10 Pro
Online:| Overwatch(master) | CS:GO | APEX | VR-SPEL | PUBG |
Bredband | Fraktfritt Inet | hemsida| swec bb-koder

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hypno-Toad:

typ haft samma grafik sedan mw2 eller något spelar inte cod, men kört igenom alla

Du såg inte ironin i det hela va?

Visa signatur

| 3700X | B450 Mortar Max | 2070 Super | AX860 | GL850 & UL650 |

Permalänk
Medlem

Pratar du om "snyggt" vilket är väldigt objektivt eller menar du tekniskt hur grafikmotorer implementerar nya tekniker inom rendering, old stuff som tesslering eller nya som realtime raytracing?

Visa signatur

Arch - Makepkg, not war -||- Gigabyte X570 Aorus Master -||- GSkill 64GiB DDR4 14-14-15-35-1T 3600Mhz -||- AMD 5900x-||- Gigabyte RX6900XT -||- 2x Adata XPG sx8200 Pro 1TB -||- EVGA G2 750W -||- Corsair 570x -||- O2+ODAC-||- Sennheiser HD-650 -|| Boycott EA,2K,Activision,Ubisoft,WB,EGS
Arch Linux, one hell of a distribution.

Permalänk
Medlem

tolkade det som att det inte behövde vara en shooter?
skyim har ju annars världens finaste grafik

Visa signatur

CPU : 12900KS GPU : 3090 Strix OC RAM : G.Skill 32GB 6600MHz 34-40-40-105SSD : 2st SN850 1TB Bildskärm 1: Strix PG279Q 1440p@165Hz G-SYNC Bildskärm 2: Asus VG27AQ 27" 1440p@165Hz Bildskärm 3: Asus VG27AQ 27" 1440p@165Hz Vattenkylning CPU,GPU och RAM, 3*360 rad

Permalänk
Medlem

Precis som Commander säger så är det en fråga om du vill göra ett objektivt eller ett subjektivt arbete. Alla tycker olika om hur det ser ut, t.ex håller jag endast med dig om Crysis, alla andra spel tycker jag inte alls hör hemma på listan. Jag personligen tycker, Crysis, GTA4 och Metro 2033 var de spel man bara "WOW, vilken skillnad från alla andra spel". Men det är ju en högt subjektiv åsikt.

Visa signatur

Tofu bud

Permalänk
Medlem

halflife 2
doom3
crysis
metro 2033
farcry (1!)
Unreal Tournament 3

Kan varken säga att Farcry 2&3 är väldigt överlägsen grafiskt, varken heller crysis 2. I bästa fall är mer eller mindre små updates från första Crysis.

Permalänk
Medlem

CoD 4 tyckte jag var snyggt med tanke på hur bra det flöt på, även på sämre datorer. Annars så håller jag med en del föregående talare, speciellt om Far Cry som var riktigt trevligt på sin tid. Det kommer ju också visa utvecklingen på ett bra sätt.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers
PC: Ryzen 9 5900X | RTX 3080 12GB | G.Skill Trident Z Neo 64GB 3600MHz CL16 | 12TB NVMe SSD - 5TB SATA SSD = total 17TB SSD | Synology DS920+ w/20GB RAM SHR 48TB | Seagate IronWolf 10TB HDD intern HDD
Skärmar: Acer Predator XB323UGX 32" 270Hz 1440p, Asus PG349Q 34" 120Hz 1440p UW, Asus PG279Q 27"
Foto
: Canon 80D & 60D + Canon 17-55/2.8 IS, Canon 10-22, Canon 70-200/2.8L IS II, Canon 100/2.8L IS Macro

Permalänk
Medlem

Oblivion
GTA 4

Visa signatur

Kan en del om trä
Ctrl-Shift-N

Permalänk

Metro 2033. Antar att TS ska visa hur tekniken gått framåt, inte att de kan jobba med gammal teknik och fortfarande fått det att se rätt bra ut?

Har för mig att Half life var rätt snyggt för sin tid när det släpptes?

Visa signatur

| Mobo: B550 AORUS ELITE V2 | CPU: Ryzen 5600x | RAM: 32GB @ 3600MHz | GPU: Asus GTX 1070 ROG| |PSU:RM750x | Chassi: Fractal Design Define R5 | SSD: OCZ Vertex3 120GB + Force GT 240GB | HDD: 6TB | Skärm: Foris FS2333 | |Ljud: Xonar Essence STX |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Molo:

CoD har ju uppdaterat ganska mycket genom åren!

:3

Black Ops 2 SP såg faktiskt helt okej ut. Men jag förstår vad du menar.

Skrivet av HurMycket:

Menar du spel som har bra grafik nu eller som hade det när de släpptes? Far Cry var ganska banbrytande när det kom 2004, och CS: Source minns jag att jag tyckte var snyggt 2005. Far Cry 2 hade bra grafik 2008 och Metro 2033 var nog rätt snyggt 2010.

Spel som har bra grafik nu. Crysis är ett av dom som släpptes 2007, men ändå är ett av dom mest snygga spelen på marknaden just nu. Anledningen till det är att konsolerna har hållt tillbaka utvecklingen såklart.

Skrivet av Commander:

Pratar du om "snyggt" vilket är väldigt objektivt eller menar du tekniskt hur grafikmotorer implementerar nya tekniker inom rendering, old stuff som tesslering eller nya som realtime raytracing?

Snyggt, det ska vara spel som folk tycker om, men även spel som dom inte känner igen, så dom blir nyfikna och kanske upptäcker nya spel. PC exklusiva spel är ju ett exempel.

Skrivet av Boozfob:

tolkade det som att det inte behövde vara en shooter?
skyim har ju annars världens finaste grafik

Japp, det kan vilken spelgenre som helst.

Skrivet av AlbertMwugabi:

Precis som Commander säger så är det en fråga om du vill göra ett objektivt eller ett subjektivt arbete. Alla tycker olika om hur det ser ut, t.ex håller jag endast med dig om Crysis, alla andra spel tycker jag inte alls hör hemma på listan. Jag personligen tycker, Crysis, GTA4 och Metro 2033 var de spel man bara "WOW, vilken skillnad från alla andra spel". Men det är ju en högt subjektiv åsikt.

Som jag sa innan, så ska det helst vara spel som folk känner igen. BF3, Crysis 2 samt Far Cry 3 har snygga cutscenes, det är mest därför jag valt att ha med dom. Det ska vara så lite raw gameplay som möjligt och så mycket cutscenes som möjligt. Har även tänkt att ha med vissa sekvenser från trailers av olika grafikmotorer, så tipsa gärna om de som har den allra nyaste tekniken.

BF3 t.ex. ser inte alls bra ut enligt mig pga. deras colour-grading, men det stänger jag av, modifierar BF3 filerna så det ser bra ut helt enkelt.

Skrivet av Lasergurka:

Metro 2033. Antar att TS ska visa hur tekniken gått framåt, inte att de kan jobba med gammal teknik och fortfarande fått det att se rätt bra ut?

Har för mig att Half life var rätt snyggt för sin tid när det släpptes?

Exakt, jag ska visa hur tekniken gått framåt och få folk att inse hur spel som CoD håller tillbaka utvecklingen.

Tack för alla tips!

Permalänk
Medlem

Jag tycker company of heroes (2006) låg långt framme grafikmässigt. Speciellt för ett RTS och det hade även advancerad fysikmotor.

Permalänk
Medlem

Crysis
Crysis Warhead
Crysis 2 DX11 och High Res Pack
Far Cry
Doom 3
Half Life 1, och 2

Quake 1 med Glide samt Quake 2, sjukt coolt var det på den tiden.

Visa signatur

13900KS | 32GB 6400 DDR5 | 4090 FE | Samsung G8 Oled
ASUS ROG Strix Z790-F Gaming | Fractal Torrent White | Corsair HX1200

Permalänk
Medlem

Hejsan lutt95,

Skrivet av lutt95:

Hej! Jag har tänkt att göra en film som visar hur spels grafik har gått framåt under ~2005 - nutid. Anledningen till att denna tråden ligger i "Shooters" är för att majoriteten av spelen som har häpnadsväckande grafik är just shooters.

Några spel jag redan bestämt mig för att ha med:

BF3
Crysis
Crysis 2
Far Cry 3

Anledningen till att jag har med spel som Crysis 2 och Far Cry 3 är deras cutscenes. Jag ska bara ha med en sekvens från Crysis 2 t.ex., men mycket mer från Crysis 1.

Jag är säker på att det finns massor av spel utöver dom jag nämnt ovan som har bra grafik, så kom med tips och och skicka gärna med trailers osv. till spelen.

Kan förövrigt tillägga att jag har kunskaper inom redigering, och har en relativt liten, men växande Youtube kanal. Om det går som jag förväntat mig kommer den också komma upp på Machinima, Pixelenemy osv.

Edit: Det kan vara vilken spelgenre som helst, huvudsaken är att grafiken ska vara helt okej jämfört med spel som släpps idag, men även spel som var liksom "milstolpar" inom utvecklingen av grafik i spel, som t.ex. Crysis vilket släpptes 2007 och ser helt sjukt bra ut ännu idag. Trailers som visar ny teknik i grafikmotorer är också välkomna.

Det har egentligen inte hänt så mycket rent grafiskt med spelen sedan 2005.
Det är fortfarande Dx9c som gäller överlag.
Det finns vissa spel som har tagit små steg framåt; tänker först och främst på BF3 som infört "destructive environment". Andra speltitlar har fått förnyade grafikmotorer som även de har smärre grafiska förbättringar.
Men överlag har det egentligen inte hänt så mycket; ta en titt på animationsmönster, komplexitet i trådmodeller (antalt ytor) etc.
Jag råder dig att gå tillbaka ytterligare ett par år, säg 2000 till 2012. Över det tidspannet hittar du många spännande förändringar.

Permalänk

AC serien är värt att kolla på, red dead redemtion kan också va värt att kika lite på

Visa signatur

Chassi: Corsair 350D ljuddämpad Moderkort: MSI Z87M Gaming Processor: i7 4770k @4.5 Ghz Processorkylare: Be Quiet Dark Rock Pro 3. Grafikkort: Asus 780 DCII Minnen: Corsair 1600Mhz 8GB. SSD: Samsung Evo 256GB Lagringsenhet: Seagate Barracuda 7200rpm 1TB Nätagg: Corsair AX860 Tangentbord: Ducky Shine 3 TKL MX RED Högtalare: Argon 7450A Hörlurar: Dt 770 pro 80Ω + Fiio e10 Mikrofon: Modmic 4.0 Mus: Qpad 5k

Permalänk
Medlem

Dåså, då tycker jag detta

Visa signatur

Arch - Makepkg, not war -||- Gigabyte X570 Aorus Master -||- GSkill 64GiB DDR4 14-14-15-35-1T 3600Mhz -||- AMD 5900x-||- Gigabyte RX6900XT -||- 2x Adata XPG sx8200 Pro 1TB -||- EVGA G2 750W -||- Corsair 570x -||- O2+ODAC-||- Sennheiser HD-650 -|| Boycott EA,2K,Activision,Ubisoft,WB,EGS
Arch Linux, one hell of a distribution.