Permalänk
Medlem
Skrivet av Bejje:

Och nu har jag gjort ICND2-provet och klarade mig så nu är man komplett med CCNA.

Grattis!

Visa signatur

i7 8700k @ 4.7GHz | NH-L12 | ASUS Z270i ROG Strix Gaming | EVGA 1080 FTW | 32GB Corsair Vengeance 3000MHz | Samsung 970 Evo M.2 500GB, 840 250GB, Crucial MX500 2TB | Loque Ghost S1 | XB271HU | QX2710 | U2412M | U2719D | Filco Majestouch 2 MX Brown TKL

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bejje:

Och nu har jag gjort ICND2-provet och klarade mig så nu är man komplett med CCNA.

Stort grattis

Kul att du klarade det

Visa signatur

Jag dricker öl med sugrör, och litar inte på betong

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bejje:

Och nu har jag gjort ICND2-provet och klarade mig så nu är man komplett med CCNA.

Bra jobbat! Vad är nästa?

Permalänk
Medlem

Tackar! Nästa är att jag ska ta det lugnt ett tag. Jag är så långt ifrån plugghäst som man kan komma och hade det inte så lätt i skolan, så att jag lyckades med detta är stort för mig och jag behöver vila lite

Kanske man kan fundera på CCNP senare, men det får som sagt vänta lite.

Visa signatur

Mac mini 2018 with external GPU over Thundelbolt 3 - Radeon RX580

Permalänk
Medlem

Sitter i ett litet lyckorus här Fick precis result ifrån Fredagens CCIE Wireless lab, och klarade den på första försöket..
Dubbel CCIE nu *skryta*

Visa signatur

Networking geek, #28735

Permalänk
Medlem

känns som att det CCNA ni pratar om är annorlunda än den som jag gjort på högskolan nyligen.
Data Communication - Introduction på Skövde Högskola. där får vi även CCNA men att klara den på 5-7 dagar? njaaa det vet jag inte om det går.

Visa signatur

Censorship is for the weak
----------------------------------
i5 6600K @ 4.7 | MSI GeForce GTX 980 Ti 6GB Gaming | ASUS Z170 PRO GAMING | 16GB 2400mhz | 850 EVO 250GB SSD | 2+1+1TB HDD | NH-U12P SE2 | Define S | XL2411Z 144Hz |

Permalänk
Medlem
Skrivet av thadizzy:

Sitter i ett litet lyckorus här Fick precis result ifrån Fredagens CCIE Wireless lab, och klarade den på första försöket..
Dubbel CCIE nu *skryta*

Stort grattis! Alltid kul att klara certifieringar

Visa signatur

Mac mini 2018 with external GPU over Thundelbolt 3 - Radeon RX580

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nivius:

känns som att det CCNA ni pratar om är annorlunda än den som jag gjort på högskolan nyligen.
Data Communication - Introduction på Skövde Högskola. där får vi även CCNA men att klara den på 5-7 dagar? njaaa det vet jag inte om det går.

Förstår vad du menar, men CCNA kursen kan också delas upp i två delar varav varje del är 1 vecka, så två veckor totalt. Oavsett så är det väldigt snabba kurser och det gäller att hänga med och plugga som satan. T.ex. är kursen i två delar från 9 på morgonen till 17 på eftermiddagen varje dag. Sen om man ska ha någon chans så får man efter dagens slut även sitta hela kvällarna hemma eller på hotellet och plugga, i alla fall om man inte har någon erfarenhet av Cisco sedan innan.

Skolorna har dock mycket mer tid på sig. Man lär sig troligen samma sak, men slipper sitta med cisco dygnet runt i 2 veckor.

Visa signatur

Mac mini 2018 with external GPU over Thundelbolt 3 - Radeon RX580

Permalänk
Medlem
Skrivet av thadizzy:

Sitter i ett litet lyckorus här Fick precis result ifrån Fredagens CCIE Wireless lab, och klarade den på första försöket..
Dubbel CCIE nu *skryta*

Stort grattis! Lite intresserad av o veta vad du tar ut i nettolön då, en vän till mig dubbla CIE och får bara 23K / efter skatt, å andra sidan är det inte ett rikt företag.

Visa signatur

SNÄLLA CITERA MIG OM NI VILL ATT JAG SKA HITTA TILLBAKS TILL TRÅDEN

Permalänk
Medlem
Skrivet av devhdc:

Stort grattis! Lite intresserad av o veta vad du tar ut i nettolön då, en vän till mig dubbla CIE och får bara 23K / efter skatt, å andra sidan är det inte ett rikt företag.

Här i Norge kan man nog förvänta sig en bruttoingångslön på 600 000 NOK om året. Känner dock folk med CCIE som tjänar bra mycket mer än så, men det är ju i norge det...

Visa signatur

Intel Core i5 3570K w/ Scythe Shuriken | 8GB Corsair Vengeance LP PC3-12800 CL9 | ASUS Radeon HD7770 DirectCu 1GB V2 | ASUS Maximus V Gene Z77 | OCZ Vertex 4 128GB | Silverstone GD04B USB 3.0 M-ATX | Corsair CX 430W V2

Permalänk
Medlem
Skrivet av The_Edge:

Här i Norge kan man nog förvänta sig en bruttoingångslön på 600 000 NOK om året. Känner dock folk med CCIE som tjänar bra mycket mer än så, men det är ju i norge det...

Tjänar mer än så idag men CCIE betyder inte automagiskt hög lön.

Visa signatur

Networking geek, #28735

Permalänk
Medlem

Ta CCNA på ungefär 5 dagar känns jobbigt, tog CCNA och CCNP under min 2 åriga högskole tid (CCNA var på 2-3 månader).
Med hopp om att få något jobb, så sket dom i certen. Jag hade ju ingen arbetserfarenhet.
Nu har certen gått ut och jag har tyvärr ingen lust med att ta om dom, speciellt när man fick aroganta svar från många nätverksföretag. Har fortfarande kvar kunskaperna från CCNP nivån och använder det dagligen idag, fast med Juniper utrustning.

Kanske är annorlunda idag gällande nycertade?

Visa signatur

Cooler Master Cosmos S | Corsair HX 750W | Asus P7P55D Evo | Core i5 750 @ 3.89ghz | Noctua U12P SE | Asus 7970 DCII | 8GB G.skill 2133Mhz

Permalänk
Medlem
Skrivet av matx:

Ta CCNA på ungefär 5 dagar känns jobbigt, tog CCNA och CCNP under min 2 åriga högskole tid (CCNA var på 2-3 månader).
Med hopp om att få något jobb, så sket dom i certen. Jag hade ju ingen arbetserfarenhet.
Nu har certen gått ut och jag har tyvärr ingen lust med att ta om dom, speciellt när man fick aroganta svar från många nätverksföretag. Har fortfarande kvar kunskaperna från CCNP nivån och använder det dagligen idag, fast med Juniper utrustning.

Kanske är annorlunda idag gällande nycertade?

De som idag kör CCNA på 5 dagar kör ett bootcamp där varje kursdag är från 08:00 till 21:00 på kvällen, åtminstone var det så på Global Knowledge i Solna.

Själv körde jag på 10 dagar från 09:00 till 17:00 istället då det skulle bli för mycket på en gång annars.

Visa signatur

Mac mini 2018 with external GPU over Thundelbolt 3 - Radeon RX580

Permalänk
Medlem
Skrivet av deegan:

Jag läser också CCNA nu, har gjort klart dom 4 kurserna och kör recap nu för att göra dom två proven som ger CCNA certet. Jag har läst 2-4 dagar i Veckan och jobbat på sidan om och jag tog mellan 2-3 veckor per kurs till att plugga och sedan göra Teori + Skills exams. Det kändes rimligt för mig, jag har redan en stark bakgrund inom IT och det har helt klart hjälp i pluggandet men det är specifika saker som jag inte hade en aning om som hur många routrar du kan ha i ett nät som kör RIPv2 eller vad skillnaderna är mellan OSPF och EIGRP. Det är saker som dom förväntar sig att du ska kunna och som man inte ska anta att man kan bara för att man hållit på med data i en väldans massa år. Så jag tog mina erfarenheter och gick in i pluggandet helt förutsättningslöst och antog att jag måste läsa _allt_ för att vara säker på att klara mig och det har funkat bra. Angående Netacademy så tyckte jag först det var lite jobbigt att alltid behöva sitta vid en dator men efter ett tag så vande jag mig och jag kunde ju direkt efter ett kapitel göra testet för att se hur mycket som fastnat så jag såg väl glaset som halv fullt kan man säga.

Lägg där till att du ska kunna konfigurera allt också så om du inte har någon vana av cisco ios så ska du ta dig tid att vänja dig vid hur routrar och switchar beter sig samtidigt som du ska lära dig hur man konfigurerar allt. Som jag skrev så tog jag några veckor på mig per kurs och jag körde även mycket packettracer, inte bara uppgifterna som man får från Netacademy utan satte även upp lite grejjer på skoj bara för att testa mina skills, och det gav resultatet att jag gjorde mina praktiska prov på 15min och du har 2tim på dig så det var förhållandevis snabbt om man räknar med hur lång tid Cisco förväntar sig att det kan ta. Öva öva öva öva öva, och öva lite till så blir du bra.

Exploration är den version du läser på Högskola/Universitet/YH osv. medans Discovery är den du läser på Gymnasiet, och Discovery är mer förberedande än menat att nå slutmålet medans Exploration ger dig förutsättningen att klara CCNA.

Skrivet av simonw:

Nu börjar tråden spåra lite här

MITT absolut bästa tips är att läsa CCNA på egen hand. Alltså, få tag på materialet själv och plugga hemma med packet tracer. Sedan när du känner dig redo så skriver du certet bara. Helt sinnes att betala så mycket pengar för CCNA på 5 dagar.. Och det kommer bli svårt. Rekommenderar 2-3 veckor för varje delmoment. Dvs. CCNA1 på 2-3 veckor, CCNA2 på 2-3 veckor osv.

http://i44.tinypic.com/n6t8q0.png

(Öppna i nytt fönster för att se hela bilden!)

En fin liten överblick vilka olika vägar man kan gå. Den vanligaste är ju CCNA och sedan "vanliga" CCNP.

Ska iväg men återkommer lite senare när jag har tid med tips på länkar till hur du hittar studiematerialet, assessments och labbar

Ber om ursäkt för att jag kapar tråden lite men eftersom TS är certifierad och klar (grattis! ) så tänkte jag att det var ok. Jag har gått i tankarna att byta karriär efter 12 år i en helt annan bransch och tänkte förbereda mig genom att läsa lite för att se vad jag ger mig in på. Inom nätverk verkar ju alla eniga om att Cisco är den "rätta" vägen att gå. På cisco.com hittade jag lite information om CCENT som är entry-level, som ett steg innan CCNA. Eftersom jag inte har sysslat profesionellt med IT så kanske CCENT kan vara rätt att börja med? Eller ska man börja med CCNA1 direkt?

Det jag vill ha hjälp med är följande: Hitta självstudiematerial som jag kan läsa hemma inom CCENT eller CCNA! Jag har letat på http://libris.kb.se/ (universitetsbiblioteken) men inte blivit klok på om det är någon bok som man kan ha nytta av! Hjälp mig med lite konkreta länkar eller ISBN-nummer tack!

Visa signatur

Core 2 Duo still going strong!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Madimen:

Ber om ursäkt för att jag kapar tråden lite men eftersom TS är certifierad och klar (grattis! ) så tänkte jag att det var ok. Jag har gått i tankarna att byta karriär efter 12 år i en helt annan bransch och tänkte förbereda mig genom att läsa lite för att se vad jag ger mig in på. Inom nätverk verkar ju alla eniga om att Cisco är den "rätta" vägen att gå. På cisco.com hittade jag lite information om CCENT som är entry-level, som ett steg innan CCNA. Eftersom jag inte har sysslat profesionellt med IT så kanske CCENT kan vara rätt att börja med? Eller ska man börja med CCNA1 direkt?

Det jag vill ha hjälp med är följande: Hitta självstudiematerial som jag kan läsa hemma inom CCENT eller CCNA! Jag har letat på http://libris.kb.se/ (universitetsbiblioteken) men inte blivit klok på om det är någon bok som man kan ha nytta av! Hjälp mig med lite konkreta länkar eller ISBN-nummer tack!

Antagligen inte det svar du söker, men kika på http://www.ciscopress.com/
Du hittar ISBN-nummer och kan hitta böckerna hos dom vanligaste bokhandlarna. Detta är den "officiella" kursliteraturen.
Dom är inte så farligt dyra.

Visa signatur

Networking geek, #28735

Permalänk
Medlem
Skrivet av Madimen:

Ber om ursäkt för att jag kapar tråden lite men eftersom TS är certifierad och klar (grattis! ) så tänkte jag att det var ok. Jag har gått i tankarna att byta karriär efter 12 år i en helt annan bransch och tänkte förbereda mig genom att läsa lite för att se vad jag ger mig in på. Inom nätverk verkar ju alla eniga om att Cisco är den "rätta" vägen att gå. På cisco.com hittade jag lite information om CCENT som är entry-level, som ett steg innan CCNA. Eftersom jag inte har sysslat profesionellt med IT så kanske CCENT kan vara rätt att börja med? Eller ska man börja med CCNA1 direkt?

Det jag vill ha hjälp med är följande: Hitta självstudiematerial som jag kan läsa hemma inom CCENT eller CCNA! Jag har letat på http://libris.kb.se/ (universitetsbiblioteken) men inte blivit klok på om det är någon bok som man kan ha nytta av! Hjälp mig med lite konkreta länkar eller ISBN-nummer tack!

Certifieringstrappan börjar med CCENT och sedan kommer CCNA, CCNA har sedan flera grenar inom CCNA precis som CCNP och CCIE, med rent praktiskt kan man kalla Det CCNA som man tar i direkt efter CCENT för "CCNA Routing & Switching" för det är precis vad det är. Så vad har det med CCNA1/2 att göra? Jo CCENT provet heter "640-822 ICND1" och ger dig certifieringen CCENT (Cisco Certified Entry Level Technician), CCNA2 provet, heter egentligen "640-816 ICND2", ger dig CCNA certet och så är det punkt slut. Däremot så finns det ett stort prov som innefattar ICND1 och ICND2 som heter "640-802 CCNA". Missförståndet om namnen verkar komma ifrån att kurserna oftast heter CCNA1 och CCNA2 men om du läser som jag gjort på netacademy heter dom CCNA1-4, ICND förkortningen är "Interconnecting Cisco Network Devices". Så egentligen finns det inget CCNA1 och 2 prov utan det är kurser någonstans, officiella namnen är ICND1 och ICND2 och dom förbereder dig för respektive prov och ICND1 = CCENT cert, ICND2 = CCNA cert. Och du måste klara ICND1 för att få göra ICND2, om du är väl bevandrad inom nätvker och cisco redan men inte har certat dig så kan du gå "on test" men det rekomenderas inte för dom som är ny i ämnet.

Du citerade mitt svar så jag ska inte upprepa mig för mycket men du ska helt klart läsa CCENT(ICND1) först och kanske rent av deras "IT Essentials", det är mycket basic grejjer där men om du gör som jag att du går in förutsättningslöst och bara läser så kommer du ju kunna se vad du måste läsa och vad du inte måste läsa. Kunskap är aldrig tung att bära och även om "IT Essentials" var till större delen väldigt tråkig för mig så fanns det ändå små instick som jag inte kände till.

Angående böcker så är dessa två att rekomendera, om du inte tar in på någon YH och får läsa via Netacademy dvs.:
ICND1 - CCENT
ICND2 - CCNA

Visa signatur

Cisco - Linux - VMWare
-- Citera mig om ni vill få återkoppling --

Permalänk
Medlem
Skrivet av thadizzy:

Antagligen inte det svar du söker, men kika på http://www.ciscopress.com/
Du hittar ISBN-nummer och kan hitta böckerna hos dom vanligaste bokhandlarna. Detta är den "officiella" kursliteraturen.
Dom är inte så farligt dyra.

Tack för svaret! Ska kolla igenom sidan ingående ikväll!

Skrivet av deegan:

Certifieringstrappan börjar med CCENT och sedan kommer CCNA, CCNA har sedan flera grenar inom CCNA precis som CCNP och CCIE, med rent praktiskt kan man kalla Det CCNA som man tar i direkt efter CCENT för "CCNA Routing & Switching" för det är precis vad det är. Så vad har det med CCNA1/2 att göra? Jo CCENT provet heter "640-822 ICND1" och ger dig certifieringen CCENT (Cisco Certified Entry Level Technician), CCNA2 provet, heter egentligen "640-816 ICND2", ger dig CCNA certet och så är det punkt slut. Däremot så finns det ett stort prov som innefattar ICND1 och ICND2 som heter "640-802 CCNA". Missförståndet om namnen verkar komma ifrån att kurserna oftast heter CCNA1 och CCNA2 men om du läser som jag gjort på netacademy heter dom CCNA1-4, ICND förkortningen är "Interconnecting Cisco Network Devices". Så egentligen finns det inget CCNA1 och 2 prov utan det är kurser någonstans, officiella namnen är ICND1 och ICND2 och dom förbereder dig för respektive prov och ICND1 = CCENT cert, ICND2 = CCNA cert. Och du måste klara ICND1 för att få göra ICND2, om du är väl bevandrad inom nätvker och cisco redan men inte har certat dig så kan du gå "on test" men det rekomenderas inte för dom som är ny i ämnet.

Du citerade mitt svar så jag ska inte upprepa mig för mycket men du ska helt klart läsa CCENT(ICND1) först och kanske rent av deras "IT Essentials", det är mycket basic grejjer där men om du gör som jag att du går in förutsättningslöst och bara läser så kommer du ju kunna se vad du måste läsa och vad du inte måste läsa. Kunskap är aldrig tung att bära och även om "IT Essentials" var till större delen väldigt tråkig för mig så fanns det ändå små instick som jag inte kände till.

Angående böcker så är dessa två att rekomendera, om du inte tar in på någon YH och får läsa via Netacademy dvs.:
ICND1 - CCENT
ICND2 - CCNA

Tack för ett mycket utförligt svar! Båda de två böckerna du länkade hittade jag på universitetens bibliotek, så nu ska jag bara hitta någon som pluggar som kan fjärrlåna dem åt mig Annars var de inte så farligt dyra att köpa.

När jag letar på libris eller ciscopress så heter många av böckerna "companion guide", vad innebär det? Exempelvis http://www.ciscopress.com/store/it-essentials-pc-hardware-and... och http://libris.kb.se/bib/10950878 . Är detta något som man kan använda för att studera eller är det bara något hjälpmaterial om man går utbildning? Det finns även som heter "course booklet" (http://www.ciscopress.com/store/it-essentials-pc-hardware-and...) men det känns mer som ett enklare hjälpmedel bara. Som ni märker är jag inte speciellt insatt i studievärlden.

Visa signatur

Core 2 Duo still going strong!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Madimen:

Tack för svaret! Ska kolla igenom sidan ingående ikväll!

Tack för ett mycket utförligt svar! Båda de två böckerna du länkade hittade jag på universitetens bibliotek, så nu ska jag bara hitta någon som pluggar som kan fjärrlåna dem åt mig Annars var de inte så farligt dyra att köpa.

När jag letar på libris eller ciscopress så heter många av böckerna "companion guide", vad innebär det? Exempelvis http://www.ciscopress.com/store/it-essentials-pc-hardware-and... och http://libris.kb.se/bib/10950878 . Är detta något som man kan använda för att studera eller är det bara något hjälpmaterial om man går utbildning? Det finns även som heter "course booklet" (http://www.ciscopress.com/store/it-essentials-pc-hardware-and...) men det känns mer som ett enklare hjälpmedel bara. Som ni märker är jag inte speciellt insatt i studievärlden.

Skrivet av Cisco Press:

Companion Guides are portable desk references of the Cisco Networking Academy course material that students can use anytime, anywhere. Companion Guides are designed to reinforce online course material, helping students focus on important concepts and organize their study time for quizzes and exams.

och

Skrivet av Cisco Press:

The Course Booklet series for the Cisco Networking Academy offers a new way for students to access the online course materials. Designed as an offline study resource, Course Booklets allow students to easily read, highlight, and review on the go, wherever the Internet is not available.
The text is extracted directly from the online course so readers can highlight important points.

Headings with the exact page correlations provide a quick reference to the online course for classroom discussions and exam preparation.

An icon system directs the reader to the online curriculum to take full advantage of the images, labs, Packet Tracer activities, and dynamic Flash-based activities embedded within the Networking Academy online course interface.

Visa signatur

i7 8700k @ 4.7GHz | NH-L12 | ASUS Z270i ROG Strix Gaming | EVGA 1080 FTW | 32GB Corsair Vengeance 3000MHz | Samsung 970 Evo M.2 500GB, 840 250GB, Crucial MX500 2TB | Loque Ghost S1 | XB271HU | QX2710 | U2412M | U2719D | Filco Majestouch 2 MX Brown TKL

Permalänk
Medlem

Så jag tolkar det som: companion guide är ett komplement till onlinestudierna (netacademy?) och course booklets är ett offline-alternativ till onlinematerialet? Låter ju i så fall som man skulle behöva ha båda två för att studera på egen hand.

Jag ska försöka låna CCENT/CCNA ICND1 640-822 Official Cert Guide, som deegan rekommenderade, av en kompis som e-bok och se om det går att använda för självstudier.

" "CCENT/CCNA ICND1 640-822 Official Cert Guide," Third Edition is a best of breed Cisco exam study guide.[...]
The official study guide helps you master all the topics on the CCENT/CCNA ICND1 exam, including [...]"

Visa signatur

Core 2 Duo still going strong!

Permalänk
Medlem

Tänkte uppdatera tråden mest för framtida självstuderandes skull!

Har nu läst igenom Wendell Odom's Official Cert Guide för ICND1 (640-822) och tyckte att den var bra. Den är ingående och förklarar på ett bra sätt. Vad jag inte hade koll på var att de nuvarande kurserna för ICND1 och ICND2 som heter 640-822 resp 640-816 är på väg att ersättas av nya. Som jag har förstått det kan man erlägga prov för certifikat på dessa gamla kurser fram till den 30e september 2013.

De nya kurserna heter ICND1 100-101 och ICND2 200-101 och är lite mer up-to-date. Jeremy Cioara har gjort en MicroNugget om vad som är nytt som du kan hitta på Youtube.
De nya böckerna av Wendell Odom finns här:
ICND1, ICND2

För dig som funderar på att lära dig Cisco eller lite mer om nätverk kan jag rekommendera Wendell Odom's böcker då de enligt mig är pedagogiska och går in både på djupet och bredden. Följden av djup och bredd är att det tar ganska lång tid, för mig tog det 3-4 veckor att gå igenom ICND1. Då läste jag nästan en heldag i veckan och dessutom nån timme här och där de flesta av kvällarna. Jag gjorde lite övningar efter varje kapitel och övade Cisco IOS i Packettracer och subnetting på http://www.subnetting.net/ och http://www.subnettingquestions.com/ vilket tog sin gilla tid.
Jag har börjat titta lite på CBT Nuggets för att få kläm på den nya ICND1 100-101 och gillar upplägget. Men jag känner att det inte är alls lika djupt och ingående i detalj som Wendell Odom's böcker är, däremot är det mycket referenser och exempel från den verkliga världen vilket är positivt!

Lycka till!

Visa signatur

Core 2 Duo still going strong!

Permalänk
Medlem

CCNA är ju väldigt basic egentligen. Typ hur en router och switch fungerar, OSI modellen, lite subnetting osv. Tyvärr så MÅSTE man väl ta CCNA före CCNP antar jag? CCNP är ju lite mer hands on. Lycka till i alla fall!

Visa signatur

Citera för att få svar

Permalänk

Hej på er,

Jag har bestämt mig för att läsa nätverk, blev rekommenderad att försöka ta cert inom Cisco av en släkting som jobbar med sådant. Har köpt Cisco CCENT/CCNA ICND1 100-101 Official Cert Guide
och tänkte börja ikväll.

Bakgrund är stort dator intresse under hela uppväxten. Pluggade programmering och webbutveckling på gymnasiet, mestadels C# men även lite C++, java och HTML5. Hade en dator och nätverkskurs men kände att det inte gav så mycket. Kunde redan det mesta där.
Känns som att programmering inte riktigt är min grej, för mycket kodande. Inte helt hundra på det eftersom att det kan skilja sig en del på att sitta i skolbänken och arbeta med något på riktigt.

Är det möjligt för en "nybörjare" inom nätverk att klara av först CCENT och sedan CCNA på egen hand utan kurser? Vill helst slippa betala runt 30.000.
Jobbat heltid så kan inte läsa allt för mycket varje dag, tips på upplägg?

Tacksam för svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Biffkrall:

Hej på er,

Jag har bestämt mig för att läsa nätverk, blev rekommenderad att försöka ta cert inom Cisco av en släkting som jobbar med sådant. Har köpt Cisco CCENT/CCNA ICND1 100-101 Official Cert Guide
och tänkte börja ikväll.

Bakgrund är stort dator intresse under hela uppväxten. Pluggade programmering och webbutveckling på gymnasiet, mestadels C# men även lite C++, java och HTML5. Hade en dator och nätverkskurs men kände att det inte gav så mycket. Kunde redan det mesta där.
Känns som att programmering inte riktigt är min grej, för mycket kodande. Inte helt hundra på det eftersom att det kan skilja sig en del på att sitta i skolbänken och arbeta med något på riktigt.

Är det möjligt för en "nybörjare" inom nätverk att klara av först CCENT och sedan CCNA på egen hand utan kurser? Vill helst slippa betala runt 30.000.
Jobbat heltid så kan inte läsa allt för mycket varje dag, tips på upplägg?

Tacksam för svar

Det är definitivt fullt möjligt men du skall förvänta dig att behöva lägga en hel del tid på det. CCNA är väldigt brett och innefattar väldigt mycket kunskap inom olika områden.

Upplägg är lite knepigt beroende på hur mycket tid du kan avvara. Jag skulle säga att det viktigaste är att du studerar kontinuerligt. Även om du inte har tid att plugga mycket så lägg lite tid varje dag på att läsa istället för tv/internet/whatever. Gör labbar som hör till kapitlen direkt efter att du läst det, så du har kunskapen fräsch i minnet. Gå även tillbaka ibland och gör någon lab från tidigare kapitel bara för att se att du kommer ihåg. Vet inte om de har ändrat böckerna mycket men sammanfattningarna i slutet av varje kapitel är kanon att läsa igenom igen lite då och då för att fräscha upp minnet.

CCNA är inte direkt svårt, men det är omfattande och kräver att man lägger tid på det.

Visa signatur

i7 8700k @ 4.7GHz | NH-L12 | ASUS Z270i ROG Strix Gaming | EVGA 1080 FTW | 32GB Corsair Vengeance 3000MHz | Samsung 970 Evo M.2 500GB, 840 250GB, Crucial MX500 2TB | Loque Ghost S1 | XB271HU | QX2710 | U2412M | U2719D | Filco Majestouch 2 MX Brown TKL

Permalänk
Medlem
Skrivet av Biffkrall:

Hej på er,

Jag har bestämt mig för att läsa nätverk, blev rekommenderad att försöka ta cert inom Cisco av en släkting som jobbar med sådant. Har köpt Cisco CCENT/CCNA ICND1 100-101 Official Cert Guide
och tänkte börja ikväll.

Bakgrund är stort dator intresse under hela uppväxten. Pluggade programmering och webbutveckling på gymnasiet, mestadels C# men även lite C++, java och HTML5. Hade en dator och nätverkskurs men kände att det inte gav så mycket. Kunde redan det mesta där.
Känns som att programmering inte riktigt är min grej, för mycket kodande. Inte helt hundra på det eftersom att det kan skilja sig en del på att sitta i skolbänken och arbeta med något på riktigt.

Är det möjligt för en "nybörjare" inom nätverk att klara av först CCENT och sedan CCNA på egen hand utan kurser? Vill helst slippa betala runt 30.000.
Jobbat heltid så kan inte läsa allt för mycket varje dag, tips på upplägg?

Tacksam för svar

Du behöver absolut inte köra kurser utan du fixar det på egen hand med lite vilja. Hur mycket kan du idag? Känns om du är med på banan om du har gått en nätverkskurs på gymnasiet och det kändes basic.

Min rekommendation är att du påbörjar en online-kurs för några hundringar och följer den. Innehåller videogenomgång samt laborationer att hela tiden genomföra efter varje steg. Ett exempel är CCNA Boot Camp med Chris Bryant, https://www.udemy.com/ccna-on-demand-video-boot-camp/ (såhär kan listan med "föreläsningar" se ut https://i.imgur.com/pswXWiz.png). Dvs. du läser först kapitlet i boken, tittar på föreläsningen och utför sedan labbarna, komplett med progress tracking. Annars finns det massor av andra CCNA-video-kurser, populära CBT Nuggets, eller andra gratisvideos.

Jag pluggade nätverk på högskola och använde mig av videos på sidan om som komplement till boken. Viktigast är dock laborationer och förståelse, videos kan underlätta för ett par aha-upplevelser.

Länkade kursen ovan då jag under en dag eller två framöver kan ordna den för €12 om du är sugen, släng iväg ett PM i så fall. Kan i så fall även hjälpa till med att sätta upp en labbmiljö på din dator (GNS3).

Visa signatur

pfSense: GA-J1900N-D3V Quad-core Celeron 2GHz, Samsung 4GB, pfSense 2.2.2@USB
ESXi: i5 3470S, Gigabyte GA-B75N, Corsair XMS3 16GB, Intel PRO/1000 VT Quad GbE, Streacom F7C, ESXi@USB
Campfire Audio Lyra II, HiFiMAN HE-400, Yamaha EPH-100, Audioengine D1, FiiO E10

Permalänk
Medlem

Hej!

jag undrar om man tar certifikat som CCNA/CCNP kommer man då ha stor fördel när man söker jobb gentemot om man bara har gått utbildningar?

Dvs jag har inte tagit något certifikat men har funderat på att göra det.

Går förövrigt på yrkeshögskola, har klarat hittills CCNA, CCNA Wireless, CCNA security, CCNP Routing, CCNP Switching och snart klart med CCNP troubleshooting.

Visa signatur

FD Arc R2 |Asus Prime X370-PRO| AMD Ryzen 7 3700x -> NH-D15 | Palit GTX 1080TI Jetstream|G.skill Ripjaws 16GB 3400MHz| Evga G3 750W | Samsung 970 evo 500GB, Crucial MX100 256GB | Asus Xonar Essence STX| Fostex TH-x00 PH| Acer x34p |

Permalänk
Medlem
Skrivet av D4NN3N:

Hej!

jag undrar om man tar certifikat som CCNA/CCNP kommer man då ha stor fördel när man söker jobb gentemot om man bara har gått utbildningar?

Dvs jag har inte tagit något certifikat men har funderat på att göra det.

Går förövrigt på yrkeshögskola, har klarat hittills CCNA, CCNA Wireless, CCNA security, CCNP Routing, CCNP Switching och snart klart med CCNP troubleshooting.

Inte jättestor, men sekunden du klarat proven i plugget så bokar du för att ta certen direkt, annat vore bara dumt

EDIT: Jo, det är rätt stor skillnad. Skillnaden mellan "jag är CCNP" och "jag har pluggat CCNP" är rätt avgörande.

Visa signatur

pfSense: GA-J1900N-D3V Quad-core Celeron 2GHz, Samsung 4GB, pfSense 2.2.2@USB
ESXi: i5 3470S, Gigabyte GA-B75N, Corsair XMS3 16GB, Intel PRO/1000 VT Quad GbE, Streacom F7C, ESXi@USB
Campfire Audio Lyra II, HiFiMAN HE-400, Yamaha EPH-100, Audioengine D1, FiiO E10

Permalänk
Medlem
Skrivet av simonw:

Jo, det är rätt stor skillnad. Skillnaden mellan "jag är CCNP" och "jag har pluggat CCNP" är rätt avgörande.

Beror på hur seriöst du tog dina studier, sedan att klara certifikatet behöver inte betyda så mycket heller. Du kan säkert ta ditt CCNP på 5-6 månader, men en person som studerar längre kommer vara närmre en riktig CCNP nivå. Inom branschen så finns det en viss attityd om "på papper CCNP" och riktiga. Men att ha CCNP är kanske det viktigaste för vissa arbetsgivare, särskilt när det gäller konsult arbete eftersom deras kunder kräver det.

Angående CCNA och betala 30.000 för en vecka är för företag, inte privat personer. Det räcker om du köper böckerna, sedan så kan du komplettera med att använda CBT Nuggets eller INE för video lektioner, finns massor på youtube, tror INE har kvar sina gamla CCNA videos vilket är fortfarande relevant, även om det inte täcker allt i det nya CCNA.

Om du vill ta det helt seriöst är det bättre att du köper riktig utrustning, Cisco Catalyst 2950 layer-2 switchar kan du säkert hitta begagnat för typ 400kr styck. Annars så kan du använda virtuellt, som GNS3 för routing eller Cisco Packet Tracer på CCNA nivå.

Slutligen så är det min åsikt att CCNA är inget mer än en förberedelse för CCNP, det är dit du vill nå och helst plocka upp en bok om MPLS som komplettering. Men det beror helt på vilka karriärs mål en person har.

Permalänk
Medlem
Skrivet av VexedRelic:

Beror på hur seriöst du tog dina studier, sedan att klara certifikatet behöver inte betyda så mycket heller. Du kan säkert ta ditt CCNP på 5-6 månader, men en person som studerar längre kommer vara närmre en riktig CCNP nivå. Inom branschen så finns det en viss attityd om "på papper CCNP" och riktiga. Men att ha CCNP är kanske det viktigaste för vissa arbetsgivare, särskilt när det gäller konsult arbete eftersom deras kunder kräver det.

Angående CCNA och betala 30.000 för en vecka är för företag, inte privat personer. Det räcker om du köper böckerna, sedan så kan du komplettera med att använda CBT Nuggets eller INE för video lektioner, finns massor på youtube, tror INE har kvar sina gamla CCNA videos vilket är fortfarande relevant, även om det inte täcker allt i det nya CCNA.

Om du vill ta det helt seriöst är det bättre att du köper riktig utrustning, Cisco Catalyst 2950 layer-2 switchar kan du säkert hitta begagnat för typ 400kr styck. Annars så kan du använda virtuellt, som GNS3 för routing eller Cisco Packet Tracer på CCNA nivå.

Slutligen så är det min åsikt att CCNA är inget mer än en förberedelse för CCNP, det är dit du vill nå och helst plocka upp en bok om MPLS som komplettering. Men det beror helt på vilka karriärs mål en person har.

Du har självklart rätt, men eftersom personen i fråga kommer direkt från skolan så är "på papper CCNP" det enda han kommer vara Visserligen kan han visa upp sig genom kunskap och skriva anställningsprov eller liknande men annars blir det svårt att visa att man är "riktig CCNP" utan arbetslivserfarenhet. Som jag skrev i mitt inlägg så ändrade jag mig från "inte jättestor skillnad", till att faktiskt rekommendera att ta certet i samband med att han klarar proven i skolan, varför inte liksom? Det är en väg in i arbetslivet och efter en anställning och ett par år i branschen så behöver man inte ta om det.

GNS3 klarar förövrigt switching lite bättre nu förutom typ QinQ, har inte dykt in mycket mer än så.

Visa signatur

pfSense: GA-J1900N-D3V Quad-core Celeron 2GHz, Samsung 4GB, pfSense 2.2.2@USB
ESXi: i5 3470S, Gigabyte GA-B75N, Corsair XMS3 16GB, Intel PRO/1000 VT Quad GbE, Streacom F7C, ESXi@USB
Campfire Audio Lyra II, HiFiMAN HE-400, Yamaha EPH-100, Audioengine D1, FiiO E10

Permalänk
Medlem
Skrivet av Biffkrall:

Hej på er,

Jag har bestämt mig för att läsa nätverk, blev rekommenderad att försöka ta cert inom Cisco av en släkting som jobbar med sådant. Har köpt Cisco CCENT/CCNA ICND1 100-101 Official Cert Guide
och tänkte börja ikväll.

Bakgrund är stort dator intresse under hela uppväxten. Pluggade programmering och webbutveckling på gymnasiet, mestadels C# men även lite C++, java och HTML5. Hade en dator och nätverkskurs men kände att det inte gav så mycket. Kunde redan det mesta där.
Känns som att programmering inte riktigt är min grej, för mycket kodande. Inte helt hundra på det eftersom att det kan skilja sig en del på att sitta i skolbänken och arbeta med något på riktigt.

Är det möjligt för en "nybörjare" inom nätverk att klara av först CCENT och sedan CCNA på egen hand utan kurser? Vill helst slippa betala runt 30.000.
Jobbat heltid så kan inte läsa allt för mycket varje dag, tips på upplägg?

Tacksam för svar

Absolut är det görbart utan att betala för kurser. Det finns extremt mycket och bra material tillgängligt för de allra flesta Cisco-certifieringarna. Som någon skrev innan så kretsar CCNA, speciellt i R&S, runt fundamentala saker. Utmaningen är att det är en enorm bredd på innehåll, vilket för egen del kändes rätt övermäktigt då. Redan där tröttnade jag på R&S-spåret.

Många Cisco Press-böcker är väldigt välskrivna, och det är nog väl värt tiden att arbeta sig igenom dem om man startar från noll.

Skrivet av D4NN3N:

Hej!

jag undrar om man tar certifikat som CCNA/CCNP kommer man då ha stor fördel när man söker jobb gentemot om man bara har gått utbildningar?

Dvs jag har inte tagit något certifikat men har funderat på att göra det.

Går förövrigt på yrkeshögskola, har klarat hittills CCNA, CCNA Wireless, CCNA security, CCNP Routing, CCNP Switching och snart klart med CCNP troubleshooting.

Det kommer man garanterat, speciellt inom konsultsvängen. Även fast det nödvändigtvis inte säger ett dugg om ens kunskaper, så är jag övertygad om att det är en bra investering - trots de stora förändringar industrin står inför.

Skrivet av simonw:

GNS3 klarar förövrigt switching lite bättre nu förutom typ QinQ, har inte dykt in mycket mer än så.

Använd IOU-images för att slippa sådana begränsningar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av JG89:

Använd IOU-images för att slippa sådana begränsningar.

Hm, jag trodde IOU fortfarande inte klarade QinQ eller har jag missat något? Testade att dra igång en uppsättning med l2-adventerprisek9-15.1a men fick det inte att lira.

Visa signatur

pfSense: GA-J1900N-D3V Quad-core Celeron 2GHz, Samsung 4GB, pfSense 2.2.2@USB
ESXi: i5 3470S, Gigabyte GA-B75N, Corsair XMS3 16GB, Intel PRO/1000 VT Quad GbE, Streacom F7C, ESXi@USB
Campfire Audio Lyra II, HiFiMAN HE-400, Yamaha EPH-100, Audioengine D1, FiiO E10