Permalänk
Medlem

680 vs 7970 (1920x1080)?

Tjenare, dags för ett nytt grafikkort, har ett 5770 idag.

Vad är bäst att satsa på om jag vill köra i stort sett alla spel och få bäst prestanda i 1920x1080 upplösningen? Visar något av korten generellt bättre prestanda i just den här upplösningen eller hur är det? Är Nvidia bättre att satsa på pga att dom släpper drivrutiner oftare?

Tack på förhand

Permalänk
Medlem

Generellt sett så är dom nyare 7970:ina bättre:)

Visa signatur

Falling In Reverse - Game Over

"Midway upon the journey of our life I found myself within a forest dark, For the straightforward pathway had been lost."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Curemylife:

Generellt sett så är dom nyare 7970:ina bättre:)

Vilka 7970 snackar vi då?

Permalänk
Medlem

7970 hade jag nog sagt också speciellt en GHZ version

Visa signatur

CPU: Intel Core i5-2500K GPU: 2x MSI GeForce GTX 560Ti 2048MB TWIN FROZR II OC RAM: Corsair 16GB (4x4096MB) CL9 1600Mhz VENGEANCE LP HDD: Corsair Force 3 + WD Green 5400 2x 2TB(Raid) Case: Fractal Design R3 PSU: Corsair TX 750W 80+ Bronze MB: MSI P67A-GD55 REV B3 OS: Windows 7 Ultimate 64-bit

Permalänk
Skrivet av cALLEE-:

Vilka 7970 snackar vi då?

Alla, skillnaden är hur de ser ut, och hur de kyls, och vilket märke det är. Det är samma GPU.
Undantag från GHz edition. Även minne, men de flesta 7970 har 3GB minne.

Permalänk
Medlem

680it är lite vassare men också betydligt dyrare, kör på 7970!

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

I9 12900K|Asus Prime Z690-P WIFI D4|Noctua NH-D14|Samsung 850 1000gb|Asus RTX 3080 TUF|HyperX Fury 3600mhz CL17 32GB|EVGA Supernova 850w|Corsair 650D|Acer XB270HU

Permalänk

Tycker även jag att ett 7970 är det självklara alternativet.
1. Prestandan är i de flesta fall lika bra eller bättre än ett 680.
2. Microstuttering vid multiGPU-lösningar är borta med ett gratisprogram kallat RadeonPro.
3. Det är billigare än 680.
4....
5. Profit!

Visa signatur

Insert funny joke here

Permalänk
Medlem

7970 är ett ganska självklart val enligt mig i dagens läge. Mycket prestanda för pengarna!

Visa signatur

Vortex Poker 3 (ISO) MX Clears säljes. Bud på PM!

Permalänk
Medlem

7970 ger mer prestanda för pengarna och överklockar bra. 7970 ghz är kasta pengarna i sjön imo ifall du tänkt överklocka.

överklocka båda korten till max så är de lika snabba dock så drar gtx 680 betydligt mindre ström överklockat.

Permalänk
Skrivet av Slaktardej:

Tycker även jag att ett 7970 är det självklara alternativet.
1. Prestandan är i de flesta fall lika bra eller bättre än ett 680.
2. Microstuttering vid multiGPU-lösningar är borta med ett gratisprogram kallat RadeonPro.
3. Det är billigare än 680.
4....
5. Profit!

RadeonPro verkar spännande. Tack för det!

Permalänk
Medlem
Skrivet av JDM:

7970 ger mer prestanda för pengarna och överklockar bra. 7970 ghz är kasta pengarna i sjön imo ifall du tänkt överklocka.

överklocka båda korten till max så är de lika snabba dock så drar gtx 680 betydligt mindre ström överklockat.

Strömförbrukning spelar inte så stor roll för mig.

http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=744678#extra Detta kanske hade varit värt att satsa på då? Ligger ju ändå på 1 ghz men är inte ghz edition?

Well, tack för hjälpen allihopa, kanske blir ett 7970 trots allt

Permalänk
Medlem
Skrivet av cALLEE-:

Strömförbrukning spelar inte så stor roll för mig.

http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=744678#extra Detta kanske hade varit värt att satsa på då? Ligger ju ändå på 1 ghz men är inte ghz edition?

Well, tack för hjälpen allihopa, kanske blir ett 7970 trots allt

Den ligger på 1000 mhz?

Visa signatur

CPU: Intel Core i5-2500K GPU: 2x MSI GeForce GTX 560Ti 2048MB TWIN FROZR II OC RAM: Corsair 16GB (4x4096MB) CL9 1600Mhz VENGEANCE LP HDD: Corsair Force 3 + WD Green 5400 2x 2TB(Raid) Case: Fractal Design R3 PSU: Corsair TX 750W 80+ Bronze MB: MSI P67A-GD55 REV B3 OS: Windows 7 Ultimate 64-bit

Permalänk
Medlem
Skrivet av Niblie:

Den ligger på 1000 mhz?

mhm?

Permalänk
Medlem

7970Ghz edition = "vanligt" 7970 med överklock, vilket man själv kan göra i CCC HUR LÄTT SOM HELST. Dra två spakar åt höger, DONE. Jag har mitt på 1125Mhz kärna och 1575Mhz minnen.

Visa signatur

i7-10700K 5.1Ghz / 32GB 3.6K Mhz / RTX 4070 Ti // OnePlus 8T
Dark mode √

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oggaaaa:

680it är lite vassare men också betydligt dyrare, kör på 7970!

Skickades från m.sweclockers.com

Du vet att det inte är så va? Åtminstone inte sen dom "rebrandade" 7970 som GHz ed.

Visa signatur

Falling In Reverse - Game Over

"Midway upon the journey of our life I found myself within a forest dark, For the straightforward pathway had been lost."

Permalänk
Medlem

Om man skulle kolla generellt på de två korten, vilket skulle vara bäst när det gäller funktioner? Är det något som skulle göra ett Nvidia kort bättre pga nyare drivrutiner oftare än amd? Kanske har någon annan funktion som inte AMD har? Skriv allt ni vet och skriv gärna vilka fördelar ett GTX kort har gentemot ett AMD kort och vice versa

Permalänk
Avstängd

Radeon 7970 3gb Minne Gtx 680 2gb minne, Radeon har mer minne att nyttja vilket betyder att du kommer att kunna utnyttja högre upplösningar o fler skärmar bättre. Radeon 7970 har även en bra beräkningskraft vilket gör den idel om du ska rendera med grafikkortet.

ska du bara spela och ändå tänker byta kort inom 2 år så spelar det ingen roll, för allt annat så är Radeon på topp.

Visa signatur

New: Asus x370 prime pro, Ryzen 1700 (@3.925ghz) , Ripjaws V 16GB 3600 MHz (@3200mhz 14c). https://valid.x86.fr/curj7r
Radeon VII.

Permalänk
Medlem

Jag tänker använda 1920x1080, alltså en skärm, så antagligen spelar inte minnet någon roll för mig?
Tänkte att nvidia var bättre pga att dom släpper drivrutiner oftare?

Permalänk

Energiförbrukning är direkt relaterat till värmeutveckling, som i sin tur påverkar överklockningen.
7970 drar mer ström än 680, och presterar oftast sämre. GHz edition är endast en överklockning, vilket inte ger någon trygghet. Det är en nödlösning. Det finns en anledning till att 7990 inte existerar.
AMD kommer inte i närheten av min speldator. 7970 är katastrofalt dåligt i mina ögon, och då pratar vi inte ens mjukvara.

Skrivet av cALLEE-:

Jag tänker använda 1920x1080, alltså en skärm, så antagligen spelar inte minnet någon roll för mig?
Tänkte att nvidia var bättre pga att dom släpper drivrutiner oftare?

Nej, det har ingen betydelse.

Permalänk
Medlem

jag va en helt insnöad Nvida kille tills 1 månad sen då hände det jag aldrig trodde skulle hända!

Jag börja rekommendera 7870/7950/7970 framför gtx.
Skulle du säga "jag måste tänka ström snålt, då svarar jag GTX 680"

GO RED

Permalänk

Att ett företag släpper drivrutiner oftare betyder inte att de är bättre. Det + som finns med nvidia är att de brukar ha nya beta drivers vid release av nya spel, dock så fungerar inte alltid dessa bra. Angående värmeutvecklingen så har dagens kylare inga problem med den och att 680 skulle prestera bättre än ett 7970 är inte en sanning längre, 7970 har alltid varit bättre vid överklockning men med nya drivers även vid stock. Sen leder lägre TDP inte alltid till att komponenten får lägre värme utveckling, jämför ivy-bridge med sandy-bridge.

Anledningen till att 7990 inte existerar behöver inte direkt bero på värmeutvecklingen utan kan lika gärna bero på att det helt enkelt inte är lönsamt att tillverka dessa kort (Nvidia går tex minus på 690).

Visa signatur

Every time I see some piece of medical research saying that caffeine is good for you, I high-five myself. Because I'm going to live forever.
~ Linus Torvalds (2010-08-03)

Permalänk
Skrivet av _Merc_:

Radeon 7970 3gb Minne Gtx 680 2gb minne, Radeon har mer minne att nyttja vilket betyder att du kommer att kunna utnyttja högre upplösningar o fler skärmar bättre. Radeon 7970 har även en bra beräkningskraft vilket gör den idel om du ska rendera med grafikkortet.

ska du bara spela och ändå tänker byta kort inom 2 år så spelar det ingen roll, för allt annat så är Radeon på topp.

Finns ju iofs även Gtx 670 & Gtx 680 med 4GB minne om han villl köra Geforce,,,,skulle tro han blir nöjd med både 7970 och 680,men plånboken blir mer nöjd om han väljer 7970.

Permalänk
Skrivet av White.By.Design:

Finns ju iofs även Gtx 670 & Gtx 680 med 4GB minne om han villl köra Geforce,,,,skulle tro han blir nöjd med både 7970 och 680,men plånboken blir mer nöjd om han väljer 7970.

7970 finns med 6gb
http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=760517

Visa signatur

Every time I see some piece of medical research saying that caffeine is good for you, I high-five myself. Because I'm going to live forever.
~ Linus Torvalds (2010-08-03)

Permalänk
Medlem

Sen kan man alltid kolla på hur snabbt lagen får ut bra drivrutiner...och där är helt klart nvidia bättre.

HD 7970 släpptes december 2011 och det skulle ta AMD vad blir det ca: 10 månader att få fram bra presterande drivrutiner till tex bf3.

Inte så imponerande...Jo visst nu presterar hd 7970 lika bra som gtx 680 men det är för sent. De flesta som köper så kraftfulla grafikkort har redan inhandlat.

Konstigt att folk ger så mycket credit till AMD för detta då jag hade blivit jävligt förbannad om mitt kort hade så mycket potential men det dröjer så länge för dem att få tummen ur.

Permalänk
Medlem

Ett 670 med flashad bios för högre volt sen överklocka till max. Extremt prisvärt imo.

Visa signatur

MSI B650 Gaming Plus WIFI - Ryzen 7 7800X3D - XFX 7900 XT - Corsair 32GB DDR5 6000MHz CL36 - Fractal Design Meshify 2 Compact - Gigabyte Ultra Durable 850W

Permalänk

Lånar tråden lite om det är okej.
Har länge tänkt skaffa mig ett 670, men nu när 7970 och 670 inte skiljer så mycket i pris antar jag att ett 7970 är det bättre valet mellan dessa?
Kommer att köra en skärm, 1920x1080, och spel så som BF3, PlanetSide 2, Metro 2033, Batman Arkham Asylum osv.

Tack på förhand.

Permalänk
Medlem
Skrivet av str0mback:

Lånar tråden lite om det är okej.
Har länge tänkt skaffa mig ett 670, men nu när 7970 och 670 inte skiljer så mycket i pris antar jag att ett 7970 är det bättre valet mellan dessa?
Kommer att köra en skärm, 1920x1080, och spel så som BF3, PlanetSide 2, Metro 2033, Batman Arkham Asylum osv.

Tack på förhand.

PlanetSide 2, Metro 2033, Batman Arkham Asylum och city stödjer PhysX (670) om du gillar det.

Exempel på PhysX i Batman Arkham Asylum:
http://www.youtube.com/watch?v=6GyKCM-Bpuw

Permalänk
Medlem
Skrivet av str0mback:

Lånar tråden lite om det är okej.
Har länge tänkt skaffa mig ett 670, men nu när 7970 och 670 inte skiljer så mycket i pris antar jag att ett 7970 är det bättre valet mellan dessa?
Kommer att köra en skärm, 1920x1080, och spel så som BF3, PlanetSide 2, Metro 2033, Batman Arkham Asylum osv.

Tack på förhand.

Japp

Visa signatur

Is it "for fucks sake" or "for fuck sake"? Its for a work email so it has to sound professional.

Permalänk

Att köpa ett grafikkort för det stödjer Physx känns waste i mina ögon men det är upp till var och en att avgöra.
En sida med alla spel som stödjer Physx via gpu:
http://www.physxinfo.com/index.php?p=gam&f=gpu

Skulle föreslå att kolla på tester och se om det är något att ha.

Visa signatur

Every time I see some piece of medical research saying that caffeine is good for you, I high-five myself. Because I'm going to live forever.
~ Linus Torvalds (2010-08-03)

Permalänk

http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=763976
Lätt köp för mej nästa uppgradering,det kortet ska vara flaggskeppet bland 7970 och ska klocka oerhört bra,men jag har tänkt vänta tills det ligger på max 3500kr innan jag slår till,kör just nu ett hd6970 som jag klarar mej bra med än så länge ! bättre att skynda långsamt,det brukar bli billigast så,bara man har bestämt sig för vad man ska ha så är det bara att vänta tills priset är det man vill ge