Ivy Bridge i7 3770K eller annan processor

Permalänk
Medlem

Ivy Bridge i7 3770K eller annan processor

Funderar på i7 3770K men läst om att den har värme problem. Kommer belasta den med lite video och musikskapande. Kommer inte överklocka den iaf. Ska man köra på den här eller en annan socket? Nån som kör på den här och kan dela med sig erfarenheter kring denna processor?

Permalänk
Medlem
Skrivet av NewGen:

Funderar på i7 3770K men läst om att den har värme problem. Kommer belasta den med lite video och musikskapande. Kommer inte överklocka den iaf. Ska man köra på den här eller en annan socket? Nån som kör på den här och kan dela med sig erfarenheter kring denna processor?

Ska du hålla på med enkel video- och musikredigering/skapande kommer du inte ha något problem. Tänker du överklocka? Om inte kommer du inte ha några problem alls. En EVO 212-kylare är dock en väldigt prisvärd uppgradering, både kylningsmässigt och i ljudnivå.

Visa signatur

Corsair Obsidian 350D | ASUS Maximus V Gene | i5-3570k
Palit RTX3060 Dual OC | 4x4GB 1600Mhz Vengeance LP | 2x256GB SSB | TX950W | W10
Ducky Shine3 MX (Red Switches) | Mionix Naos 8200 | DT990+Schiit Modi2/Magni2

Permalänk
Medlem

Den kritik som Ivy Bridge cpuerna fått angående "värmeproblem" har ju i första hand handlat om att de tål kraftig överklockning sämre än Sandy Bridge gör/gjorde i och med att värmen leds bort sämre.

I standardfrekvens eller lätt överklockad ser jag inte att du skulle behöva vara oroad öht.

(Dock gäller ju som alltid att standardkylaren inte är jättebra så om du vill ha något tystare och effektivare så kan det vara värt att lägga ett par hundralappar.)

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem

Har själv en 3770k som jag kör i 3,9GHz för närvarande (Max turbo original) och ligger på 55-60grader i Load vilket jag tkr är bra. Har inte satsat stort på kylning eller något mer än att jag ha rNoctua NH-U12P SE2 kylare ( http://www.inet.se/produkt/5321388/noctua-nh-u12p-se2 ).

Tycker det är en fantastisk processor med grym integrerad grafik dessutom!

Visa signatur

CPU Intel Core i7 6700K GPU ASUS GeForce GTX 980 Ti 6GB STRIX DC3 Moderkort ASUS Z170 Pro Gaming
PSU
XFX ProSeries XXX 850W RAM Corsair 32GB DDR4 2133MHz CL13
SSD
Corsair Force GT 120gb HDD 2TB Seagate Barracuda

-Citera för svar

Permalänk
Medlem

Kommer köra H100i. Hur blir det med livslängden då? Kommer inte överklocka. Jag betalar hellre mer för nåt säkert och som inte kommer ge nå bekymmer i framtiden. Sandy Bridge-E skulle då vara ett alternativt, men den kommer ju fasas ut snabbare än Ivy då Haswell är på väg.

Permalänk
Medlem
Skrivet av NewGen:

Kommer köra H100i. Hur blir det med livslängden då? Kommer inte överklocka. Jag betalar hellre mer för nåt säkert och som inte kommer ge nå bekymmer i framtiden. Sandy Bridge-E skulle då vara ett alternativt, men den kommer ju fasas ut snabbare än Ivy då Haswell är på väg.

Vet inte riktigt vad du menar? Varför skulle SB-E vara mer intressant?

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem

Jag menar med värmeproblem så kommer prollen ha kortare livslängd (slitas mer) jämfört mot en som inte har där av Sandy Bridge-E som alternativ. Men det verkar bara vara problem med värmen när man överklockar den så jag antar jag inte behöver oroa mig?

Permalänk
Medlem
Skrivet av NewGen:

Jag menar med värmeproblem så kommer prollen ha kortare livslängd (slitas mer) jämfört mot en som inte har där av Sandy Bridge-E som alternativ. Men det verkar bara vara problem med värmen när man överklockar den så jag antar jag inte behöver oroa mig?

Nej, precis. Eftersom du säger att du inte tänker överklocka så känns det irrelevant att CPUn du väljer inte går att överklocka riktigt lika mycket som föregångaren.

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem
Skrivet av NewGen:

Jag menar med värmeproblem så kommer prollen ha kortare livslängd (slitas mer) jämfört mot en som inte har där av Sandy Bridge-E som alternativ. Men det verkar bara vara problem med värmen när man överklockar den så jag antar jag inte behöver oroa mig?

Den har inte värmeproblem om du inte överklockar, livslängden kommer inte sjunka överhuvudtaget jämfört med sandy bridge.

Jag använder Corsair H70 till min i7 3770k, den ligger på 4000mhz 24/7 och vid max belastning landar den runt 70c, när jag har den på 4500mhz landar det runt 80c.

Jag har även en i5 2500k,när den ligger på 4.5ghz, den landar runt 70c i full belastning med en Corsair H60 kylare,
så det skiljer ca 10grader mellan sandy och ivy.

Du behöver inte oroa dig alls.

Ivy är mellan 5-10% snabbare än Sandy med samma mhz, så att välja den snart utfasade Sandy är bara dumt.

Permalänk

Varför Ivy Bridge har dålig värmeledningsförmåga
Sandy Bridge var fastlött mellan kärnan och värmespridaren

Visa signatur

E-penis: Raven
Tangentbord: LongPlanck

Såld: El Diablo, MakerBox 1.0, MakerBox 2.0, Nucleus, Tetris, Molly

Permalänk

Ska du inte överklocka så har du inget att oroa dig för. Det är först vid OC och när man når "spänningstaket" som temp kan spåra ur.

Permalänk
Medlem

Går det att inaktivera grafik delen i Ivy Bridge?

Permalänk

Japp, det går fint, från bios precis som sandy bridge.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av NewGen:

Kommer köra H100i. Hur blir det med livslängden då? Kommer inte överklocka. Jag betalar hellre mer för nåt säkert och som inte kommer ge nå bekymmer i framtiden. Sandy Bridge-E skulle då vara ett alternativt, men den kommer ju fasas ut snabbare än Ivy då Haswell är på väg.

Mainstream Haswell kommer 2013, Haswell Extreme Edition kommer nog inte förräns 2014, det är en stor skillnad på Mainstream och Entusiast versionen, mainstream versionerna har inbyggd GPU, har färre kärnor och instruktioner.
Det finns redan spel som använder 12 trådar, Farcry 3 tex.

Permalänk
Medlem

Kommer främst köra Cubase 6. Den slukar väl väldigt mycket kraft när man har igång en hel del vst?

Permalänk

en vän till mig kör 16gb ram och en sandy i5K tillsammans med en 256GB SSD, det fungerar fin fint för han i reason/cubase.

Visa signatur

ROG Strix SCAR 17 | 12th gen i9H | 3070Ti 8GB (såld)
Ryzen 7600 | RTX 4080S FE | 32GB ram 6800 Mhz
Ljudprylar: M-Audio Studiophile Q40, Blue Yeti mick, JBL Quantum 810, V-moda Crossfade 2

Permalänk

OT: Sitter och letar efter någon guide på hur man klockar just i7 3770K enklast, ingen max klockning utan bara lite extra kräm. Om någon sitter på en får dom gärna hojta till!

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Marantz NR1605, Rotel RB1090, Ino Audio piPs
SMSL SP200 THX Achromatic Audio Amplifier 888, SMSL M400, Audio-Gd NFB-11 (2015), Objective2+ODAC RevB, Audeze LCD-2 Rosewood, Monoprice M1060, ATH-M40x, Sennheiser HD660S, DROP X KOSS ESP/95X, Koss KPH30i, DROP X HiFiMan HE4XX