Permalänk
Medlem

Hjälp! Spökande moderkort

Tjena!
Skulle behöva lite hjälp ärligt talat, Saken är det att för 2 år sen köpte jag min dator hos Webhallen, Dator i delar. DONT DO that!

Anledningen: Datan har lagt av lite då o då. Nu under den senaste tiden så har den börjat jävlas ordentligt.
Snackade med polarna osv. Så blev ett nytt grafik kort GTX 660 TTI. Samt ett nytt moderkort som det var fel socket på. Knas..

Saken är det att jag behöver hjälp med att hitta ett moderkort till min data. Vill gärna kunna behålla min i7 2,93ghz 870. Som jag lekt lite med. Prossesorn funkar utmärkt. Behöver bara ett nytt moderkort. Anledningen till är att mitt Gigabyte p55A-UD 4 har krånglat sedan första början. Datan har bland annat fryst i win loggan ett flertal gånger. Och minnerna har jag redan bytt en gång.

Så om någon kunde vara så shyst o hjälpa mig på traven, annars blire nytt moderkort och ny i7a.

Specifikationer i dagsläget.
Prossesor: Intel I7 870 socket 1156
Moderkort: Gigabyte P55A-UD4
Grafikkort: GTX 460
Nätagg: 750W
RAM: 8gig

Permalänk
Medlem

Jaa det är inte mycket snacka om. Bara köpa 1156 bräda som ligger i den prisklass du tänkt dig. Läs kundomdämen och googla på produktnamnet och läs externa recensioner för att finna en som du tycker verkar schysst! Jag kan inte direkt rekommendera dig någon på rak arm. Asus har jag alltid hållt mig till när det gäller mobo och fram till i dag har jag aldrig haft ett enda problem med dem. (ta i trä).

Men hur kunde köpa ett moderkort med fel socket?

Edit: I och med att 1156 är helt utfasat så skulle jag rekomendera dig att kanske köpa ny processor + moderkort ist för att jaga rätt på en 1156. Jag såg att de inte går att få tag på nya längre.

Visa signatur

NZXT Phantom ° P8Z68-V PRO GEN3 ° i5 2500K @ 4.5 + Corsair H80 & Schyte GT ° Gigabyte 7970 Windforce OC 3GB ° G.Skill 8GB Ripjaws 1600Mhz ° Samsung SSD 830-Series 128GB ° Seagate Barracuda 1TB ° NZXT HALE90 850W ° Asus Xonar D1 ° SideWinder X4 Gaming Keyboard + Logitech G400 + AKG GHS1 Gaming Headset ° Dell 2209wa ° STEELSERIES 4HD

Permalänk
Medlem
Skrivet av Blesk:

Jaa det är inte mycket snacka om. Bara köpa 1156 bräda som ligger i den prisklass du tänkt dig. Läs kundomdämen och googla på produktnamnet och läs externa recensioner för att finna en som du tycker verkar schysst! Jag kan inte direkt rekommendera dig någon på rak arm. Asus har jag alltid hållt mig till när det gäller mobo och fram till i dag har jag aldrig haft ett enda problem med dem. (ta i trä).

Men hur kunde köpa ett moderkort med fel socket?

Anledningen till det var att polarn lade upp ett moderkort och trodde jag hade en generation 1 på den. Så han hjälpte mig att beställa men när jag skulle sätta dit prossessorn så upptäckte jag det, Så den blire ett retur på men det moderkortet var inte så farligt dyrt heller.

Har sökt som en dåre just efter det men hittar inget.. Verkar som just till 870in så finns det inte så mkt val. Hittar dock serverkort men inget som jag e intresserad av med tanke på att jag kör datan för spel.

Permalänk
Medlem

Du han svara innan min edit så jsg lägger in den här,

I och med att 1156 är helt utfasat så skulle jag rekomendera dig att kanske köpa ny processor + moderkort ist för att jaga rätt på en 1156. Jag såg att de inte går att få tag på nya längre.

Visa signatur

NZXT Phantom ° P8Z68-V PRO GEN3 ° i5 2500K @ 4.5 + Corsair H80 & Schyte GT ° Gigabyte 7970 Windforce OC 3GB ° G.Skill 8GB Ripjaws 1600Mhz ° Samsung SSD 830-Series 128GB ° Seagate Barracuda 1TB ° NZXT HALE90 850W ° Asus Xonar D1 ° SideWinder X4 Gaming Keyboard + Logitech G400 + AKG GHS1 Gaming Headset ° Dell 2209wa ° STEELSERIES 4HD

Permalänk
Medlem
Skrivet av Milta:

Tjena!
Skulle behöva lite hjälp ärligt talat, Saken är det att för 2 år sen köpte jag min dator hos Webhallen, Dator i delar. DONT DO that!

Så det är Webhallens fel att din dator har börjat bete sig skumt, eller att du köpte fel sort moderkort? Varför ska man inte köpa en dator i delar från Webhallen?

Moderkort, 1156: http://www.prisjakt.nu/kategori.php?cols=574,783,615&m=s10483...
EDIT: Inte direkt stort utbud, och inte bland någon direkt känd butik.. Kanske bäst att köra på ny CPU och nytt moderkort.

Förresten, det heter "dator", inte data. Tack på förhand.

Välkommen till Sweclockers!

Visa signatur

Desktop: i5 2500K, 32GB RAM, Intel 330 60GB SSD, 1TB HDD, GTX 670, Fractal Design Arc, Arch Linux
Laptop: Asus U32u, Intel 330 60GB SSD, 8GB RAM, Arch Linux

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kleiner:

Så det är Webhallens fel att din dator har börjat bete sig skumt, eller att du köpte fel sort moderkort? Varför ska man inte köpa en dator i delar från Webhallen?

Moderkort, 1156: http://www.prisjakt.nu/kategori.php?cols=574,783,615&m=s10483...
EDIT: Inte direkt stort utbud, och inte bland någon direkt känd butik.. Kanske bäst att köra på ny CPU och nytt moderkort.

Förresten, det heter "dator", inte data. Tack på förhand.

Välkommen till Sweclockers!

Nej för att när jag köpte datorn Hos Webhallen. I delar. Så var det för att få ihop en bra gaming burk, När jag fick den vägrade datorn att starta. Så lämnade in den. Visade det sig att det var fel på Moderkortet och grafikkortet. Fick det utbytt.. 2v senare så fryser sig datorn i win loggan. betede sig skumt, Lämnade in den igen. Visade sig att nu var det fel på moderkortet. Fick det utbytt igen. Gick ett halvår sen började den bete sig skumt igen.
Även om datorn e 2 år gammal så skall det fortf hålla kvaliten. Speciellt ifall du lägger ner 16 tusen på en dator..

Jobbigaste e nog att man inte hittar ett moderkort komplatibelt till min socket i nu läget.
Antar att föregående person hade rätt.. Samt mina polare säger samma sak.

Blir att införskaffa en till 1tb hårdisk samt ett nytt moderkort och i7a
Om jag köper en 1155 i dagsläget. i 7 3,4 ghz? Kommer mitt 750 w nätt agg klara det eller behöver jag en kraftfullare?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Milta:

Nej för att när jag köpte datorn Hos Webhallen. I delar. Så var det för att få ihop en bra gaming burk, När jag fick den vägrade datorn att starta. Så lämnade in den. Visade det sig att det var fel på Moderkortet och grafikkortet. Fick det utbytt.. 2v senare så fryser sig datorn i win loggan. betede sig skumt, Lämnade in den igen. Visade sig att nu var det fel på moderkortet. Fick det utbytt igen. Gick ett halvår sen började den bete sig skumt igen.
Även om datorn e 2 år gammal så skall det fortf hålla kvaliten. Speciellt ifall du lägger ner 16 tusen på en dator..

Jobbigaste e nog att man inte hittar ett moderkort komplatibelt till min socket i nu läget.
Antar att föregående person hade rätt.. Samt mina polare säger samma sak.

Blir att införskaffa en till 1tb hårdisk samt ett nytt moderkort och i7a
Om jag köper en 1155 i dagsläget. i 7 3,4 ghz? Kommer mitt 750 w nätt agg klara det eller behöver jag en kraftfullare?

Nu vet jag inte alla övriga komponenter men 750W bör räcka gott och väl. Processorn drar så lite iaf. Och Ivy Bridge framförallt. Men varför i7 och inte i5?

Visa signatur

NZXT Phantom ° P8Z68-V PRO GEN3 ° i5 2500K @ 4.5 + Corsair H80 & Schyte GT ° Gigabyte 7970 Windforce OC 3GB ° G.Skill 8GB Ripjaws 1600Mhz ° Samsung SSD 830-Series 128GB ° Seagate Barracuda 1TB ° NZXT HALE90 850W ° Asus Xonar D1 ° SideWinder X4 Gaming Keyboard + Logitech G400 + AKG GHS1 Gaming Headset ° Dell 2209wa ° STEELSERIES 4HD

Permalänk
Medlem
Skrivet av Blesk:

Nu vet jag inte alla övriga komponenter men 750W bör räcka gott och väl. Processorn drar så lite iaf. Och Ivy Bridge framförallt. Men varför i7 och inte i5?

Gillar i7an i allmänhet. Viserligen så fínns det en hel del i5or som klarar samma prestanda i dagsläget. Men med tanke på att den 25e så blire köpa nytt så tänkte jag dra till o lägga ca 8000 kr minst så. Och med tanke på att det har släpps en hel del 2011 or så kanske man ska köra på det annars blire en 1155 som e billigare o uppgradera igen om 2 år. När jag höll på som mest var det duo core som var det värsta som fanns. Sen släpptes i7an. Uppskattar just hastigheten, Snabbt rörligt och en data som man kan maxa på.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Milta:

Gillar i7an i allmänhet. Viserligen så fínns det en hel del i5or som klarar samma prestanda i dagsläget. Men med tanke på att den 25e så blire köpa nytt så tänkte jag dra till o lägga ca 8000 kr minst så. Och med tanke på att det har släpps en hel del 2011 or så kanske man ska köra på det annars blire en 1155 som e billigare o uppgradera igen om 2 år. När jag höll på som mest var det duo core som var det värsta som fanns. Sen släpptes i7an. Uppskattar just hastigheten, Snabbt rörligt och en data som man kan maxa på.

Jo men det beror ju på vad du använder datorn till. Om du kan "maxxa på den". En i5 upplevs minst lika snabb och rörlig som en i7a. Den största skillnaden är ju hyperthreading och quad-channel. Att en i7 kan ge 4 extra logiska kärnor, vissa program och applikationer kan utnyttja detta, men långt ifrån alla. Ett exempel är Microsoft flight simulator. Och quad-channel är en minimal prestandaökning på ramen, den är försumbar. Men ska du bara ha en vanlig speldator så finns ingen anledning i mitt tycke, att idag köpa en i7a. En i5'a gör samma jobb lika bra och är billigare.

Visa signatur

NZXT Phantom ° P8Z68-V PRO GEN3 ° i5 2500K @ 4.5 + Corsair H80 & Schyte GT ° Gigabyte 7970 Windforce OC 3GB ° G.Skill 8GB Ripjaws 1600Mhz ° Samsung SSD 830-Series 128GB ° Seagate Barracuda 1TB ° NZXT HALE90 850W ° Asus Xonar D1 ° SideWinder X4 Gaming Keyboard + Logitech G400 + AKG GHS1 Gaming Headset ° Dell 2209wa ° STEELSERIES 4HD