Acer W700 eller Surface Pro

Permalänk
Medlem

Acer W700 eller Surface Pro

Idag så sattes priset på Surface pro... verkar som att den kommer att hamna ca: 2000-3000kr dyrare än acer w700...
Jag funderade länge mellan w700 och samsungs plattor men kom fram till att Acer w700 var bättre... Nu är frågan... w700 eller surface pro?
Vad är för och nackdelarna med dem?
Vilken har bäst specs/prestanda?
Bäst skärm?
Klarar någon av dem av en Samsung Stylus Pen liknande penna?
Vilken skulle passa bäst som ersättning för min nuvarande laptop(i3,4gb ram, intel family graphics...)?

Skulle bli jätte glad om jag kunde få hjälp då jag är ny inom surfplattor(någon av dessa blir min första)
Tack på förhand!:)

Permalänk
Medlem

Specs:
Surface har i5 medans W700 "bara" har en i3a. Samma minne och grafik-krets.

Skärm:
På pappret är väl skärmarna likvärdiga men verkligheten kan ju vara något annat.

Surface Pro kommer levereras med "penna".

Jag har förvisso bara läst en recension av Acers W8-plattor och då påpekades att kvalitén var lite sådär, men den är ju som sagt en bra bit billigare än Surface Pro med.

Jag har en Surface och är väldigt nöjd men Surface Pro är ju i vissa avseenden en helt annan produkt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av KiWo:

Specs:
Surface har i5 medans W700 "bara" har en i3a. Samma minne och grafik-krets.

Skärm:
På pappret är väl skärmarna likvärdiga men verkligheten kan ju vara något annat.

Surface Pro kommer levereras med "penna".

Jag har förvisso bara läst en recension av Acers W8-plattor och då påpekades att kvalitén var lite sådär, men den är ju som sagt en bra bit billigare än Surface Pro med.

Jag har en Surface och är väldigt nöjd men Surface Pro är ju i vissa avseenden en helt annan produkt.

1. Acer w700 kommer med en i5 modell också så vitt jag vet.
2. Pennan som man få med, är det en stylus liknande eller är det en sån där med rund "spets" som kostar typ 99kr

Permalänk
Medlem
Skrivet av Blu3n0va:

1. Acer w700 kommer med en i5 modell också så vitt jag vet.
2. Pennan som man få med, är det en stylus liknande eller är det en sån där med rund "spets" som kostar typ 99kr

1. Okej, det var mer än vad jag visste men det låter väl helt rimligt.

2. Jag har för mig att Surface Pro kommer att ha 2 digitalizers. Alltså en för vanlig touch och en speciellt för pennan så det är inte någon "tatt" variant för 99 spänn.

Har testat en tablet med N-Trig digitalizer för pennan och då kunde man se ett kryss som representerade muspekaren även när pennan var en halv centimeter från skärmen. Rätt smidigt när man behöver den precision som man ofta saknar i en tablet,

Permalänk
Medlem
Skrivet av KiWo:

1. Okej, det var mer än vad jag visste men det låter väl helt rimligt.

2. Jag har för mig att Surface Pro kommer att ha 2 digitalizers. Alltså en för vanlig touch och en speciellt för pennan så det är inte någon "tatt" variant för 99 spänn.

Har testat en tablet med N-Trig digitalizer för pennan och då kunde man se ett kryss som representerade muspekaren även när pennan var en halv centimeter från skärmen. Rätt smidigt när man behöver den precision som man ofta saknar i en tablet,

Okej men vad vet du om Acer w700 och pennor? Vad kan man använda på den?

Permalänk
Medlem

Ingen. Satsa på en Atom Z2760 Clovertrailbaserad istället. Typ Lenovo Thinkpad Tablet 2 eller HP Envy X2.
Acer w700 väger över kilot! Beware, det är TUNGT, lika mycket som MacBook Air.

Lite repost, men jag har sammanställt situationen på http://oscarsvensson.wordpress.com

Permalänk
Medlem

Acer W510!

Permalänk
Medlem
Skrivet av orvarino:

Ingen. Satsa på en Atom Z2760 Clovertrailbaserad istället. Typ Lenovo Thinkpad Tablet 2 eller HP Envy X2.
Acer w700 väger över kilot! Beware, det är TUNGT, lika mycket som MacBook Air.

Lite repost, men jag har sammanställt situationen på http://oscarsvensson.wordpress.com

Helt klart en bra poäng, inser att jag inte hängt med helt. Finns någon invo om när Lenovo Thinkpad Tablet 2 kommer att finnas i handeln. HP är ett numera avslutat kapitel för min del.

Bra recension för övrigt stötte på den i morse på Prisjakt och nu här Ser fram emot att höra vad du har att säga om Lumia 920. Har en kund som skulle behöva få ordning i smartphoneträsket.

Permalänk
Medlem
Skrivet av orvarino:

Ingen. Satsa på en Atom Z2760 Clovertrailbaserad istället. Typ Lenovo Thinkpad Tablet 2 eller HP Envy X2.
Acer w700 väger över kilot! Beware, det är TUNGT, lika mycket som MacBook Air.

Lite repost, men jag har sammanställt situationen på http://oscarsvensson.wordpress.com

Jag vill kunna ersätta min skol laptop som har en i3 så atom är för klent :/
Plus.. den väger 900g har jag för mig

Permalänk
Medlem
Skrivet av Adam901:

Acer W510!

Verkar bra men tyvärr för klen :/

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Blu3n0va:

Verkar bra men tyvärr för klen :/

Skickades från m.sweclockers.com

Du borde som alla säger satsa på en Atom platta, alltså W510 eller liknande från Asus, samsung etc

Permalänk
Medlem
Skrivet av Adam901:

Du borde som alla säger satsa på en Atom platta, alltså W510 eller liknande från Asus, samsung etc

Men jag sade ju nyss att plattan ska kunna ersätta min skol laptop med i3 processor... en atom processor lär knappast klara av det,, om jag inte är helt fel ute...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Adam901:

Du borde som alla säger satsa på en Atom platta, alltså W510 eller liknande från Asus, samsung etc

Kan du inte läsa?

Jag har inte letat särskilt noga, men dessa prestandasiffror tyder inte på att skillnaden mellan i5-3317U och Atom Z2760 är i närheten av försumbar. Är tanken att ersätta en laptop vill man inte ha en platta med nämnda Atom-processor.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Olegh:

Kan du inte läsa?

Jag har inte letat särskilt noga, men dessa prestandasiffror tyder inte på att skillnaden mellan i5-3317U och Atom Z2760 är i närheten av försumbar. Är tanken att ersätta en laptop vill man inte ha en platta med nämnda Atom-processor.

Tack att du förklarar för dem

Permalänk
Medlem
Skrivet av Olegh:

Kan du inte läsa?

Jag har inte letat särskilt noga, men dessa prestandasiffror tyder inte på att skillnaden mellan i5-3317U och Atom Z2760 är i närheten av försumbar. Är tanken att ersätta en laptop vill man inte ha en platta med nämnda Atom-processor.

Det beror väl på vad man ska göra. Ska man köra stora BizTalk-projekt på virtuella maskiner så är det kanske fel val. (det kräver jux64 så det var nog ett dåligt exempel). Men Paul Thurotts recension indikerar att den är lika bra prestandamässigt som Surface RT och RT är helt klart fullt kapabel till vanligt kontorsarbete. I/0 och minne är ju lika viktigt som processorprestanda - en laptop med I3 och mekanisk disk kan nog upplevas som slöare än en Clovertrail med SSD.

Permalänk
Medlem
Skrivet av orvarino:

Det beror väl på vad man ska göra. Ska man köra stora BizTalk-projekt på virtuella maskiner så är det kanske fel val. (det kräver jux64 så det var nog ett dåligt exempel). Men Paul Thurotts recension indikerar att den är lika bra prestandamässigt som Surface RT och RT är helt klart fullt kapabel till vanligt kontorsarbete. I/0 och minne är ju lika viktigt som processorprestanda - en laptop med I3 och mekanisk disk kan nog upplevas som slöare än en Clovertrail med SSD.

Och Surface RT kör Tegra 3, alltså varken Clovertrail eller Ixxx. Och tråden är Surface Pro inte Surface RT, alltså Surface med I5.

Permalänk
Medlem

Surface Pro har ett inbyggt ställ man kan fälla ut på baksidan så att den kan stå upp + ett tangentbord man enkelt kan koppla på den så att den blir en bärbar dator och tangentbordet som bara är några millimeter tjockt kan fällas över skärmen som på en bärbar dator när den ska transporteras.

Acer w700 har ett separat ställ och externt tangentbord och kan därför inte fungera som bärbar dator som Surface Pro gör. Det blir då enbart en dockningsbar pekplatta medan Surface Pro är både en pekplatta och en bärbar dator i ett.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Adam901:

Och Surface RT kör Tegra 3, alltså varken Clovertrail eller Ixxx. Och tråden är Surface Pro inte Surface RT, alltså Surface med I5.

Jo det vet jag men jag försökte mig på predikatslogik. I och med att jag suttit varje dag i två veckor och arbetat med Surface RT utan prestandaproblem och Clovertrailbaserade plattor enligt Thurott har bättre prestanda, så borde inte Clovertrails prestanda vid vanligt arbete vara ett problem.

Lite formaliserat:

A. Surface RT har tillräcklig prestanda
B. Clovertrailbaserade plattor har bättre prestanda än Surface RT
A+B. Clovertrailbaserade plattor har tillräcklig prestanda

Man behöver inte ens blanda in Core Ixx för att konstatera att Clovertrail duger för det mesta.

Permalänk
Medlem
Skrivet av orvarino:

Jo det vet jag men jag försökte mig på predikatslogik. I och med att jag suttit varje dag i två veckor och arbetat med Surface RT utan prestandaproblem och Clovertrailbaserade plattor enligt Thurott har bättre prestanda, så borde inte Clovertrails prestanda vid vanligt arbete vara ett problem.

Lite formaliserat:

A. Surface RT har tillräcklig prestanda
B. Clovertrailbaserade plattor har bättre prestanda än Surface RT
A+B. Clovertrailbaserade plattor har tillräcklig prestanda

Man behöver inte ens blanda in Core Ixx för att konstatera att Clovertrail duger för det mesta.

Lenovo Thinkpad Tablet 2 kostar 5200kr på prisjakt och HP Envy X2 kostar 8100kr. Med en processor som presterar kanske en femtedel av den som sitter i Surface Pro blir ju pris/prestanda förhållande uruselt. Dom har dessutom hälften så mycket minne och grafikdel som antagligen är riktigt dåligt den också. Batteritiden blir ju så klart bättre men jag tycker att dom hade behövt va mycket billigare för den prestandan som dom ger. HP Envy X2 väger 1,4kg med tangentbordet tillkopplat medan Surface Pro väger 900g utan tangentbord och jag tror inte att själva tangentbordet väger så mycket med tanke på att det är mycket tunnare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gunmoses:

Surface Pro har ett inbyggt ställ man kan fälla ut på baksidan så att den kan stå upp + ett tangentbord man enkelt kan koppla på den så att den blir en bärbar dator och tangentbordet som bara är några millimeter tjockt kan fällas över skärmen som på en bärbar dator när den ska transporteras.

http://compass.surface.com/assets/49/d0/49d04850-b032-4f24-96...

http://compass.surface.com/assets/00/d8/00d830c0-673f-45f9-8d...

Acer w700 har ett separat ställ och externt tangentbord och kan därför inte fungera som bärbar dator som Surface Pro gör. Det blir då enbart en dockningsbar pekplatta medan Surface Pro är både en pekplatta och en bärbar dator i ett.

http://static.acer.com/up/Resource/Acer/Tablets/AGW2%20Iconia...

Vad kommer Surface Pro ligga på för pris i Sverige?
När kommer den?
Är det 10 eller 11" skärm?

När man köper en Acer så får man med ett fodral som fungerar som ett ställ så det är inte hela världen utan det är tangentbord jag känner är ett måste :/

Permalänk
Medlem
Visa signatur

13900K - NH D15 - Maximus Z790 Hero - 32gb G-Skill 7200Mhz - Intel 900P 480Gb -Kingston Renegade 2Tb -Samsung 980 PRO 2TB - Samsung 980 PRO 1TB - Gigabyte RTX 4090 GAMING OC - AX 1600i - Phanteks P600s -Alienware AW3423DW - Beyerdynamic T5 MK III - Creative Sound Blaster GC7 - ROG Strix SCAR 16 (2023) - G634JZ-NM015W.

Permalänk
Medlem

Den ser...dyr ut... :/ dem lär ligga på ca 13k...minst xD

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gunmoses:

Lenovo Thinkpad Tablet 2 kostar 5200kr på prisjakt och HP Envy X2 kostar 8100kr. Med en processor som presterar kanske en femtedel av den som sitter i Surface Pro blir ju pris/prestanda förhållande uruselt. Dom har dessutom hälften så mycket minne och grafikdel som antagligen är riktigt dåligt den också. Batteritiden blir ju så klart bättre men jag tycker att dom hade behövt va mycket billigare för den prestandan som dom ger. HP Envy X2 väger 1,4kg med tangentbordet tillkopplat medan Surface Pro väger 900g utan tangentbord och jag tror inte att själva tangentbordet väger så mycket med tanke på att det är mycket tunnare.

Pris/avsaknad av vikt och pris/batteritid är betydligt viktigare för arbete på fältet och det är ju det som den här typen av device ska klara av, allt över 650gr - när den används som platta utan tangentbord går bort. Jag skulle se <650gr som ett skallkrav. Jag har sett ett mönster när juniora medarbetare plockar ut sin första laptop. Det blir en 17" med superprestanda och stor klump till nätagg. När man passerat 40 så landar man på någonting typ Sony Z21 el motsv, lätt och med tillräcklig prestanda. Jag tror trenden för den här typen av device är liknande.

Återigen. Vad är det för typ av verksamhet som inte Clovertrail klarar av. Kör man Visual Studio med jätteprojekt, AutoCAD eller Adobe Premier så är väl en platta ändå fel plattform?

Permalänk
Medlem

"Återigen. Vad är det för typ av verksamhet som inte Clovertrail klarar av."
Det är ju inte bara om den klarar av det... utan hyr väl den klarar av det...

"Kör man Visual Studio med jätteprojekt, AutoCAD eller Adobe Premier så är väl en platta ändå fel plattform?"
Idag är det mer en bara platta... jag menar i5 processor och 4gb ram samt 128gb ssd rankas mer som en laptop, som i sin tur kan "omvandlas" till en platta och inte vice versa... Thats my opinion though....

Permalänk
Medlem
Skrivet av orvarino:

Pris/avsaknad av vikt och pris/batteritid är betydligt viktigare för arbete på fältet och det är ju det som den här typen av device ska klara av, allt över 650gr - när den används som platta utan tangentbord går bort. Jag skulle se <650gr som ett skallkrav. Jag har sett ett mönster när juniora medarbetare plockar ut sin första laptop. Det blir en 17" med superprestanda och stor klump till nätagg. När man passerat 40 så landar man på någonting typ Sony Z21 el motsv, lätt och med tillräcklig prestanda. Jag tror trenden för den här typen av device är liknande.

Återigen. Vad är det för typ av verksamhet som inte Clovertrail klarar av. Kör man Visual Studio med jätteprojekt, AutoCAD eller Adobe Premier så är väl en platta ändå fel plattform?

Jag förstår din poäng men jag pratar om en platta/laptop för privat bruk och du om ett arbetsredskap för företag. Det är klart att det spelar roll hur man har tänkt använda den. Att köpa en Atom-baserad platta för 8000kr för hemmabruk skulle jag aldrig göra men jag ser helt klart hur man kan ha nytta av den bättre batteritiden i långa arbetspass med mindre krävande arbete på fältet och när det är företaget som betalar är ju inte pris per krona lika väsentligt heller som när slantarna ska tas ur egen plånbok. Jag förstod det som att trådstartaren sökte något med bättre prestanda som ska användas för privat bruk.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Blu3n0va:

...

"Kör man Visual Studio med jätteprojekt, AutoCAD eller Adobe Premier så är väl en platta ändå fel plattform?"
Idag är det mer en bara platta... jag menar i5 processor och 4gb ram samt 128gb ssd rankas mer som en laptop, som i sin tur kan "omvandlas" till en platta och inte vice versa... Thats my opinion though....

Precis så ser jag det också huvudområdet är en laptop som man dessutom kan använda som platta när man vill, inte tvärtom. När man vill använda den som platta så tycker jag att den största bristen ligger i Windows 8 för helst vill man ju använda den med Metro som är anpassat för touch. Som det ser ut idag tycker inte jag att Metroapparna håller måttet, utbudet är dåligt och dom allra flesta apparna som finns tillgängliga på Windows Store idag är dåliga. En bra webbläsare för Metro finns säkert att få tag på och lite bra appar (dom flesta av dom bra apparna är Microsofts egna appar i dagsläget tycker jag) som kalender, e-mail, bildgalleri, en videospelare, musikspelare och Skype kanske. Det känns ganska begränsat i dagsläget och att då köpa en platta med Core i5 processor och så vidare om man bara tänkt använda den som platta i Metro skulle inte jag kunna tänka mig. Om man däremot ser den som en laptop med möjlighet att använda som en platta också så är det en helt annan sak. Det vill då till att den fungerar bra som laptop i föstra hand.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gunmoses:

Jag förstår din poäng men jag pratar om en platta/laptop för privat bruk och du om ett arbetsredskap för företag. Det är klart att det spelar roll hur man har tänkt använda den. Att köpa en Atom-baserad platta för 8000kr för hemmabruk skulle jag aldrig göra men jag ser helt klart hur man kan ha nytta av den bättre batteritiden i långa arbetspass med mindre krävande arbete på fältet och när det är företaget som betalar är ju inte pris per krona lika väsentligt heller som när slantarna ska tas ur egen plånbok. Jag förstod det som att trådstartaren sökte något med bättre prestanda som ska användas för privat bruk.

Precis!:)
Den ska klara allt som min skol laptop (alltså word,powet point etc) men den ska också fungera hemma för privat bruk (mediacenter, spela spel som typ fifa13, redigera filmer och bilder, skype:a med släkten), ja you name it
Men min största oro är att Acer kan bli lite trälig att använda som laptop då jag tycker att surface pro har en smartare lösning Men jag är nästan 110% säker på att det kommer att komma något smart sätt till Acer också Plus jag gillar att acer har större skärm
Bara om någon med denna platta kunde lägga ut vad man får med vid köp så skulle jag kunna kolla, för innehållet verkar variera från land till land desvärre :/

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

[quote="Gunmoses;12951502 Det vill då till att den fungerar bra som laptop i föstra hand.[/quote"]

Exakt! Detta är det jag är mest orolig för... Om någon skulle kunna visa att Acer w700 är smidig att använda som "laptop" så skulle jag välja den!:)

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Blu3n0va:

Exakt! Detta är det jag är mest orolig för... Om någon skulle kunna visa att Acer w700 är smidig att använda som "laptop" så skulle jag välja den!:)

Skickades från m.sweclockers.com

Vad är det du tycker är bättre med Acerplattan är det priset eller? På Acers egna sida står det ju väldigt lite men det finns mer information att läsa som lite tester och sånt om man Googlar lite.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gunmoses:

Vad är det du tycker är bättre med Acerplattan är det priset eller? På Acers egna sida står det ju väldigt lite men det finns mer information att läsa som lite tester och sånt om man Googlar lite.

Ja det är priset... verkar vara den enda plattan som ej är overpriced... Men jag gillar också designen riktigt mycket