Någon som arbetar på Arlanda?

Permalänk
Medlem

Någon som arbetar på Arlanda?

Hej!

Till att börja med: Finns det någon på forumet som arbetar på Arlanda flygplats? Om ja, vad sysslar du/ni då med?

Jag är väldigt flygintresserad, men kan tyvärr varken bli pilot eller flygledare p.g.a. diverse anledningar. Att arbeta i flygplatsmiljö skulle kanske göra mig gott dock, så jag skulle vilja veta vad ni säger om löner och arbetsmiljö. Typ av arbetsuppgifter.

Tack!

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Permalänk
Medlem
Skrivet av tcntad:

Vet att vi har nån här som jobbar på arlanda,, nån t.om som skyddsvakt?

Jaså? Osäker på vem?

Permalänk
Medlem
Skrivet av borgona:

Hej!

Till att börja med: Finns det någon på forumet som arbetar på Arlanda flygplats? Om ja, vad sysslar du/ni då med?

Jag är väldigt flygintresserad, men kan tyvärr varken bli pilot eller flygledare p.g.a. diverse anledningar. Att arbeta i flygplatsmiljö skulle kanske göra mig gott dock, så jag skulle vilja veta vad ni säger om löner och arbetsmiljö. Typ av arbetsuppgifter, tack!

Har du kollat på flygmekaniker..? Låter ju som att du skulle gilla det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Babianen:

Har du kollat på flygmekaniker..? Låter ju som att du skulle gilla det.

Mjo, då får man pilla lite i cockpit ibland

Är du insatt i yrket? Koll på branschen? Utbildning?

Permalänk
Medlem
Skrivet av borgona:

Mjo, då får man pilla lite i cockpit ibland

Är du insatt i yrket? Koll på branschen? Utbildning?

Nja, det kan jag inte påstå. Ska däremot söka till flygledare nu i höst.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Babianen:

Nja, det kan jag inte påstå. Ska däremot söka till flygledare nu i höst.

Trevligt Lite surt att det är ett år innan utbildningen börjar, hehe :).

Testerna ska vara bra svåra, och LFV garanterar inte längre jobb tyvärr :/

Permalänk
Medlem

Mm, flyg är intressant. Kan aldrig låta bli att fascineras varje gång jag ska flyga någonstans eller ser ett flygplan uppe i skyn.

Visa signatur

O2+ODAC - Denon AH-D2000
MiniDSP SHD - Emotiva UPA1 - Had Oy högtalare

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kalium:

Mm, flyg är intressant. Kan aldrig låta bli att fascineras varje gång jag ska flyga någonstans eller ser ett flygplan uppe i skyn.

Hehe, jo :). Intresserar arbetsområdet även dig?

Permalänk
Medlem
Skrivet av borgona:

Hehe, jo :). Intresserar arbetsområdet även dig?

Kanske. Har inte riktigt bestämt mig för vad jag vill bli, men skulle väl kunna tänka mig att jobba med flygplan på ett eller annat sätt, förutsatt att lönen är okej eller bättre.

Visa signatur

O2+ODAC - Denon AH-D2000
MiniDSP SHD - Emotiva UPA1 - Had Oy högtalare

Permalänk
Medlem

Du kanske kan bli civilingenjör? Vi har ju faktiskt en flygplanstillverkare här i landet. Jag jobbar just nu med Skeldar.

Visa signatur

If the answer to any question requires a leap of faith, is it really an answer at all?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kalium:

Kanske. Har inte riktigt bestämt mig för vad jag vill bli, men skulle väl kunna tänka mig att jobba med flygplan på ett eller annat sätt, förutsatt att lönen är okej eller bättre.

Låga löner förekommer dock en hel del. Flygledare har fina löner, liksom lyckosamma piloter. Arlanda Express har jag kollat på, haha

Skrivet av Zartax:

Du kanske kan bli civilingenjör? Vi har ju faktiskt en flygplanstillverkare här i landet. Jag jobbar just nu med Skeldar.

Intressant, vet dock inte om det är just det jag vill.

Permalänk
Medlem
Skrivet av borgona:

Låga löner förekommer dock en hel del. Flygledare har fina löner, liksom lyckosamma piloter. Arlanda Express har jag kollat på, haha

Intressant, vet dock inte om det är just det jag vill.

Mm, kollade igenom någon broschyr jag fick av SYVen på skolan, och flygledare hade väldigt bra betalt. Känns dock som ett någorlunda stressigt och krävande jobb.

Civilingenjör är ju ballt, är det maskinteknik man ska gå då isåfall?

Visa signatur

O2+ODAC - Denon AH-D2000
MiniDSP SHD - Emotiva UPA1 - Had Oy högtalare

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kalium:

Mm, kollade igenom någon broschyr jag fick av SYVen på skolan, och flygledare hade väldigt bra betalt. Känns dock som ett någorlunda stressigt och krävande jobb.

Civilingenjör är ju ballt, är det maskinteknik man ska gå då isåfall?

Det beror lite på vad du vill göra, men generellt är man som civilingenjör ganska flexibel i vad man kan ta för uppgifter eftersom alla har en rätt bra grund. Men ungefärligt så, och folk får rätta mig om jag har fel:

Konstruktion, reglerteknik => Maskinteknik
Sensorer, mätteknik, reglerteknik, programmering, microkretsar, aerodynamik => Teknisk fysik (& elektroteknik)
Programmering, microkretsar, datorsystem => Datateknik

Visa signatur

If the answer to any question requires a leap of faith, is it really an answer at all?

Permalänk

Det finns en speciell utbildning för flygingenjörer i västerås: http://www.mdh.se/utbildning/program/flygingenjor

Annars så finns det en hel uppsjö med jobb på arlanda, det är ju trots allt en av Sveriges största arbetsplatser. Några förslag på jobb:

* Pilot.
* Flygvärdinna/Purser.
* Flygledare.
* Polis.
* Brandman.
* Sjukvårdare.
* Lokalvårdare.
* Elektriker
* Viltvårdare/Jägare.
* Väktare.
* Lastare.
* Tankare.
* Fälthållare.
* Snickare/Byggarbetare.
* Drifttekniker.
* Reseptionist/Gate värd.
* Flygmekaniker.
* Flygtekniker.
* Fordonsmekaniker.
* Truck förare/lagerarbetare.

Listan tar aldrig slut. Om du är nyfiken på arbetstillfällena på Arlanda så finns det en arbetsförmedling där: http://www.arbetsformedlingen.se/arlanda.

Min direkta fråga är nu, Hur gammal är du och vad är målet med denna tråd? Ska du välja utbildning och vill ha tipps på vad du ska välja för att få jobb på arlanda eller ska du söka jobb på arlanda och funderar på vad du skulle kunna söka för tjänst?

Permalänk
Medlem
Skrivet av SörenKarlsson:

Det finns en speciell utbildning för flygingenjörer i västerås: http://www.mdh.se/utbildning/program/flygingenjor

Annars så finns det en hel uppsjö med jobb på arlanda, det är ju trots allt en av Sveriges största arbetsplatser. Några förslag på jobb:

* Pilot.
* Flygvärdinna/Purser.
* Flygledare.
* Polis.
* Brandman.
* Sjukvårdare.
* Lokalvårdare.
* Elektriker
* Viltvårdare/Jägare.
* Väktare.
* Lastare.
* Tankare.
* Fälthållare.
* Snickare/Byggarbetare.
* Drifttekniker.
* Reseptionist/Gate värd.
* Flygmekaniker.
* Flygtekniker.
* Fordonsmekaniker.
* Truck förare/lagerarbetare.

Listan tar aldrig slut. Om du är nyfiken på arbetstillfällena på Arlanda så finns det en arbetsförmedling där: http://www.arbetsformedlingen.se/arlanda.

Min direkta fråga är nu, Hur gammal är du och vad är målet med denna tråd? Ska du välja utbildning och vill ha tipps på vad du ska välja för att få jobb på arlanda eller ska du söka jobb på arlanda och funderar på vad du skulle kunna söka för tjänst?

Jag går i ettan, inriktning estetik och media. Ville bli pilot, men den statligt finanserade utbildningen har en för hög betygsgräns tyvärr.

Vet inte riktigt vad jag vill.

Permalänk
Skrivet av borgona:

Jag går i ettan, inriktning estetik och media. Ville bli pilot, men den statligt finanserade utbildningen har en för hög betygsgräns tyvärr.

Vet inte riktigt vad jag vill.

Som synes på listan jag skrev så finns det massa olika arbetsmöjligheter på en flygplats, det du måste fråga dig själv är vad du vill göra och satsa på det, i slutet så är det trots allt du som ska trivas med ditt yrkesval. Du måste även fråga dig hur nära flygmaskinerna du vill jobba, är det flygmaskinerna som intresserar eller ett generellt intresse för flygindustrin. Behöver du jobba på flygplats och i så fall hur nära maskinerna?

Som nämnts tidigare så finns det ju ingenjörsutbildningar som i slutet kan resultera i ett jobb som är relaterat till flygmaskiner, dessa jobb är dock väldigt sällan direkt knutna till flygplatser och fysiska flygmaskiner.

Jag har för mig att man har kunnat ta kontakt med swedavia och få en praktik plats på Arlanda under en vecka då man får vara med vid olika arbetsmoment för att se om det är något som intresserar, detta var dock förr och jag vet inte om det fortfarande går. Om detta inte går längre så är ett tipps att kontakta arlanda wisitor center och helt enkelt förklara att du är flygintresserad, skulle vilja jobba på flygplats och höra om du kan få göra ett "studiebesök" eller få en praktik plats i ett par dagar för att få uppleva de olika yrkena på flygplatsen. Det kan alltid funka och ger möjlighet att få se lite.

Jag såg att någon tidigare skrev flygmekaniker. Det finns ett snabbt svar till dig. Glöm det. Känns trist att skriva men det är sant, att hitta en utbildning är inget svårt, det finns ca 6 skolor i sverige som utbildar ca 300 elever per år till en arbetsmarknad som behöver ett tiotal per år, att få jobb efter avslutat utbildning är nästan obefintlig. Om du väl får ett jobb kommer du att se fram emot ett slitsamt yrke innefattades mycket farliga arbetsmoment, trånga utrymmen och kemikalier som är så farliga för natur och människan att de är förbjudna överallt med undantag i flygindustrin och viss forskning.

Arbete som lastare är oerhört slitsamt, det påstås att genomsnittet på lastarens arbetsliv är 6 månader innan de börjar få förslitningsskador på rygg, armar och knän. Lederna slits ut pga tunga lyft och trånga utrymmen.

Hoppas att du orkar plöja igenom texten och att du fått lite mer kött på benen inför dina fortsatta funderingar.
/Sören.

Permalänk
Medlem

Du har ju även Försvarsmakten som arbetsgivare inom flyg.

Permalänk
Medlem

En nära vän till mig är utbildad flygmekaniker, har för mig han utbildade sig i Uppsala (eller runt där). Men det kanske vore någonting för dig som tidigare nämnt?

Visa signatur

» Bytt namn ifrån "cyme"
» Citera mig vid svar så jag hittar tillbaka!
» Gillar du Trance/Vocal-Trance? Spana in min playlist på Spotify här.

Permalänk
Skrivet av Eptk:

En nära vän till mig är utbildad flygmekaniker, har för mig han utbildade sig i Uppsala (eller runt där). Men det kanske vore någonting för dig som tidigare nämnt?

Det finns sex skolor i sverige som utbildar flygmekaniker, dessa ligger i Luleå, Uppsala, Västerås, Nyköping, Linköping och Ljungbyhed.

Att vara utbildad flygmekaniker är inte samma sak som att vara certifierad flygmekaniker, utbildning är enkelt att få då det finns många skolor, certifiering får man enbart igenom utbildning + arbete på flygteknisk verkstad.

Flygmekaniker utbildningen är en gymnasieutbildning som går att söka igenom fordonsprogrammet. Förr kunde man söka igenom Naturvetenskapliga linjer, men jag vet ej om det fortfarande är möjligt.

Som jag skrev tidigare så finns ytterst små möjligheter till jobb efter avklarad utbildning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SörenKarlsson:

Det finns sex skolor i sverige som utbildar flygmekaniker, dessa ligger i Luleå, Uppsala, Västerås, Nyköping, Linköping och Ljungbyhed.

Att vara utbildad flygmekaniker är inte samma sak som att vara certifierad flygmekaniker, utbildning är enkelt att få då det finns många skolor, certifiering får man enbart igenom utbildning + arbete på flygteknisk verkstad.

Flygmekaniker utbildningen är en gymnasieutbildning som går att söka igenom fordonsprogrammet. Förr kunde man söka igenom Naturvetenskapliga linjer, men jag vet ej om det fortfarande är möjligt.

Som jag skrev tidigare så finns ytterst små möjligheter till jobb efter avklarad utbildning.

Det vet jag ingenting om men han har jobb på en större flygplats sedan han gick ut i alla fall.

Visa signatur

» Bytt namn ifrån "cyme"
» Citera mig vid svar så jag hittar tillbaka!
» Gillar du Trance/Vocal-Trance? Spana in min playlist på Spotify här.

Permalänk
Medlem

Jag är elektriker, och arbetar på Arlanda ibland. Det är mycket "vanliga" installationer, som kontorslandskap etc som inte har någon speciell direktkontakt med flygplan, men det är inte ovanligt att man är och jobbar i hangarer, ute på banorna och på ramperna, där det är ganska mycket högspänningsinstallationer. Vart man hamnar beror mycket på vad ens företag är inriktat på och ens kompetens.

Som sagt kan du välja nästan vilket yrke som helst och det finns på Arlanda. Vad det gäller löner är det väldigt olika, otroligt många av de som arbetar på Arlanda är anställda av entreprenörer och inte av swedavia.

Visa signatur

På A svarar jag B, och på C vill jag höra om frågan.

Permalänk
Medlem

Har en polare på Arlanda som är vakt och kontrollant. Hör med Securitas, har hört att det ska vara relativt enkelt att komma in i proceduren.

Permalänk
Medlem

Återupptar tråden lite...

Flygtekniker har jag hört talas om lite. Finns det någon med mer koll på yrket? Min uppfattning är att det inte är lika mekaniskt, som just flygmekaniker.

Permalänk
Medlem

Ramptornet...

... som intresserar nu.

Permalänk
Medlem
Skrivet av fesoj:

Har en polare på Arlanda som är vakt och kontrollant. Hör med Securitas, har hört att det ska vara relativt enkelt att komma in i proceduren.

Anar att han är skyddsvakt?

För att bli skyddsvakt på arlanda är det en del utbildningar som ska göras.
Först måste man bli väktare och vara det i minst 1 år (tror den är på 160 timmar) och sedan skyddsvakt utöver det som man kan läsa in efter minst 1 år efter (tror den är på 20 eller 40 timmar, men är väldigt osäker), och sen behöver man vapenutbildning (tror securitas använder glock 17?) som är väll på sin höjd 40 timmar om inte jag missminner mig.
Och sen är det nog utbildning för att få köra bil med blåljus, vet inte hur lång den är... men tror inte den är speciellt lång.

åldersgräns:
18 år för väktare (detta kommer man inte in på arlanda med)
20 år om inte skjutvapen är inblandat (funkar heller inte på arlanda, men funkar på flygpltser utan puffra;))
23 år för att bli skyddsvakt och få bära skjutvapen

Och om skjutvapen ska användas eller inte bestäms utifrån behov, så det är inte "valfritt"... fast det kanske du hängde med på?

Och ursäkta mig om jag fick något fel, men det stämmer nog ganska bra ändå tror jag

Angående dom andra jobben så kan jag inte så mycket, men lycka till!

Visa signatur

CITERA om du vill ha snabbt och garanterat svar!
| Windows 7 professional 64bit, linux arch | asrock Extreme4-M | Intel 3570K | Gigabyte 7950 3gb vram | Corsair vegance 8gb 1600mgz | intel 320 160 gb | In-Win fanqua | FSP 650W 80+ gold |

Permalänk
Skrivet av borgona:

... som intresserar nu.

Var bara tvungen att skriva några snabba rader i danna tråd igen. Det har nämnts att flygmek skulle kunna vara ett jobb att försöka sig på och jag har redan avrått från detta.

I fredags gick Priority Aero Maintenance i konkurs och ca 150 pers står nu arbetslösa, Ca 70 av dessa var flygmekar och tekniker. Att hitta ett jobb inom det spåret kan man i stort sätt glömma.

Tänk om, tänk annorlunda.

Permalänk
Medlem

ni får inte glömma Köket!!!
arlanda är ett av sveriges största storkök! diomn tillverkar ju mat åt alla passagerare som åker därifrån!

det finns både kökschefer och kockar och värdinnor mm.
så jobb finns det!!!

Visa signatur

Jag tar jobbet med mig hem, i form av Tinitus.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SörenKarlsson:

Var bara tvungen att skriva några snabba rader i danna tråd igen. Det har nämnts att flygmek skulle kunna vara ett jobb att försöka sig på och jag har redan avrått från detta.

I fredags gick Priority Aero Maintenance i konkurs och ca 150 pers står nu arbetslösa, Ca 70 av dessa var flygmekar och tekniker. Att hitta ett jobb inom det spåret kan man i stort sätt glömma.

Tänk om, tänk annorlunda.

Skrivet av abbebandy:

ni får inte glömma Köket!!!
arlanda är ett av sveriges största storkök! diomn tillverkar ju mat åt alla passagerare som åker därifrån!

det finns både kökschefer och kockar och värdinnor mm.
så jobb finns det!!!

Dold text

Intressanta teorier; framtiden får utvisa hur det slutar

Permalänk
Skrivet av borgona:

Flygtekniker har jag hört talas om lite. Finns det någon med mer koll på yrket? Min uppfattning är att det inte är lika mekaniskt, som just flygmekaniker.

Flygmekaniker och flygtekniker är i stort sätt samma sak, skillnaden mellan en flygmekaniker och en flygtekniker är utbildningsnivå och en jungel av byråkratiska regler.
I de flesta företag är en mekaniker underordnad en tekniker men de kan mycket väl utföra samma arbetsmoment. Det är en tekniker som i slutändan inspekterar och godkänner en mekanikers utförda arbete fast det utesluter inte att teknikern utför arbetet själv.

Du kan vara utbildad tekniker fast arbeta som mekaniker, en tekniker kan enbart arbeta som tekniker på flygplanstyper han är utbildad på, om en tekniker skulle byta arbetsplats och de inte har de flygplanstyper han är utbildad på kan han inte längre jobba som tekniker tills han har fått den kurs som behövs för de flygplan den nya arbetsgivaren har.
Man pratar om att en tekniker är en CRS (Certified Release Staff) han kan enbart vara det på flygplanstyper han är utbildad på och som hans arbetsgivare är godkända för, i annat fall är även en utbildad flygtekniker en flygmekaniker.

Som mekaniker eller tekniker mekar man med flygplan, man felsöker, åtgärdar fel, byter trasiga komponenter och sköter de kontinuerliga inspektionerna.

De flygmaskiner som bygs i dag är betydligt mer driftsäkra är de som byggdes förr, detta innebär att det blir mindre behov av underhåll och bolagen skär ner på mekaniker och tekniker.

Det stora problemet med flygindustrin är den stenhårda konkurrensen, svenska flygmekaniker/flygtekniker har gott ryckte i flygvärlden, de anses som professionella och noggranna i sitt arbete. Tyvärr så bryr sig inte flygbolagen om det, de vill enbart komma undan så billigt som möjligt när de utför sitt underhåll och därför så anses svenskt flygplansunderhåll vara för dyrt. Ett flygplan är lätt att flyga till den billigaste verkstaden och mycket av jobben försvinner iväg till andra länder med lägre kostnader för att spara pengar. Detta drabbar de flesta bolag och även vårat egna "svenska" SAS gör sina inspektioner i länder som är billigare än sverige.

En analytiker på transportstyrelsen som jag pratat lite med påstod at de gjort beräkningar på den svenska flygindustrin och att om outsourcingen av den svenska flygindustrin fortsätter i samma takt som den gör idag så kommer det inte att finnas något svenskt bolag kvar vid 2030. Det går lätt att se redan nu då många av de inrikesflygningar som sker i landet redan flygs av inhyrd kapacitet från länder med lägre kostnader än de svenska bolagen.