Permalänk
Medlem

DLNA över VPN, möjligt?

Är ute på tunn is och skulle gärna vilja ha ett avslut på detta.

Har ett par DLNA-servrar hemma där en av dom strömmar live-tv. Denna stream skulle
jag gärna vilja komma åt utifrån över internet. Kör en netgear wnr3500v2 (Tomato)
som agerar VPN-server. Tyvärr ser man inte DLNA-servrarna även fast jag konfiggat så att
man hamnar på samma nät när man loggar in via VPN. Ser dock enheterna i nätet så det är
inga problem där. Provade även att sätta upp WINS och DNS ("hårdpekade ip mot hostname"),
men det hjälpte inte.

Testade både PPTP och OpenVPN(TAP), men det verkar som "DLNA-trafik" inte går igenom
tunneln? Skulle vara smidigt med PPTP då det stödjs native i Win7...

Finns det någon lösning där jag kan komma åt denna DLNA-ström över internnet utan att
behöva installera något program på klienten som vill se strömmen?

Tackar på förhand!

Permalänk
Medlem

Tror det handlar om att multicasting inte vill sig riktigt. Du kan läsa lite mer om det på http://www.techsweden.org/forum/viewtopic.php?f=5&t=224879

Visa signatur

Swec @ 2001 / Chalmerist - Javisst!
'Den som har flest prylar när han dör vinner!'

Permalänk
Medlem

Jag har en app till mobilen som gör att jag kan streama direkt från min DLNA-server hemma till mobilen antingen över mobilnätet eller WiFi. När mobilen är ansluten till WiFi kan jag med hjälp av min mobil som DLNA controller styra ner strömmar från min dator över internet till valfria enheter i det lokala nätverket mobilen är ansluten till. Jag kan också slå på UPnP tethering i mobilen för att på så sätt ge alla i det lokala nätverket som mobilen är ansluten till fri åtkomst till min DLNA-server över internet som den till synes vore lokal. Detta gör jag utan VPN och fungerar klockrent vart som helst eftersom jag alltid har mobilen med mig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gunmoses:

Jag har en app till mobilen som gör att jag kan streama direkt från min DLNA-server hemma till mobilen antingen över mobilnätet eller WiFi. När mobilen är ansluten till WiFi kan jag med hjälp av min mobil som DLNA controller styra ner strömmar från min dator över internet till valfria enheter i det lokala nätverket mobilen är ansluten till. Jag kan också slå på UPnP tethering i mobilen för att på så sätt ge alla i det lokala nätverket som mobilen är ansluten till fri åtkomst till min DLNA-server över internet som den till synes vore lokal. Detta gör jag utan VPN och fungerar klockrent vart som helst eftersom jag alltid har mobilen med mig.

Det låter smidigt. Vad är det för en app?

Visa signatur

Swec @ 2001 / Chalmerist - Javisst!
'Den som har flest prylar när han dör vinner!'

Permalänk
Medlem
Skrivet av csholmq:

Det låter smidigt. Vad är det för en app?

https://play.google.com/store/apps/details?id=com.bubblesoft....

Kräver ju dock att man har en Android-lur för att installera appen. Sen installerar man en tillhörande server på datorn (Java-baserad server som lätt konfigureras via ett lokalt webbgränssnitt) som gör det möjligt för appen att komma åt DLNA-servrarna i det nätverket vart som helst från internet (användarnamn, lösenord, adress och port sparas i appen). Om man vill kan man ställa in anslutningar till flera såna här servrar i appen för att få åtkomst till DLNA-servrar som befinner sig i flera olika nätverk så att man lätt kan byta mellan dom.

Permalänk
Medlem

Försökt få igång det hela över en PPTP VPN men sniffning med Wireshark visar att inga SSDP-paket (UDP port 1900) lyckas ta sig över. Jag har satt igång Bi-directional Broadcasting men det verkar inte räcka.

Klarar PPTP multicasting över huvud taget? Kan någon upplysa mig?

Visa signatur

Swec @ 2001 / Chalmerist - Javisst!
'Den som har flest prylar när han dör vinner!'