2 personer ifrån radiotjänsten smygtittade in!

Permalänk
Medlem
Skrivet av StabTheDrama:

Folk som inte vill betala är precis samma som kör bussfil när det är kö. "Jag tittar inte så mycket/alls på den kanalen." "Jag ska bara av nästa avfart."
Smitare och lagbrytare, borde skjutas på plats.

Fast jag ser *aldrig* på vanlig tv, inte gjord det på 15 år, ser kun på DVD/BR/Netflix/HBO.

Visa signatur

Main: Acer X32FP Fortress II Ryzen 5900X ROG Strix B550-F Wifi II RTX 3080 Ducky Shine 6 SH HD650 O2 amp + DAC Audioengine 2+ Samsung 970 Evo Plus 1TB + Kingston FURY Renegade 2TB
Server: Lian Li PC-V354B X11SCH Xeon E-2176G 64GB ECC RAM LSI 9207-8i
Media: Sony KD-65XF9005 Sony HT-ZF9 nVidia Shield TV pro 2019
nVidia Shield TV pro 2015 SSD Yamaha HS-5

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Jimmy ax1:

Det finns ett domstolsfall med exakt samma sak som hände dig.
Det var en från radiotjänst som tittade in genom fönstret och såg att en person hade tv men personen vägrade trots det att erkänna tv innehav.
Radiotjänst drog personen till tingsrätten och menade på att han hade en tv för det hade tv pejlaren sett genom fönstret.
Men radiotjänst förlorade för dom hade tittat igenom fönstret och det var olagligt och därför ogillades vittnesmålet.

Detta låter som en amerikaniserad skröna. Sverige har fri bevisprövning, så du kan göra vilka brott du vill för att få tag på bevis och de beaktas fortfarande av en domstol som vilka andra bevis som helst. Dock kan du ju själv bli polisanmäld för dina brott, men det är en annan historia.
I USA däremot så får man inte ta fram bevis genom att begå brott, så där hade precis det du beskriver hänt, men det är i USA det.

Det fanns däremot ett fall här i Skåne för inte så länge sedan där en pejlare tittat i ett fönster som satt 2m upp och hade trott sig se en TV, men damen som bodde där hade ingen TV och fick därför rätt.

Tycker du att jag har fel så rota gärna fram lite info om detta fall från nån tidning eller liknande.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Keeper of Traditions
Skrivet av StabTheDrama:

Jag gav 3 vettiga alternativ. Du valde ett fjärde, att gnälla. Lycka till i livet och skaffa taxiskyltar för bussfilen.

Nja, jag väljer det femte, att betala för det jag använder, men lycka till med ditt fjärdeval!

Visa signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Permalänk
Medlem
Skrivet av blackis:

Många av er tror att ni betalar för SVT osv (om man nu ska dra det till sin spets). Men det är inte det man betalar sin licens för. Man betalar för en TV-mottagare. Den statliga TV- avgiften finansierar sen indirekt SVT m.m.

TV-avgift är en statlig avgift som tas ut för innehav av TV-mottagare.
Enligt lagen (1989:41) om finansiering av radio och TV i allmänhetens tjänst (TV-avgiftslagen), ska alla hushåll och företag i Sverige som har en TV-mottagare betala radio- och TV-avgift, oftast kallad TV-avgift. Skyldigheten att betala TV-avgift och beloppens storlek bestäms av Sveriges riksdag och handhas av Radiotjänst i Kiruna AB. TV-avgifterna finansierar delar av kostnaderna för public service, det vill säga Sveriges Television (SVT), Sveriges Radio (SR) och Utbildningsradion (UR). TV-avgiften benämns ofta i folkmun som TV-licens

Så när du betalar skatt betalar du alltså inte för sjukvård, skola, polis, räddningstjänster, samhällsunderhåll och infrastruktur med mera eftersom detta tas ut av en mellanhand?

Du får ursäkta men det du skriver är inget annat än rent nonsens till hårklyvande. Avgiften för mottagare går till SR, UR och SVT. Det är inte deras enda inkomstkälla, men avgiften finns för att finansiera public service. Det är hela dess syfte och den är inte indirekt då den inte får användas till något annat. Det är en avgift för ett specifkt ändamål och det du säger är att pengarna är till för ingenting, alternativt olagligen används till annat och att public service finansieras av vad? Magisk manna från himlen?. Det är inte att dra saken till sin spets, det är rent nonsens.

Det man betalar för är möjligheten för hushållet att nyttja public service. Enklaste och träffsäkraste sättet att kontrollera om man har den möjligheten är att avgöra om man har en tv-mottagare. Detta är dock bara en sorteringsfunktion och inte vad pengarna är till för.

Visa signatur

Xbox Live - Firaphex
Jag har inte alltid rätt, men jag utgår från det tills jag ser bevis på annat. Citera för svar
2008-06-18, Dagen då integriteten ställdes tå mot tå med maktmissbruket och förlorade.

Permalänk
Skrivet av roosterx:

Fast jag ser *aldrig* på vanlig tv, inte gjord det på 15 år, ser kun på DVD/BR/Netflix/HBO.

Och jag har aldrig åkt ambulans, polisbild eller råkat ut för en brand. Jag måste fortfarande betala skatt som i sin tur betalar deras lön.
Jag har inte heller åkt med kommunaltrafiken på flera år, det måste jag också betala för.

Regeringen bestämmer. Rösta på något annat, betala eller flytta. Problem?

Permalänk
Keeper of Traditions
Skrivet av StabTheDrama:

Och jag har aldrig åkt ambulans, polisbild eller råkat ut för en brand. Jag måste fortfarande betala skatt som i sin tur betalar deras lön.
Jag har inte heller åkt med kommunaltrafiken på flera år, det måste jag också betala för.

Regeringen bestämmer. Rösta på något annat, betala eller flytta. Problem?

Ska man dra det till den spetsen så kan man också säga att du konstant utnyttjar både poliskår (hur hade din stad sett ut om det inte fanns någon poliskår där?) och brandkår (hur hade samma stad sett ut om ingen släckte alla de bränder som uppstår?).

Jag har inget emot att betala för tjänster som man får något tillbaks från, verkligen inte, och det får man från allt det du rabblade upp där.

Däremot finns det många som aldrig, på något sätt, utnyttjar SVT's tjänster.

Det finns ingen mening med en sån aggressiv ton, du drar bara ner trovärdigheten i vad du själv säger.

Visa signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Permalänk
Avstängd

Tycker bara det är sjukt att jag ska behöva beta en tv avgift visst jag har tv men jag har aldrig sett en enda tvkanal på den. och tänker ej göra det heller. för jag tycker bara det e onödigt vill jag se ngt finns internet eller tidningen (på internet).

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alle22:

Det var droppen, att radiotjänsten bröt sig in i vår privat mark, in i vår gård och började smygtitta igenom fönstret! Får de göra så!? Är det inte mot lagen att de kommer in i vår gård och smygtittar in i alla fönstren i botten vångingen som om de var tjuvar. Mina föräldrar blev ju helt skrämda och stack ut och kollade vilka det var som smög in i vår gård. Såklart var det ifrån radiotjänsten. De förklarade att de såg att vi har en tv men vem f^n har ingen tv!? Behövde ni verkligen smyga in? Kunde ni inte bara knacka på som vanliga människor istället som bete-er som tjuvar, komma in och kolla? Vi har knappt chansen att gömma en 46" inom 1,8 sekunder! Vi förklarade att vi inte använder kabel tv och då såklart ville inte föräldrarna betala för radiotjänsten, sa till de innan med att det är ändå obligatoriskt men de lyssnade inte -_-. Föräldrarna fick de information som jag sa till de att de måste betala även om man inte använder eller betalar för kabel tv. Men viktigaste var ju att de bröt sig in och bryter det inte mot lagen, att de kollar in igenom fönstren i huset. Till exempel: Det är inte lika trevligt att se personer som smygtittar ifall om en person har en privat-tid eller liknande. Tycker det var mycket dåligt av de.

Vad säger ni?

detta är ett lagbrott, DOCK i framtiden, släng upp en sylt, icke behörig ej äga tillträde eller något för då kan ni polis anmäla, sen kan ni göra en anmälning att de stod och tittade in, där tror jag ni vinner! haft samma problem,,,,, släppte ut hundarna! de var ju mina föräldras mark så ingen kunde säga något, får tillägga, tv nissar, jehovas och alla de andra, de springer bra dem med!

Permalänk
Medlem

Jag har ignen tv, vad ska man med det till

Visa signatur

5 är högre än 3, sug på den Samsung!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stidt-O:

Hur gäller det om man moddar bort tv-mottagaren i tven för att bara använda den som bildmonitor/skärm? Då kan man ju inte bli "bötfälld" som jag anser det.

Ja om det har utförts av en fackman

Visa signatur

5 är högre än 3, sug på den Samsung!

Permalänk
Avstängd
Skrivet av BergEr:

Ne, hoppas de lyckas lägga in den i skatten så vi slipper alla smitare.

Det skulle betyda att jag slipper avgiften. Då jag inte betalar skatt.

Minns jag rätt så lämnade jag in min senaste deklaration 2004.

Endast de med en taxerad inkomst behöver betala avgiften då... som det är idag måste ALLA som äger en mottagare betala.

Visa signatur

Intel Core i7 3770K@3.5, ASUS P8Z77V-DELUXE, 16GB RAM, GeForce GTX 660 Ti, ASUS XONAR ESSENCE STX, SAMSUNG 830 256GB SSD, 5x Samsung HD204UI, 4x WD40EFRX, 1x Western Digital Caviar Green WD20EARX, 1x Samsung HD103UJ, Windows 8.1 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av Martinus:

Ja om det har utförts av en fackman

Nej inte längre, se tidigare i tråden där det påpekas och källa.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

- Åldern har tagit ut sig i form av bekvämlighet -
------- Playstation 4/5 - Nintendo Switch -------

Permalänk
Skrivet av Lofqvist:

Men folk som säger att de inte kollar på svt någongång ljuger!

Wow. Med deb befängda världsuppfattningen borde du söka jobb på Radiotjänst. Eller du kanske redan jobbar där? Bara därifrån jag hört sådana vanföreställningar tidigare.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Dator:
*Censurerad av jantelagen*

Permalänk
Medlem
Skrivet av StabTheDrama:

Och jag har aldrig åkt ambulans, polisbild eller råkat ut för en brand. Jag måste fortfarande betala skatt som i sin tur betalar deras lön.
Jag har inte heller åkt med kommunaltrafiken på flera år, det måste jag också betala för.

Regeringen bestämmer. Rösta på något annat, betala eller flytta. Problem?

Håll isär begreppen skatt och avgift. Skatt är något som du som svenska medborgare åker på by default. TV-avgift åker du enbart på om du skaffar dig en TV, det är med andra ord ingen skatt. Problemet i sammanhanget är att en TV kan användas till annat än att se på TV med. Därav problematiken. Personligen ser jag aldrig på någon TV-kanal, men TV äger jag men den används enbart till köp/hyrfilm eller att visa saker från min dator. Det känns ganska dåligt att behöva betala för något man ej nyttjar.

Visa signatur

A flexible hammers allow for more kinetic energy.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Newklear:

Det är också ett krav när man vill spela på sin konsoll.

Sluta tala osanning... Större skärmar eller projektor fungerar utmärkt. Jag kör på projektor då jag aldrig ser på tv och gillar stor bild, planlösningen gör att dagsljus inte är några problem heller vilket är perfekt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Martinus:

Ja om det har utförts av en fackman

Fel, det har redan tagits upp i tråden.

I hushåll är allt som kan eller någonsin har kunnat ta emot en tv-signal licenspliktig utrustning. Det hjälper alltså inte om du smälter ner hela TV:n till en pöl av plast och metall; det är fortfarande en tv enligt Radiotjänst.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Newklear:

Ska man dra det till den spetsen så kan man också säga att du konstant utnyttjar både poliskår (hur hade din stad sett ut om det inte fanns någon poliskår där?) och brandkår (hur hade samma stad sett ut om ingen släckte alla de bränder som uppstår?).

Jag har inget emot att betala för tjänster som man får något tillbaks från, verkligen inte, och det får man från allt det du rabblade upp där.

Däremot finns det många som aldrig, på något sätt, utnyttjar SVT's tjänster.

Det finns ingen mening med en sån aggressiv ton, du drar bara ner trovärdigheten i vad du själv säger.

Fast det här stämmer ju inte riktigt. Du drar ju nytta av att ha oberoende media i Sverige vare sig du väljer att konsumera den eller inte (förutsatt att någon annan konsumerar såklart). Uppdrag Granskning t.ex. kommer att fortsätta granska både privat och offentlig sektor oavsett om just du tittar på programmet eller inte.

Permalänk
Keeper of Traditions
Skrivet av Xaio:

Sluta tala osanning... Större skärmar eller projektor fungerar utmärkt. Jag kör på projektor då jag aldrig ser på tv och gillar stor bild, planlösningen gör att dagsljus inte är några problem heller vilket är perfekt.

Ja, det förstår väl jag också att det fungerar även med projektorer, men 99% utav alla som spelar på sina konsoller gör det antagligen på vanliga TV-apparater. Du behöver inte ta allting så ordagrant och sen gå på mothugg direkt.

Skrivet av Wishie:

Fast det här stämmer ju inte riktigt. Du drar ju nytta av att ha oberoende media i Sverige vare sig du väljer att konsumera den eller inte (förutsatt att någon annan konsumerar såklart). Uppdrag Granskning t.ex. kommer att fortsätta granska både privat och offentlig sektor oavsett om just du tittar på programmet eller inte.

Det finns antagligen tillräckligt med granskning utav både den privata och offentliga sektorn för att jag inte skulle behöva betala en underligt hög tv-avgift för att det skulle fortsätta.

SVT är ju knappast den enda media som granskar. Sen om det är oberoende eller inte, det verkar inte spela någon roll, eftersom alla har delade åsikter om huruvida "oberoende" den verkligen är.

Så, jag köper inte riktigt det där.

Visa signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Permalänk
Medlem
Skrivet av StabTheDrama:

Och jag har aldrig åkt ambulans, polisbild eller råkat ut för en brand. Jag måste fortfarande betala skatt som i sin tur betalar deras lön.
Jag har inte heller åkt med kommunaltrafiken på flera år, det måste jag också betala för.

Regeringen bestämmer. Rösta på något annat, betala eller flytta. Problem?

Du ser ingen skilnad mellan Ambulans, Polisen, Brandkåren och SVT?

Visa signatur

Main: Acer X32FP Fortress II Ryzen 5900X ROG Strix B550-F Wifi II RTX 3080 Ducky Shine 6 SH HD650 O2 amp + DAC Audioengine 2+ Samsung 970 Evo Plus 1TB + Kingston FURY Renegade 2TB
Server: Lian Li PC-V354B X11SCH Xeon E-2176G 64GB ECC RAM LSI 9207-8i
Media: Sony KD-65XF9005 Sony HT-ZF9 nVidia Shield TV pro 2019
nVidia Shield TV pro 2015 SSD Yamaha HS-5

Permalänk
Medlem
Skrivet av Newklear:

Ska man dra det till den spetsen så kan man också säga att du konstant utnyttjar både poliskår (hur hade din stad sett ut om det inte fanns någon poliskår där?) och brandkår (hur hade samma stad sett ut om ingen släckte alla de bränder som uppstår?).

Jag har inget emot att betala för tjänster som man får något tillbaks från, verkligen inte, och det får man från allt det du rabblade upp där.

Däremot finns det många som aldrig, på något sätt, utnyttjar SVT's tjänster.

Det finns ingen mening med en sån aggressiv ton, du drar bara ner trovärdigheten i vad du själv säger.

Tycker du snarare drar ett argument för det hela. Även om just du inte använder det direkt, så kan det påverka dig positivt indirekt genom att vi har public service. Hur hade exempelvis ett valdebatt sett ut om den som betalade mest till tvbolaget fick mest tvtid?

Visa signatur

5 är högre än 3, sug på den Samsung!

Permalänk
Medlem

Skit avgift. Har inte betalat sen jag flyttade hemifrån för 7år sen och tänker inte börja nu heller. Det får räcka med dom 399 som comhem tar

Visa signatur

|Asrock X370 Pro Gaming| Ryzen 3800XT| 32GB Geil Super Luce 3400mhz ddr4| Hellhound 7900XT | Samsung 950 Pro 512gb & Seagate 600 480gb| Crosair RM1000| Deepcool Dukase| Siberia 840| Zowie EC1-A| Corsair RGB MX Blue| Samsung Odyssey G8 |

Permalänk
Medlem

om man bara har en projektor kopplad till datorn behöver man betala då.

Permalänk
Keeper of Traditions
Skrivet av Martinus:

Tycker du snarare drar ett argument för det hela. Även om just du inte använder det direkt, så kan det påverka dig positivt indirekt genom att vi har public service. Hur hade exempelvis ett valdebatt sett ut om den som betalade mest till tvbolaget fick mest tvtid?

Från det lilla jag brytt mig om att titta på det så känns tiden hyffsat rättvist fördelat även på icke-SVT-kanaler, så det hade nog gått bra ändå.

Visa signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Permalänk
Medlem

Fruktansvärt osaklig diskussion i stora delar av tråden tycker jag. Blanda ihop avgiften med huruvida man ser på kabel-tvr? Och att därifrån tycka att 399 kr till ComHem har något med tv-avgift att göra? Och på den vägen fortsätter det... Kom igen nu; lite högre nivå än så förväntar jag mig faktiskt på detta forum!

Många snåla människor som uttalar sig utan att veta vad de ens uttalar sig om. Några människor i tråden har ju faktiskt diskuterat vad det faktiskt handlar om; vad en oberoende media är värd och huruvida man kan få den genom skatt eller om den skyddas bäst av att den faktiskt hålls separat från regeringens och lagstiftarens beslut, huruvida kvalitén är godtagbar, huruvida den faktiskt är oberoende, etc...

Personligen tycker jag att SVT, SR, etc, fyller en funktion som betal-kanalerna inte kommer i närheten av. Givetvis blir det en politisk fråga i slutändan; men jag personligen tycker att det känns lite tryggare att veta att det finns redaktioner som har till arbetsuppgift att granska alla makthavare och välja ut intressanta frågor och som inte blir finansierade från något annat håll än från medborgarna, vilket vill säga mottagarna (direkt eller indirekt).

Systemet är givetvis inte perfekt och man kan självfallet diskutera var gränserna för integritetsintrång går. Men det är i så fall en politisk fråga som man får dryfta med "sin närmaste riksdagsledamot". Så länge lagen ser ut som den gör har jag svårt att tycka synd om personer som sitter med TV-apparater och blir påkomna med detta och plötsligt ska betala en avgift trots att de bara vill se på "Bonde möter fru" eller något liknande program.

Permalänk
Medlem
Skrivet av shady93:

om man bara har en projektor kopplad till datorn behöver man betala då.

Bara om du har tv-kort. Och det är väl ingen vettig människa som har idag?

Visa signatur

There are no more barriers to cross. All I have in common with the uncontrollable and the insane, the vicious and the evil, all the mayhem I have caused and my utter indifference toward it I have now surpassed. My pain is constant and sharp and I do not hope for a better world for anyone, in fact I want my pain to be inflicted on others.

Permalänk

En gång våldgästade nästan en från radiotjänsten vårat hushåll, han satte foten för dörren och mamma kunde inte stänga dörren. Vill även säga att även han smög och kollade in igenom våra rutor.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av killawife:

Bara om du har tv-kort. Och det är väl ingen vettig människa som har idag?

nja, sommar stugan kanske om inte stugan har kabel ledning.

Permalänk
Medlem

Det är pinsamt hur dåligt allt kring denna avgift sköts. 1. Lägg in den i skatten eller 2. Sluta trakassera folk som inte vill betala, det kostar förmodligen mer att ha massvis med kontrollanter anställa, kanske inte, men vilket slöseri. Det fungerar uppenbarligen inte bra nu.

"Men om vi lägger in det i skatten får ju stackars Agda 99 utan TV också betala, hon har ju ingen TV". Nä, hon har ju inte det vilket borde innebära att alla stackare som inte tittar på skiten borde slippa betala också.

Det är dags för regeringen och resten av idioterna att välja antingen det ena eller det andra, som det är nu är ju helt åt helvete värdelöst. Förslag: Låt ex Boxer, Canal Digital mfl ta hand om skiten och släng en extra avgift på de som "väljer SVT". Men då hade de väl fått in för lite pengar....

Permalänk
Medlem
Skrivet av UrbanHazard:

En gång våldgästade nästan en från radiotjänsten vårat hushåll, han satte foten för dörren och mamma kunde inte stänga dörren. Vill även säga att även han smög och kollade in igenom våra rutor.

Skulle ha anmält honom direkt, utan att tveka.

Visa signatur

Desktop: i5 2500K, 32GB RAM, Intel 330 60GB SSD, 1TB HDD, GTX 670, Fractal Design Arc, Arch Linux
Laptop: Asus U32u, Intel 330 60GB SSD, 8GB RAM, Arch Linux

Permalänk
Medlem

Avskaffa SVT, eller reglera vad de ska satsa pengar på. Som det är just nu tycker jag de gör mycket annat än att oberoende och kritiskt granska saker och ting. SR tycker jag fortfarande fungerar rätt bra, UR vet jag helt ärligt inte. Att påstå att det vore bra att ha som en skatt? Usch nej, ännu fler skatter? Nej, och åter nej. Fortsätta ha det som en avgift med terrorplutoner, som knackar dörr för att leta efter lagbrytare? Nej, det låter inte heller så trevligt. Skär ned på kostnaderna och sänk avgifterna, skippa terrorplutonerna och börja göra oberoende och kritiskt material. Tycker att det inte borde vara så svårt?