Permalänk

mATX moderkort till HTPC

Jag tänker bygga en enkel men relativt framtidsäkrad HTPC byggd runt en i3 3225 (tänkte det var värt att satsa på processor med grafikkretsen HD 4000 istället för HD2500) utan separat grafikkort... Frågan är då vad man skall ta för moderkort? Finns det någon anledning köpa något bättre än något av de absolut billigaste? tex ett ASUS P8B75-M?

Vad behöver jag tänkta på? Finns det någon med riktigt bra ljud mm? Alla råd välkomna! Säg gärna även till om mitt processor val är helt off!

Visa signatur

FD Arc Mini | Corsair CX600W | Asus P8P67-M Pro B3 | Intel i5-2500K | GB 460 GTX OC | 2x4GB Corsair XMS3 1600MHz | Hitachi Desktar 7K1000.C

Permalänk
Medlem

Det finns moderkort som har bättre ljud än de andra, t.ex. http://www.inet.se/produkt/1902258/asus-maximus-v-gene.

Men varför ska du köra mATX? m-ITX är ännu mindre och funkar bra för HTPC

Tänkt på AMD som HTPC? De har ganska fina grejer och ska fungera bättre i Intel har jag för mig (finns någon bug med Intels att de inte klarar av att spela upp exakt 24fps smärtfritt, om det inte är åtgärdat).

Permalänk

Beklagar sent svar...

Skrivet av Nikkop:

Det finns moderkort som har bättre ljud än de andra, t.ex. http://www.inet.se/produkt/1902258/asus-maximus-v-gene.

Ok grymt... vilka ljudkretsar klassas som bättre/rekommenderas?

Skrivet av Nikkop:

Men varför ska du köra mATX? m-ITX är ännu mindre och funkar bra för HTPC

Jo, men jag har hittat ett snyggt rätt litet htpc case... Är inte så förtjust i mITX cases, utan föredrar ett som liknar en klassisk receiver eller förstärkare. Och till det finns det massa bra mATX moderkort, samtidigt som jag enkelt kan bygga om eller ut datorn om jag vill använda den till något annat... Antar att motsvarande mATX är lite billigare än mITX också...

Skrivet av Nikkop:

Tänkt på AMD som HTPC? De har ganska fina grejer och ska fungera bättre i Intel har jag för mig (finns någon bug med Intels att de inte klarar av att spela upp exakt 24fps smärtfritt, om det inte är åtgärdat).

3225 har det nya HD 4000 kretsen, samt är en helt ok processor. och diggar att intels processor drar mindre ström och kräver mindre kylning. kanske är fel tänk

EDIT: När jag tittar lite närmare på det kortet jag funderar på, ASUS P8B75-M, ser jag att det här en intern "SPDIF" ut... hur funkar det? Jag har alltid haft en extern coaxial-kontakt (typ RCA) som jag kopplat till min receiver... Hur funkar det med intern?

Visa signatur

FD Arc Mini | Corsair CX600W | Asus P8P67-M Pro B3 | Intel i5-2500K | GB 460 GTX OC | 2x4GB Corsair XMS3 1600MHz | Hitachi Desktar 7K1000.C

Permalänk

ljud kretsen är väl knappast intressant då du förmodligen kommer att köra digitalt via hdmi eller optiskt så då spelar ljudkretsen ingen roll samma om du digitalt via rca .