Vad innebär livstidsgaranti?

Permalänk

Vad innebär livstidsgaranti?

Som sagt, vad innebär livstidsgaranti på en produkt?

Kingston definierar det så här:

Citat:

Product Lifetime Warranty:
The following Kingston products are covered by this warranty for the life of the product

Vad menas då med en produkts liv? Jag har hört att det gäller så länge produkten tillverkas.
Så om man köper någon äldre produkt finns det en risk för att du lämnar helt utan garanti? - Har du själv råkat ut för detta?

Jag lämnade och fundera på detta då jag skall ha minnen (DDR2) till en laptop.
Hoppas jag placerade tråden rätt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nimrod xp3rt:

Som sagt, vad innebär livstidsgaranti på en produkt?

Kingston definierar det så här:

Vad menas då med en produkts liv? Jag har hört att det gäller så länge produkten tillverkas.
Så om man köper någon äldre produkt finns det en risk för att du lämnar helt utan garanti? - Har du själv råkat ut för detta?

Jag lämnade och fundera på detta då jag skall ha minnen (DDR2) till en laptop.
Hoppas jag placerade tråden rätt.

Det betyder olika saker beroende på vem som lämnat garantin, behöver nog definieras i garantivillkoren för att verkligen betyda något.

Edit: Vad exakt "for the life of the product" i deras villkor faktiskt innebär är ju aningen oklart för mig.

Värt att notera är att du alltid, enligt lag, har 3 års reklamationsrätt (som täcker fabrikationsfel) hos säljaren när du handlat från någon form av affär i Sverige (för varor där detta är applicerbart, gäller inte matvaror osv ). Detta med de lagstadgade villkoren och helt oavsett om någon garanti lämnats eller ej.

Vitsen med garanti för konsumenten är att det kan vara mer generösa villkor eller under längre tid.

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk

I Sverige får man inte skriva livstids garanti utan måste definiera upp tiden, vissa märken brukar skriva 10 års garanti eller så.
Däremot i stora dag kan man säga:
Limited lifetime warranty = Ungefär som reklamationrätt, garanti gäller endast fabrikationsfel.
Lifetime warranty = ungefär som "limited lifetime warranty" under tiden som produkten tillverkas.
Men det är rätt luddiga garantier och man måste läsa villkoren i detalj för just den produkten. :S

Och ja, du har 3 år reklmationsrätt i sverige" men du ska ju också bevisa att felet fanns när du fick minnet. Har det gått sönder efter 2 år kan det ju lika gärna bero på ett latent ESD skada från montering. Men under garantitiden eller första 6 månaderna har återförsäljaren bevisbördan för ett sådan fel.

Visa signatur

- Who are you? -

Permalänk
Medlem

Det finns en praxis inom elektronikbranschen som finns att läsa här https://www.google.se/search?q=Reklamationer+inom+3+%C3%A5r+%... som talar om vad som gäller ang garanti & reklamation.

Så felaktiga minnen som ger error i testprogram inom 3 år är en godkänd reklamation eftersom det är en fast del. Beror felet på t.ex undersatt underhåll (damm) så nekas reklamationen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nimrod xp3rt:

Som sagt, vad innebär livstidsgaranti på en produkt?

Kingston definierar det så här:

Vad menas då med en produkts liv? Jag har hört att det gäller så länge produkten tillverkas.
Så om man köper någon äldre produkt finns det en risk för att du lämnar helt utan garanti? - Har du själv råkat ut för detta?

Jag lämnade och fundera på detta då jag skall ha minnen (DDR2) till en laptop.
Hoppas jag placerade tråden rätt.

Att garantin slutar gälla när produkten går sönder! (Hö hö hö joke )

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

| EVGA Z170 FTW | i7 6700k | ASUS RTX 3070 | 16GB DDR4 3200MHz | Cooler Master V850 | Samsung 840 Evo 250GB + 2x WD Black 500GB + Seagate 2TB SSHD + Samsung 970 Evo M.2 500GB |

Permalänk
Hedersmedlem

Jag har jobbat med försäljning av friluftsutrustning i London där en del ryggsäckar kom med "lifetime warranty" och där hade garantin en lite annan innebörd. En väska/ryggsäck som var ordentligt sliten efter 2 år hade ingen lifetime warranty kvar då produktens livslängd var uppnådd. Hade man däremot en väska/ryggsäck som var 5 år gammal i fint skick där något gått sönder fick man däremot detta utbytt. Det var alltså en garanti som tittade på det generella skicket på produkten och hur hårt den var använd istället för att basera produktens livslängd på ett visst datum.

Jag tyckte det var en rätt fin tanke faktiskt. Men godtycklighetsfaktorn var inge vidare. Var sällan något problem men det hände ju att det var rätt svårbedömt vad som innefattades av garantin och vad som inte gjorde det.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Inaktiv

Med minnen så kan du tänka dig:
För minnet medan du fortfarande bryr dig, reklamera, det är ok.

Permalänk
Medlem

Som det låter? Du har ingen garanti om grejen går sönder? x)
Men självklart har du garanti när den funkar!

Nejmen, verkligen, oklart. Maila dem?

Visa signatur

Hello. x99

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Stefan94:

Som det låter? Du har ingen garanti om grejen går sönder? x)
Men självklart har du garanti när den funkar!

Nejmen, verkligen, oklart. Maila dem?

För att förtydliga det jag skrev innan dig. Fungerar minnena när du köper dem så går de nog inte sönder. Skulle de göra det, kanske om 2 år så vill du givetvis ha nya. Om 7 år, när du inte bryr dig om minnena längre så kanske de går sönder, så bryr sig nog inte Kingston heller.

Permalänk
Lego Master
Skrivet av GaMeR2K5:

Det där med att man ska kunna bevisa att "varan" var felaktig tycker jag är idiotiskt. HUR ska man kunna bevisa att man inte har orsakat en ESD-skada själv? Vänder man på det så blir det ju samma sak... svårt att bevisa.

Därför använder alla(?) återförsäljare oberoende tredjepartsverkstäder som undersöker varan och ger ett utlåtande om vad som är fel, och ifall det kan tänkas vara ursprungsfel eller inte. Verkstaden får betalt oavsett vems fel det är att varan är trasig, så något incitament för att konsekvent jävlas med konsumenter finns inte (även om många verkar tro det...). Sen kan man ju diskutera hur grundliga olika verkstäder egentligen är, men finns det en uppenbar vätskeskada på ett kretskort är du kokt i det bruna.

Angående vems fel man ska anta att det är, så handlar det om tiden. Inom 6 månader ska det kunna bevisas att det är ditt fel (typ vätskeskada) annars antas det vara ett ursprungsfel. Efter 6 månader upp till 3 år, så ska det uppenbarligen vara ett sådant fel att konsumenten inte ska kunna ha orsakat det för att det ska gå som reklamationsfel.

Visa signatur

* Vänsterhänt högerskytt med tummen mitt i handen.
* A franchises worst enemies are its biggest fans.
* 🖥️ i5 12600K | Z690 | 32GB | RTX 3070 | Define R6 | 48" 4K OLED | Win11 | 💻 Surface Go 3
* ⌨️ G915 Tactile | ⌨️ G13 | 🖱️ G502 X | 🎧 Pro X | 🎙️ QuadCast | 📹 EOS 550D | 🕹️ X52 Pro | 🎮 Xbox Elite 2
* 📱 Galaxy Fold4 | 🎧 Galaxy Buds Pro | ⌚ Galaxy Watch5 Pro | 📺 65" LG OLED | 🎞️ Nvidia Shield

Permalänk
Antielefant
Skrivet av Nimrod xp3rt:

Som sagt, vad innebär livstidsgaranti på en produkt?

Kingston definierar det så här:

Kingston's "livstidsgaranti" fungerar på så sätt att den gäller så länge minnet i fråga (eller ett likvärdig sådant) fortfarande tillverkas. Corsair's fungerar identiskt.

Det förklaras ytterligare genom att tillverknings-/salustopp på en produkt defineras som EoL - "End of Life" - i de flesta branscher.

Visa signatur

i7-12700KF | 128 GB DDR4-4000 | RTX 4080 | Samsung 990 Pro | 3xAcer XB270HU G-Sync

Permalänk
Skrivet av GaMeR2K5:

Det där med att man ska kunna bevisa att "varan" var felaktig tycker jag är idiotiskt. HUR ska man kunna bevisa att man inte har orsakat en ESD-skada själv? Vänder man på det så blir det ju samma sak... svårt att bevisa.

Jo så är det och har diskuteras i all oändlighet i detta forum där ena sidan "tycker" och andra sidan hänvisar till hur lagen är skriven. (Vem som har rätt är mer en tycke och tolkningsfråga)

Som lagen ser ut idag gäller reklamationsrätten mot dolda fel som fanns från början. Saker kan ju faktiskt gå sönder tex. vid montering och det är ju kanske inte meningen att tillverkarna ska stå för sådan fel.

Om nu lagstiftarna nu hade tyckt att det skulle vara 3 års garanti hade det ju lagstiftat det direkt istället för som idag att garanti är frivilligt och sen en luddig lag om reklamationsrätt etc.

Visa signatur

- Who are you? -

Permalänk

<== I Finland gäller reklamationsrätten i två år, med samma "bevisgräns" på 6 månader.

Jag beställde minnen (Corsair med 5 års garanti) och hämtar dem snart, skall passa på att fråga lite medsamma.

Skrivet av anon81912:

För att förtydliga det jag skrev innan dig. Fungerar minnena när du köper dem så går de nog inte sönder. Skulle de göra det, kanske om 2 år så vill du givetvis ha nya. Om 7 år, när du inte bryr dig om minnena längre så kanske de går sönder, så bryr sig nog inte Kingston heller.

Det är mycket möjligt att minnen slutar fungera under användning. Vad menar du med att Kingston inte bryr sig?
Om jag har köpt något med en viss garanti har jag väl rätt till denna garanti, om det så är om 15 år, förutsatt att garantin gäller även då.

Skrivet av Zcenicx:

Kingston's "livstidsgaranti" fungerar på så sätt att den gäller så länge minnet i fråga (eller ett likvärdig sådant) fortfarande tillverkas. Corsair's fungerar identiskt.

Det förklaras ytterligare genom att tillverknings-/salustopp på en produkt defineras som EoL - "End of Life" - i de flesta branscher.

Låter mycket vettigt. Därför är jag kritisk till att köpa DDR2 minnen som möjligtvis redan är EoL. MEN då skriver de så här i sitt avtal:

Citat:

In the event a product has been discontinued, Kingston, at its sole discretion, shall either repair the product, offer to replace it with a comparable product or provide a refund at the lesser of the purchase price or the product's current value.

Skrivet av olirc:

Det finns en praxis inom elektronikbranschen som finns att läsa här https://www.google.se/search?q=Reklamationer+inom+3+%C3%A5r+%... som talar om vad som gäller ang garanti & reklamation.

Så felaktiga minnen som ger error i testprogram inom 3 år är en godkänd reklamation eftersom det är en fast del. Beror felet på t.ex undersatt underhåll (damm) så nekas reklamationen.

Där kan man också läsa att "handhavande fel såsom stötskador" inte räknas som ursprungliga. Om detta med 6 månaders gränsen som vissa påpekat tillämpas här så kan man alltså ha lite svårt att bevisa att det inte är du själv som orsakat felet genom felaktig hantering.

Skrivet av Kosh of Vorlon:

I Sverige får man inte skriva livstids garanti utan måste definiera upp tiden, vissa märken brukar skriva 10 års garanti eller så.
Däremot i stora dag kan man säga:
Limited lifetime warranty = Ungefär som reklamationrätt, garanti gäller endast fabrikationsfel.
Lifetime warranty = ungefär som "limited lifetime warranty" under tiden som produkten tillverkas.
Men det är rätt luddiga garantier och man måste läsa villkoren i detalj för just den produkten. :S

Varifrån tar du det att man inte får skriva livstids garanti (i Sverige)? Jag har sett det på flera ställen.

Problemet är just dessa luddiga garantier.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nimrod xp3rt:

Där kan man också läsa att "handhavande fel såsom stötskador" inte räknas som ursprungliga. Om detta med 6 månaders gränsen som vissa påpekat tillämpas här så kan man alltså ha lite svårt att bevisa att det inte är du själv som orsakat felet genom felaktig hantering.

Praxisen säger i korthet att mekaniska delar är det konsumenten som får bevisa efter 6 mån medan det på icke mekaniska är 3 år bifall på en reklamation om inte det kan visas att kunden har vållat skadan på något sätt. Så har iaf jag tolkat den praxis som finns inom elektronikbranschen.