Finns det någon sån här platta?

Permalänk
Medlem

Finns det någon sån här platta?

Hade tänkt mig en platta med penna som jag kan bl.a. köra photoshop på, men även strösurfa på.
Sen ett litet plus i kanten hade ju varit om man kunde docka den så man får "laptop"-känslan.

vet ni om det finns något sånt här på marknaden?

Visa signatur

MSI P55A-G55 | i5 760 Quad @ 2.8 GHz | Cooler Master Hyper 212* Plus | 8 GB Corsair CL9 1600Mhz XMS3 | EVGA GTX680 2GB | Fraktfritt hos inet.se

Permalänk
Moderator
Moderator

Hm, kanske en Asus Transformer modell eller liknande?

Visa signatur

Forumregler | Synpunkter på moderering i forumet? Kontakta via PM, Email eller kontaktformuläret.
Huvudadmin för Geeks Discord - Mötesplatsen för gamers

Permalänk
Medlem

Har den Windows 8 med rit/pekpenna?

Visa signatur

MSI P55A-G55 | i5 760 Quad @ 2.8 GHz | Cooler Master Hyper 212* Plus | 8 GB Corsair CL9 1600Mhz XMS3 | EVGA GTX680 2GB | Fraktfritt hos inet.se

Permalänk
Medlem

http://eee.asus.com/en/vivotab/features

Den talar för sig själv.. har allt du listade

Permalänk
Medlem

inget billigare alternativ? gärna runt 3k
Har Samsung något som skulle kunna fungera? har verkligen 0 koll på plattor..

Visa signatur

MSI P55A-G55 | i5 760 Quad @ 2.8 GHz | Cooler Master Hyper 212* Plus | 8 GB Corsair CL9 1600Mhz XMS3 | EVGA GTX680 2GB | Fraktfritt hos inet.se

Permalänk
Medlem

Förutom den jag länkade så kör i regel alla surfplatter på ARM-processorer. I praktiken är de stora mobiltelefoner.
Det du kan göra på din vanliga smartphone är vad du kan göra på din surfplatta. Den större skärmen gör ju dock att t.ex. surfande och filmtittande (som är drygt att göra på en telefon) är en väldigt trevlig upplevelse på en surfplatta.

Men när de kommer till program (photoshop) faller de flesta surfplatter kort, så om det är ett stort krav att ha ett fullfjädrat photoshop går nästan alla plattor bort.

Permalänk
Medlem

Billigaste alternativet: http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=1449816

Då får du dock varken särskilt bra prestanda, bra skärmupplösning, eller vettig pen-input (jämfört med digitizer). Vad du vill ha är en Surface Pro för strax under 10k, som inte ens är släppt.

Mao. tänk om.

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen

Samsung har ju sin Galaxy note 10.1, lite dyr och lite låg upplösning men både penna och docka (halvdant enl mig tgtbord) finns men sjysst prestanda, PS Touch medföljer gratis.

Permalänk
Medlem

Fördelen med Note 10.1 är ju att pennan använder Wacom-teknik.

Dvs du kan lägga handen på skärmen utan att det ger tryck på skärmen, då pennan använder induktiv känning, medan skärmens kapacitiva(normala) touch är avstängd - eller hur du nu vill använda den.
Sen är den tryckkänslig med 1024 zoner, plattan känner av om du lägger pennan ner eller använder den rakt upp, o.s.v.

Airview är nice också, har det på min Note 2. Det är ungefär som att lägga muspekaren över något, och man får fram en popup meny, precis samma funktion.

Visa signatur

Processor: Intel i7-13700K överklockad + EK vattenblock Moderkort: Asus Z790-E Strix Grafikkort: Nvidia RTX4090 FE + EK vattenblock RAM: G.Skill Trident DDR5 6400MHz CL32 Trident Z5 32GB Systemdisk: Samsung Evo 980 NVME 2TB M.2 Spel SSD: 2 x Kingston NV2 M.2 NVMe Gen 4 2TB Övrigt SSD: Crucial P3 4TB M.2 PCIe Gen 3 NVMe SSD Skärm: Dell Alienware AW3418DW 34" 3440x1440p G-Sync + Dell Alienware AW3423DW 34" 3440x1440p G-Sync Ultimate VR: Valve Index + FBT

Permalänk
Medlem

Ska du köra Photoshop på riktigt? Androids variant (Touch) är mer fingeranpassad och kraftigt reducerad vad gäller luginstöd etc, vilket kan vara bra ibland. Men är man en van Photoshopnavändare så är det begränsat. Att kunna jacka in kamera i plattan och ha vettigt stöd för RAW-filer kräver att det i princip är en "laptop-platta", En I5 med 4Gb skulle Photoshop gilla kola på Acer Iconia Tab W700 eller Samsung 700T1C. Samsungen är ju lite dyrare men har inbygt 3G-stöd (HSPA+). Surface Pro är ju också ett alt. Alla ovanstående har 1920*1080 i skärmupplösning, så lättare videohantering borde också funka.

Permalänk
Medlem

Det photoshop användande jag tänkte mig var ytterst Basic, inga RAW-format eller annat avancerat.
Tar jag bort kravet på photoshop så passar nog min budget bättre

Visa signatur

MSI P55A-G55 | i5 760 Quad @ 2.8 GHz | Cooler Master Hyper 212* Plus | 8 GB Corsair CL9 1600Mhz XMS3 | EVGA GTX680 2GB | Fraktfritt hos inet.se