Radeon HD 8000-serien släpps i andra kvartalet 2013

Permalänk
Medlem

Tycker det är gott när en ny serie till grafikkorten kommer .Skulle gtx 780 bara prestera typ 25 % bättre en gtx 680 blir det 2 sådana när dom reas ut .Lite trött på 2x gtx 580 elräkningar måste ju med räknas in

Visa signatur

Dator 1 5800x 32 GB ram B550 plus TUF Kingston 3000 2048 GB EVO 870 QVO 4TB ASUS 370 ti TUF RM 750 X Corsair 4000D Airflow Noctua NH-D15S WIN 10 ASUS PG279Q skärm

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oliver91:

förstår inte varför gpu teknologin måste gå framåt så snabbt på konsumentmarknaden när vi ändå sitter med konsoller med hårdvara från 2001-2006, tycker att speltillverkarna ska lära sig att optimera betydligt bättre än vad de gör idag istället!

Nja, jag håller inte med:
Tänk för några år sedan när ATI släppte 9800 Pro eller när nVidia släppte GeForce, då kunde man snacka om ökning av prestanda. Det var inte helt ovanligt med en ökning på 100% och med på köpet fick man MÄRKBART mer ögongodis.

Idag rör sig ökningen av prestandan av ca 10-20% och ögongodiset uteblir, iaf visuellt. Man kan ifs ta screenshoots och jämföra pixel per pixel, men det slutar oftast i en subjektiv bedömning om det överhuvudtaget ser bättre ut.

Tex kan man klara sig rätt bra än idag med ett 4 år gammalt HD4850 (1GB).

Sen kan man inte heller säga att det är speciellt tätt mellan lanseringarna. AMD:s nuvarande 7000-serie kom för snart 1 år sedan. 8000-serien ska komma 2:a kvatalet, men kommer säkerligen skjutas upp. I slutändan rör det sig alltså om närmare 2år mellan serierna.

Däremot håller jag med till fullo om att något måste göras åt optimeringen. I början av 90-talet satt vi på hårdvara som var uppemot 10 år gammal och om man jämför vad programmerarna spottade ur sig på den tiden med dåvarande generations begynnelse med vad dem åstadkom vid slutet av dito generationens livscykel var ju som natt och dag. Programmerarna var tvungna att utnyttja hårdvaran och fick uppfinna genvägar och trix för att generera det mest fantastiska verk. Dagens appar är ungefär lika avancerade som ett C64-spel, men kräver en 4-kärnig processor på 1Ghz för att driva med flyt. SKAMLIGT!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lessismore:

Nja, jag håller inte med:
Tänk för några år sedan när ATI släppte 9800 Pro eller när nVidia släppte GeForce, då kunde man snacka om ökning av prestanda. Det var inte helt ovanligt med en ökning på 100% och med på köpet fick man MÄRKBART mer ögongodis.

Idag rör sig ökningen av prestandan av ca 10-20% och ögongodiset uteblir, iaf visuellt. Man kan ifs ta screenshoots och jämföra pixel per pixel, men det slutar oftast i en subjektiv bedömning om det överhuvudtaget ser bättre ut.

Tex kan man klara sig rätt bra än idag med ett 4 år gammalt HD4850 (1GB).

Sen kan man inte heller säga att det är speciellt tätt mellan lanseringarna. AMD:s nuvarande 7000-serie kom för snart 1 år sedan. 8000-serien ska komma 2:a kvatalet, men kommer säkerligen skjutas upp. I slutändan rör det sig alltså om närmare 2år mellan serierna.

Däremot håller jag med till fullo om att något måste göras åt optimeringen. I början av 90-talet satt vi på hårdvara som var uppemot 10 år gammal och om man jämför vad programmerarna spottade ur sig på den tiden med dåvarande generations begynnelse med vad dem åstadkom vid slutet av dito generationens livscykel var ju som natt och dag. Programmerarna var tvungna att utnyttja hårdvaran och fick uppfinna genvägar och trix för att generera det mest fantastiska verk. Dagens appar är ungefär lika avancerade som ett C64-spel, men kräver en 4-kärnig processor på 1Ghz för att driva med flyt. SKAMLIGT!

de e ju det jag menar, spelen kräver absurda mängder kraft när de inte egentligen borde behövas tycker man..

Visa signatur

R7 5800X3D / RX 6950 XT / 32GB Ram / 1TB SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lessismore:

Nja, jag håller inte med:
Idag rör sig ökningen av prestandan av ca 10-20% och ögongodiset uteblir, iaf visuellt. Man kan ifs ta screenshoots och jämföra pixel per pixel, men det slutar oftast i en subjektiv bedömning om det överhuvudtaget ser bättre ut.

Tyckte det var intressant och kollade upp prestandaförbättringen, vet bara min setup iaf, från 2x 580 till 2x 680 var prestandaökningen ca 41%, får vi 2 sådana ökningar på raken så har det tagit dom ca 2,5 år att dubbla prestandan. Sen gäller det att nästa gen ger 41% också...
Ang utseendet håller jag helt med, finns massvis med snygga spel som är 10 år redan, som ändå ser snyggare ut än många nya krävande. Det känns verkligen som om dom hittar på nåt meningslöst som ska dra GPU kraft.

Visa signatur

Fractal R3, Corsair AX 850W, 2x Gigabyte 580 Windforce + Gigabyte 210, I7 2600k @ 4.6 GHz, Asus P8P67 PRO, Corsair 32GB 2133 MHz, Corsair H80, Intel 320 300GB, 5x2TB WD GP, 5xSchyte F-Flex 1600, 2xFractal 140mm Silent, 7xFanmate, 3xDell U3014, LG BH10LS30, Qpad 5k, Logitech Z-5500, Sennheiser 360, 2xDinovo Edge. Samsung 900X4C, 256GB SSD, 16 GB Ram.

Permalänk
Medlem

Förhoppningsvis kommer den dagen snart, då vi alla sitter på 4k IPS skärmar (eller OLED? man måste ju få drömma lite... ) i 27 tum och då kommer "jaggies" och MLAA, FXAA, MSAA och allt annat sånt bös att vara stenåldern. Det lär dock kräva rejäla muskler i graffekortet för att lyckas trycka ut ~10 Mpixel 60 ggr per sekund, så detta är välkommet.

Visa signatur

Dator: ASUS Pro WS X570-Ace - Ryzen 5 3600X vattenkyld - 4x8GB GSkill Ripjaws V 3600MHz - PNY GTX 980 Ti XLR8 OC vattenkyld - ASUS Xonar DX - Corsair Force MP600 1 TB - Corsair AX750 - Fractal Design Define S
NAS: Synology DS716+ - 2x4TB HGST MegaScale DC 4000.B Router: Netgear R7000 - AdvancedTomato Firmware

Permalänk

Får väl snart uppgradera mitt gtx275

Permalänk
Medlem

Jag som tänk uppgradera nu i jul, men mitt 560ti får nog svettas 6månader till då.

Visa signatur

"De tillverkares komponenter som just jag råkar ha i min dator är bäst, det vet jag för jag var dum nog att betala för det" (:

Permalänk

Jaha: AND THE WAR IS ON!
Efter ca 1 år av "på västfronten inget nytt" så sätter båda kombattanterna igång var sin ny offensiv.

Låt mig gissa: På känt maner så börjar de med sina topp singel kort. 8970 och 780 lär namnen bli. Sedan kommer nedre toppklassen, dvs 8950 och 770. Och efter hand så fylls det på. Gissar att på sensommaren/hösten kommer mellanklassen dvs 8870/8850 och 760TI/760. Lagom för att ta positioner inför nästa års julförsäljning. Allt efter standard modell.

Saker att förbättra.
För Nvidia: Bättre GPGPU.
För AMD: Mindre strömförbrukning.
(vilket är ironiskt med tanke påatt de 2 föregående generationerna så var det tvärt om)

Farhågor.
Lågkonjunkturen i världen. Vill grafikkorts tillverkarna investera i ny produktion under lågkonjunkturen ? Vi såg ju hur Intel fick skjuta upp sin lansering av Ivy Bridge pga lågkonjukturen.
TSCM! Jokern som kan strula till det mesta.

Visa signatur

Varje svensk medborgare borde ha minst 3 PC/pers där hemma !

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oliver91:

de e ju det jag menar, spelen kräver absurda mängder kraft när de inte egentligen borde behövas tycker man..

Ja, jag höll med dig om det. Men att utvecklingen går snabbt vet jag inte riktigt. Bara för att AMD och nVidia släpper kort frekvent så betyder det inte att dem gjort speciellt stora landvinningar. Det mesta är maxat idag och varken AMD eller nVidia tjänar på att släppa det absolut snabbaste och mest avancerade bara för att dem kan. Dem vill mjölka ut vartenda krona och släpper därmed nya grafikkortsserier med endast "tillräckligt" högre prestanda. Allt för att tjäna mer pengar. Se bara på nVidia; Om det stämmer med ryktena, hade dem ju lyckats ta fram ett herrejösses prestandamonster när dem tillverkade 600-serien, men dem tyckte att all den kraften inte var nödvändig, utan möblerade om i dem tilltänkta segmenten, vilket resulterade i att mellanklasskorten blev prestandaklassade.

Ingen borde behöva något vassare än ett HD7970 eller GTX680 idag. Kan det inte bara få vara så i 3år nu, så alla lär sig att tämja dessa grafikkort. Skippa Windows/DirectX och kör OpenGL istället. Optimera all kod ända ner till Assembler-nivå!
När man till slut inte få ut mer och när 4K-skärmarna kommit på allvar, får AMD och nVidia gärna släppa lös sina nya monster som den filat och polerat på i åratal

Skrivet av Alexei:

Tyckte det var intressant och kollade upp prestandaförbättringen, vet bara min setup iaf, från 2x 580 till 2x 680 var prestandaökningen ca 41%, får vi 2 sådana ökningar på raken så har det tagit dom ca 2,5 år att dubbla prestandan. Sen gäller det att nästa gen ger 41% också...
Ang utseendet håller jag helt med, finns massvis med snygga spel som är 10 år redan, som ändå ser snyggare ut än många nya krävande. Det känns verkligen som om dom hittar på nåt meningslöst som ska dra GPU kraft.

Ok, ja på SLI/Crossfire har däremot utvecklingen tidigare varit i sin linda och har ännu mer att ge.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Luxor ABC80:

Saker att förbättra.
För Nvidia: Bättre GPGPU.
För AMD: Mindre strömförbrukning.
(vilket är ironiskt med tanke påatt de 2 föregående generationerna så var det tvärt om)

Är ju inte så konstigt.

Nvidia gjorde ett "amd 58xx" o amd gjorde ett "nvidia". Amd vill in på gpgpu marknaden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Boss302:

Är ju inte så konstigt.

Nvidia gjorde ett "amd 58xx" o amd gjorde ett "nvidia". Amd vill in på gpgpu marknaden.

Nä, AMD gjorde lite av en nVidia med 7970, men nVidia gjorde en full nVidia och siktade för högt med GK100 så att den inte kunde säljas alls. Därför fick de använda sitt icke GPGPU-förberedda GK104 istället.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lessismore:

Ja, jag höll med dig om det. Men att utvecklingen går snabbt vet jag inte riktigt. Bara för att AMD och nVidia släpper kort frekvent så betyder det inte att dem gjort speciellt stora landvinningar. Det mesta är maxat idag och varken AMD eller nVidia tjänar på att släppa det absolut snabbaste och mest avancerade bara för att dem kan. Dem vill mjölka ut vartenda krona och släpper därmed nya grafikkortsserier med endast "tillräckligt" högre prestanda. Allt för att tjäna mer pengar. Se bara på nVidia; Om det stämmer med ryktena, hade dem ju lyckats ta fram ett herrejösses prestandamonster när dem tillverkade 600-serien, men dem tyckte att all den kraften inte var nödvändig, utan möblerade om i dem tilltänkta segmenten, vilket resulterade i att mellanklasskorten blev prestandaklassade.

Ingen borde behöva något vassare än ett HD7970 eller GTX680 idag. Kan det inte bara få vara så i 3år nu, så alla lär sig att tämja dessa grafikkort. Skippa Windows/DirectX och kör OpenGL istället. Optimera all kod ända ner till Assembler-nivå!
När man till slut inte få ut mer och när 4K-skärmarna kommit på allvar, får AMD och nVidia gärna släppa lös sina nya monster som den filat och polerat på i åratal

Ok, ja på SLI/Crossfire har däremot utvecklingen tidigare varit i sin linda och har ännu mer att ge.

Jo, inte fan är gtx 680 imponerande.. Mitt gtx 570 var roligare eftersom de överklockade mycket bättre, kan ju inte övervolta gpu'n! Sen är prestandaökningen som du säger inte alls stor, har faktiskt inte känt nån större skillnad sen jag gick från p4 på 1,8ghz och ett hercules 64mb AMD kort 512mb ram till athlon 64 x2 2,2ghz med nvidia 8600gt och 2gb ram

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

R7 5800X3D / RX 6950 XT / 32GB Ram / 1TB SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MyZk0:

Varför då? Attans bra pris på 7950.

För att finns 8xxx så känner jag ett tvång att köpa ett ur den serien istället för 7xxx

Permalänk
Skrivet av Kakaff:

För att finns 8xxx så känner jag ett tvång att köpa ett ur den serien istället för 7xxx

Det är ju ingen bra tvångstanke. Lurad som ett får av höga siffror

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Mitt kärnkraftverk
|Asus PRIME-B350-PLUS|PH-TC14PE_OR|Ryzen 5 1400@3890MHz|Vega 56@Vega64bios |Corsair 2x4GB 3200MHz|Corsair TX 650w Bronze|CM Storm Enforcer|AOC G2460PF / 24"144Hz FreeSync|

Permalänk
Hedersmedlem

GTX 580 SLi får nog överleva en generation till

Visa signatur

|| SWECLOCKERS.COM ||
|| Självutnämnd Silverstone FT02-riddare ||
|| Silverstone FT02B-WRI "Limited Edition" No. 0743 & 0640 ||
|| Sweclockers officiella FT02-tråd ||

Permalänk
Hedersmedlem

Får väl hålla mig till mina 2x gtx 690 korten ett tag till då

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vusan:

Nu måste vi bara vänta priserna på GTX 680 eller 690 att börja sjunka.

AMD Grafiknamn: Northern Islands, Southern Islands och Sea Islands?!

AMD verkar gilla öar? Vem vet.

Sant, har för mig att nästa generation efter 8xxx skall heta Guantánamo Bay
Har visat goda resultat i torture tests och skall tydligen tåla en core voltage på 5.75

Menat som skämt, hoppas ingen tar illa upp ^^

Dold text
Visa signatur

CPU - 4670k @ 4.0 Grafikkort - Asus Strix 970
Minne - Corsair Value Select 3x4 Gb 1333 mhz