Permalänk
Medlem

Ipad 2 eller ipad mini?

Tjena gjorde en tråd för ett tag sen om jag skulle ta en ipad 2 eller den nya ipad med retina skärm. Vad tycker ni ipad 2 elller ipad mini? Och ni som har ipad 2 eller mini tycker ni dom känns utdaterade? Jag var och kände lite på media markt men tyckte inget lagga och dom apparna man kunde prova flöt på bra var dock typ bara angry birds... Kan även tillägga att jag ska ha med mig den ibland till skolan eller om jag sitter på bussen eller bilresor m.m. Har även tänkt kolla lite på tv serier eller film och surfa en hel del (använder min mobil som hotspot)

Permalänk
Medlem

Inte för att starta något krig, men nexus 7 är den bättre plattar (enligt mig). Har inte funderat på den?

Skulle jag välja någon av ipad 2/mini så skulle det bli Ipad 2 för den har större skärm.

Edit: på bussen är Ipad mini mycket smidigare dock än 2:an

Permalänk
Medlem

Ipad mini. Har den själv. Valde också mellan ipad 2 och mini, blev minin pga. vikten och storleken. Är supernöjd. Har haft en ipad 2 innan också men sålde för att den kändes för klumpig att släpa runt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av HeeK:

Ipad mini. Har den själv. Valde också mellan ipad 2 och mini, blev minin pga. vikten och storleken. Är supernöjd. Har haft en ipad 2 innan också men sålde för att den kändes för klumpig att släpa runt.

Skrivet av Texaco:

Inte för att starta något krig, men nexus 7 är den bättre plattar (enligt mig). Har inte funderat på den?

Skulle jag välja någon av ipad 2/mini så skulle det bli Ipad 2 för den har större skärm.

Edit: på bussen är Ipad mini mycket smidigare dock än 2:an

Skulle kanske skriva att någon andoid platta är inget för mig jag är ingen apple fanboy har ju en sg2 men tycker inte om deras surfplattor

Och vad tycker du om ipad minin? är den utdaterad? klarar den alla appar och spel eller?

Permalänk
Avstängd

iPad Mini är helt perfekt storleksmässigt. Som surfplatta skulle jag vilja påstå att den är helt fulländad. Det enda som saknas är ju Flash-stöd men det blir mindre och mindre viktigt för varje dag som går.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sensuella Sven:

iPad Mini är helt perfekt storleksmässigt. Som surfplatta skulle jag vilja påstå att den är helt fulländad. Det enda som saknas är ju Flash-stöd men det blir mindre och mindre viktigt för varje dag som går.

jag har hört några rykten om att ipad mini 2 skulle kunna komma ett par månader efter julafton skulle det kanske kunna vara värt att vänta?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av shawn882:

jag har hört några rykten om att ipad mini 2 skulle kunna komma ett par månader efter julafton skulle det kanske kunna vara värt att vänta?

Jag har svårt att tro det då iPad Mini alldeles nyss släpptes. Om det skulle visa sig att det stämmer så lär det dock endast vara en uppgraderad version med "retina"-skärm och visst, det är ju alltid trevligt med högre upplösning.

Permalänk

Skulle säga iPad mini, då den inte har lika plågsamt låg ppi.

Visa signatur

| Mobo: B550 AORUS ELITE V2 | CPU: Ryzen 5600x | RAM: 32GB @ 3600MHz | GPU: Asus GTX 1070 ROG| |PSU:RM750x | Chassi: Fractal Design Define R5 | SSD: OCZ Vertex3 120GB + Force GT 240GB | HDD: 6TB | Skärm: Foris FS2333 | |Ljud: Xonar Essence STX |

Permalänk

Jag var och tittade på nya iPad och iPad mini i veckan. Tyvärr led jag för mycket av ipad minis låga ppi. Kanske vänjer man sig efter ett tag, men det är svårt att gå tillbaka till en sämre skärmpanel när man vant sig vid en iphone.

Visa signatur

Chassi: Phanteks Enthoo Evolv ATX | Moderkort: ASUS Z97-AR | CPU: Intel Xeon E3-1270v3 | RAM: Corsair 16GB VENGEANCE LP Grafikkort: 2x AMD R9 290 | PSU: Corsair AX750 | SSD: Intel 730 Series Kylning: Phanteks PH-TC14CS | Scythe Gentle Typhoon | Corsair Air series AF140 | Phanteks PH-F140HP

Galleri: Ash | By SweLingonBerry

Permalänk
Medlem

men vad tycker ni är ipad 2/mini utdaterad? Tänkte köpa vid julafton så om priserna kanske sjunker på 4 eller 3:an skulle det vara värt att köpa dom då?

Permalänk

Jag skulle också köra på en mini, har haft en 2:a och nu en trea och kommer köpa mig en mini när 3G versionerna kommer in i lager. Tycker trean är för stor, klumpig och lite för tung så en mini kommer bli perfekt.

Vad gäller om dom är utdaterqe så visst sitter det inte den senaste hårdvaran i dom men samtidigt om det fungerar för dina behov så ser jag ingen anledning till att det skulle vara ett problem. Och sen är det ju alltid så att det ryktas om när nästa version kommer och det är ingen som vet säkert. Kan komma redan om ett par månader eller om nästan ett år. Även om jag personligen skulle tro att i vår är det troligaste för en uppdatering av minin. Ska man ha det senaste så är det alltid dyrt och man får inte ha det speciellt länge så lika bra att slå till nu skulle jag säga.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av shawn882:

Inlägg utan ny information enbart menade att höja upp en tråd, så kallad bump, är inte tillåtet hos Sweclockers. Se §4 i reglerna.

Alla trådar ska ha samma chans att synas, därför finns regeln, en rättvisefråga.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sensuella Sven:

iPad Mini är helt perfekt storleksmässigt. Som surfplatta skulle jag vilja påstå att den är helt fulländad. Det enda som saknas är ju Flash-stöd men det blir mindre och mindre viktigt för varje dag som går.

Fast det finns ju ännu mer fulländade surfplattor som har HD-upplösning, kan spela x264 MKV-filmer utan konvertering och meck i iTunes, har GPS, greppvänlig baksida och är 1500 kr billigare...

Visa signatur

Main Core i9-9900k | NH-D15 | ROG STRIX Z390-F | 16GB DDR4 3200 MHz LPX | STRIX 2080 Ti GAMING OC | Samsung 970 EVO 1TB + Toshiba XG5 256GB | RM650X | R5 Blackout
HTPC/Barndator: Core i5-8400 | ASUS PRIME B360M-A | 16GB DDR4 2666 MHz | STRIX GTX 1070 OC | 2 x Toshiba XG5 256GB
Extradator: Core i7 870 | ASRock H55M-LE | 8GB 1600 MHz | Intel 320 120GB | HD6950 2GB | VX 550W

Permalänk

Ipad mini har ju det perfekta måttet, ipad 2 är för tung o klumpig och Nexus 7 är för liten, tjock o plastig.

Sen har man en laptop så klarar man sig lätt med en Ipad mini. Inte fan orkar man kolla film med liten skärm ändå.

Visa signatur

Apple MacBook Pro 15" Retina. 2,2 GHz Quad-Core Intel Core i7 Turbo Boost upp till 3,4 GHz, 16 GB 1600 MHz minne, 256 GB PCIe-baserad flashlagring, Intel Iris Pro Graphics.
Laptop 2. MSI GT 780DX, 17.3" LED matt (1920 x 1080), Intel Core i7-2670QM 2.2 - 3.1 GHz, Minne: 16 GB DDR3 1333MHz, NVIDIA GeForce GTX 570M 1.5 GB GDDR5, HDD Intel 320 SSD 120GB + 750 GB (7200 rpm).

Permalänk
Avstängd
Skrivet av mfm:

Fast det finns ju ännu mer fulländade surfplattor som har HD-upplösning, kan spela x264 MKV-filmer utan konvertering och meck i iTunes, har GPS, greppvänlig baksida och är 1500 kr billigare...

Absolut, håller med dig på alla punkter. Jag är själv låååångt ifrån att vara ett Apple-fan och det tog emot något enormt att köpa en utav deras produkter.

Med det sagt är det dock den perfekta storleken på skärmen och 4:3-bildformatet som gör att den är den bästa surfplattan enligt mig.

Hade såklart hellre haft Android om möjligheten fanns.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mfm:

Fast det finns ju ännu mer fulländade surfplattor som har HD-upplösning, kan spela x264 MKV-filmer utan konvertering och meck i iTunes, har GPS, greppvänlig baksida och är 1500 kr billigare...

1499kr för en surfplatta med 1920x1080 som klarar MKV filer och en bra gps... Jätte gärna. Var hittar jag denna?

Visa signatur

Macifierad militant mactivist....
"Why join the navy if you can be a pirate?" - Steve Jobs

Permalänk
Medlem
Skrivet av AkUs:

1499kr för en surfplatta med 1920x1080 som klarar MKV filer och en bra gps... Jätte gärna. Var hittar jag denna?

720p är "HD-upplösning", 1080p är "full-HD" i vanliga hemelektroniktermer.

Permalänk
Medlem

Till TS: Kläm ordentligt på android-plattorna, främst nexus 7 men även Galaxy tab 2 (SD-kortläsare är en bra fördel). Är de inget för dig efter lite klämmande så satsa på mini.
Ingen surfplatta är bra att jobba vid ändå oavsett skärmyta, och vid resor och liknande är storleken viktig. 7-tummarna är precis lagom för att titta på serier och surfa.

Permalänk
Medlem
Skrivet av AkUs:

1499kr för en surfplatta med 1920x1080 som klarar MKV filer och en bra gps... Jätte gärna. Var hittar jag denna?

720p är HD och du ska jämföra med iPad Mini 32GB eftersom det är 32GB på Nexus 7.

Visa signatur

Main Core i9-9900k | NH-D15 | ROG STRIX Z390-F | 16GB DDR4 3200 MHz LPX | STRIX 2080 Ti GAMING OC | Samsung 970 EVO 1TB + Toshiba XG5 256GB | RM650X | R5 Blackout
HTPC/Barndator: Core i5-8400 | ASUS PRIME B360M-A | 16GB DDR4 2666 MHz | STRIX GTX 1070 OC | 2 x Toshiba XG5 256GB
Extradator: Core i7 870 | ASRock H55M-LE | 8GB 1600 MHz | Intel 320 120GB | HD6950 2GB | VX 550W

Permalänk
Medlem
Skrivet av mudde:

720p är "HD-upplösning", 1080p är "full-HD" i vanliga hemelektroniktermer.

Ja men bara för det är en total felaktighet för att sälja mera produkter så behöver inte vi göra samma missvisande sak.
Enligt branch standarden är det "HD-Ready" som är 1366x720 bildpunkter (fram krystat dock, var ej så från början).
HD är 1920x1080. Något "HD" och "Full-HD" är påhittat.

Skrivet av mfm:

720p är HD och du ska jämföra med iPad Mini 32GB eftersom det är 32GB på Nexus 7.

1. Du blandar hönor och duvor. Idag streamar man 99% av innehållet i sina sufplattor så det med minnes mängden för att
sätta Ipaden i dåligt ekonomiskt dager är inte relevant. Det är upp till användaren själv.

2. 720p finns inte i surfplattor då P står för Progressivt vilket endast tillämpas på TV. Skall vi då "Jämföra" på denna nivå så är
Ipad Mini "720".. till och med över. 1024x768 är juh "768"...

Visa signatur

Macifierad militant mactivist....
"Why join the navy if you can be a pirate?" - Steve Jobs

Permalänk
Medlem

Som sakt android är ett solklart nej för mig! men är det någon som provat att kollat på film med en ipad mini? och hur är dom utomhus? syns skärmen bra?

Permalänk
Medlem
Skrivet av AkUs:

Ja men bara för det är en total felaktighet för att sälja mera produkter så behöver inte vi göra samma missvisande sak.
Enligt branch standarden är det "HD-Ready" som är 1366x720 bildpunkter (fram krystat dock, var ej så från början).
HD är 1920x1080. Något "HD" och "Full-HD" är påhittat.

Det finns ingen "korrekt" HD. High Definition har vid många olika tider använts för att beskriva allt som har högre upplösning än vanligt, se t.ex: http://en.wikipedia.org/wiki/405-line

Citat:

1. Du blandar hönor och duvor. Idag streamar man 99% av innehållet i sina sufplattor så det med minnes mängden för att
sätta Ipaden i dåligt ekonomiskt dager är inte relevant. Det är upp till användaren själv.

2. 720p finns inte i surfplattor då P står för Progressivt vilket endast tillämpas på TV. Skall vi då "Jämföra" på denna nivå så är
Ipad Mini "720".. till och med över. 1024x768 är juh "768"...

Tror det är ganska personligt hur mycket man streamar jämfört med internlagring.
Det finns flera av oss som tar plattan utanför huset. Kassa mobila internetuppkopplingar med surftak varje månad, extrema utlandspriser på mobilt surf och ofta långsamma och ibland dyra hotell-wifi gör interna lagringen viktig för mig. Få flyg har internet ombord och många tåg saknar det också. Det är inte överallt där det finns snabba gratis-wifi.

Är jag hemma vid mitt wifi så ser jag hellre filmer/serier på TV:n eller eventuellt datorskärmen.

Hur använder du plattan? Reser du något med den eller är det bara hemmaanvändning som gäller?

Finns det SD-plats så är det ett stort plus då SD-kort är billiga.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mfm:

Fast det finns ju ännu mer fulländade surfplattor som har HD-upplösning, kan spela x264 MKV-filmer utan konvertering och meck i iTunes, har GPS, greppvänlig baksida och är 1500 kr billigare...

Du behöver ju inte konvertera för att se filmer på iOS heller, finns flertalet mediaspelare som klarar att spela upp material utan konvertering. Och du behöver definitivt inte mecka i iTunes om du inte vill. Dock om jag måste säga att iTunes har blivit trevligare nu när 11:an kommit

Permalänk
Medlem
Skrivet av mudde:

Det finns ingen "korrekt" HD. High Definition har vid många olika tider använts för att beskriva allt som har högre upplösning än vanligt, se t.ex: http://en.wikipedia.org/wiki/405-line

Det är igentligen sant. Men det du länka är någon historisk aspekt. Själv sa du "hemelektroniktemer".

http://en.wikipedia.org/wiki/HD_ready

Där har du vad används i hemelektroniktermer. Full-HD är något man hittat på för man insett hur mycket 720/768 skit man sålt och kallat
det HD så man råkat förstört ordet HD, det fungerade inte längre som sälj argument.

Samma sak när man nu förstört ordet "LED" tv. Så skall det kallas för "LED" och "Full-LED" vilket är helt katastrofalt upp på väggarna...

Skrivet av mudde:

Tror det är ganska personligt hur mycket man streamar jämfört med internlagring.
Det finns flera av oss som tar plattan utanför huset. Kassa mobila internetuppkopplingar med surftak varje månad, extrema utlandspriser på mobilt surf och ofta långsamma och ibland dyra hotell-wifi gör interna lagringen viktig för mig. Få flyg har internet ombord och många tåg saknar det också. Det är inte överallt där det finns snabba gratis-wifi.

Är jag hemma vid mitt wifi så ser jag hellre filmer/serier på TV:n eller eventuellt datorskärmen.

Hur använder du plattan? Reser du något med den eller är det bara hemmaanvändning som gäller?

Finns det SD-plats så är det ett stort plus då SD-kort är billiga.

Min Ipad är en Wifi 16. Jag streamar allt jag behöver via min Iphone som modem. Men visst, det är personligt.

Hårdvara blir alltid gammalt och utdaterat. Hitils känns det som Apple har låtit uppgradera sina enheter bättre än Android marknaden vilket jag tycker
ger ett övertag. Men på senaste tid har det visat sig att många Android enheter har fått följa med uppgraderingen av nyare versioner längre. Det är klart svårt att förutse framtiden. Men personligen är mitt val av Iphone / Ipad över Android (som jag haft mycket av) att uppdateringarna håller produkten på spår längre.

Till TS säger jag, köp inte en Ipad 2 utan en Ipad Mini för man kommer ha bra med uppdateringar framöver. Det är risk att Ipad 2 kommer segla söderut efter IOS 7.

Visa signatur

Macifierad militant mactivist....
"Why join the navy if you can be a pirate?" - Steve Jobs

Permalänk
Medlem
Skrivet av AkUs:

Ja men bara för det är en total felaktighet för att sälja mera produkter så behöver inte vi göra samma missvisande sak.
Enligt branch standarden är det "HD-Ready" som är 1366x720 bildpunkter (fram krystat dock, var ej så från början).
HD är 1920x1080. Något "HD" och "Full-HD" är påhittat.

720 är HD till skillnad mot del usla 1024x768. Sen kan du trolla vidare för att framhäva din iPad Mini men det förändrar inte att den är dålig att se högupplöst film med.

Lustigt med den koncentration av fanboys som finns på Sweclockers gällande t.ex. Apple och AMD. I verkligheten har alla jag känner som testat iPad Mini tyckt att den inte var särskilt bra, och det är folk som kör både iOS och Android.

Skrivet av AkUs:

1. Du blandar hönor och duvor. Idag streamar man 99% av innehållet i sina sufplattor så det med minnes mängden för att
sätta Ipaden i dåligt ekonomiskt dager är inte relevant. Det är upp till användaren själv.

2. 720p finns inte i surfplattor då P står för Progressivt vilket endast tillämpas på TV. Skall vi då "Jämföra" på denna nivå så är
Ipad Mini "720".. till och med över. 1024x768 är juh "768"...

99% kan du fantisera vidare om, inte ens 5% lär streama HD-film och inte ens 20% lär streama musik.

Om du ska markera ord kanske du ska börja skriva korrekt svenska och inte använda lunarstorm-ordet "juh".

Skrivet av S_Z:

Du behöver ju inte konvertera för att se filmer på iOS heller, finns flertalet mediaspelare som klarar att spela upp material utan konvertering. Och du behöver definitivt inte mecka i iTunes om du inte vill. Dock om jag måste säga att iTunes har blivit trevligare nu när 11:an kommit

Jasså? Men man får streama från molnet då, för iTunes kommer inte skicka över filerna? Knappast en smidig lösning. Sen fungerar inte 1366x720 MKV-filer särskilt bra på iPad2 eller iPad Mini.

Visa signatur

Main Core i9-9900k | NH-D15 | ROG STRIX Z390-F | 16GB DDR4 3200 MHz LPX | STRIX 2080 Ti GAMING OC | Samsung 970 EVO 1TB + Toshiba XG5 256GB | RM650X | R5 Blackout
HTPC/Barndator: Core i5-8400 | ASUS PRIME B360M-A | 16GB DDR4 2666 MHz | STRIX GTX 1070 OC | 2 x Toshiba XG5 256GB
Extradator: Core i7 870 | ASRock H55M-LE | 8GB 1600 MHz | Intel 320 120GB | HD6950 2GB | VX 550W

Permalänk
Medlem
Skrivet av AkUs:

Det är igentligen sant. Men det du länka är någon historisk aspekt. Själv sa du "hemelektroniktemer".

http://en.wikipedia.org/wiki/HD_ready

Där har du vad används i hemelektroniktermer. Full-HD är något man hittat på för man insett hur mycket 720/768 skit man sålt och kallat
det HD så man råkat förstört ordet HD, det fungerade inte längre som sälj argument.

Samma sak när man nu förstört ordet "LED" tv. Så skall det kallas för "LED" och "Full-LED" vilket är helt katastrofalt upp på väggarna...

Min Ipad är en Wifi 16. Jag streamar allt jag behöver via min Iphone som modem. Men visst, det är personligt.

Hårdvara blir alltid gammalt och utdaterat. Hitils känns det som Apple har låtit uppgradera sina enheter bättre än Android marknaden vilket jag tycker
ger ett övertag. Men på senaste tid har det visat sig att många Android enheter har fått följa med uppgraderingen av nyare versioner längre. Det är klart svårt att förutse framtiden. Men personligen är mitt val av Iphone / Ipad över Android (som jag haft mycket av) att uppdateringarna håller produkten på spår längre.

Till TS säger jag, köp inte en Ipad 2 utan en Ipad Mini för man kommer ha bra med uppdateringar framöver. Det är risk att Ipad 2 kommer segla söderut efter IOS 7.

är det inte samma hårdvara i ipad mini som i 2:an?

Permalänk
Medlem
Skrivet av mfm:

Jasså? Men man får streama från molnet då, för iTunes kommer inte skicka över filerna? Knappast en smidig lösning. Sen fungerar inte 1366x720 MKV-filer särskilt bra på iPad2 eller iPad Mini.

Nej, det behöver man inte. Mediaspelarna har ofta stöd för en stor mängd överföringsalternativ som SMB/FTP/HTTP (går även att streama via flera av dessa spelare om du inte vill ladda ner filen lokalt). Det kan inte bli mycket smidigare enligt mig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mfm:

Om du ska markera ord kanske du ska börja skriva korrekt svenska och inte använda lunarstorm-ordet "juh".

Jag markerade ang. tekniken. Inte ang språket valt. Har du inget bättre argument än att märka ett sådant ord. Då är det inte lönt att du svarar.

Skrivet av shawn882:

är det inte samma hårdvara i ipad mini som i 2:an?

Ipad 2 och Ipad mini har båda en A5 processor. Men det innebär inte att apple kommer ha uppdateringar av IOS till båda lika länge.

Förutom CPUn så skiljer i princip allt.

Visa signatur

Macifierad militant mactivist....
"Why join the navy if you can be a pirate?" - Steve Jobs

Permalänk
Medlem
Skrivet av shawn882:

Skulle kanske skriva att någon andoid platta är inget för mig jag är ingen apple fanboy har ju en sg2 men tycker inte om deras surfplattor

Och vad tycker du om ipad minin? är den utdaterad? klarar den alla appar och spel eller?

iPad Mini må använda gammal hårdvara, men det har den inga problem med.
Som du vet är fortfarande iPhone 4S inte dålig bara för att femman är ute nu,
den är rapp och spelar spel fint! Den har ju samma processor som Mini/iPad2.
Prestanda messigt är Mini inte dålig utan det enda folk reagerar på är en icke-retina skärm
och en processor som inte är helt ny. Jag skulle valt Mini alla dagar i veckan, känns bättre i handen,
och har högre PPI än 2an, ser klart "krispigare" ut

Permalänk
Medlem
Skrivet av S_Z:

Nej, det behöver man inte. Mediaspelarna har ofta stöd för en stor mängd överföringsalternativ som SMB/FTP/HTTP (går även att streama via flera av dessa spelare om du inte vill ladda ner filen lokalt). Det kan inte bli mycket smidigare enligt mig.

Smidigast är förstås att dra över filerna direkt från sin dator via USB-kabel...

Visa signatur

Main Core i9-9900k | NH-D15 | ROG STRIX Z390-F | 16GB DDR4 3200 MHz LPX | STRIX 2080 Ti GAMING OC | Samsung 970 EVO 1TB + Toshiba XG5 256GB | RM650X | R5 Blackout
HTPC/Barndator: Core i5-8400 | ASUS PRIME B360M-A | 16GB DDR4 2666 MHz | STRIX GTX 1070 OC | 2 x Toshiba XG5 256GB
Extradator: Core i7 870 | ASRock H55M-LE | 8GB 1600 MHz | Intel 320 120GB | HD6950 2GB | VX 550W