Permalänk
Medlem

gtx 690 eller inte?

Jag kan inte bestämma mig om vad för typ av grafikkort jag skall köpa till mitt nya bygge. Är det någon som vet ifall gtx 690 är värt pengarna? Eller ska man köra på ett par AMD istället?
Att tillägga är att jag kommer att använda datorn till gaming och musikskapande.

Permalänk
Skrivet av shiakima:

Jag kan inte bestämma mig om vad för typ av grafikkort jag skall köpa till mitt nya bygge. Är det någon som vet ifall gtx 690 är värt pengarna? Eller ska man köra på ett par AMD istället?
Att tillägga är att jag kommer att använda datorn till gaming och musikskapande.

Asså du ska allt utom att köpa 2 kort och köra CF/SLI värdelöst!! gör som jag köp ett ASUS HD 7970 MATRIX jävlar vilket kort.

Permalänk

Kör på ett 7990?
CF är grymt ju, Microstuttering finns inte kvar längre. Tycker att du ska titta på 2st HD 7970.
Skalar bra, grym prestanda, billigare och bättre än 2x680/1x690.

Visa signatur

Insert funny joke here

Permalänk
Skrivet av sebbe_1996:

Asså du ska allt utom att köpa 2 kort och köra CF/SLI värdelöst!! gör som jag köp ett ASUS HD 7970 MATRIX jävlar vilket kort.

På vilket sätt är det värdelöst? 690 är ett riktigt bra kort!

Permalänk
Medlem
Skrivet av sebbe_1996:

Asså du ska allt utom att köpa 2 kort och köra CF/SLI värdelöst!! gör som jag köp ett ASUS HD 7970 MATRIX jävlar vilket kort.

Fan snackar du om? Skärp dig.

Visa signatur

CPU & Kylning: Ryzen 7 7800X3D & ASUS ROG Strix LC II 360 RAM: Kingston 32GB DDR5 6000MHz FURY GPU: RTX 3090 MB: Gigabyte X670 Gaming PSU: EVGA Supernova G2 850W M.2: Samsung 960 Evo 250GB Chassie: CM Storm Stryker Skärmar: AOC AGON AG271QG G-Sync IPS @165Hz och Qnix QX2710 IPS/PLS @110Hz

Permalänk
Skrivet av Bassefrom:

På vilket sätt är det värdelöst? 690 är ett riktigt bra kort!

Har du kör de Själv ? de har jag de suger kommer aldrig rekommendera de!!

Permalänk
Medlem
Skrivet av sebbe_1996:

Asså du ska allt utom att köpa 2 kort och köra CF/SLI värdelöst!! gör som jag köp ett ASUS HD 7970 MATRIX jävlar vilket kort.

Du verkar inte veta vad du pratar om?
Få lösningar är mer värda i längden än att köpa dubbel-GPU kort.
Anledningen? Håller sjukligt länge sett till prestandan/priset och microstuttering är inte längre ett problem som förr.

Jag tycker du skall satsa på ett 690. Säkerligen kommer du kunna maxa spelen även 3 år i framtiden.

Permalänk
Medlem

Kör du på 1920x1080p så blir 690 bra, mindre värme och ljud än om du kör med cfx eller sli. Om du kör högre, t.ex. 5760x1080p eller 1440p så blir nog 7970 3gb i cf bra

Permalänk
Skrivet av sebbe_1996:

Asså du ska allt utom att köpa 2 kort och köra CF/SLI värdelöst!! gör som jag köp ett ASUS HD 7970 MATRIX jävlar vilket kort.

Möjligtvis att avråda från cf pga microstutteringen, men sli är där inga direkta problem med. Har du haft problem med det så låter det troligast med sbt.

Permalänk
Medlem

Kan bara rekommendera ett 690. Om du ska lägga så mycket pengar på datorgrafik, så är ett 690 ett säkert kort. Det är tystare, svalare, och effektivare än de flesta likvärdiga SLI lösningar.

Kan inte tala för CF då jag inte kör det själv, men vad jag har läst ska drivrutinerna ha förbättrat spelupplevelsen (fps samt microstuttering) en del sedan de första recensionerna kom ut.

Vad jag kan säga, är att 690 är det bästa grafikkortet jag någonsin har haft, och jag ångrar mig inte ett dugg att jag köpte det. Faktum är att jag stirrar på det genom datorchassit just nu och njuter!

Det klarar av samtliga spel jag har provat, i ultra (maximala) inställningar, i 1440p, utan problem. Det finns mer utrymme för överklockning då kortet är byggt utav mer "exklusiva" material än plast-standarden på grafikkort.

Ett kvalitetskort på alla sätt och vis.

Visa signatur

PC: Intel i7 3930K16 GB RAMGTX 980 SLI1 TB SSD
Ljud: Audeze LCD-3 FazorShure SE846EONE MKII MUSES (AMP + DAC)
Bild: Samsung 43" 4K SUHD HDR 12-bit (till Dator/PS4 Pro)
Bärbart: Apple iPad Pro 12,9"Apple MacBook 12"Oppo HA-2

Permalänk
Medlem

Än så länge så är det 1920x1080p som gäller för mig, så ett 690 får det nog bli då.
Såg detta kompletta paketet istället: http://www.komplett.se/k/ci.aspx?sku=10615
Vad tror ni? Kan det vara något?

Permalänk
Skrivet av Goffen:

Kör du på 1920x1080p så blir 690 bra, mindre värme och ljud än om du kör med cfx eller sli. Om du kör högre, t.ex. 5760x1080p eller 1440p så blir nog 7970 3gb i cf bra

Asså självklart tycker jag med att han ska köpa ett 690 men om han känner att han kanske inte vill lägga så mycket pengar på ett grafikkort

Permalänk
Medlem
Skrivet av WolfOfVengeance:

Möjligtvis att avråda från cf pga microstutteringen, men sli är där inga direkta problem med. Har du haft problem med det så låter det troligast med sbt.

Microstuttering existerar inte längre på CF. Hur det är med SLI låter jag vara osagt, men vet av andra trådar här på Swec att SLI verkar blivit bättre på senare tid.

Permalänk
Medlem

Vad kör du för spel då?

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841

Permalänk
Skrivet av wibbe44:

Microstuttering existerar inte längre på CF. Hur det är med SLI låter jag vara osagt, men vet av andra trådar här på Swec att SLI verkar blivit bättre på senare tid.

Finns det några som helst tester som visar att microstutteringen försvunnit eller baseras det enbart på lovord från amd?

Detta är den senaste jämförelsen jag sett angående microstuttering fram till 2st kommentarer i denna tråden.

*EDIT* Läste en väldigt bra diskussion ang. microstuttering i en tråd igår: http://www.sweclockers.com/forum/125-geforce/1166303-ny-speldator-i-januari-sli-eller-crossfire/

Permalänk
Medlem
Skrivet av wibbe44:

Microstuttering existerar inte längre på CF. Hur det är med SLI låter jag vara osagt, men vet av andra trådar här på Swec att SLI verkar blivit bättre på senare tid.

Emil och Jonas (från Sweclockers) upplever jag ha sagt/hävdat exakt det motsatta när man lyssnat/kollat på deras podcasts och Fredagspaneler, just sayin

Visa signatur

Chassi: Cooler Master MasterBox NR200P CPU: Intel Core i5 10600K CPU-kylare: Noctua NH-U12A Moderkort: Gigabyte Z490I Aorus Ultra RAM: Corsair Vengeance LPX Black DDR4 3600MHz 2x8GB Disk: WD Blue SN550 M.2 2280 1TB GPU: Gigabyte Aorus GeForce RTX 3070 Master PSU: Corsair SF600 Platinum 600W Skärm: Acer Nitro XV282KKV Tangetbord: Corsair Gaming K70 RGB Cherry MX Brown Mus: Logitech G Pro Wireless

Permalänk
Medlem
Skrivet av WolfOfVengeance:

Finns det några som helst tester som visar att microstutteringen försvunnit eller baseras det enbart på lovord från amd?

Detta är den senaste jämförelsen jag sett angående microstuttering fram till 2st kommentarer i denna tråden.

http://www.sweclockers.com/image/diagram/3038?k=32aca361ccc3d...

Men snälla dra inte upp gammal info :/
Finns flera trådar där detta skrivits och diskuterats tidigare här på Swec, men FYI:

Kör igång RadeonPRO och lägg till titeln du skall spela där så syncas framesen och ms elimineras.
End of discussion.

EDIT: Skickar med länken till den tråden det diskuterats mest om detta så du kan läsa på lite.
#12911748

Permalänk
Medlem
Skrivet av Atlas Tasume:

Vad kör du för spel då?

Jag spelar precis allt möjligt, men det är idag på konsol. Anledningen till att jag bygger en dator med ett lite bättre grafikkort i är att jag vill komma ifrån konsollerna lite mer och ha allt i ett. Jag sitter ändå så pass mycket vid datorn p.g.a musiken. Men visst finns det ett par spel som jag skulle vilja testa på dator. The witcher 2, Metro , lite skyrim-moddar och kanske något strategispel. Det var åratal sen jag lirade ett strategispel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av wibbe44:

Microstuttering existerar inte längre på CF

Att de gör, bara du som inte är kräsen!

Permalänk
Medlem
Skrivet av kenny88g:

Att de gör, bara du som inte är kräsen!

Se mitt senaste inlägg och läs på.

Permalänk
Permalänk
Medlem

RadeonPro är inte utan problem, bland annat så sänker det prestandan rejält.
(Det är ju bara ett annat ord for Adaptiv V-sync --> lägre fps.)

Skrivet av Zcenicx:

Adaptiv VSync kan ge enorma prestanda"förluster" eftersom det sätter ett fast tak på frameraten. Kan ditt grafikkort pressa 180 FPS och man har AVS på tappar du 67% direkt i ren strypning. Hade NVidias lösning varit AVS hade du aldrig sett deras grafikkort gå över 60/120 FPS (beroende på skärm) - precis som man blir strypt till vertikalsynk med RadeonPro.

Nvidia har också möjlighet till adaptiv Vsync i sina drivrutiner (de var först med det), men det har inte med stuttering att göra utan är där för att lösa problem med tearing. Tearing är förstås ett lika stort bekymmer oavsett NVidia eller AMD, oavsett enkel- eller flerkort och oavsett SLI eller CF.

Det är däremot något man själv får slå av eller på och har inget med stutteringlösningen att göra.

NVidias teknik för att förebygga stuttering bygger på "frame rate smoothing by cross-GPU syncronization" och den finns både i hårdvaran och i drivrutinerna.
Denna teknik gör att varje korts individuella framerate inte tillåts diffa med mer än ett visst antal procent från det andras, plus att (i och med detta) frameraten inte tillåts gå upp fortare än ett visst antal procent per frame.

Detta är vad som påverkar deras scaling med ca 10%, men det stryper inte frameraten till en specifik nivå (som VSync) utan jämnar bara ut kurvan. En prestandakurva kommer alltså att visa en mjukare ökning av frameraten, men i övrigt finns det inget egentligt tak.

Jag hade fortfarande kört på GTX 690, alternativt 2st GTX 680, förutsatt att pengar inte är ett problem naturligtvis.

Visa signatur

CPU: i9-13900K + Cooler Master ML360L ARGB V2 || GPU: Gainward RTX 4090 Phantom GS.
MoBo: Asus Rog Strix Z790-F Gaming || RAM 32 GB Kingston Fury Beast CL40 DDR5 RGB 5600 MHz.
PSU: Corsair RMe 1000W 80+ Gold || Chassi: Phanteks Eclipse P500A D-RGB.
Lagring: Kingston Fury Renegade M.2 NVME 2TB + Samsung 860 QVO 1TB.
Skärmar: 27" 1440p 144 Hz IPS G-sync + 27" 1440p 155 Hz VA || OS: Win 11 Home.

Permalänk
Medlem
Skrivet av kenny88g:

Att de gör, bara du som inte är kräsen!

Tydligen inte om man använder sig av programmet RadeonPRO.

Permalänk
Skrivet av Minsc S2:

RadeonPro är inte utan problem, bland annat så sänker det prestandan rejält.
(Det är ju bara ett annat ord for Adaptiv V-sync --> lägre fps.)

Jag hade fortfarande kört på GTX 690, alternativt 2st GTX 680, förutsatt att pengar inte är ett problem naturligtvis.

Sänker prestandan rejält...?
Sedan jag skaffade det får jag stabila FPS på Ultra@BF3@1080p... Hade inte oftast 60 innan.

Visa signatur

Insert funny joke here

Permalänk
Medlem

GTX 690, kvalité rakt av. Microstuttering i CF existerar.

Visa signatur

Laptop 4 - 4680U - 16 GB DDR4 - 256 GB SSD

Permalänk
Medlem
Skrivet av sebbe_1996:

Har du kör de Själv ? de har jag de suger kommer aldrig rekommendera de!!

Jag kör SLI med 2 stycken 680, inget fel med det alls, skulle kunna rekommendera det till alla som funderar på det!
Vet inte hur länge sedan det var du körde det eller om du fick söndagsex för har aldrig haft problem.

Visa signatur

PC [ I7 3770K 3.5 GHz OC 4.6 GHz | 2 x Gigabyte Geforce GTX 680 2048 MB GDDR5 OC 1137MHz |16 GB DDR3, Corsair VENGANCE LP 1600 MHz | Switch 810 | SSD 80 GB | SSD 2 X 120 GB | Western 2 T | MSI Z77A-S01 | Power 750 Watt | Logitech G510 | Logitech G35 | R.A.T. 7 | Razer goliathus | Speakers Andersson HomeCinema surround system | LG 42 " Full HD tv ]
Laptop [ MSI GE70 2OE | Samsung 27'' S27B550V LED | Logitech Performance Mouse MX ]

Permalänk
Medlem

Gtx 690 är extremt välbyggt och tyst med tanke på kyllösningen. Och om jag inte minns fel så överklockar det riktigt bra för ett dual-gpu kort.

Det finns inget bättre grafikkort atm. kör hårt!

Permalänk
Skrivet av wibbe44:

Men snälla dra inte upp gammal info :/
Finns flera trådar där detta skrivits och diskuterats tidigare här på Swec, men FYI:

Kör igång RadeonPRO och lägg till titeln du skall spela där så syncas framesen och ms elimineras.
End of discussion.

EDIT: Skickar med länken till den tråden det diskuterats mest om detta så du kan läsa på lite.
#12911748

Läs igenom lite av Zcenicx's inlägg i länken som sitter i min edit så är du med på vad jag menar, Radeonpro är inte felfritt. (råkade posta upp när jag skulle sätta in länken innan, därför den blev en edit och det blev lite osammanhängande).

Permalänk
Medlem
Skrivet av Minsc S2:

RadeonPro är inte utan problem, bland annat så sänker det prestandan rejält.
(Det är ju bara ett annat ord for Adaptiv V-sync --> lägre fps.)

Jag hade fortfarande kört på GTX 690, alternativt 2st GTX 680, förutsatt att pengar inte är ett problem naturligtvis.

Coolt, dock vet jag inte om det där med prestandasänkningen är något jag kan hålla med om. Kör på datorn i spec och jag lirar på samma höga inställningar i alla spel som innan.
Märker ingen förlust när jag kör spelet via RadeonPRO

Är nog kanske mer att det i värsta fall kan bli en förlust man märker, men som sagt är min upplevelse bara positiv. Så länge man slipper ms och har >60 FPS konstant så är jag nöjd

I min bok är ms på cf avskriven och antar att detta bara kommer utvecklas ännu bättre framöver eftersom det är en färsk nyhet i den senaste preview av RadeonPRO.

Permalänk
Medlem

Jag märker inte av nå microstuttering, med mitt 690.
Och det clockar rätt bra.

Visa signatur

5900X | 32GB DDR4 | EVGA T2 1000W | Nvidia 3080Ti