Permalänk
Medlem

har jag överklockat rätt ??

tjenare ja följde en guide för att överklocka min cpu
mina specs står längs ner

jag fattar inte riktigt vad något betyde jag förstår bara GHz vet inte riktigt va ja ska leta efter
målet va att nå runt 4.5 ghz men jag googla på MHz

1600 megahertz x 4 = 6.4 gigahertz är detta rätt ?
och ja tror det är lite för mycket och kan det skada datorn?

börjar bli orolig så ja inte bränner cpun eller kylpastan känner inte för att montera bort kylaren och sätta dit ny.

kylare

Visa signatur

CPU: i7 9700k GHz |GPU:GTX 2070 ROG |Moderkort: ASUS ROG Strix Z390-F |Kylning: Corsair H115i PRO |RAM: Corsair ddr4 32GB 3000 mhz |SSD:m.2 90 evo plus |OS: windows 10 Pro
Online:| Overwatch(master) | CS:GO | APEX | VR-SPEL | PUBG |
Bredband | Fraktfritt Inet | hemsida| swec bb-koder

Permalänk
Medlem

När processorn ligger i vila och inte används. Så klockas den ner automatiskt, via en funktion som heter Speedstep.
Om du vill se själva max klocken, kör helt enkelt något stress test eller liknande som får CPUn att börja jobba.

Var jävligt försiktig med att följa vissa wannabee guider. Bara för någon kör med en viss klock och volt inställning, betyder inte det fungerar för dig. Ta det försiktigt, klocka ett steg i taget, och gör kort stress test emellanåt.

Vad du än gör, stäng inte av Speedstep. En del "guider" rekomenderar man stänger av det, för att få högre klocks.
Men det funkar hur bra som helst att klocka med speedstep igång. Speedstep hjälper till att både spara ström, och förlänga livslängden på CPUn.

Och när du stress testar CPUn, håll då ett öga på core volten i CPU-Z. Denna ökas och sänks beronde på hur mycket CPUn belastas. Så för att se max volten, så ska du stressa CPUn.
Du bör hålla volten under 1.4V. Optimalt så bör den ligga på runt 1.35V eller lägre.

Och använd T.ex Coretemp för att hålla koll på tempen. Optimalt bör det inte gå över 80 grader under ett stress test.

Visa signatur

CPU: Ryzen 7 3700X MB: X570 Aorus Ultra Mem: Corsair Vengeance RGB Pro 2x16GB DDR4 @ 3200 MHz CL16 GPU: Radeon RX Vega 56 SSD: Corsair Force MP510 960GB Case: FD Meshify C PSU: Corsair RM 750W Display: Acer 35" Predator XZ350CU OS: Win10 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av ParasiteX:

När processorn ligger i vila och inte används. Så klockas den ner automatiskt, via en funktion som heter Speedstep.
Om du vill se själva max klocken, kör helt enkelt något stress test eller liknande som får CPUn att börja jobba.

Var jävligt försiktig med att följa vissa wannabee guider. Bara för någon kör med en viss klock och volt inställning, betyder inte det fungerar för dig. Ta det försiktigt, klocka ett steg i taget, och gör kort stress test emellanåt.

Vad du än gör, stäng inte av Speedstep. En del "guider" rekomenderar man stänger av det, för att få högre klocks.
Men det funkar hur bra som helst att klocka med speedstep igång. Speedstep hjälper till att både spara ström, och förlänga livslängden på CPUn.

Och när du stress testar CPUn, håll då ett öga på core volten i CPU-Z. Denna ökas och sänks beronde på hur mycket CPUn belastas. Så för att se max volten, så ska d
u stressa CPUn.
Du bör hålla volten under 1.4V. Optimalt så bör den ligga på runt 1.35V eller lägre.

Jag använder mig av denna guiden
http://rog.asus.com/51092012/overclocking/overclocking-using-...

och vilket program föredrar du att kolla cpu stress test, ja har tankat ner prime95

jag started ett stress test men avbröt ganska fort pga såg att den steg till
4300 megahertz x 4 = 17.2 gigahertz ni blir ja förvirrad vet att ingen cpu kan köra så högt måste ha räknat fel hmm

blir knäpp
_________________
det ja har gjort är

cpu voltage - Offset mode
phase control - optimized
load-line callibration - Verry high (75 %)
offset mode sign - +
maximum turbo ratio setting (adjustible in os ) från auto till 43

Visa signatur

CPU: i7 9700k GHz |GPU:GTX 2070 ROG |Moderkort: ASUS ROG Strix Z390-F |Kylning: Corsair H115i PRO |RAM: Corsair ddr4 32GB 3000 mhz |SSD:m.2 90 evo plus |OS: windows 10 Pro
Online:| Overwatch(master) | CS:GO | APEX | VR-SPEL | PUBG |
Bredband | Fraktfritt Inet | hemsida| swec bb-koder

Permalänk
Medlem

OCCT

man räknar inte gånger 4, var fick du det ifrån?

Visa signatur

HP Pavilion 17-e016eo = 17,3" + A10-5750M + 8650G/8670M + 8GB + 1000GB.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hypno-Toad:

Jag använder mig av denna guiden
http://rog.asus.com/51092012/overclocking/overclocking-using-...

och vilket program föredrar du att kolla cpu stress test, ja har tankat ner prime95

Prime95 funkar bra. Personligen föredrar jag köra ett par rundor benchmarks som Cinebench eller x.64 benchmark. Crashar programmet, så vet jag klocken är instabil. Men Prime95 hettar upp CPUn rätt ordentligt. Fast nästan för mycket ibland. Då det inte finns några program som kommer stressa processorn på det viset. Därför jag föredrar cinebench istället. Brukar köra ca 3-5 rundor av cinebench.

En del säger man ska köra typ 8 timmar stresstest med Prime95 för att garantera stabilitet.. Jag tycker det är total bullshit. Crashar det inte efter ca 15-30min stresstest. Så lär det inte crasha efter 8 timmar. Att köra 8 timmars stress test, kommer bara slösa en jävla massa ström, och slita processorn och moderkort helt i onödan.
Bästa overall sättet att stresstesta, är helt enkelt använda datorn normalt, tills det blå skärmar. Då kan man ev justera klocken ner, eller öka volten.

Guiden för övrigt ser ok ut. Tänk på att för att se vad själva din max volt är, att köra ett stress test, och kolla volten i CPU-Z när det stressas upp.
Inte säker om den gör det på ditt moderkort. Men på min så ökar den upp volten automatiskt när man ökar multipliern. Och i mitt fall så ökar den volten en bra bit över 1.4V.
För att kompensera för detta, så får man justera offset volten. Du ser nått som heter "Offset Mode Sign" och "CPU Offset Voltage". Sätt Offset sign på minus. Och sen börja med ca 0.005 på Offset voltage, och kolla hur mycket det sänkte volten. OCh öka värdet tills du får ner volten till runt 1.35-1.4V

En annan inställning du kan prova om du får problem att hålla det stabilt över 4.5GHz, är "Internal PLL Overvoltage" (blanda inte ihop med CPU PLL voltage, helt annan sak).
Om du aktiverar det, så kan blir klocks över 4.5GHz mycket stabilare. Dock så kan det göra datorn instabil om du sätter datorn i vilo läge, och försöker komma ut ur det. Plus att det kan kanske sänka livslängden liten bit på CPUn. Men förlusten är relativt liten.

Visa signatur

CPU: Ryzen 7 3700X MB: X570 Aorus Ultra Mem: Corsair Vengeance RGB Pro 2x16GB DDR4 @ 3200 MHz CL16 GPU: Radeon RX Vega 56 SSD: Corsair Force MP510 960GB Case: FD Meshify C PSU: Corsair RM 750W Display: Acer 35" Predator XZ350CU OS: Win10 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av infexis:

OCCT

man räknar inte gånger 4, var fick du det ifrån?

när ja höger klicka på core speed i cpuz så står det cpu 1-4 så jag antog att de va de
och när man googlar på 1600 mhz x 4 kommer svaret "1600 megahertz x 4 = 6.4"

Visa signatur

CPU: i7 9700k GHz |GPU:GTX 2070 ROG |Moderkort: ASUS ROG Strix Z390-F |Kylning: Corsair H115i PRO |RAM: Corsair ddr4 32GB 3000 mhz |SSD:m.2 90 evo plus |OS: windows 10 Pro
Online:| Overwatch(master) | CS:GO | APEX | VR-SPEL | PUBG |
Bredband | Fraktfritt Inet | hemsida| swec bb-koder

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hypno-Toad:

Jag använder mig av denna guiden
http://rog.asus.com/51092012/overclocking/overclocking-using-...

och vilket program föredrar du att kolla cpu stress test, ja har tankat ner prime95

jag started ett stress test men avbröt ganska fort pga såg att den steg till
4300 megahertz x 4 = 17.2 gigahertz ni blir ja förvirrad vet att ingen cpu kan köra så högt måste ha räknat fel hmm

http://i.imgur.com/kiKMv.png

blir knäpp
_________________
det ja har gjort är

cpu voltage - Offset mode
phase control - optimized
load-line callibration - Verry high (75 %)
offset mode sign - +
maximum turbo ratio setting (adjustible in os ) från auto till 43

eh? Var tusan får du att du ska gånga det med 4 ifrån? Radera det från ditt minne omedelbart! Du ska inte gånga den klocken alls. Det du ser (4300MHz) är vad din faktiska klock är under belastning.

Visa signatur

CPU: Ryzen 7 3700X MB: X570 Aorus Ultra Mem: Corsair Vengeance RGB Pro 2x16GB DDR4 @ 3200 MHz CL16 GPU: Radeon RX Vega 56 SSD: Corsair Force MP510 960GB Case: FD Meshify C PSU: Corsair RM 750W Display: Acer 35" Predator XZ350CU OS: Win10 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hypno-Toad:

när ja höger klicka på core speed i cpuz så står det cpu 1-4 så jag antog att de va de
och när man googlar på 1600 mhz x 4 kommer svaret "1600 megahertz x 4 = 6.4"

Du gångar aldrig klocken med mängden kärnor. Kärnorna delar alla samma klock hastighet.

EDIT: Annars ser dina CPU-Z värden bra ut. Du kan ev prova sänka volten lite, antingen genom att sätta lode-line calibration till High (50%) eller ändra offset voltage till -0.005. tänk på att säta offset sign till minus(-) och sen offset voltage till 0.005.

Men nu måste jag nog gå lägga mig. Får väl hoppas du inte tänder eld på datan i natt bara

Visa signatur

CPU: Ryzen 7 3700X MB: X570 Aorus Ultra Mem: Corsair Vengeance RGB Pro 2x16GB DDR4 @ 3200 MHz CL16 GPU: Radeon RX Vega 56 SSD: Corsair Force MP510 960GB Case: FD Meshify C PSU: Corsair RM 750W Display: Acer 35" Predator XZ350CU OS: Win10 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av ParasiteX:

Du gångar aldrig klocken med mängden kärnor. Kärnorna delar alla samma klock hastighet.

EDIT: Annars ser dina CPU-Z värden bra ut. Du kan ev prova sänka volten lite, antingen genom att sätta lode-line calibration till High (50%) eller ändra offset voltage till -0.005. tänk på att säta offset sign till minus(-) och sen offset voltage till 0.005.

Men nu måste jag nog gå lägga mig. Får väl hoppas du inte tänder eld på datan i natt bara

tack för hjälpen jätte snällt ska kolla upp det här och testa sänka lite

blir så nervös när ja ska klocka har gjort det någon gång tidigare men blev så nojig så ja klocka tillbaka redan nästa dag och så har jag överklockat med program men det kändes inte häller säkert så nu har jag tänkt att ge det en till schas.

- - - - - [EDIT] - - - - -

ja märkte att ja hade gjort fel i programmet "prime95" nu har jag gjort ett "Torture test"
"Custom" - "number of toture test threds to run 8"

och märkte att cpun stack iväg ganska rejält både load och värme

jag hade igång testet i ca 15-20 sec till och med
notera att jag inte har sänkt något än,

Visa signatur

CPU: i7 9700k GHz |GPU:GTX 2070 ROG |Moderkort: ASUS ROG Strix Z390-F |Kylning: Corsair H115i PRO |RAM: Corsair ddr4 32GB 3000 mhz |SSD:m.2 90 evo plus |OS: windows 10 Pro
Online:| Overwatch(master) | CS:GO | APEX | VR-SPEL | PUBG |
Bredband | Fraktfritt Inet | hemsida| swec bb-koder

Permalänk
Medlem

börja då med volt sänkning den ligger på 1.3861

Visa signatur

Ryzen 5 5600, MSI B450 Tomahawk Max, 2x8 gb kingston reaper 3200 mhz Gigabyte GTX 1660 Super OC och nätagg be quiet 700w SSD: 120 gb pny cs 900, Kingston Fury 1 tb, wd blue ssd 500gb

Permalänk
Medlem

Sänk spänningen. Många klarar 4,3 GHz på mindre än 1,35V. Sänk lite i taget till det blir instabilt och höj igen tills det blir stabilt.

Visa signatur

1800x @ 4,025GHz @ 1,2875V, Noctua NH D15 AM4, 2x8Gb G-Skill Flare X 3200 MHz CL 14,14,14,37 MSI 1070 Gaming-X 8 GB, 8GB RAM, Slaktad Seagatedisk på 4TB, Define R3, Corsair TX V2 750 W

Lenovo Yoga 2 Pro, i7, 8GB, 256GB

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Hypno-Toad:

tack för hjälpen jätte snällt ska kolla upp det här och testa sänka lite

blir så nervös när ja ska klocka har gjort det någon gång tidigare men blev så nojig så ja klocka tillbaka redan nästa dag och så har jag överklockat med program men det kändes inte häller säkert så nu har jag tänkt att ge det en till schas.

- - - - - [EDIT] - - - - -

ja märkte att ja hade gjort fel i programmet "prime95" nu har jag gjort ett "Torture test"
"Custom" - "number of toture test threds to run 8"

och märkte att cpun stack iväg ganska rejält både load och värme
http://i.imgur.com/87q6O.png

jag hade igång testet i ca 15-20 sec till och med
notera att jag inte har sänkt något än,

oh wow, det där är helt på tok för varmt! I de där temperaturerna kommer den inte att bli långlivad.

Permalänk
Medlem

Hej, har du läst guiden i forumet?
1600MHz betyder också 1.6GHz inget annat, om jag vore du skulle jag blrja med att sänka spänningen

Permalänk
Medlem

Håll dig ifrån klockningen och lär dig vad du gör först. Detta kommer aldrig sluta/bli bra annars.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

i5 750 @ 3.9 GHz | NH-D14 | P7P55D |GTX 960 | Vulcan 8GB | Seagate 600 480 GB | Newton 650w | P280 | Dell U2515H

Permalänk
Medlem
Skrivet av medstud:

Sänk spänningen. Många klarar 4,3 GHz på mindre än 1,35V. Sänk lite i taget till det blir instabilt och höj igen tills det blir stabilt.

De flesta klarar det på mycket mindre än så.
Min är på 1,26 stabilt i 4,5 ghz.

+1 på Rydisen, läs lite guider här på forumet och försök förstå vad du gör innan du fortsätter toad.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hypno-Toad:

tack för hjälpen jätte snällt ska kolla upp det här och testa sänka lite

blir så nervös när ja ska klocka har gjort det någon gång tidigare men blev så nojig så ja klocka tillbaka redan nästa dag och så har jag överklockat med program men det kändes inte häller säkert så nu har jag tänkt att ge det en till schas.

- - - - - [EDIT] - - - - -

ja märkte att ja hade gjort fel i programmet "prime95" nu har jag gjort ett "Torture test"
"Custom" - "number of toture test threds to run 8"

och märkte att cpun stack iväg ganska rejält både load och värme
http://i.imgur.com/87q6O.png

jag hade igång testet i ca 15-20 sec till och med
notera att jag inte har sänkt något än,

Det där är lite väl för varmt. 80 grader är max rekommenderat under ett torture test.

Du får antingen kolla så att kylaren sitter rätt, eller så du har inte ordentligt med ventilation i chassiet.
Hur applicerar du kylpastan? Och vad för kylpasta använder du.
Själv när jag applicerar pastan, så använder jag Arctic MX-2 (eller 4) Och drar en linje längs hur kärnorna sitter. Och pressar bara ner kylaren och låter trycket jämt fördela pastan. Detta eliminerar då eventuella luft bubblor som annars kan uppstå.
Detta ger vanligtvis bäst resultat.
http://www.circuitremix.com/images/124/apply_2.jpg

Samt dra ner volten. 4.3GHz borde inte behöva speciellt hög volt. Sänker du spänningen så kommer också värmen sänkas rejält.

För det mesta så är det väldigt svårt att förstöra en processor idag genom överklockning, så länge man inte drar upp det till löjliga nivåer.
Viktigaste är att man håller spänningen under en viss nivå. Och försöker få ner det så lågt som möjligt.

Ladda också ner senaste AI suite från Asus hemsida. Detta har ett par väldigt bra övervaknings funktioner, som håller koll på spänningen och temperaturen. Och varnar om det når kritiska nivåer. Det låter en även testa olika överklockningar direkt från Windows utan att behöva starta om. Dock så sparas inga ändringar man gör i Windows direkt till BIOS. Men händigt för att snabbt och enkelt hitta max klocken, utan att starta om hundra gånger.

Visa signatur

CPU: Ryzen 7 3700X MB: X570 Aorus Ultra Mem: Corsair Vengeance RGB Pro 2x16GB DDR4 @ 3200 MHz CL16 GPU: Radeon RX Vega 56 SSD: Corsair Force MP510 960GB Case: FD Meshify C PSU: Corsair RM 750W Display: Acer 35" Predator XZ350CU OS: Win10 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av ParasiteX:

Det där är lite väl för varmt. 80 grader är max rekommenderat under ett torture test.

Du får antingen kolla så att kylaren sitter rätt, eller så du har inte ordentligt med ventilation i chassiet.
Hur applicerar du kylpastan? Och vad för kylpasta använder du.
Själv när jag applicerar pastan, så använder jag Arctic MX-2 (eller 4) Och drar en linje längs hur kärnorna sitter. Och pressar bara ner kylaren och låter trycket jämt fördela pastan. Detta eliminerar då eventuella luft bubblor som annars kan uppstå.
Detta ger vanligtvis bäst resultat.
http://www.circuitremix.com/images/124/apply_2.jpg

Samt dra ner volten. 4.3GHz borde inte behöva speciellt hög volt. Sänker du spänningen så kommer också värmen sänkas rejält.

För det mesta så är det väldigt svårt att förstöra en processor idag genom överklockning, så länge man inte drar upp det till löjliga nivåer.
Viktigaste är att man håller spänningen under en viss nivå. Och försöker få ner det så lågt som möjligt.

Ladda också ner senaste AI suite från Asus hemsida. Detta har ett par väldigt bra övervaknings funktioner, som håller koll på spänningen och temperaturen. Och varnar om det når kritiska nivåer. Det låter en även testa olika överklockningar direkt från Windows utan att behöva starta om. Dock så sparas inga ändringar man gör i Windows direkt till BIOS. Men händigt för att snabbt och enkelt hitta max klocken, utan att starta om hundra gånger.

jag la kylpastan så som på bilden, men blir lite osäker nu, känns som att ja har lagt kylpastan (lodrätt)
men här är en bild på bios

jag sänkte Load-line calibration till High snäppet under

Visa signatur

CPU: i7 9700k GHz |GPU:GTX 2070 ROG |Moderkort: ASUS ROG Strix Z390-F |Kylning: Corsair H115i PRO |RAM: Corsair ddr4 32GB 3000 mhz |SSD:m.2 90 evo plus |OS: windows 10 Pro
Online:| Overwatch(master) | CS:GO | APEX | VR-SPEL | PUBG |
Bredband | Fraktfritt Inet | hemsida| swec bb-koder

Permalänk
Skrivet av Hypno-Toad:

jag la kylpastan så som på bilden, men blir lite osäker nu, känns som att ja har lagt kylpastan (lodrätt)
men här är en bild på bios

jag sänkte Load-line calibration till High snäppet under

http://i.imgur.com/zjaZm.jpg

Har du ett USB kan du print screena inne i UEFI..
Kör med offset värden
http://www.sweclockers.com/forum/2-kylning-och-overklockning-...

Visa signatur

Mitt kärnkraftverk
|Asus PRIME-B350-PLUS|PH-TC14PE_OR|Ryzen 5 1400@3890MHz|Vega 56@Vega64bios |Corsair 2x4GB 3200MHz|Corsair TX 650w Bronze|CM Storm Enforcer|AOC G2460PF / 24"144Hz FreeSync|

Permalänk
Medlem
Skrivet av MyZk0:

Har du ett USB kan du print screena inne i UEFI..
Kör med offset värden
http://www.sweclockers.com/forum/2-kylning-och-overklockning-...

ja hitta tyvärr inte mitt usb minne men ska läsa den url du skickade

Visa signatur

CPU: i7 9700k GHz |GPU:GTX 2070 ROG |Moderkort: ASUS ROG Strix Z390-F |Kylning: Corsair H115i PRO |RAM: Corsair ddr4 32GB 3000 mhz |SSD:m.2 90 evo plus |OS: windows 10 Pro
Online:| Overwatch(master) | CS:GO | APEX | VR-SPEL | PUBG |
Bredband | Fraktfritt Inet | hemsida| swec bb-koder

Permalänk
Medlem

finns det inga enkla settings lite mer minde avancerat

__________
från linken "MyZk0" skickade

Fast Vcore
CPU Ratio: 45x
Vcore: 1.3v
LLC: Ultra High (75%)
Hyperthreading: On

Kylning: NH-D14 utan motstånd
Rumstemperatur: ~24C
Idle: 30-33C
Load: 62-67C
Stresstest: Prime95 (3h Blend)

Offset
CPU Ratio: 45x
Offset: -0.060
Vcore Idle: 0.944v
Vcore Load: 1.288v
LLC : Ultra High (75%)
Hyperthreading: On

Kylning: NH-D14 utan motstånd
Rumstemperatur: ~24C
Idle: 28-34C
Load: 61-69C
Stesstest: Prime95 (6h Blend)

hittar inte tex Vcore idle eller vcore load i bios så jag kommer inte vidare

ja ändrade tillbaka allt till normalt,

men ska testa detta "asus AI Suite 2" ska leka lite med detta
men jag borde nog kolla upp kylpastan för ja får ca 74c cpun när ja kör preme95 ca 35 min

men asus AI suite säger att cpun är 65c
och ja har väldigt bra luft flöde i burken ja har 6 fläktar och en 200mm fläkt

bild

---
röd pil = ut
blå pil = in
lila pil = cpu fäktar
---

Dold text

Edit,

ja körde tested i ca 35 min och den blev ca 78c , och jag lekte lite med asus samtidigt när jag körde testet men såg inte någon skillnad i cpu-z

Bilder

cpu core speed ändrades inget alls, den va fast på 3800mhz men när jag slutade preme95 så gick den ner till 1600mhz
och värmen höjdes till 80c det va den ända skillnaden

Dold text
Visa signatur

CPU: i7 9700k GHz |GPU:GTX 2070 ROG |Moderkort: ASUS ROG Strix Z390-F |Kylning: Corsair H115i PRO |RAM: Corsair ddr4 32GB 3000 mhz |SSD:m.2 90 evo plus |OS: windows 10 Pro
Online:| Overwatch(master) | CS:GO | APEX | VR-SPEL | PUBG |
Bredband | Fraktfritt Inet | hemsida| swec bb-koder

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av ParasiteX:

Det där är lite väl för varmt. 80 grader är max rekommenderat under ett torture test.

Du får antingen kolla så att kylaren sitter rätt, eller så du har inte ordentligt med ventilation i chassiet.
Hur applicerar du kylpastan? Och vad för kylpasta använder du.
Själv när jag applicerar pastan, så använder jag Arctic MX-2 (eller 4) Och drar en linje längs hur kärnorna sitter. Och pressar bara ner kylaren och låter trycket jämt fördela pastan. Detta eliminerar då eventuella luft bubblor som annars kan uppstå.
Detta ger vanligtvis bäst resultat.
http://www.circuitremix.com/images/124/apply_2.jpg

Samt dra ner volten. 4.3GHz borde inte behöva speciellt hög volt. Sänker du spänningen så kommer också värmen sänkas rejält.

För det mesta så är det väldigt svårt att förstöra en processor idag genom överklockning, så länge man inte drar upp det till löjliga nivåer.
Viktigaste är att man håller spänningen under en viss nivå. Och försöker få ner det så lågt som möjligt.

Ladda också ner senaste AI suite från Asus hemsida. Detta har ett par väldigt bra övervaknings funktioner, som håller koll på spänningen och temperaturen. Och varnar om det når kritiska nivåer. Det låter en även testa olika överklockningar direkt från Windows utan att behöva starta om. Dock så sparas inga ändringar man gör i Windows direkt till BIOS. Men händigt för att snabbt och enkelt hitta max klocken, utan att starta om hundra gånger.

Sådär lägger man verkligen inte på kylpasta, du kommer få väldigt mycket kylpasta på två sidor, kanske till och med rinna ut, och nästan ingen täckning på två sidor. För bästa täckning på ett CPU chip ska man dra ett tunnt X (kryss) på diagonalen från hörna till hörna med start 5-7 mm in från hörnan (se länk) http://benchmarkreviews.com/index.php?option=com_content&task...

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon200213:

Sådär lägger man verkligen inte på kylpasta, du kommer få väldigt mycket kylpasta på två sidor, kanske till och med rinna ut, och nästan ingen täckning på två sidor. För bästa täckning på ett CPU chip ska man dra ett tunnt X (kryss) på diagonalen från hörna till hörna med start 5-7 mm in från hörnan (se länk) http://benchmarkreviews.com/index.php?option=com_content&task...

Det är inte nödvändigt att täcka över hela heatspreadern. Viktigaste är att man täcker över center delen precis under där själva processorn sitter. För det är där var själva värmen kommer vara koncentrerad.
Och i och med själva processorn på Sandy Bridge är avlång, så är det bäst med en linje metod.

Visa signatur

CPU: Ryzen 7 3700X MB: X570 Aorus Ultra Mem: Corsair Vengeance RGB Pro 2x16GB DDR4 @ 3200 MHz CL16 GPU: Radeon RX Vega 56 SSD: Corsair Force MP510 960GB Case: FD Meshify C PSU: Corsair RM 750W Display: Acer 35" Predator XZ350CU OS: Win10 Pro

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av ParasiteX:

Det är inte nödvändigt att täcka över hela heatspreadern. Viktigaste är att man täcker över center delen precis under där själva processorn sitter. För det är där var själva värmen kommer vara koncentrerad.
Och i och med själva processorn på Sandy Bridge är avlång, så är det bäst med en linje metod.

Nä asså sant, du har en poäng där, men de flesta vet inte vilket håll den är rektangulär på, så det är bra att ha det som tumregel att sprida pastan jämnt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon200213:

Nä asså sant, du har en poäng där, men de flesta vet inte vilket håll den är rektangulär på, så det är bra att ha det som tumregel att sprida pastan jämnt.

Bara lyfta upp CPUn och kolla under, hur kretsarna sitter. Alternativt googla.

Visa signatur

CPU: Ryzen 7 3700X MB: X570 Aorus Ultra Mem: Corsair Vengeance RGB Pro 2x16GB DDR4 @ 3200 MHz CL16 GPU: Radeon RX Vega 56 SSD: Corsair Force MP510 960GB Case: FD Meshify C PSU: Corsair RM 750W Display: Acer 35" Predator XZ350CU OS: Win10 Pro