Fildelning bra eller dåligt?

Permalänk

Fildelning bra eller dåligt?

Hej!

Jag håller på med en uppsatts i samhällskunskap C om fildelning. Mitt syfte är att skriva om fildelning ur ett samhällsperspektiv, samt besvara frågeställningar som bland annat handlar om att få fram vart olika personer står inom ämnet. Därför har jag gjort i ordning denna enkla enkät som förhoppningsvis innehåller relevanta och enkla frågor! (Det är endast tio stycken)

Länk; https://docs.google.com/spreadsheet/viewform?formkey=dF9HQWF0...

Jag vänder mig till Sweclockers eftersom det är ett stort it-forum med säkert flera användare som är intresserade av ämnet så att man kan få intressanta svar!

Ni behöver inte besvara denna tråd om ni inte vill ge positiv feedback om förbättring!

Tackar så hemskt mycket i förhand!!

Visa signatur

In the beginning the universe was created.

This has made a lot of people very angry, and has been widely regarded as a bad move.
- Douglas Adam

Permalänk
Avstängd

Argh! Vad har vi sagt om enkäter på swec?

Nåväl, det är inte nödvändigtvis så att fildelning är "bra" eller "dåligt". Det kan vara helt neutralt också. Eller så blir svaret beroende på hur djup man analyserar. Bilar bra eller dåligt? Bra, skulle de flesta säga, men det kan hända att vi får äta upp det om några decennier. Kanske var bilar "dåliga" ur ett makroperspektiv.

Men teknik är i grunden bra och fildelning är ju en tillämpning av tekniker. Det kan knappast vara något dåligt i sig, men man kan säkert alltid hitta en dålig vinkel på det. Nu hittar jag på, men i stil med "lättåtkomlig information visar sig socialpsykologiskt ha negativa effekter" eller "överföring av filer på nätet har visat sig drabba nödsamtal" eller whatever. Men jag undrar hur man kan ro i hamn att fildelning skulle vara dåligt. Lite som att säga att internet är dåligt, eller radio. Eller grundskola.

Visa signatur

http://www.theatlantic.com/national/archive/2012/05/how-the-p...
"If there's a simple lesson in all of this, it's that hoaxes tend to thrive in communities which exhibit high levels of trust. But on the Internet, where identities are malleable and uncertain, we all might be well advised to err on the side of skepticism."

Permalänk

Tackar för svaret, jo kan inte säga att jag var helt nöjd med titeln men tyckte att "Enkät om fildelning" lät så osexigt, så jag kom helt enkelt på något ännu sämre!

Okej jo jag förstod nästan att ni avskyr enkäter. Därför försökte vara så tacksam som möjligt så jag inte förstörde någons eftermiddag/kväll!!

Visa signatur

In the beginning the universe was created.

This has made a lot of people very angry, and has been widely regarded as a bad move.
- Douglas Adam

Permalänk
Medlem

Kan tipsa om att göra om frågorna lite. Vissa frågor och svar är dåligt formulerade. Sen har du lite väl kraftiga alternativ. Typ att antingen tycker man straffet är rimligt, eller så är det bra eller barbariskt.

Sen är du också väldigt otydlig om du pratar om illegal eller legal fildelning i frågorna. Du verkar hoppa lite mellan det i frågorna och det blir otydligt ibland.

Lycka till med arbetet

Visa signatur

Speldator: i5 4670k stock | 8GB ram | Asus Z87-plus | Xonar Essence STX | SSD: Intel g2 , Samsung 830 256gb | R9 290 Tri-x | Define R4| Win 8 | Noctua nh-u12p | Qpad Mk-50
marinlik.wordpress.com/ Min blogg för nedbrytning av spel och diverse andra artiklar om NFL
500px.com/niclasbrundell

Permalänk

På mitt jobb brukar använda Sharepoint och Visual Studio Team System för fildelning och det tycker jag faktisk är riktigt bra, alternativet att inte fildela alls fungerar inte så bra för oss systemutvecklare som arbetar i teams.

Det jag vill säga om man gör ett arbete på lite högre nivå, använd rätt termer!

Sedan upphovsrättbrott bra eller dåligt, så är det en filosofisk fråga vad man menar med bra? Syftar man på den civila olydnaden emot lagar som inte har anpassat sig med utvecklingen så kan man säga att en stor del av upphovsrättsbrotten tjänar ett gott syfte.

Visa signatur

[Core i7-3930K med 32GB ram, 2*256GB SSD] & [Core i7 3770K med 16 GB RAM, 256GB SSD] som tillsammans har ett [HD 5850 1GB] och 3st 24".

Permalänk
Medlem
Skrivet av Teh_Auwlboy:

Okej jo jag förstod nästan att ni avskyr enkäter. Därför försökte vara så tacksam som möjligt så jag inte förstörde någons eftermiddag/kväll!!

Vi älskar enkäter här på Swec, och det är lite det som är problemet.

Visa signatur

It's not that you don't comprehend what's laid out before you, or that you're unable to process. It's all about what you're to live up to, your position, an identity created by the expectations of your affiliation.

Permalänk
Skrivet av flyawaynille:

Kan tipsa om att göra om frågorna lite. Vissa frågor...

Tack, kollade igenom frågorna och slängde in en till om just den illegala delen för att försöka göra det lite tydligare!

Skrivet av bud_bundy:

På mitt jobb brukar använda Sharepoint och...

Intressant! Tackar för svaret riktigt hjälpsamt!! Får ta och kolla igenom lite om de alternativen ni använder!

Skrivet av Alakai:

Vi älskar enkäter här på Swec, och det är lite det som är problemet.

Jo kan tänka mig, ni lär ju få tugga igenom en del!

Visa signatur

In the beginning the universe was created.

This has made a lot of people very angry, and has been widely regarded as a bad move.
- Douglas Adam

Permalänk
Medlem
Skrivet av MBY:

Argh! Vad har vi sagt om enkäter på swec?

Att de ska vara väl formulerade, ha adekvata och relevanta frågeställningar, ha ett tydligt datum för när enkäten avslutas, samt att de deltagande ska få ta del av resultatet av enkäten - inklusive enkätskaparens egna slutsatser i frågeställningen samt urvalet av tillfrågade ... och så vidare?

Synd bara att vi, så vitt jag kan dra mig till minnes, hittills endast fått ta del av ett enda utfall av alla de enkäter som genomförts, och det lämnade en hel del övrigt att önska.

Visa signatur

Desktop: AMD 3950X, 64 GB RAM, Nvidia 4070 ... (Windows 11)
Serverdesktop: AMD 5600G, 64 GB RAM (Proxmox)
Labbmiljö: Supermicro SC825 X9DRi-F 2xE5-2667v2 64GB RAM
Kamera: Canon R5, Canon RF 100-500, Laowa 100mm f/2.8, Canon RF 24-70 f/2,8

Permalänk
Skrivet av Crazy Ferret:

Att de ska vara väl formulerade, ha adekvata och relevant...(

Om du är intresserad så kan jag lägga upp mitt arbete när det är färdigt! (förvänta dig inte ett Nasa-projekt bara! )

Visa signatur

In the beginning the universe was created.

This has made a lot of people very angry, and has been widely regarded as a bad move.
- Douglas Adam

Permalänk
Avstängd

Jag tycker flyawaynille summera det rätt bra. Lägger till lite som jag tänkte på.

"Vad tycker du om företags agerande mot fildelning? "
Jag tvivlar på att alla företag har samma agerande, så något exempel på agerande skulle vara på sin plats.

Vad tycker du om den nya privatkopieringsavgiften på externa hårddiskar?
Lite bakgrundsinfo till detta skulle vara najs. Snabb googling gav inget. Sen känns inte första alternativet som ett svar på frågan (man kan väl fortfarande vara för eller emot, trots att man använder hårddiskar eller ej?).

Vad tycker du om lagar som A.C.T.A och I.P.R.E.D?
En "ingen åsikt" skulle sitta fint här.

Visa signatur

Gigabyte GA-MA790FX-DQ6 | AMD Phenom 9950 @ 2,6 Ghz | Sapphire Radeon HD 4850 512MB GDDR3 | Samsung 400 GB | Corsair Dominator TWIN2X8500C5DF 4096MB | Tagan 400W

Permalänk
Skrivet av Crippa90:

Jag tycker flyawaynille summera det rätt bra. Lägger till lite...

Jo jag är rätt novis när det gäller normerna kring enkäter så tackar för hjälpen!
Ändrade lite smått det du påpekade hoppas det funkar bättre!

Visa signatur

In the beginning the universe was created.

This has made a lot of people very angry, and has been widely regarded as a bad move.
- Douglas Adam

Permalänk
Medlem

Fildelning som p2p teknik är rätt bra, problemet är att man inte kan dela "känsligare" (onlinespel, osv) data via denna teknik då det är hyfsat enkelt att modifiera denna utan att ändra Md5 checksumman. (Sen finns det ytterliggare skydd mot detta, men kanske inte så viktigt i en sam uppsats).

Jag ser dock inte riktigt diskussionsämnet bra/dåligt i en stöld. Är det bra eller dåligt att våldta? Lite samma sak.

det du istället bör diskutera är den breda acceptansen kring fildelning och varför partier som piratpartiet finns.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Why procastinate now when I can do it tomorrow?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sheik Yerbouti:

Jag ser dock inte riktigt diskussionsämnet bra/dåligt i en stöld. Är det bra eller dåligt att våldta? Lite samma sak.
Skickades från m.sweclockers.com

Den liknelsen är är både dålig och osmaklig. Oavsett vad man tycker om fildelning, och åsikterna kommer alltid vara olika eftersom personer har olika utgångspunkt, så har fildelning lett till och kommer fortsätta leda till en teknikutveckling.
Detta gäller både den rent tekniska biten med också tjänsteutveckling - alltså både nya och snabbare sätt att överföra filer samt ökat utbud av olika tjänster i form av ex. hyrfilm på nätet. Fildelning har så klart också bidragit till skada då människor har kunnat ta del av verk utan att betala för sig. Utan att ta ställning i sakfrågan är jag övertygad om att vi idag, som en direkt inverkan av illegal fildelning, har bättre teknik och mer tjänster. Om detta uppväger den skada den illegala fildelningen lett till vet jag inte, men myntet har i detta fall två sidor.
Jag tycker inte man kan säga samma sak om en våldtäkt.

Permalänk
Medlem

Tycker först och främst att du skall omformulera hela frågan. Att börja med att blanda ihop fildelning och piratkopiering är inte en bra start. Fildelning är fullständigt neutralt. Det är varken bra eller dåligt. Som det är nu kunde frågan lika gärna vara "färdas från A till B, bra eller dåligt?".

Att skicka ett mail är rent tekniskt sett fildelning. Likaså sysslar alla hippies som tar instagram-bilder på sin mat och lägger ut med fildelning. Fildelning är exakt vad det heter, att dela med sig av filer. Det är varken bra eller dåligt utan det avgörs av vilka filer det är som delas och i vilket syfte detta görs.

Visa signatur

Xbox Live - Firaphex
Jag har inte alltid rätt, men jag utgår från det tills jag ser bevis på annat. Citera för svar
2008-06-18, Dagen då integriteten ställdes tå mot tå med maktmissbruket och förlorade.

Permalänk
Medlem

Jag började svara men frågorna och alternativen var för främmande för mitt perspektiv så det kändes inte lönt.
Kändes totalt goddag yxskaft att läsa frågorna och sedan försöka välja bland svaren...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Teh_Auwlboy:

Jo kan tänka mig, ni lär ju få tugga igenom en del!

Första problemet med Swec och frågeformulär är att Swec består av en selekterad grupp. Om du inte frågar fler grupper så kommer du att få siffror ickerepresentativa för en större grupp. Anpassa din undersökning efter gruppen om du måste, annars välj fler grupper.

Visa signatur

It's not that you don't comprehend what's laid out before you, or that you're unable to process. It's all about what you're to live up to, your position, an identity created by the expectations of your affiliation.

Permalänk
Medlem

Sammanfattar mina svar med:
Fildelning är jättebra!
Lagar mot fildelning är dåliga!
Illegal fildelning är dåligt!
Censur är dåligt!

Fildelning är inte olagligt om man gör det rätt. Min åsikt är att det är piraternas eget fel om det införs massa internetcensur, kopieringsskydd och liknande. Om folk bara fildelade fria filer (egenproducerad film musik och program med öppen källkod, creative commons och liknande licenser som tillåter fildelning) så skulle vi aldrig ha några problem med kopieringsskyddade mediefiler, ofrihet på internet och liknande. På grund av piraterna får vi nu problem att ta backuper på inköpt musik och film för privat bruk (alltså privatkopiering). De har till och med gjort det olagligt att knäcka kopieringsskydd, skydd som inte ens borde behöva finnas från början...

Själv kör jag bara fri öppen programvara (linuxbaserat), spelar in filmerna jag vill se själv (antingen med egen kamera eller med mitt TV-kort från tv-utsändningar), jag lyssnar inte på musik och framförallt så fildelar jag inga filer som inte tillåter detta av upphovsrättsinnehavaren. Privatkopiering javisst men piratkopiering nej tack.

Permalänk
Medlem

Jag håller med skribenterna här ovanför, det känns som att du blandar ihop piratkopiering och fildelning, samt att man får orden lagda i munnen litegrann när man ska försöka välja ett svarsalternativ. Lite tydligare frågor och svar vore trevligt.

Ett exempel på en fråga jag tyckte var konstig, frågan Vad anser du om illegal fildelningsanvändning?

  • Det är inte olaglig eftersom jag inte anser det som ett brott
    Här finns det väl inte så mycket att diskutera om, det är ett brott? Däremot så kan man väl anse att det inte borde vara ett brott, och det är kanske det du menar? På något sätt så känns det som att det här svarsalternativet är lite "beside the point", och inte riktigt svarar på frågan du ställer.

  • Jag känner ett mellanting där jag både förstår en opposition men ändå känner för en sådan användning
    Det här alternativet är väl det där man inte får orden lagda i munnen på samma sätt som på de andra svaralternativen. En synpunkt är att man kan väl förstå "oppositionen" mot illegal fildelning utan att personligen "känna för" illegal fildelning? De behöver nödvändigtvis inte vara sammanlänkade.

  • Jag är emot en sådan sort av fildelning eftersom det slår hårt mot it-utvecklingen
    Man kan väl vara "emot" illegal fildelning utan att tycka att det slår hårt mot it-utvecklingen? Varför skulle piratkopiering slå hårt mot "IT-utvecklingen"? Vad är "IT-utveckling"? Här får du nog förenklare svarsalternativet genom att formulera om, eller förklara lite mer vad du menar med IT-utveckling.

Ptja, jag vet inte, jag tycker hela frågan känns lite mysko och den bör kanske delas upp i fler frågor, eller ha andra svarsalternativ. Vad är det du vill ha ut av den? Ett upplägg som skulle kunna passa bättre är att frågan istället blir ett påstående, och sedan får personen som svarar på enkäten välja på en skala på 1-6 hur mycket de håller med påståendet. Jag vet inte, men det känns som att påståenden är enklare att formulera än frågor, och det är lättare för en person att ta ställning till hur mycket de håller med än att försöka välja bland några fördefinierade svarsalternativ.

Just my 2 cents.

Permalänk

Jag utnyttjar fildelning endast på sådant som inte går att köpa, antingen tok för gammalt eller gratis.
Filmer från 70-80 talet går knappast köpa.

Så det fungerar som en museum, för att bevara något gammalt.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Kebabrulle

Desktop = AMD A10-6800K, 8GB, AMD R9 290 4GB

Permalänk
Medlem

Åker ju ändå inte fast, precis som fortkörning med mera..

Om du syftar på den sortens "fildelning"

Permalänk
Medlem

Dåligt för företagen. Bra för allmänheten.

Edit: jag antog att det handlade om upphovsrättsskyddat material.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ozo64:

Dåligt för företagen. Bra för allmänheten.

Edit: jag antog att det handlade om upphovsrättsskyddat material.

Vilka företag då? Knappast bredbandsleverantörer i alla fall.

Visa signatur

Coola låtar i massor!
http://revolvermen.com