Oerhört kluven på vad jag vill plugga/arbeta och behöver Studieråd.

Permalänk
Medlem

Oerhört kluven på vad jag vill plugga/arbeta och behöver Studieråd.

Hej, Jag har alltid vart en mångsidig/mångkunnig och vrång kille som intresserar mig i det mesta vilket gör att i slutändan så vet jag inte vart jag har tagit vägen eller vart jag ska ta mig ifrån det.

Som sagt så är jag kluven, Jag gick första gymnasieåret på Fordon men bytte linje till Estetik inriktning Musik, och har gått där i snart 3 år nu (sista året nu). Men efter 1 år på Fordon och 3 andra år på Estet så känns det som jag har slösat bort min tid på i stort sätt ingenting.

Jag har aldrig gjort mer än vad som behövs, jag är väldigt Komfortabel, Smart, bär på ett väldigt bra läshuvud och lär mig saker snabbt.
Jag är nördig, teknisk, estetisk, "sportig" och har lätt för mig socialt, har också jobbat deltid som vårdbiträde och har inget imot vården heller.
Jag gillar att slösa bort tid på Datorn, jag gillar språk och filosofi men samtidigt biologi och vetenskap och har någon slags hatkärlek mot Matematik.

Först och främst så måste jag ha behörighet att välja högskola/universitet om jag vill bli något, funderar på att gå ett naturvetenskapligt Basår eller något liknande, jag känner för att använda min hjärna för en gångs skull.

Finns det några intressanta utbildningar därute? vad pluggar ni till? vad fick er att välja det och så vidare...

Studierådgivning kanske inte är Sweclockers hemmaarena men samtidigt så finns det väldigt många som pluggar här.

Permalänk
Hedersmedlem

Tekniskt basår borde väl lösa dina problem med behörighet.

Jag skulle inte stressa med att plugga vidare. Viktigaste är väl att hitta något som passar.. och det kan ta sin tid. Själv hade jag inte så mycket tankar på att plugga vidare efter gymnasiet, var väldigt skoltrött och saknade några betyg för tekniska högskolan. Så jag jobbade i fyra år och kom fram till att jag inte var nöjd med det..

Kan rekommendera att plugga civilingenjör, i datateknik till exempel. Fantastiskt spännande utbildning. Dessutom är den sociala biten otrolig.

Visa signatur

yayaya I am Lorde yayaya

Permalänk
Medlem
Skrivet av Levon:

Först och främst så måste jag ha behörighet att välja högskola/universitet om jag vill bli något, funderar på att gå ett naturvetenskapligt Basår eller något liknande, jag känner för att använda min hjärna för en gångs skull..

Din beskrivning av dig stämmer till 80% in på mig. En allätare som tycker det mesta är lika intressant och roligt. Ser mig själv som över snittet intelligent men utan någon fallenhet, på det hela lat. Datorn är för mig som för de flesta här en tidens köttkvarn. Estetiskt Musik och halvt ångrar valet. Gick Nat.Bas på komvux efter det och det var mer givande sett till studier än 3 år på estetiska, samt roligt. Efter det började jag men ännu inte avslutat civ.ing utan inriktning, vilket grämer mig stort.
Såhär i efterhand skulle jag ha valt att gå basåret på högskola istället. Anledningen är att man visserligen läser samma grejer på komvux men på högskola så får man studiekamrater som satsar mer och högre, studieatmosfären och en bättre inblick i olika program man senare kan välja och ofta har garanterad plats till.
Jag tycker du, som är så bred och suger åt dig det mesta, skall göra försöket att ta dig an sådana studier, på högskola. Om du inte tycker om studierna eller om något program som lagts upp på kopparfat åt dig inte passar, så har du ivf haft jäkligt kul undertiden.

Visa signatur

It's not that you don't comprehend what's laid out before you, or that you're unable to process. It's all about what you're to live up to, your position, an identity created by the expectations of your affiliation.

Permalänk
Entusiast

Jag tycker helt klart att du ska testa ett tekniskt basår. Då får du behörighet och du kommer känna om det där med högskola är något för dig. Sen även om du inte gör något med den extra behörigheten så är det aldrig fel att ha en dos grundläggande naturkunskap i bagaget.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem

Tack för alla svar och idéer, jag har varit väldigt skoltrött men nu är det slut med det. Ett tekniskt basår låter väldigt bra och jag har faktiskt funderat på att läsa ett Biovetenskapligt program efter det. Kanske bli en slags Analytiker eller något liknande. Det är viktigt att iallafall ha något slags mål även om det kanske inte riktigt det jag kommer att vilja bli.

Jag kommer att gå ut skolan och ta studenten med ganska dåliga betyg, jag har 250 poäng IG och kommer att jobba som attan för att inte få några fler och kanske även också Tenta upp några äldre. Om jag har fattat rätt så kan jag inte ha mer än 250 poäng IG för då förblir jag inte behörig för högskola/Universitet och även inte ett Basår?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Levon:

Tack för alla svar och idéer, jag har varit väldigt skoltrött men nu är det slut med det. Ett tekniskt basår låter väldigt bra och jag har faktiskt funderat på att läsa ett Biovetenskapligt program efter det. Kanske bli en slags Analytiker eller något liknande. Det är viktigt att iallafall ha något slags mål även om det kanske inte riktigt det jag kommer att vilja bli.

Jag kommer att gå ut skolan och ta studenten med ganska dåliga betyg, jag har 250 poäng IG och kommer att jobba som attan för att inte få några fler och kanske även också Tenta upp några äldre. Om jag har fattat rätt så kan jag inte ha mer än 250 poäng IG för då förblir jag inte behörig för högskola/Universitet och även inte ett Basår?

Om du läser upp dina betyg på komvux så kommer du i en annan urvalsgrupp när du söker in på högskola/universitet.