Skor - halvår gamla släppt i limningen - garanti?

Permalänk
Medlem

Skor - halvår gamla släppt i limningen - garanti?

Ärade Sweclockers!

Köpte för ungefär ett halvår sen ett par nya skor online på "en av de vanliga street & skate affärerna på nätet". Idag fick sulan för sig att börja lossna på ena skon, mailade kundservice och väntar på svar.

Det jag undrar över är vad man har rätt till när sådant här händer? Jag tycker ju personligen att ett par skor för ca 900:- borde hålla längre än ett halvår. Dem är ju i övrigt i bra skick så borde ju inte heller vara utslitna.

Tänkte bara kolla om man har rätt till något om dem börjar strula.

Mvh

Visa signatur

|Playstation 5|Metspö

Permalänk
Medlem

De ska hålla längre än så. Men det beror ju självklart på hur man använder dom. Man kan slita ut ett par skor på 1 månad och vissa på flera år. Använder man de typ varje dag 12-14h om dagen slits de ju mer än man använder de då och då.

Men om de är i bra skick övrigt så tycker jag du ska få de lagade eller ett par nya skor.

Visa signatur

I7 12700K | Noctua Chromax NH-D15 | 48GB Corsair 3200MHZ | MSI PRO Z690-A | XFX MERC 310 Radeon 7900 XTX |1 TB WD Black NVME | 34" Samsung C34H890 100HZ Freesync | Fractal Design R6 | Corsair RMX 850W 80+ Gold | Win11 Pro | 500/100 Fiber

Permalänk
Medlem
Skrivet av Maxizor:

De ska hålla längre än så. Men det beror ju självklart på hur man använder dom. Man kan slita ut ett par skor på 1 månad och vissa på flera år. Använder man de typ varje dag 12-14h om dagen slits de ju mer än man använder de då och då.

Men om de är i bra skick övrigt så tycker jag du ska få de lagade eller ett par nya skor.

Dem är ju använda givetvis, men inte på några extrem promenader i den mest vildvuxna fjällen o så. Känns som om jag/dem skulle limma så håller det inte alltför länge? Men jag kan ju ha fel.

Bara att hoppas på det bästa

Visa signatur

|Playstation 5|Metspö

Permalänk
Medlem

Ja, det ska inte vara några problem att lämna in dem och få nya eller alternativt få tillbaka pengarna. Låter som ett fabrikationsfel och du har reklamationsrätt i 2-3 år.

Visa signatur

AW3423DW QD-OLED - Ryzen 5800x - MSI Gaming Trio X 3090 - 64GB 3600@cl16 - Samsung 980 Pro 2TB/WD Black SN850 2TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av celoz:

Ja, det ska inte vara några problem att lämna in dem och få nya eller alternativt få tillbaka pengarna. Låter som ett fabrikationsfel och du har reklamationsrätt i 2-3 år.

Låter ju lovande, jag förblir hoppfull om en smärtfri lösning. Tror dock inte dem har skorna kvar i sortimentet så, men ett par andra/pengarna tillbaks vore ju lika bra det så.

Visa signatur

|Playstation 5|Metspö

Permalänk
Medlem

3 år rekl rätt på en förbrukningsvara ? ...låter inte helt riktigt

Visa signatur

Carmilla: Intel 2600k, 8gb RAM 1600mhz, SSD EVO840, gtx760,. Workstation/Spelmaskin OS:Windows 8.1
Marcilla: AMD A4, 4gb RAM 1600mhz NAS/SQL/HTPC, OS: Linux MINT

Permalänk
Medlem

Skor och kläder räknas inte som förbrukningsvara. De har förvisso en begränsad livslängd, men vilken produkt har inte det? När vi pratar om konsumenträtt är det snarare engångsartiklar vi pratar om; batterier, blöjor, servetter och liknande.

Permalänk
Antielefant
Skrivet av ZOiDVOiD:

3 år rekl rätt på en förbrukningsvara ? ...låter inte helt riktigt

Beror som sagt tidigare på allmänskicket och slitage.

Visa signatur

i7-12700KF | 128 GB DDR4-4000 | RTX 4080 | Samsung 990 Pro | 3xAcer XB270HU G-Sync

Permalänk
Medlem

Allmänskicket skulle jag vilja kalla bra, visst lite smutsiga men det är väl svårt att undvika Men luktar inte ens tåbira så

Visa signatur

|Playstation 5|Metspö

Permalänk
Medlem

Rent generellt så konsumenträtten väldigt fördelaktig i Sverige. Även om skorna är mycket väl använda (ändamålsenligt) så ska inte limmningen släppa. Det är bara att reklamera och börjar de gnälla så är det bara att anmäla till ARN. Chansen att du inte vinner är minimal, nästan icke-existerande. Det är ju ett klockrent fabrikationsfel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wonk:

Rent generellt så konsumenträtten väldigt fördelaktig i Sverige. Även om skorna är mycket väl använda (ändamålsenligt) så ska inte limmningen släppa. Det är bara att reklamera och börjar de gnälla så är det bara att anmäla till ARN. Chansen att du inte vinner är minimal, nästan icke-existerande. Det är ju ett klockrent fabrikationsfel.

Låter ju bra, förhoppningsvis blir det inga problem heller men det kan ju va bra att hota lite med det i värsta fall, kan ju tro att det underlättar något då. Tack för alla svar!

Visa signatur

|Playstation 5|Metspö

Permalänk
Medlem

Jag har ett par skor, förvisso är de ett år gamla men de har också släppt i limningen? Tror ni det är för gammalt för att reklamera?

Visa signatur

Speldator: i5 4670k stock | 8GB ram | Asus Z87-plus | Xonar Essence STX | SSD: Intel g2 , Samsung 830 256gb | R9 290 Tri-x | Define R4| Win 8 | Noctua nh-u12p | Qpad Mk-50
marinlik.wordpress.com/ Min blogg för nedbrytning av spel och diverse andra artiklar om NFL
500px.com/niclasbrundell

Permalänk
Medlem

Update:

Snabbt första svar där dem ville ha bild på problemet .

Fortsättning följer

Visa signatur

|Playstation 5|Metspö

Permalänk
Medlem
Skrivet av azmodan:

Update:

Snabbt första svar där dem ville ha bild på problemet .

Fortsättning följer

Intressant, kan vara bra och veta själv hur det "funkar" och gäller, ifall man skulle hamna i samma sits.

Visa signatur

HTPC - Bygglogg; http://www.sweclockers.com/album/?id=2902
HTPC - Galleri; http://www.sweclockers.com/galleri/6562-htpc-galleribilder
42U - Bygglogg; http://www.sweclockers.com/galleri/7862-42u-rackskap-i-hemmet
i7 8700K, Antec kühler 620, Asus ROG Strix Z370-I Gaming, Corsair Vengeance RGB DDR4-2666 2x16GB RAM, ASUS GTX 1070

Permalänk
Testpilot
Skrivet av flyawaynille:

Jag har ett par skor, förvisso är de ett år gamla men de har också släppt i limningen? Tror ni det är för gammalt för att reklamera?

Min tjej bytte ett par gummistövlar som var över ett år gamla där sulan lossnat i bakkant, det var inga problem.

Visa signatur

Kolla gärna in min RGB-LED-ljusstake i galleriet
[Gigabyte GA-Z97MX-Gaming 5][Intel Core i5 4690K][Corsair XMS3 16GB][Asus GeForce RTX 2060 Super Dual Evo OC]

Permalänk

Fotbollsskor brukar man iaf få nya.

Visa signatur

NR200P || 5600X || 3080 Strix ||

Permalänk
Medlem

Update igen:

Fått fraktsedel för utskrift och ska skicka in. Om/vid godkänd reklamation erbjöds jag pengarna tillbaks eller annan vara då inga likadana fanns i sortimentet.

Så bara att hoppas det blir godkänt

Visa signatur

|Playstation 5|Metspö

Permalänk
Medlem
Skrivet av azmodan:

Update igen:

Fått fraktsedel för utskrift och ska skicka in. Om/vid godkänd reklamation erbjöds jag pengarna tillbaks eller annan vara då inga likadana fanns i sortimentet.

Så bara att hoppas det blir godkänt

De har väl fått bild och sett själv, så på något vis har de redan godkänt det hela eftersom de get dig fraktsedel.

Visa signatur

HTPC - Bygglogg; http://www.sweclockers.com/album/?id=2902
HTPC - Galleri; http://www.sweclockers.com/galleri/6562-htpc-galleribilder
42U - Bygglogg; http://www.sweclockers.com/galleri/7862-42u-rackskap-i-hemmet
i7 8700K, Antec kühler 620, Asus ROG Strix Z370-I Gaming, Corsair Vengeance RGB DDR4-2666 2x16GB RAM, ASUS GTX 1070

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tozzi:

De har väl fått bild och sett själv, så på något vis har de redan godkänt det hela eftersom de get dig fraktsedel.

Jo man tycker ju det

Bild på hur dem ser ut för den intresserade

Visa signatur

|Playstation 5|Metspö

Permalänk
Medlem

Låter som att varan är felaktig. Då har du rätt att byta.

Permalänk
Medlem

Min personliga åsikt när det gäller skor är att kvalitén har sjunkit markant över de senaste 20 åren. Köper man något annat än vandringskängor eller handsydda skor så spara kvittot! Du har tre år reklamationsrätt och så länge du bara går med skorna så kommer ARN alltid dömma till konsumentens fördel.

Permalänk
Medlem

mina skor har börjat släppt så men de har hållt i ca 1.5 år så det limmar jag själv heh
kör nog kontaktlim eller superlim på det.
har inte kvitto kvar och det har blivit hål på framsidan då man fastnade med foten på en spik när jag gick och slängde sopor (har parkering där och det finns en bom där det sticker upp spik och skit och där fastnade jag med foten.)

Visa signatur

Ryzen 5 5600, MSI B450 Tomahawk Max, 2x8 gb kingston reaper 3200 mhz Gigabyte GTX 1660 Super OC och nätagg be quiet 700w SSD: 120 gb pny cs 900, Kingston Fury 1 tb, wd blue ssd 500gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wonk:

Rent generellt så konsumenträtten väldigt fördelaktig i Sverige. Även om skorna är mycket väl använda (ändamålsenligt) så ska inte limmningen släppa. Det är bara att reklamera och börjar de gnälla så är det bara att anmäla till ARN. Chansen att du inte vinner är minimal, nästan icke-existerande. Det är ju ett klockrent fabrikationsfel.

Visst är konsumenträtten bra men efter 6 månader är det upp till konsumenten att påvisa att felet inte beror på användningen utan att det är ett ursprungligt fel. Finns flera fall hos ARN där konsumenten inte fått rätt på skor som varit ca ett år gamla och det finns fall som slutar till konsumentens fördel. Att påstå att ARN är en nästintill garanterad vinst när det gäller skor är alltså att förenkla det hela lite.

Och nej, jag är inte skohandlare...

Visa signatur

Dator: [FD Define Mini | i7 2600K | Asus Maximus IV Gene-Z | MSI GTX 970 4GB | Seasonic X-560 560W | G.Skill Ripjaws 4x4GB | Intel 730 240GB + Kingston A400 1,92 TB] Server: [HP Microserver Gen8 m. unRaid] Mobil: [Samsung S22 Ultra]

Permalänk
Medlem

Sååå, då kommer en liten uppdatering. Vilket blir den sista från min sida (förmodligen )

Skorna kom fram idag till butiken och fick nyss mailsvar att dem godkänt min reklamation och att dem skorna jag reserverades kommer att skickas inom kort

Visa signatur

|Playstation 5|Metspö

Permalänk
Medlem
Skrivet av azmodan:

Sååå, då kommer en liten uppdatering. Vilket blir den sista från min sida (förmodligen )

Skorna kom fram idag till butiken och fick nyss mailsvar att dem godkänt min reklamation och att dem skorna jag reserverades kommer att skickas inom kort

Kanon, kul att det löste sig problemfritt, precis som det ska va!

Visa signatur

HTPC - Bygglogg; http://www.sweclockers.com/album/?id=2902
HTPC - Galleri; http://www.sweclockers.com/galleri/6562-htpc-galleribilder
42U - Bygglogg; http://www.sweclockers.com/galleri/7862-42u-rackskap-i-hemmet
i7 8700K, Antec kühler 620, Asus ROG Strix Z370-I Gaming, Corsair Vengeance RGB DDR4-2666 2x16GB RAM, ASUS GTX 1070

Permalänk
Medlem
Skrivet av azmodan:

Sååå, då kommer en liten uppdatering. Vilket blir den sista från min sida (förmodligen )

Skorna kom fram idag till butiken och fick nyss mailsvar att dem godkänt min reklamation och att dem skorna jag reserverades kommer att skickas inom kort

Du får gärna berätta namnet på butiken om du vill. Låter ju som ett ställe som bryr sig om sina kunder.

Permalänk

Etnies är ett gött märke på skor men vill du ha skor som du ska slippa reklamera o hålla på med ska du ha dc! håller som fan (Lite ot men skitsamma) vabra att det ordnade sej iaf !

Visa signatur

OKEJ, JA KANSKE ÄR ARG? VEM FAN BRYR SEJ??!!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Locnox:

Du får gärna berätta namnet på butiken om du vill. Låter ju som ett ställe som bryr sig om sina kunder.

Junkyard var det, snabb respons från första början och trevligt bemötande

Skrivet av jackeek_the_bull:

Etnies är ett gött märke på skor men vill du ha skor som du ska slippa reklamera o hålla på med ska du ha dc! håller som fan (Lite ot men skitsamma) vabra att det ordnade sej iaf !

Jo kört med etnies förr (mest dc dock) o dem brukar hålla ett år åtminstonde, aldrig brytt mig om reklamera saker förr så tyckte det var på tiden nu

Visa signatur

|Playstation 5|Metspö

Permalänk
Entusiast
Skrivet av ZOiDVOiD:

3 år rekl rätt på en förbrukningsvara ? ...låter inte helt riktigt

Jodå det är fullt rimligt eftersom reklamationsrätten enbart gäller ursprungliga fel. Vad som räkas som ursprungligt går att läsa i lagen. Man kan alltså inte komma tre år gamla skor och klaga på att sulan slitits ut eftersom det är normalt slitage. Om däremot sulan slits ut på ett par månader är det ett ursprungligt fel eftersom skon inte klarade normalt slitage. Det står formulerat något i stil med att varan ska vara anskaffad så som man rimligen kan förvänta sig. Så att ett par skor slits ut efter ett par år är fullt normalt och ger inte rätt till reklamation. Att limningen släpper efter ett halvår är däremot inte rimligt slitage. I alla fall inte i förhållande till kostnaden för skorna. Hade det varit ett par väldigt billiga skor hade det varit svårare att argumentera för sin sak.

Det är alltså väldigt viktigt att skilja på reklamationsrätt och garanti för det är helt olika saker men blandas tyvärr ihop rätt ofta.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24