Dödade jag min dator när jag försökte uppdatera BIOS?

Permalänk
Medlem

Dödade jag min dator när jag försökte uppdatera BIOS?

Tjo. Skulle uppdatera mitt BIOS idag och lyckades möjligen ha ihjäl hela datorn.. Jag skulle göra det via ett USBminne stod det och gjorde just det, efter ett tag så startade den om men fastnade i en "Endless boot loop" och dog tillslut helt och slutade ens starta när jag tryckte på knappen. Jag tog då ut batteriet ur MOBOt och chillade lite och satte i det igen och nu startar datorn igen MEN jag får ingen bild på skärmen och musen och tangentbordet lyser inte..

Någon som vet vad fasiken jag kan göra nu? Är inte en mästare på datorer precis. USBminnet med mitt "nya" bios sitter fortf i och det tar 1 försök innan datorn kommer igång fortfarande, Den alltså dör en gång sen startar den på heltid..

Detta är mitt moderkort
http://www.msi.com/product/mb/P67A-GD65.html#/?div=BIOS

Sorry för att tråden är dåligt skriven men jag är Arg, svettig och framtida fattigjon om jag inte får detta och funka.

Tack på förhand.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Grojs:

Tjo. Skulle uppdatera mitt BIOS idag och lyckades möjligen ha ihjäl hela datorn.. Jag skulle göra det via ett USBminne stod det och gjorde just det, efter ett tag så startade den om men fastnade i en "Endless boot loop" och dog tillslut helt och slutade ens starta när jag tryckte på knappen. Jag tog då ut batteriet ur MOBOt och chillade lite och satte i det igen och nu startar datorn igen MEN jag får ingen bild på skärmen och musen och tangentbordet lyser inte..

Någon som vet vad fasiken jag kan göra nu? Är inte en mästare på datorer precis. USBminnet med mitt "nya" bios sitter fortf i och det tar 1 försök innan datorn kommer igång fortfarande, Den alltså dör en gång sen startar den på heltid..

Detta är mitt moderkort
http://www.msi.com/product/mb/P67A-GD65.html#/?div=BIOS

Sorry för att tråden är dåligt skriven men jag är Arg, svettig och framtida fattigjon om jag inte får detta och funka.

Tack på förhand.

Går den igång nu så den står å går men ingen bild? har du tangentbordet på USB 3.0? och om de e så, byt USB kontakten till 2.0 sen kan det va att bilden har ändrats till 640x400 och då om du har en 1080p skärm kanske den inte kan respnda till den "out of freqens" har du en annan skär som har typ en lägre upplösning å testa med?
Bara spekulerar vad man kan testa... hoppas det löser sig :/

Visa signatur

Datorn: CPU: I7 3770K 4,6GHz , Moderkort:, MSI MPower z77 ATX, RAM: Corsair XMS3 Vengeance (4x4GB) 1866MHz, GPU: GIGABYTE-GTX1070 OC, Chassie: Zalman z9, OS:, Nätagg: XFX 850W, HDD: 640GB WD SSD: Samsung 840 pro

Permalänk
Medlem

Hej. Tack för ditt svar men tyvärr så är alla grejer i 2.0 USB redan och skärmen är inte så stor så jag kan inte prova något av det där

Permalänk
Medlem

Provat plocka ur USB-minnet?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nikkop:

Provat plocka ur USB-minnet?

Provade med det. Blev ingen skillnad.

Permalänk
Avstängd

moderkortet har troligtvist rykt + garantin, då den täcker ej till update av bios som sker vid egen risk. Varför ens göra en update när det fungerar?

Permalänk
Rekordmedlem

Det verkar ju som du kan ha bioset på usb för att återställa, du har nått m flash enligt msi som ska göra det möjligt att återställa om du felat, har aldrig testat det själv, men läs i manualen om hur m flash funkar och använd det för att få ordning på det.

M-Flash

Compared to common mainboard which need extra BIOS chips, MSI’s M-Flash has a double advantage which doesn’t need extra components and secondly, all your BIOS data will be saved in the USB drive. The stored data does not only have backup and upgrade function, moreover it can also be seen as a portable BIOS chip which is actually able to boot up your PC.

Features
- Backup/Restore Your BIOS to/from Any USB Flash Disk
- Avoid Unnecessary Repair Due to Accident Failures During The Upgrading Process

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alle22:

moderkortet har troligtvist rykt + garantin, då den täcker ej till update av bios som sker vid egen risk. Varför ens göra en update när det fungerar?

Garantin täckte för min del i ett gammalt Asus moderkort jag hade för några år sen, där BIOS uppdateringen faila totalt.
Fick nytt moderkort, inget strul. Beror kanske mycket på vilken butik man köpt från, och hur bra service dom har. Köpte det från Webhallen.
Men overall så har man inget att förlora från att prova fråga butiken om dom kan ersätta moderkortet.

Och att säga att garantin ryker och på egen risk är lit dumt. Då många BIOS uppdateringar kan fixa kritiska buggar i systemet.
Ett exempel är på t.ex vissa AMD moderkort som ledde till blåskärm och annat strul i Steam spel, när man körde med Bulldozer CPU. Som bara kunde lösas med ett uppdaterat BIOS.

Visa signatur

CPU: Ryzen 7 3700X MB: X570 Aorus Ultra Mem: Corsair Vengeance RGB Pro 2x16GB DDR4 @ 3200 MHz CL16 GPU: Radeon RX Vega 56 SSD: Corsair Force MP510 960GB Case: FD Meshify C PSU: Corsair RM 750W Display: Acer 35" Predator XZ350CU OS: Win10 Pro

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo

Gör på följande sätt:
Ta ut strömkabel ur Nätagget.
Tryck in och fortsätt håll in Startknappen i 10-15s (5s räcker men för att vara på säkra sidan), för att ladda ur kondensatorerna.
Ta och vänd på Klockbatteriet och låt sitta i ca 15minuter.
===========>
Vänd tillbaka klockbatteriet och plugga in nätagg. Testa att starta.

Skrivet av mrqaffe:

Det verkar ju som du kan ha bioset på usb för att återställa, du har nått m flash enligt msi som ska göra det möjligt att återställa om du felat, har aldrig testat det själv, men läs i manualen om hur m flash funkar och använd det för att få ordning på det.

M-Flash

Compared to common mainboard which need extra BIOS chips, MSI’s M-Flash has a double advantage which doesn’t need extra components and secondly, all your BIOS data will be saved in the USB drive. The stored data does not only have backup and upgrade function, moreover it can also be seen as a portable BIOS chip which is actually able to boot up your PC.

Features
- Backup/Restore Your BIOS to/from Any USB Flash Disk
- Avoid Unnecessary Repair Due to Accident Failures During The Upgrading Process

Det är ju inte fel
Asus har ju sin Asus FlashBack.

citat
Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem

Det skall finnas dual bios på det moderkortet, i manualen beskrivs en led som blinkar enligt nedan.
Off: Normal.
Blink (1 cycle/second): The primary BIOS is failed.
Fast Blink (10 cycles/second): The second BIOS is failed.
Solid: Both of primary and second BIOS are failed.

Det finns även en funktion de kallar Mflash.
Dock ser det ut som den måste vara aktiverad i bios, men iaf eventuellt kan du boota från en bios fil som ligger på ett usbminne. Minnet måste vara formaterat med FAT32. Detta kan vara värt att testa.

[Edit] Försent.

Visa signatur

42? Seven and a half million years and all you can come up with is 42?!
► FD Define R2 | Win10Pro | i7-3770K | Hyper212+ SP120PWM | P8P67 PRO | CML8GX3M2A1600C9 | 1080 Ti | AX750 | Asus VG27WQ | Eizo S2100 | HP Z24n |► OnePlus 6 |

Permalänk
Avstängd
Skrivet av ParasiteX:

Garantin täckte för min del i ett gammalt Asus moderkort jag hade för några år sen, där BIOS uppdateringen faila totalt.
Fick nytt moderkort, inget strul. Beror kanske mycket på vilken butik man köpt från, och hur bra service dom har. Köpte det från Webhallen.
Men overall så har man inget att förlora från att prova fråga butiken om dom kan ersätta moderkortet.

Och att säga att garantin ryker och på egen risk är lit dumt. Då många BIOS uppdateringar kan fixa kritiska buggar i systemet.
Ett exempel är på t.ex vissa AMD moderkort som ledde till blåskärm och annat strul i Steam spel, när man körde med Bulldozer CPU. Som bara kunde lösas med ett uppdaterat BIOS.

De är hårdare mot detta i dessa år, det som om du skulle gå och köpa en produkt och förstöra den inbyggda programvaran och skylla på att den fungerar inte. Det är ju ägaren som har gjort detta! Det är ganska svinigt speciellt för fabrikstillverkarna.

Det står på en hel del moderkorts-tillvararnas sajter: "its on your own risk". Ifall om det nu skulle inte fungera bra får man väl ta det med återförsäljaren och be det fixa det och förmodligen uppgraderar de bios till senaste och då är ligger risken på deras sida och inte på ägaren!

Permalänk
Medlem

Hittade lite info om hur deras mFlash function att boota BIOS från USB fungerar

http://forum-en.msi.com/index.php?topic=119375.0

Kolla andra inlägget, där en Bas förklarar hur man ska göra.

Citat:

AMD boards with AMIBIOS8 can recover from USB stick.

The way it works on my DKA 790 Platinum, I used BIOS A7550AMT.150 (Winki BIOS) but I managed to kill it because I was altering (as in editting) the BIOS, but it went wrong.

Recovery is simple:

Put an PCI-e videocard in the machine, onboard will probably fail.
Power the machine with CTRL-Home pressed, now be patient, as it will probably tell you what file it expects.
Mine told me A7550AMT.1xx

So I prepared an USB-stick FAT(32) with A7550AMT.150 (original one), nothing else.
I put it in the USB-slot near the Network-connector.
Then Poweron with CTRL-HOME pressed until it starts reading the BIOS.

However it wasn't able to restore the BIOS, but was able to boot Windows! (I pressed F2 to continue)
Now boot into Windows and run AFUWIN version 4.10 or higher, should be a part of LiveUpdate (install it if you don't have it, then run the file from program-files).
This is Windows flashing so be VERY carefull!! Shutdown all programs you can!

Well flash your BIOS with AFUWIN (only for recovery, not for normal flashing), see settings below, what ever you do, do NOT overwrite the bootblock because if that fails you can't recover for sure!

After flashing reboot and go into the BIOS, and set the settings you need.

This worked for me, so I hope it works for you too.

Visa signatur

CPU: Ryzen 7 3700X MB: X570 Aorus Ultra Mem: Corsair Vengeance RGB Pro 2x16GB DDR4 @ 3200 MHz CL16 GPU: Radeon RX Vega 56 SSD: Corsair Force MP510 960GB Case: FD Meshify C PSU: Corsair RM 750W Display: Acer 35" Predator XZ350CU OS: Win10 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alle22:

De är hårdare mot detta i dessa år, det som om du skulle gå och köpa en produkt och förstöra den inbyggda programvaran och skylla på att den fungerar inte. Det är ju ägaren som har gjort detta! Det är ganska svinigt speciellt för fabrikstillverkarna.

Det står på en hel del moderkorts-tillvararnas sajter: "its on your own risk". Ifall om det nu skulle inte fungera bra får man väl ta det med återförsäljaren och be det fixa det och förmodligen uppgraderar de bios till senaste och då är ligger risken på deras sida och inte på ägaren!

Mhm, synd det blir så. Men sen har flesta moderkorts-tillverkare lagt till olika typer av åter-ställnings funktioner i sina moderkort.
Och ser ut som MSI har också en. Sen är ju frågan hur bra det fungerar

Visa signatur

CPU: Ryzen 7 3700X MB: X570 Aorus Ultra Mem: Corsair Vengeance RGB Pro 2x16GB DDR4 @ 3200 MHz CL16 GPU: Radeon RX Vega 56 SSD: Corsair Force MP510 960GB Case: FD Meshify C PSU: Corsair RM 750W Display: Acer 35" Predator XZ350CU OS: Win10 Pro

Permalänk
Medlem

Jag ser på MSI:s hemsida att de har ett program som låter användaren ladda ner och uppdatera BIOS från Windows som heter "MSI Live Update 5".
Det hjälper inte nu men kan vara bra att veta i framtiden.

http://www.msi.com/product/mb/P67A-GD65.html#/?div=Utility&os...

Permalänk
Hedersmedlem

*Tråd rensad*

Ljuga sig till garantiärenden är olagligt, det tipsar vi inte om.

Visa signatur

CPU: Intel i5 2550K (NH D-14) GPU: Nvidia GTX 570 Mobo: Gigabyte GA-P67-UD7(B2) PSU: Cooler Master Silent Pro 700W

Visste du att om Du inte håller dig till reglerna varje dag, så kommer Arla-haren och skjuter dig i huvudet eller ibland i magen.

Permalänk
Avstängd

Det går att fixa. Har gjort det själv. Du måste skaffa ett annat USB minne som är bättre. Formatera osv. Samt ha bios fil på den. Samt lägga någon bat fil osv. Så kommer den autoflasha bios. Men du får kolla alla detaljer på MSI forum om hur du ska göra. Det vanliga felet är att USB minnet inte funkade som det skulle.

Permalänk
Skrivet av Tuvok:

Jag ser på MSI:s hemsida att de har ett program som låter användaren ladda ner och uppdatera BIOS från Windows som heter "MSI Live Update 5".
Det hjälper inte nu men kan vara bra att veta i framtiden.

http://www.msi.com/product/mb/P67A-GD65.html#/?div=Utility&os...

Varför är det bra att veta?
Det dummaste man någonsin kan göra är att uppdatera BIOS i windows, risken att man dödar moderkortet ökar med typ 5000 gånger.
Det är redan tillräckligt stor risk att man dödar moderkortet med den andra icke windows metoden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Grojs:

Tjo. Skulle uppdatera mitt BIOS idag och lyckades möjligen ha ihjäl hela datorn.. Jag skulle göra det via ett USBminne stod det och gjorde just det, efter ett tag så startade den om men fastnade i en "Endless boot loop" och dog tillslut helt och slutade ens starta när jag tryckte på knappen. Jag tog då ut batteriet ur MOBOt och chillade lite och satte i det igen och nu startar datorn igen MEN jag får ingen bild på skärmen och musen och tangentbordet lyser inte..

Någon som vet vad fasiken jag kan göra nu? Är inte en mästare på datorer precis. USBminnet med mitt "nya" bios sitter fortf i och det tar 1 försök innan datorn kommer igång fortfarande, Den alltså dör en gång sen startar den på heltid..

Detta är mitt moderkort
http://www.msi.com/product/mb/P67A-GD65.html#/?div=BIOS

Sorry för att tråden är dåligt skriven men jag är Arg, svettig och framtida fattigjon om jag inte får detta och funka.

Tack på förhand.

Gjorde likadant för några år sedan, jag förklara läget till komplett eller inet (kommer inte ihåg vem) och dom tog tillbaka det utav goodwill.

Jag sa att antingen har jag gjort fel under bios-flashen eller så är det fel på moderkortet, dom kunde inte avgöra vad som va fel tydligen och jag fick ett nytt på garantin för jag yrka på att möjligheten finns ju faktiskt att det är fel på moderkortet och inte den mänskliga faktorn. Hade förövrigt lyckas flasha flera andra moderkort utan fel.

Tips är att ta det på telefon så blir det lite mer personligt och dom kanske mjuknar

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av ParasiteX:

Hittade lite info om hur deras mFlash function att boota BIOS från USB fungerar

http://forum-en.msi.com/index.php?topic=119375.0

Kolla andra inlägget, där en Bas förklarar hur man ska göra.

Här är tydligen en lösning, betydligt bättre hjälp till TS, än en massa garantitjafs.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Blackbird_CaD_:

Varför är det bra att veta?
Det dummaste man någonsin kan göra är att uppdatera BIOS i windows, risken att man dödar moderkortet ökar med typ 5000 gånger.
Det är redan tillräckligt stor risk att man dödar moderkortet med den andra icke windows metoden.

Och vad baserar du detta på? Det enda som är kritiskt med att skriva ner biosen till minnet är att datorn inte stängs av. Det är knappast större risk att Windows dör än att dos dör. Däremot om något skulle hända medan du flashar så har du oändligt mycket större möjligheter att göra något åt det ifrån Windows. Hämta annan BIOS, prova igen osv. Datorn dör ju inte för att BIOS är trasigt. Normalt om något går snett i DOS så sitter du där eftersom DOS tex saknar möjligheten att döda processer som hängt sig, förlitar sig mer på funktioner i BIOS för att fungera och liknande.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Medlem

Bios skall helst hållas up to date.
Anledningen till att man släpper nya bios versioner är att man vill öka moderkortets kompatibiliteten mellan system och komponenter (dvs. minnen, processor, grafikkort etc.) Även om det kanske funkar innan uppdatering så kommer det förmodligen fungera ännu bättre efter uppdateringen, ett system kan rent utav bli snabbare med hjälp av en bios uppdatering. Ibland har man tyvärr otur. Jag har uppdaterat över 1000 tals bios under mina år som support tekniker och kanske 0,5% har det blivit fail på. Dagens moderkort brukar ha ett reservbios som man kan använda efter en misslyckad uppdatering, tyvärr finns det ingen standard utan det finns olika lösningar beroende på tillverkare. Kolla tillverkarens hemsida eller manualen över moderkortet precis som tidigare personer skrivit.
Om man inte lyckas återställa bioset, brukar inte återförsäljarna vara omöjliga så länge det finns garanti kvar på moderkortet. Förutsatt att man inte har en dryg attityd när man ringer dem.

Lycka till och hoppas du lyckas få det att fungera.

Mvh /Stefan

Visa signatur

Case: Silverstone Alta F1 PSU: Corsair HX1200 Cablemod MB: Asus ROG Z790 Maximus Hero CPU: i9 13900K Cooler: Arctic Liquid Freezer II 360 Memory: Kingston 32GB DDR5 6400MHz CL32 FURY Renegade GFX: Palit RTX 4090 Gamerock OC HDD: Samsung 990 Pro 2 TB / 2 x Samsung 860 Pro 4 TB Monitors: Alienware AW3423DW QD-OLED + XB271HU T-Board: Logitech G915 Mouse: Logitech G502 Lightspeed Headset: Steelseries Pro Wireless Speakers: Harman Kardon GLA-55 Consoles: Playstation 5 / XBSX /Switch

Permalänk
Avstängd

Ladda ner det bios som du nu har och det som var innan. Samt DOS flashtool
Skapa en autoexec.bat fil som innehåller typ "awdfl823K w6378vms.130"
Kopiera alla filer till USB stickan.
Rensa CMOS. Ta ur batteri.
Montera tillbaka
starta datorn med CTRL+Home tryckta. Håll nere tills bios börja laddas. O hoppas att det funkar. Lite så kanske det kan funka.

Permalänk
Medlem

Jag har flashat hundratals bios, senaste gången det misslyckades var någon gång på Athlon XP-tiden, med det sagt så tror jag att det vanligaste felet folk gör som gör att de misslyckas med att recovery-flasha från USB är att de kör en USB-sticka som är NTFS-formaterad. De flesta bios kan bara läsa FAT- eller FAT32-formaterade USB-stickor så det är det som gäller! Och att man läser de officiella instruktionerna ordentligt, tex i manualen istället för i diverse forum ...

Visa signatur

|| R9 7950X MSI PRO X670-P WIFI 32GB-DDR5-6400c32 MSI RTX4080 Ventus 3X OC || CORE i9 12900KF MSI Z690 Tomahawk WIFI DDR4 32GB-3600c16 Gear1 TUF RTX3080 OC V2 || R7 5800X3D X570S CH8 Extreme 32GB-3800c18 Gigabyte RTX3080 GAMING OC || R9 5900X(B2) B550-F 32GB-3800c18 EVGA RTX3070 FTW Ultra || R9 3900X X470-Prime Pro 32GB-3200c16 MSI RTX2070 Super ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av Blackbird_CaD_:

Varför är det bra att veta?
Det dummaste man någonsin kan göra är att uppdatera BIOS i windows, risken att man dödar moderkortet ökar med typ 5000 gånger.
Det är redan tillräckligt stor risk att man dödar moderkortet med den andra icke windows metoden.

varför skulle alla tillverkare göra det möjligt att uppdatera bios via windows om det är så farligt? Det enda du gör är att du skriver en ny mjukvara in i romen.

Gjort det i flera år på X antal olika datorer aldrig råkat ut för problem hitintills iaf.

Visa signatur

13900KS | 32GB 6400 DDR5 | 4090 FE | Samsung G8 Oled
ASUS ROG Strix Z790-F Gaming | Fractal Torrent White | Corsair HX1200

Permalänk
Medlem
Skrivet av Blackbird_CaD_:

Varför är det bra att veta?
Det dummaste man någonsin kan göra är att uppdatera BIOS i windows, risken att man dödar moderkortet ökar med typ 5000 gånger.
Det är redan tillräckligt stor risk att man dödar moderkortet med den andra icke windows metoden.

Pratar du ur egen erfarenhet eller är det något du fått för dig

jag har uppdaterat hundratals moderkort genom windows utan ett enda problem, man får se till att allt är oklockat samt att inget körs i bakgrunden, sålänge windows/datorn är stabil är det inga problem.

av alla gånger jag uppdaterat bios har det gått fel engång för ca 10år sedan på ett DFI sockel A+ modrkort pga att DFI själv la ut felbios.

Chansen att det blir fel när man uppdaterar bios nuförtiden,vare sig det är i windows eller med tex usb är mångfaldigt mindre än förr när man gjorde det med floppy disk.

Permalänk

Om det nu är lika säkert att uppdatera i windows: varför uppdaterar de flesta i DOS isåfall? Varför finns ens möjligheten att uppdatera i DOS om det går lika bra att göra det i windows?
En snubbe i denna tråd rekommenderade t.o.m. att köpa ett bättre USB minne, varför bränna pengar på ett USB minne så att man kan flasha BIOS om man kan göra det lika säkert i windows??

Skrivet av Warrior28:

Pratar du ur egen erfarenhet eller är det något du fått för dig

Jag dödade ett moderkort genom att uppdatera BIOS i windows, sen när jag skrev om det på sweclockers (tror jag det var) så sa folk typ: "du borde inte ha uppdaterat BIOS i windows".
Men nu är det helt plötsligt säkert att uppdatera i windows..? whatever

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Blackbird_CaD_:

Om det nu är lika säkert att uppdatera i windows: varför uppdaterar de flesta i DOS isåfall? Varför finns ens möjligheten att uppdatera i DOS om det går lika bra att göra det i windows?
En snubbe i denna tråd rekommenderade t.o.m. att köpa ett bättre USB minne, varför bränna pengar på ett USB minne så att man kan flasha BIOS om man kan göra det lika säkert i windows??

Ja, det var jag. Kanske beror på att det står så på MSI forum från dem. Att man inte bör använda billiga USB minnen om du ska flasha direkt. Samt att jag har praktisk erfarenhet av att det också, då jag har MSI moderkort och har flashat på det sättet. Ofta så funkade det inte bra om det var en sämre modell på USB minne ibland hittades det inte alls. Eller gav läsfel. Det finns en anledning till att Windows behöver en drivrutin till USB minnen. Och att det är lite olika drivrutiner till olika typer av USB minnen.

Permalänk
Rekordmedlem

Jag tror att de som fått problem med winflash inte har gjort rätt, tex så är det bra att packa upp filerna först och så ska man inte ha en massa prog i gång i bakgrunden, själv så har jag uppdaterat bios på många olika sätt och det har gått bra direkt i alla fall utom ett då var det en "fulbios" som inte var officiell jag testade, men det gick att få ordning på det också men det var lite mera jobb.
Sedan så kanske nån har flashat pga instabil dator från win, och det är ju bara dumt, det verkar ju komma trådar om folk som bytt cpu och upptäckt att de behöver ett nytt bios istället för att flasha med den gamla stabila cpun, sånt kan säkert spä på uppfattningen om att winflash är "instabilt"
Det är inte helt riskfritt att flasha en krets, men funderar man igenom processen först och förbereder sig så man inte gör det med en instabil dator eller felaktiga biosfiler eller kanske fel filsystem på en usbpinne.
Planera och tänk igenom allt innan så brukar det gå bra.

Och i det här specifika fallet så ta reda på MSIs dokumentation om hur deras räddningssystem funkar, leta sedan reda på nån guide och kolla igenom samtidigt som man kollar mot dokumentationen och försöker förstå hur stegen ska utföras.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av lolight:

Ja, det var jag. Kanske beror på att det står så på MSI forum från dem. Att man inte bör använda billiga USB minnen om du ska flasha direkt. Samt att jag har praktisk erfarenhet av att det också, då jag har MSI moderkort och har flashat på det sättet. Ofta så funkade det inte bra om det var en sämre modell på USB minne ibland hittades det inte alls. Eller gav läsfel. Det finns en anledning till att Windows behöver en drivrutin till USB minnen. Och att det är lite olika drivrutiner till olika typer av USB minnen.

Man får minnet att identifiera sig som en disk i många fall när man håller på med flashning/installation och man bör undvika usb3 saker, det är därför man ska använda de metoder som rekommenderas för att flytta filerna till usbpinnen och inte bara kopiera rakt av, det dyker upp trådar där folk har kopierat över iso och img filer till minnen och undrar varför det inte funkar.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Grojs:

Provade med det. Blev ingen skillnad.

Hör du, har du fortfarande problem eller sitter folk och spånar här i onödan?

Visa signatur

Chassi: Corsair Obsidian 900D | PSU: XFX ProSeries Black Edition 1050W | Moderkort: ASUS Z97-DELUXE | CPU/Kylning: Intel Core i7-4790K@4.9GHz/Corsair H110 | GPU: GTX970 | RAM: 32GB DDR3 Crucial Ballistix