Förmodligen blåst av en medlem ifrån SweClockers/Nordichardware

Permalänk
Avstängd

Förmodligen blåst av en medlem ifrån SweClockers/Nordichardware

Hej. Förra helgen hittade jag en på Nordichardware (som även är medlem här på SweClockers under samma nick och mer aktiv här än där), som skulle sälja sin Core i5 3550 processor för 1100:- . Vi pratades vid lite först på Nordichardware där vi skrev så här :

Jag - Hallå! Finns i5 3550 kvar?
x - den finns kvar, ursäkta att jag inte skrivit men har inte varit i närheten av en dator förens idag.

Han hade samma användarnamn på Skype som både SweClockers, Nordichardware och en del andra communities, forum. Med en google sökning så dök hans riktiga namn, mob/telenr, facebook med mera och jag hittade inget lustigt där eller på rec.elmor.se heller som somliga använder flitigt. Så efter någon-några timmars pratande över Skype så kom vi överens om att jag skulle få i5 3550 processorn inkl matchande processorfläkt för 900:- inkl frakt. Jag förde då över pengarna i Lördags-Söndags och han lovade att skicka processorn kommande Måndag (denna måndagen som var då).

Det var efter detta det blev lite skumt för dagarna innan hade han varit online hela tiden på Skype och svarat direkt. Resten av mina delar ifrån cdon.se kom i Tisdags men jag hade fortfarande ingen processor. Jag tänkte då att det kunde bero på vädret men dagen därpå (Onsdag) så var det fortfarande ingen processor kommen.

Jag smsade då ett av hans två mobilnummer och frågade var processorn var och om den skickades så man kunde spåra med kollinr, det enda jag fick var "Den är på väg håll ut lite till." Han svarade alltså inte på om den hade skickats med kollinr eller inte och då smsade jag han två gånger varav han tog nästan 2 timmar på sig med att svara "Nej inget kollinr." . Detta var även sista gången jag hörde av han igår (Onsdags). Idag (Torsdag) när jag kom hem efter jobbet så var det inte heller någon processor och jag står med en dator utan processor.

Jag smsade då han och påpekade att om jag inte hade någon processor imorgon (Fredag) så skulle jag ha mina pengar tillbaks, inget svar. Jag skrev då tillbaks och frågade ifall han var där, inget svar och efter det sista smset tog det 2-3 minuter så var han plötsligt online på Skype (efter att inte ha varit inne där sen dess att jag förde över pengarna) för att bara radera samt blockera mig därifrån. "Användaren låter dig inte se all information" står det på hans kontakt numera. Jag smsade då tillbaks och frågade vad jag skulle anta av detta men inget svar som sagt.

Jag tänker ifall jag har överreagerat på detta men det känns mer som om jag eventuellt blivit blåst? Jag ska vänta några dagar till innan jag gör något förståss då det inte gått en vecka än men han skrev som sagt i Måndags att processorn var skickad och en hel del varningar har ju kommit fram som t ex att han varit borta ifrån skype, bara svarat på 2 sms och svarar inte där längre heller, raderat samt blockerat mig på skype så det känns ju scam. Vad ska jag göra?

Permalänk
Medlem

Det känns ju lite konstigt om han blockerar dig på Skype utan någon speciell anledning? Avvaka och se.

Visa signatur

-| i7-3770k | HD 7970Ghz | 750w | NZXT Phantom | MSI z77 G41 | 8Gb Ram |

Permalänk
Medlem

Det är snöoväder, posten kan vara försenad, vänta iaf tills måndag innan du kan oroa dig...

Permalänk
Medlem

Du kanske har överreagerat lite redan. Om paketet är skickat som varubrev ekonomi till exempel så kan det ta lite ovanligt lång tid just nu med väder och julpost som stör. Hoppas du får din processor!

Visa signatur

Define R4, Asrock Z77 Extreme4, I5 3570K @ 4,7GHz, Corsair Vengeance 1600 16GB, Corsair H100, Corsair HX620W, Gigabyte GTX 670 Windforce3, 2X Samsung 830 128GB i Raid0, Samsung Spinpoint F3 1TB, Astro A50

Permalänk
Medlem

håller med ovanstående eller sök upp rejält och hem till han om han inte bor så långt bort ... men bor han liksom 2 h ifrån så är det ju värt det ... skillnad från skåne till kiruna.... ja får du inte din processor är det bara till att idiotförklara han .... lite offtopic... men man blir arg på att se sådant

Visa signatur

Born to raise hell

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Ptah:

Det är snöoväder, posten kan vara försenad, vänta iaf tills måndag innan du kan oroa dig...

Isåfall borde han inte ha behövt blockera mig och hade heller inte behövt slutat att svara eller bara försvinna så fort man fått pengar. Han borde ha skickat allt i rekommenderat kuvert/brev också så man kunde ha spårat det med kollinr.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Poppler:

Du kanske har överreagerat lite redan. Om paketet är skickat som varubrev ekonomi till exempel så kan det ta lite ovanligt lång tid just nu med väder och julpost som stör. Hoppas du får din processor!

varför har han då blockat han på skype ... känns väldigt lustigt

Visa signatur

Born to raise hell

Permalänk
Medlem
Skrivet av Greed:

Isåfall borde han inte ha behövt blockera mig och hade heller inte behövt slutat att svara eller bara försvinna så fort man fått pengar. Han borde ha skickat allt i rekommenderat kuvert/brev också så man kunde ha spårat det med kollinr.

han kanske inte vill ha random personer på skype?

Visa signatur

MODERMODEM: Asus ROG Strix Z270E Gaming | i7 7700K | Corsair Hydro H110 | Kingston HyperX Savage 32GB DDR4 RAM | Asus GeForce RTX 3060 Ti TUF OC | Crucial BX100 500GB SSD | Phanteks Enthoo EVOLV | SilverStone Strider Evolution 1200W |

Permalänk
Avstängd
Skrivet av morxy49:

han kanske inte vill ha random personer på skype?

Kan påpeka att han hade över 186 kontakter på sin Skype när jag gick igenom hans profilinformation där igår.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Greed:

Han borde ha skickat allt i rekommenderat kuvert/brev också så man kunde ha spårat det med kollinr.

Inte för att det påverkar utgången av det hela, men du prutar ner varan från 1100 till 900:- och förväntar dig sedan att säljaren skall betala extra ur egen ficka för en frakttjänst?
Allt sådant måste man bestämma innan man sluter affären.

Visa signatur

Ryzen 3700X | Asus X570-F | 32GB Kingston Fury Renegade | RX 7800 XT | Fractal Design R6C | Noctua NH-D15 | Corsair RM650x | 6TB SSD av varierad kvalisort | Asus VG279QM | Ducky One 2 | CM MM720

Permalänk
Medlem

Testa att ringa honom?

Permalänk
Medlem

Det låter ju som han bedragit dig och gömmer sig.. konstigt sätt att göra affärer på.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av twit:

Inte för att det påverkar utgången av det hela, men du prutar ner varan från 1100 till 900:- och förväntar dig sedan att säljaren skall betala extra ur egen ficka för en frakttjänst?
Allt sådant måste man bestämma innan man sluter affären.

Ja det var dumt av mig att inte komma överens om det men av egen erfarenhet vet man ju att rekommenderat brev/kuvert kostar ca 60-80:- vilket inte är så farligt egentligen och det är ju en säkerhet för båda med.

Skrivet av Brov:

Testa att ringa honom?

Nej inte än det känns lite för tidigt för det men mycket tyder ju på att man får göra det, får se ifall det kommer en processor imorgon då har det trots allt gått 5 arbetsdagar.

Permalänk
Medlem

Ta det lugnt, vänta en vecka till innan du drar några slutsatser. Att han blockerade dig på skype kan bero på att han bara vill att du väntar ut paketet och inte kontaktar honom.

Permalänk
Medlem

hoppas de löser sig o att han skickat den, men bara blev irriterad på att du störde dig så mycket..

jag blev däremot blåst på en prolle här på för nån månad sen, fick en q8200 inlindad i typ skumplast (va fan tänkte han på?), så självklart när ja skulle sätta in prollen så vart den död, troligtvis ESD skada.. messade killen o försökte ringa, självklart e ju luren/nret av stängt

SweC's marknad har officiellt blivit ett blocket tyvärr =/

Visa signatur

My rig 144hz 1440p 27" samsung g5, xfx 6950xt, 11900K, TM Peerless assassin,Gigabyte z590 UD, 32GB 3200MHz Vengeance, 1tb nv2, 2TB SSD 4TB HDD, corsair750 vengeance, Lancool 215.
GFs rig 144Hz samsung 1080p, Palit 3060Ti, 10400F,corsair H60 , B560 Auros, 16GB 3000MHz, 500GB NV1, 480GB A400, 2TB+750GB HDD, Seasonic 650 gold, Kolink Void Laptop Lenovo Legion 5, 2060, 4800H, 16GB, 1,5TB NVME HTPC 3060, 10400F, 16GB, 500GB NVME, 960GB A400 3rd PC 3060Ti, 3700X, Hyper 212, 16GB, 250GB SSD, 2TB HDD, 650w gold, P300A

Permalänk

Aldrig kul att bli blåst, har själv blivit bedragen på NH, men samma person fanns här på Swec där han lyckades lura ytterligare en till. Polisanmälan gjord men sen har det varit tyst. Hans anv.id verkar inte finnas kvar här heller när man söker. Hoppas det löser sig !!

Visa signatur

[Gigabyte B550i Aorus Pro, Ryzen 5700X, G.skill Trident 3600, AMD 6600XT]

Permalänk

Varför skickar folk pengar i förskott?

Visa signatur

i7-6700K | ASUS Z170 Pro Gaming | MSI GTX 1060 Gaming X 6GB | HyperX Fury 16GB | Sandisk Ultra II 960GB | BeQuiet Pure Rock | Fractal Design R5 | Corsair RM750x | Qpad Mk-50 | Qpad 8K | Dell 2412m

Permalänk
Skrivet av swinto538:

Om du varit smart så hade du kunnat makulera överförningen till hans konto. Man brukar kunna göra det utifall man misstänker brott.

Dra tillbaka pengarna och be honom ringa dig.

Nej, smart hade varit att använda en tjänst som håller pengarna medan varan levereras, t.ex. internetgirot eller payson...

Visa signatur

i7-6700K | ASUS Z170 Pro Gaming | MSI GTX 1060 Gaming X 6GB | HyperX Fury 16GB | Sandisk Ultra II 960GB | BeQuiet Pure Rock | Fractal Design R5 | Corsair RM750x | Qpad Mk-50 | Qpad 8K | Dell 2412m

Permalänk

Titta jag var försen. en minut snabbare att reagera så hade jag kunnat radera dendär felposten utan att den någonsin skulle få luft :C

Visa signatur

Intel core i5 760 @ 3.63Ghz| Msi 560Ti HWK/9800GT| 10GB ram 1TB seagate|Noctua NH-U12P SE2| Fractal R3 White ||| Äpplet fick flytta sig för en mer arbetsinriktad maskin, Dell XPS15 (gen2) | IntelSB Core i7 2640m @ 3.2Ghz (Dualcore.m HT) | GF GT540m | 8GB ram | 500GB WD CavBlack | 1080P AdobeRBG | JBL-ljud |||
"VAR E CHIPPET!!?"

Permalänk
Avstängd
Skrivet av djlasseman:

Varför skickar folk pengar i förskott?

Jag har både sålt delar/datorer och köpt delar utav användare iåfrn Nordichardware och SweClockers innan utan problem och alla gånger har förskottsbetalningar gjort. Klart man inte hoppas på att bli blåst utav folk men i framtiden kommer jag att ta det försiktigt.

Skrivet av swinto538:

Om du varit smart så hade du kunnat makulera överförningen till hans konto. Man brukar kunna göra det utifall man misstänker brott.

Dra tillbaka pengarna och be honom ringa dig.

Låter som ett bra förslag, jag ska gå till banken direkt imorgon ifall processorn inte kommit.

Permalänk
Sötast
Skrivet av djlasseman:

Nej, smart hade varit att använda en tjänst som håller pengarna medan varan levereras, t.ex. internetgirot eller payson...

Usch, det är inget roligt att använda såna tjänster som säljare, det är som att be om att bli scammad.

Köparen: "Det låg en sten i lådan"

Lycka till att få tillbaka produkten eller pengarna.

Citat:

Hej

Om detta problem skulle uppstå kommer en konflikt startas. Då kommer, i första hand, vi att försöka avgöra vilken part som talar sanning och är berättigad pengarna. Det kan även gå så långt att tingsrätten måste avgöra.

Vi kan kolla upp hur mycket paketet väger osv. Detta kan ta väldigt lång tid då pengarna nästan aldrig betalas ut utan att båda är överrens. Det finns ju alltid risker när man handlar över internet på detta sätt.

Med vänlig hälsning

David - Internetgirot.se.

Jag sålde en produkt via Internetgirot en gång, aldrig varit så nervös, aldrig igen jag använder internetgirot som säljare igen.

Permalänk
Medlem

Låter skumt, jag skulle inte lita på honom efter blockeringen.
verkar som fler och fler här på swec blåser folk, något borde göras åt detta.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Greed:

Isåfall borde han inte ha behövt blockera mig och hade heller inte behövt slutat att svara eller bara försvinna så fort man fått pengar. Han borde ha skickat allt i rekommenderat kuvert/brev också så man kunde ha spårat det med kollinr.

Jo, för du va ju jävligt irriterande för honom..

Visa signatur

Student, Webbutvecklare, Dj - Macbook Air i7
Nexus 7: Paranoid - 4.2.1 - M-Kernel - (500/700 GPU/LP) -200mv UV

Permalänk
Avstängd

Det låter som en desperat pundare kan ha blåst dig dom kan ju ta till vilka metoder som helst nu för tiden utan att bry sig

Permalänk
Avstängd
Skrivet av aekblom:

Jo, för du va ju jävligt irriterande för honom..

Hur kan jag ha varit "jävligt irriterande" när jag frågat simpla frågor och max 2-3 sms om dagen och inget av dom direkt efter varandra heller. Jag frågade saker som om processorn var skickad, om eventuellt kollinr och idag efter en del varningsklockor om att jag skulle ha tillbaks mina pengar ifall ingen processor dök upp väldigt snart.

Permalänk
Medlem

Skicka ett sms och säg du polisanmäler honom, så blir han nog lite skraj

Visa signatur

7800X3D - 4090 FE

Permalänk
Medlem

Funderar själv på Sony lurarna en tipsa om tidigt i tråden, skulle kört på dem.

Visa signatur

7800X3D - 4090 FE

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Greed:

Hur kan jag ha varit "jävligt irriterande" när jag frågat simpla frågor och max 2-3 sms om dagen och inget av dom direkt efter varandra heller. Jag frågade saker som om processorn var skickad, om eventuellt kollinr och idag efter en del varningsklockor om att jag skulle ha tillbaks mina pengar ifall ingen processor dök upp väldigt snart.

Nej men något störande, jag tror, att han har skickat de men inte orkar svara på dina sms. (det är vad jag tror) Lycka till!

Visa signatur

Student, Webbutvecklare, Dj - Macbook Air i7
Nexus 7: Paranoid - 4.2.1 - M-Kernel - (500/700 GPU/LP) -200mv UV

Permalänk
Medlem

Är både aktiv på NH och SweC så jag är lite nyfiken på vem det var (glöm inte att skriva om detta på rec.elmor.se!) så folk vet, oavsett om han skickat eller inte så beteer man sig inte som han gjort.

Men som tidigare sagt, gå till banken och säg att du blivit lurad och att de ska ta tillbaka överföringen, de fixade dem åt mig på några minuter bara men var iofs några år sedan. Sen om processorn kommer fram så är det ju inte mer än att du är ärlig och överför pengarna till honom så allt blir rätt (annars kan han polisanmäla dig har jag för mig).

Visa signatur

- Åldern har tagit ut sig i form av bekvämlighet -
------- Playstation 4/5 - Nintendo Switch -------

Permalänk
Medlem
Skrivet av djlasseman:

Varför skickar folk pengar i förskott?

Varför inte, säljare löper lika stor risk att inte få betalt för sin vara om någon inte betalar i förskott.