är det skadligt att slå av datorn på strömbrytarn?

Permalänk
Medlem

7870 CF + 550w = aj aj aj.
I synnerhet om du har klockat processorn.

Visa signatur

CPU: i9-13900K + Cooler Master ML360L ARGB V2 || GPU: Gainward RTX 4090 Phantom GS.
MoBo: Asus Rog Strix Z790-F Gaming || RAM 32 GB Kingston Fury Beast CL40 DDR5 RGB 5600 MHz.
PSU: Corsair RMe 1000W 80+ Gold || Chassi: Phanteks Eclipse P500A D-RGB.
Lagring: Kingston Fury Renegade M.2 NVME 2TB + Samsung 860 QVO 1TB.
Skärmar: 27" 1440p 144 Hz IPS G-sync + 27" 1440p 155 Hz VA || OS: Win 11 Home.

Permalänk
Medlem

Det kortet drar väl max 150w och det borde ge övriga systemet 250w att jobba med. Jag tror mer på trasigt agg!

Edit. http://www.techpowerup.com/mobile/reviews/Sapphire/HD_7870_Fl...
150w från psu mätt på kablar samt pci-e port med Furmark, så det lär väl knappast dra ens det vid spel!

Permalänk
Medlem

http://www.sweclockers.com/recension/15394-geforce-gtx-670/17...

Finns alltså ~100w kvar för resten av systemet att jobba med, vilket känns lite väl lite, i synnerhet om hans nätagg inte är 80+ certifierat eller bättre.
TS har dessutom bara sagt att han har ett 550w Corsair-agg, lite mer info än så hade inte skadat.

Visa signatur

CPU: i9-13900K + Cooler Master ML360L ARGB V2 || GPU: Gainward RTX 4090 Phantom GS.
MoBo: Asus Rog Strix Z790-F Gaming || RAM 32 GB Kingston Fury Beast CL40 DDR5 RGB 5600 MHz.
PSU: Corsair RMe 1000W 80+ Gold || Chassi: Phanteks Eclipse P500A D-RGB.
Lagring: Kingston Fury Renegade M.2 NVME 2TB + Samsung 860 QVO 1TB.
Skärmar: 27" 1440p 144 Hz IPS G-sync + 27" 1440p 155 Hz VA || OS: Win 11 Home.

Permalänk
Medlem
Skrivet av FoamBox:

Kortfattat så blir datorn förberedd på att stängas av eftersom det tar någon sekund innan den stängs av efter man tryckt på knappen. När man stänger av datorn på nätaggets brytare så kommer ingen förvarning utan strömmen bara försvinner. Om du tyckte att det var en för svår förklaring så tänk såhär.... Om någon ska slå di i skallen men säger till 3 sekunder innan så hinner du ducka och inte ta någon skada. Men om om slaget kommer utan förvarning så finns risk för minnesförlust efter en lätt hjärnskakning fattar ni? minnesförlust? hårddiskar som tappar data? hehe....

Japp, en senil hårddisk blir det allt!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Waowt:

Japp, en senil hårddisk blir det allt!

Blir det en gammal hårddisk..?

Visa signatur

Hemma hos mig är det en Microsoft-fri miljö..
Dator 1: iMac 27" 5K - i7 4,2GHz - 32GB 2400MHz CL14 - 512GB SSD - Radeon PRO 580 8GB - 2xDell P2715Q 4K - 4TB Lacie D2 Thunderbolt
HTPC: ASUS X99-M WS - i7 5960X - H100i GTX - 16GB 3000Mhz - Samsung SM951 512GB - ASUS GTX 780 DCU II OC - AX860 Platinum - Corsair 350D - Linux
Bärbar 1: MacBook PRO 15" 2018 / i7 / 512GB SSD NAS: Synology DS918+ 32TB+2x512GB SSD

Permalänk
Skrivet av FoamBox:

Kortfattat så blir datorn förberedd på att stängas av eftersom det tar någon sekund innan den stängs av efter man tryckt på knappen. När man stänger av datorn på nätaggets brytare så kommer ingen förvarning utan strömmen bara försvinner. Om du tyckte att det var en för svår förklaring så tänk såhär.... Om någon ska slå di i skallen men säger till 3 sekunder innan så hinner du ducka och inte ta någon skada. Men om om slaget kommer utan förvarning så finns risk för minnesförlust efter en lätt hjärnskakning fattar ni? minnesförlust? hårddiskar som tappar data? hehe....

haha kim leverar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Minsc S2:

http://www.sweclockers.com/recension/15394-geforce-gtx-670/17...

Finns alltså ~100w kvar för resten av systemet att jobba med, vilket känns lite väl lite, i synnerhet om hans nätagg inte är 80+ certifierat eller bättre.
TS har dessutom bara sagt att han har ett 550w Corsair-agg, lite mer info än så hade inte skadat.

Det är iofs på ett överklockat system och mätt i väggen så lite mer marginal blir det! Håller med om att det är för dålig grundinformation från TS men om han nu har Corsair 550w så lutar det åt ett VX eller TX vilket är bra nätdelar! De kan å andra sidan gå sönder dom med.

Permalänk
Medlem

Bara jag som inte känner någon som har en fungerande dator efter att ha använt knappen på nätagget/strömdosan i 1år+?
Korrupta filer kom ju dirr, men efter ett tag så ville datorn bara inte.

Visa signatur

i9 11900k ||32GB 4000MHz CL15||ASUS ROG STRIX Z590-E||Noctua NH-D15s
Intel Arc a750 ||Samsung 980 pro|| EVGA Supernova G3 850W
Asus xonar essence STX|| Lian-Li O11 Dynamic XL
Asus VG27AQ 165Hz IPS, Sennheiser HD650, Logitech g502 Hero, fUnc f30r, Vortex TAB90M, Audio-Technicha ATR2500x-USB
Server: x10SL7-F, Xeon E3 1230v3, 32GB Samsung ECC ram, 6x3TB WD RED, FD Node 804.

Permalänk
Medlem

Skulle ju kunna vara att hans moderkort har för lite strömförsörjning då 7870 förmodligen har 2 stycken 6 pins kablar och därför drar mycket av sin kraft ifrån moderkortet (hade detta problem innan när jag körde med 2 stycken 680 med dubbla 6 pin) finns en väldigt bra tråd om detta http://www.sweclockers.com/forum/125-geforce/975571-grafikkor... som förklarar det mycket bättre.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shelldor:

Skulle ju kunna vara att hans moderkort har för lite strömförsörjning då 7870 förmodligen har 2 stycken 6 pins kablar och därför drar mycket av sin kraft ifrån moderkortet (hade detta problem innan när jag körde med 2 stycken 680 med dubbla 6 pin) finns en väldigt bra tråd om detta http://www.sweclockers.com/forum/125-geforce/975571-grafikkor... som förklarar det mycket bättre.

Ja det finns alltid den möjligheten, men det leder oftast till BSOD när moderkortet flaskar. Skulle tro att det är varför "mrqaffe" i ett tidigare inlägg hänvisade till att TS borde testa med en annan PSU först. TS borde kanske ge lite mer teknisk spec om han vill ha hjälp med problemet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av BergEr:

Bara jag som inte känner någon som har en fungerande dator efter att ha använt knappen på nätagget/strömdosan i 1år+?
Korrupta filer kom ju dirr, men efter ett tag så ville datorn bara inte.

Tycker Multiman förklara detta på ett bra sätt även om det inte är diskarna som står i focus!

#12967056

Permalänk

men det som är att om jag tar ut ett 7870 så händer samma sak, det står powersaving mode och sen slår den av men datorn rullar på. =(

Visa signatur

PROCESSOR: Intel core I5 3570k KYLARE: Noctua NH-D14. GRAFIKKORTEN: Radeon 7970 GHZ i CROSSFIRE. RAM: G.Skill16GB 2300MHZ. MODERKORT: Asus P8Z77-V deluxe. HÅRDDISK: 3TB Western Digital Red. SSD: Samsung PRO 840 256GB OCH Samsung basic 830 128GB. LJUDKORT: Asus Xonar DX. CHASSI: Fractal design ARC.NÄTAGG: Fractal desing Newton R2 800W.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av thesecret89:

men det som är att om jag tar ut ett 7870 så händer samma sak, det står powersaving mode och sen slår den av men datorn rullar på. =(

Men det sker fortfarande bara när du spelar eller händer det vid andra tillfällen ?

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Skrivet av mrqaffe:

Men det sker fortfarande bara när du spelar eller händer det vid andra tillfällen ?

Det Är bara under spel , och på tal om det. Jag glömde att säga mitt nätagg är 3 år gammalt

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

PROCESSOR: Intel core I5 3570k KYLARE: Noctua NH-D14. GRAFIKKORTEN: Radeon 7970 GHZ i CROSSFIRE. RAM: G.Skill16GB 2300MHZ. MODERKORT: Asus P8Z77-V deluxe. HÅRDDISK: 3TB Western Digital Red. SSD: Samsung PRO 840 256GB OCH Samsung basic 830 128GB. LJUDKORT: Asus Xonar DX. CHASSI: Fractal design ARC.NÄTAGG: Fractal desing Newton R2 800W.

Permalänk
Hedersmedlem

Jag tror att ditt nätagg får jobba en hel del med ditt system som det ser ut just nu. Det ligger i det lägre skiktet eller tom i underkant av vad som krävs. Så köp ett nytt som klarar lite mer och framför allt snåla INTE på det. Kass ström ger kass dator.

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Skrivet av Jalle64:

Jag tror att ditt nätagg får jobba en hel del med ditt system som det ser ut just nu. Det ligger i det lägre skiktet eller tom i underkant av vad som krävs. Så köp ett nytt som klarar lite mer och framför allt snåla INTE på det. Kass ström ger kass dator.

Men även med ett kort händer samma sak , spelar det någon roll att nätagget är 3 år gammalt och resten ett halvår ?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

PROCESSOR: Intel core I5 3570k KYLARE: Noctua NH-D14. GRAFIKKORTEN: Radeon 7970 GHZ i CROSSFIRE. RAM: G.Skill16GB 2300MHZ. MODERKORT: Asus P8Z77-V deluxe. HÅRDDISK: 3TB Western Digital Red. SSD: Samsung PRO 840 256GB OCH Samsung basic 830 128GB. LJUDKORT: Asus Xonar DX. CHASSI: Fractal design ARC.NÄTAGG: Fractal desing Newton R2 800W.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jalle64:

Och skillnaden är?

går inte via modekortets avstäningsprocedur

Det finns en signifikant risk för att sabba hårdvara om man använder fel strömbrytare ja!

Men jag personligen hade inte orkat bry mig om jag blev tvingad att använda den

Visa signatur

2500k @ 4.7GHz | VENGEANCE CL8 1600Mhz | 6970 @ stock | Agi 3 ssd- 120gb + slö 1 tb disk

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Bbirger:

går inte via modekortets avstäningsprocedur

Det finns en signifikant risk för att sabba hårdvara om man använder fel strömbrytare ja!

Men jag personligen hade inte orkat bry mig om jag blev tvingad att använda den

Du stänger ju av utan att den hinner spara så där är det ingen skillnad nej. Om den däremot stängs med ett snabbt tryck på knappen ja då hinner den ju detta.

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jalle64:

Du stänger ju av utan att den hinner spara så där är det ingen skillnad nej. Om den däremot stängs med ett snabbt tryck på knappen ja då hinner den ju detta.

Tänk inte i mjukvara nu utan hur det fungerar i hårdvaran

Visa signatur

2500k @ 4.7GHz | VENGEANCE CL8 1600Mhz | 6970 @ stock | Agi 3 ssd- 120gb + slö 1 tb disk

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Bbirger:

Tänk inte i mjukvara nu utan hur det fungerar i hårdvaran

Ja, men det är ju ändå strömmen som försvinner vilket den ju också gör när strömmen går. Vilket ju inte bör påverka hårdvaran i övrigt såvida du inte får någon spik i strömmen innan den "går".

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Medlem

När jag var på ett LAN, ifs för ganska många år sedan. Men då drog en kompis ut min strömkabel. Resulterade i att Windows kraschade och man möttes bara av bluescreen. Fick senare formatera och installera om windows. Det var just i början av ett 2 dagars LAN, långt ute i skogen före man hade körkort. Så jag fick sitta där i 2 dagar och titta på. Inte det roligaste Lanet jag varit på..

Visa signatur

Dator: NZXT H2 | MSI Z77a-gd65 | i7-3770k | Corsair h40 med Noctua NF-F12 PWM | Sapphire 7970 Ghz Vapor-X 3GB | Corsair Vengeance 32GB | XFX 550W bronze | Samsung 840 & 850 EVO 250GB SSD | WD Red 3TB |
Kringutrustning: Skärm Qnix 27" 2560x1440p @96hz | Tangentbord Qpad MK-85 | Mus Qpad 5k pro | Matta Qpad CT 4mm | Headset Qpad Qh-90

Permalänk
Medlem

Har man problem vid spelande så kan det som sagt vara nätagget som inte klarar att leverera tillräckligt med ström eller att något av grafikkorten blir överhettade. Kollat temperaturerna?

Visa signatur

Om du vill att jag ska se ditt svar så tryck på Citera.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jalle64:

Ja, men det är ju ändå strömmen som försvinner vilket den ju också gör när strömmen går. Vilket ju inte bör påverka hårdvaran i övrigt såvida du inte får någon spik i strömmen innan den "går".

Vissa delar är ju känsliga till powersurges och spänningsskillnader som de inte är förberedda på som uppstår vid strömavbrott/vippströmbrytare.

Det finns ju helt klart ett utfall där modekortet har någon form av procedur som skyddar de känsliga delarna och/eller att strömbrytaren i nätagget inte bryter strömmen rent!
Längre kommer vi tyvärr inte utan att studera elläran och digitalteknik!

Jag har ryckt kabeln på många många av mina datorer och har aldrig upplevt det här, tänker inte bli ledsen den dagen jag får bita i det sura äpplet heller, men risken finns helt klart

Visa signatur

2500k @ 4.7GHz | VENGEANCE CL8 1600Mhz | 6970 @ stock | Agi 3 ssd- 120gb + slö 1 tb disk

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av thesecret89:

Men även med ett kort händer samma sak , spelar det någon roll att nätagget är 3 år gammalt och resten ett halvår ?

Skickades från m.sweclockers.com

Jag skulle definitivt testat med ett bättre nätagg då 550W är lite för dåligt för den setupen du har imho.

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Slaktardej:

550W räcker inte till 7870 CrossFire.

jodå, med en oklockad ivy bridge processor borde hans system hålla sig runt 450w men.. antagligen har han köpt ett riktigt dåligt nätagg eller liknande men tror mer på att han har dåliga drivrutiner till grafikkorten

TS: Formatera om datorn, installera nyaste drivrutinerna + RadeonPro och om problemet kvarstår börja felsöka hårdvaran -.-

Visa signatur

R7 5800X3D / RX 6950 XT / 32GB Ram / 1TB SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av thesecret89:

Men även med ett kort händer samma sak , spelar det någon roll att nätagget är 3 år gammalt och resten ett halvår ?

Skickades från m.sweclockers.com

corsair VX 550? eller är det något CX trams?

http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=339898

detta?

Visa signatur

R7 5800X3D / RX 6950 XT / 32GB Ram / 1TB SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.

Permalänk
Medlem

550 watt räcker, http://www.sweclockers.com/recension/15394-geforce-gtx-670/17..., i väggen (innan förluster i nätagget) så drar hela sweclockers 7870 crossfiresystem ~450W, det finns mer än 100W över. Dock så kan ju agget vara defekt, ifall det är någon av corsairs budgetserier så är det ju inget att hänga i granen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av shaippen:

550 watt räcker, http://www.sweclockers.com/recension/15394-geforce-gtx-670/17..., i väggen (innan förluster i nätagget) så drar hela sweclockers 7870 crossfiresystem ~450W, det finns mer än 100W över. Dock så kan ju agget vara defekt, ifall det är någon av corsairs budgetserier så är det ju inget att hänga i granen.

Är hans agg inte 80+ certifierat så klarar det definitivt inte av hans system. Han lär dessutom inte ens ha 100w över såvida agget inte är 100+/gold.
Även om det är 80+ är marginalen så extremt liten. Jag skulle aldrig våga sitta på ett nätagg som har mindre än 100w att ge till resten av systemet.

Visa signatur

CPU: i9-13900K + Cooler Master ML360L ARGB V2 || GPU: Gainward RTX 4090 Phantom GS.
MoBo: Asus Rog Strix Z790-F Gaming || RAM 32 GB Kingston Fury Beast CL40 DDR5 RGB 5600 MHz.
PSU: Corsair RMe 1000W 80+ Gold || Chassi: Phanteks Eclipse P500A D-RGB.
Lagring: Kingston Fury Renegade M.2 NVME 2TB + Samsung 860 QVO 1TB.
Skärmar: 27" 1440p 144 Hz IPS G-sync + 27" 1440p 155 Hz VA || OS: Win 11 Home.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Minsc S2:

Är hans agg inte 80+ certifierat så klarar det definitivt inte av hans system. Han lär dessutom inte ens ha 100w över såvida agget inte är 100+/gold.
Även om det är 80+ är marginalen så extremt liten. Jag skulle aldrig våga sitta på ett nätagg som har mindre än 100w att ge till resten av systemet.

Vad har effektiviteten med hur stor effektmarginal trådskaparen har? Effekten på ett bra agg (troligen Corsair VX550 som är bra) mäts på sekundärsidan, inte vad det tar från väggen. Alltså 550W = 550W ut till delarna oavsett om det är 60% eller 90% effektivitet.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem

Jag har slagit av strömmen flera gånger från nätagg som liten, va ja vet har inget nätagg klarat sig utan en smäll.

Visa signatur

AMD R5 1600 3.2 GHz | Gigabyte AX370 Gaming K3 | Corsair Vengeance LP 2x8GB 3200MHz CL16 | Sapphire RX580 Nitro+ 8GB | Phanteks Eclipse P400S | 1x Samsung 970 EVO 500GB 1x WD 500GB | Windows 11 Pro