sli på nvidias 670,680 kort eller crossfire på 7970?

Permalänk
Medlem

sli på nvidias 670,680 kort eller crossfire på 7970?

hej. har läst en massa och funderar på vilka kort man ska välja men lyckas inte komma överräns med mig själv så nu frågar jag er vilka kort man ska ha sam ett bra nätagg till detta? pengarna behöver vi inte bry oss om men helst så billigt som möjligt ändå med tanke på julen o allt det här. amd senaste drivrutiner säger för 7970 men nvidia har ju stått mig närmast. sen spelar jag inte mycket mer än bf3 men ibland händer det att man testar något nytt sen 2gb eller mer? kommer nog bara köra med en skärm men blir en ny sådan med men vet inte vilken upplösning än :Ptack på förhand

fel stavning :P
Visa signatur

| CPU: Intel i5 3570K 4,4Ghz | GPU: msi twin frozr iii 680 | MB: ASUS p8z77 v-lx | RAM: Corsair Vengeance 12GB 1600Mhz |
| PSU: XFX XXX Edition 650W 80+ | Chassi: Fractal Design r4 white | SSD: sandisk 128gb / Kingston SSDNow V300 120GB | CPU-Kylare: Noctua nh-d14 |

Permalänk

Har hört att AMD's drivrutiner för Crossfire inte är de bästa. Vet inte hur det är med de nyaste.

Permalänk
Medlem

Ska du köra eyeefinti (stavning?) eller nVidia surround? Då kommer du behöva allt grafikminne du kan hitta. Vad har du för processor? så inget flaskar. Nu för tiden har drivrutinerna blivit bättre så det är snarare en smak sak om du väljer 7970 eller 680. Prestandan är försumbar. Själv skulle jag låta bli att köta SLI eller Crossfire med tanke på allmänt krångel, microstuttering osv. Men det är ju upp till dig.

Ska du ha en slärm, köp standard varianterna av grafikorten, ska du ha flera skärmar, köpa 4 GB versionerna, ia alla fall om du ska köra sli/crossfire.

Visa signatur

Min Dator: AMD 3600 | GTX 680 | 16 GB RAM | Asus X570 Prime | Fractal Design Arc R2 | Thermalright Silver Arrow | Dell U2412M | Ibm Model M

Permalänk
Medlem

Råder dig verkligen att hålla dig till ett kraftfullt kort. Direkt du går över till SLI/Crossfire så är det bara en massa problem, vågar iaf lova 8/10 upplever problem med flerkortslösningar.

Jag fick precis godkänt av komplett att skicka tillbaka mitt ena Sapphire 7950. Crossfire levde långt ifrån upp till mina förväntningar. Och jag har haft Sli innan också som inte var någon hit.

Men måste jag välja flerkortslösningar, så blir det SLI över Crossfire. Känns som att deras drivrutiner fungerar bättre.

Permalänk
Antielefant
Skrivet av jimsan89:

hej. har läst en massa och funderar på vilka kort man ska välja men lyckas inte komma överräns med mig själv så nu frågar jag er vilka kort man ska ha sam ett bra nätagg till detta? pengarna behöver vi inte bry oss om men helst så billigt som möjligt ändå med tanke på julen o allt det här. amd senaste drivrutiner säger för 7970 men nvidia har ju stått mig närmast. sen spelar jag inte mycket mer än bf3 men ibland händer det att man testar något nytt sen 2gb eller mer? kommer nog bara köra med en skärm men blir en ny sådan med men vet inte vilken upplösning än :Ptack på förhand

SLI fungerar (mycket) bättre än CF, på 600-serien är SLI i princip problemfritt medan 7000-serien i CF är värst hittills.
CF ger högre prestanda på pappret, men strular och stuttrar väldigt mycket - SLI ger lägre prestanda på pappret men flyter bättre och strular inte.

Så, ska du köra på en skärm i 1080p räcker ett ensamt 680 eller 7970.
Ska du köra på en skärm i 3D krävs egentligen två 680 2GB. Titta inte ens på AMD om 3D är ett krav.
Ska du köra Surround är det en fördel med 4/6 GB - men då krävs egentligen även dubbelkort och där faller (imho) AMD.

Visa signatur

i7-12700KF | 128 GB DDR4-4000 | RTX 4080 | Samsung 990 Pro | 3xAcer XB270HU G-Sync

Permalänk
Medlem

okej. lutar åt ett 690 då om det är någon som har bra erfarenhet av dom? nej det blir bara en skärm med tanke på att jag är halvblind på ena ögat så känns två för mycket samt att 3d inte faller mig i smaken, om det beror på synen vet jag inte. mitt krav är att ligga i alla fal stadigt på 60 fps inte en enda dropp under typ. kan gå med på runt 5 fps dropp som max. då jag låser spelet till 60 för 120 fps känns det som att jag inte kan lyckas med i dagens läge!? rätta mig gärna cpu kommer också köpas nyh i samband med gpu och det blir självklart bara intel på den fronten. kan man lyckas med stadig 120 fps ? eller är det omöjligt?

Visa signatur

| CPU: Intel i5 3570K 4,4Ghz | GPU: msi twin frozr iii 680 | MB: ASUS p8z77 v-lx | RAM: Corsair Vengeance 12GB 1600Mhz |
| PSU: XFX XXX Edition 650W 80+ | Chassi: Fractal Design r4 white | SSD: sandisk 128gb / Kingston SSDNow V300 120GB | CPU-Kylare: Noctua nh-d14 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av hölmiz:

eyeefinti (stavning?)

Eyefinity stavas det.
(Vill inte verka elak/tjatig etc, vill bara hjälpa dig. )

Visa signatur

GPU: GTX 1080 CPU: i7 4790k Ljud: DT990 250Ω, HD600, HE4XX, PC360, Schiit 2U-Stack, Fiio E10K & Logitech Z-5500

Permalänk
Antielefant
Skrivet av jimsan89:

okej. lutar åt ett 690 då om det är någon som har bra erfarenhet av dom? nej det blir bara en skärm med tanke på att jag är halvblind på ena ögat så känns två för mycket samt att 3d inte faller mig i smaken, om det beror på synen vet jag inte. mitt krav är att ligga i alla fal stadigt på 60 fps inte en enda dropp under typ. kan gå med på runt 5 fps dropp som max. då jag låser spelet till 60 för 120 fps känns det som att jag inte kan lyckas med i dagens läge!? rätta mig gärna cpu kommer också köpas nyh i samband med gpu och det blir självklart bara intel på den fronten. kan man lyckas med stadig 120 fps ? eller är det omöjligt?

120 FPS är inte alls omöjligt med ett 690 - det är att jämföra med mina två 680'or vilka alltsom oftast når den nivån.

Visst, BF3 Ultra ligger man inte konstant i 120 FPS på, men oftast ligger man bra nära.

Men jo, har man väldigt olika syn på ögonen blir ju djupseendet lidande, och därmed självklart även möjligheten att se 3D (vilket är ännu mer känsligt).

Visa signatur

i7-12700KF | 128 GB DDR4-4000 | RTX 4080 | Samsung 990 Pro | 3xAcer XB270HU G-Sync

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Zcenicx:

SLI fungerar (mycket) bättre än CF, på 600-serien är SLI i princip problemfritt medan 7000-serien i CF är värst hittills.
CF ger högre prestanda på pappret, men strular och stuttrar väldigt mycket - SLI ger lägre prestanda på pappret men flyter bättre och strular inte.

Så, ska du köra på en skärm i 1080p räcker ett ensamt 680 eller 7970.
Ska du köra på en skärm i 3D krävs egentligen två 680 2GB. Titta inte ens på AMD om 3D är ett krav.
Ska du köra Surround är det en fördel med 4/6 GB - men då krävs egentligen även dubbelkort och där faller (imho) AMD.

Snacka gojja, AMD har ett program som löser alla problem som CF kan skapa.
Vad det heter

Visa signatur

ffffffffc

Permalänk
Skrivet av LucasSj:

Snacka gojja, AMD har ett program som löser alla problem som CF kan skapa.
Vad det heter

AMD har problem med stuttering. Det har inte nvidia i lika hög grad.

Visa signatur

Burk: Asus Maximus XI z390, i7 9900ks @5100mhz, cache 4800mhz, Corsair Platinum ddr4 3600mhz @4400mhz quad 16gig (18-22-22-44 2t), 1st Asus Strix 1080ti + EK @2070/12000mhz, Samsung 840 pro 240 gig x2 raid0, 1 tb 2.5" WD Red, Skärm: Acer x34p, TJ07 custom water, Ljud: HiFiman X v2 + EONE MK2 Muses

Permalänk
Skrivet av Zcenicx:

SLI fungerar (mycket) bättre än CF, på 600-serien är SLI i princip problemfritt medan 7000-serien i CF är värst hittills.
CF ger högre prestanda på pappret, men strular och stuttrar väldigt mycket - SLI ger lägre prestanda på pappret men flyter bättre och strular inte.

Så, ska du köra på en skärm i 1080p räcker ett ensamt 680 eller 7970.
Ska du köra på en skärm i 3D krävs egentligen två 680 2GB. Titta inte ens på AMD om 3D är ett krav.
Ska du köra Surround är det en fördel med 4/6 GB - men då krävs egentligen även dubbelkort och där faller (imho) AMD.

Nu är du allt ute och seglar lite, tror Emil och Jonas håller med på den punkten också. Ifall du lyssnade på senaste podcasten.

Och ms är faktiskt ett minne blott med dynamisk v-sync vid radeon pro, det finns ett flertal tester som bekräftar detta, frametimes ligger i nivå med singel kort, ibland bättre än singel kort tom. Tomshardware, Anandtech...

Kom igen nu, 7970 är ju snabbare än 680 det vet du också. 7970 är även billigare ock klockar bättre(eftersom alla GTX kort ej får ha volt kontroll via mjukvara enligt nvidias nya policy) EVGA 680 Classified är det enda du kan justera volten på då dom kringgått detta med hårdvarukontroll av volten ist. Men ett sånt kort kostar ju typ 1000-1500kr mer än ett Asus Matrix P. och Matrixet kommer vara snabbare då classified korten inte går extremt högt heller.

Alltså AMD korten har vissa fördelar också, som jag inte tycker man skall bortse från.

Permalänk
Medlem
Skrivet av LucasSj:

Snacka gojja, AMD har ett program som löser alla problem som CF kan skapa.
Vad det heter

RadeonPro

Visa signatur

Dator 1: ASUS P8Z77-V PRO, MSI GTX 1060 3GB OC, Intel 2700K @stock, CM Hyper 212+, HAF 932 Advanced + DemcifleX filters, 4x4(16)gb Vengeance LP 1866 CL9, G400 mus, LG IPS236V IPS, 1TB Samsung F3 HDD, Samsung EVO 1TB SSD, TP-Link 300mbps 802.11n PCI, Realtek Gbit PCI, Logitech C270 webcam.
Dator 2: Laptop Acer 5742G (8GB RAM, NVIDIA 540M, Bluray, Samsung EVO 500GB SSD)

Permalänk
Skrivet av Bad Habit:

AMD har problem med stuttering. Det har inte nvidia i lika hög grad.

AMD HADE problem med det, inte nu längre..

http://www.tomshardware.com/reviews/radeon-hd-7990-devil13-79...

"Aside from a few dropped frames and a handful of spikes when the test changes scenes, our dual-Tahiti card enjoys much smoother sailing. In fact, the end result is often better than what you'd see from a single graphics card, with virtually no micro-stuttering left."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zcenicx:

120 FPS är inte alls omöjligt med ett 690 - det är att jämföra med mina två 680'or vilka alltsom oftast når den nivån.

Visst, BF3 Ultra ligger man inte konstant i 120 FPS på, men oftast ligger man bra nära.

Men jo, har man väldigt olika syn på ögonen blir ju djupseendet lidande, och därmed självklart även möjligheten att se 3D (vilket är ännu mer känsligt).

jo det har du rätt i. gjorde den tabben att jag köpte mig en 3d tv som i sin tur inte jag hade någon nytta av :S men sen kom det tydligen ett par glasögon som gjorde att jag fick en hyffsad upplevelse endå på ena ögat. men tror inte det finns till dator än så det är inget som kommer att införskaffas nu. men hade väl tänkt mig en upplösning 1080x720p eller vad det heter

Visa signatur

| CPU: Intel i5 3570K 4,4Ghz | GPU: msi twin frozr iii 680 | MB: ASUS p8z77 v-lx | RAM: Corsair Vengeance 12GB 1600Mhz |
| PSU: XFX XXX Edition 650W 80+ | Chassi: Fractal Design r4 white | SSD: sandisk 128gb / Kingston SSDNow V300 120GB | CPU-Kylare: Noctua nh-d14 |

Permalänk
Medlem

Jag har kört SLI på mina två senaste setups först GTX460 och nu GTX680, har inte upplevt några som helst problem med dessa, fungerar klockrent!

Visa signatur

ASUS Sabertooth Z87, Intel Core i7-4770K, Corsair Vengeance LP DDR3 2x8GB, EVGA GeForce GTX 980, Samsung 850 evo 500gb ssd, Fractal Design Define R4, Corsair HX 1000W, Dell u3011 30" 2560x1600, fråga gärna om du undrar om något i min profil, hjälper gärna till om jag kan...
Hjultomtenz i BF4

Permalänk
Medlem

okej. men då har jag i alla fall kommit fram till två 680 eller två 7970 eller ett 690. men sen är ju frågan vilken ger mest prestanda i bf3? samt vilket är stabilaste setupen? sen vilken cpu till denna? blir typ bara spel o inge annat. sen ett bra moderkort och hur mycket i ram?

Visa signatur

| CPU: Intel i5 3570K 4,4Ghz | GPU: msi twin frozr iii 680 | MB: ASUS p8z77 v-lx | RAM: Corsair Vengeance 12GB 1600Mhz |
| PSU: XFX XXX Edition 650W 80+ | Chassi: Fractal Design r4 white | SSD: sandisk 128gb / Kingston SSDNow V300 120GB | CPU-Kylare: Noctua nh-d14 |

Permalänk
Medlem

funkar em i5 2500k till detta? självklart en klockad sådan.?

Visa signatur

| CPU: Intel i5 3570K 4,4Ghz | GPU: msi twin frozr iii 680 | MB: ASUS p8z77 v-lx | RAM: Corsair Vengeance 12GB 1600Mhz |
| PSU: XFX XXX Edition 650W 80+ | Chassi: Fractal Design r4 white | SSD: sandisk 128gb / Kingston SSDNow V300 120GB | CPU-Kylare: Noctua nh-d14 |

Permalänk
Antielefant
Skrivet av thereal_twisted:

Nu är du allt ute och seglar lite, tror Emil och Jonas håller med på den punkten också. Ifall du lyssnade på senaste podcasten.

Och ms är faktiskt ett minne blott med dynamisk v-sync vid radeon pro, det finns ett flertal tester som bekräftar detta, frametimes ligger i nivå med singel kort, ibland bättre än singel kort tom. Tomshardware, Anandtech...

Kom igen nu, 7970 är ju snabbare än 680 det vet du också. 7970 är även billigare ock klockar bättre(eftersom alla GTX kort ej får ha volt kontroll via mjukvara enligt nvidias nya policy) EVGA 680 Classified är det enda du kan justera volten på då dom kringgått detta med hårdvarukontroll av volten ist. Men ett sånt kort kostar ju typ 1000-1500kr mer än ett Asus Matrix P. och Matrixet kommer vara snabbare då classified korten inte går extremt högt heller.

Alltså AMD korten har vissa fördelar också, som jag inte tycker man skall bortse från.

1. Mig veterligen håller de rakt av med mig om att SLI fungerar bättre än CF. Däremot vet jag också att båda föredrar singelkort.

2. Radeonpro har andra problem och stryper bort en hel del prestanda. SLI är snabbare än CF + RadeonPro.

3. Ett strypt Radeon 7970 är inte snabbare än ett ostrypt 680, nej.

Varför verkar alla tro att RadeonPro är någon form av magisk lösning som bara har fördelar?
Ja, det minskar stuttringen, men på bekostnad av prestanda.

Visa signatur

i7-12700KF | 128 GB DDR4-4000 | RTX 4080 | Samsung 990 Pro | 3xAcer XB270HU G-Sync

Permalänk
Medlem

Ett GTX 690 för 6 375 kronor på CDON Expo blir det för mig iaf, presterar strax under 2x GTX 680 och har bättre elförbrukning. Dessutom med valet att då i framtiden uppgradera till ett till och köra QUAD-SLI.

Säg till om du skulle vilja ha hjälp att köpa ett billigt GTX 690 så kan jag hjälpa dig att beställa. PM isf. Det är ju dock bara en rabattkod/person men som tur är så ska jag gå med några kompisar som inte ska handla något så man kan alltid hjälpa en annan SweC:are!

7970 och dess problem skulle jag undvika, problem i CFX och enligt mig sämre drivrutiner. Och eftersom det är på en produkt man får rabatten på 25% så är ett GTX 690 VÄLDIGT svårt att slå för den prestandan man får för priset.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers
PC: Ryzen 9 5900X | RTX 3080 12GB | G.Skill Trident Z Neo 64GB 3600MHz CL16 | 12TB NVMe SSD - 5TB SATA SSD = total 17TB SSD | Synology DS920+ w/20GB RAM SHR 48TB | Seagate IronWolf 10TB HDD intern HDD
Skärmar: Acer Predator XB323UGX 32" 270Hz 1440p, Asus PG349Q 34" 120Hz 1440p UW, Asus PG279Q 27"
Foto
: Canon 80D & 60D + Canon 17-55/2.8 IS, Canon 10-22, Canon 70-200/2.8L IS II, Canon 100/2.8L IS Macro

Permalänk

Go grönt! Det är skönt!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av aMp:

Ett GTX 690 för 6 375 kronor på CDON Expo blir det för mig iaf, presterar strax under 2x GTX 680 och har bättre elförbrukning. Dessutom med valet att då i framtiden uppgradera till ett till och köra QUAD-SLI.

Säg till om du skulle vilja ha hjälp att köpa ett billigt GTX 690 så kan jag hjälpa dig att beställa. PM isf. Det är ju dock bara en rabattkod/person men som tur är så ska jag gå med några kompisar som inte ska handla något så man kan alltid hjälpa en annan SweC:are!

7970 och dess problem skulle jag undvika, problem i CFX och enligt mig sämre drivrutiner. Och eftersom det är på en produkt man får rabatten på 25% så är ett GTX 690 VÄLDIGT svårt att slå för den prestandan man får för priset.

okej okej. ja jag hojjtar till i så fall

Visa signatur

| CPU: Intel i5 3570K 4,4Ghz | GPU: msi twin frozr iii 680 | MB: ASUS p8z77 v-lx | RAM: Corsair Vengeance 12GB 1600Mhz |
| PSU: XFX XXX Edition 650W 80+ | Chassi: Fractal Design r4 white | SSD: sandisk 128gb / Kingston SSDNow V300 120GB | CPU-Kylare: Noctua nh-d14 |

Permalänk
Skrivet av Zcenicx:

1. Mig veterligen håller de rakt av med mig om att SLI fungerar bättre än CF. Däremot vet jag också att båda föredrar singelkort.

2. Radeonpro har andra problem och stryper bort en hel del prestanda. SLI är snabbare än CF + RadeonPro.

3. Ett strypt Radeon 7970 är inte snabbare än ett ostrypt 680, nej.

Varför verkar alla tro att RadeonPro är någon form av magisk lösning som bara har fördelar?
Ja, det minskar stuttringen, men på bekostnad av prestanda.

Nej prestandan minskar inte såvitt jag vet, du är inte låst till 60fps, du kan sätta det till 120 om du vill det. Vart har du läst det? Jag är intresserad av att läsa om det också isf om du har en länk. Inte för att jag inte "tror" på dig utan för att jag använder programmet i många spel och är intresserad av det, missförstå mig rätt.

Oavsett är ett standard Ghz kort snabbare än ett 680, fattar inte hur du kan argumentera om det ens. Du är ju inte färsk inom detta eller hur? Du hänger med och läser tester, typ sweclockers.

Det är klart ett strypt 7970 inte är snabbare, men vad är det för jämförelse eg? Vad blir det av nivån på detta undrar jag ??

Permalänk
Skrivet av aMp:

Ett GTX 690 för 6 375 kronor på CDON Expo blir det för mig iaf, presterar strax under 2x GTX 680 och har bättre elförbrukning. Dessutom med valet att då i framtiden uppgradera till ett till och köra QUAD-SLI.

Säg till om du skulle vilja ha hjälp att köpa ett billigt GTX 690 så kan jag hjälpa dig att beställa. PM isf. Det är ju dock bara en rabattkod/person men som tur är så ska jag gå med några kompisar som inte ska handla något så man kan alltid hjälpa en annan SweC:are!

7970 och dess problem skulle jag undvika, problem i CFX och enligt mig sämre drivrutiner. Och eftersom det är på en produkt man får rabatten på 25% så är ett GTX 690 VÄLDIGT svårt att slå för den prestandan man får för priset.

Till såna priser skulle jag kunna tänka mig att handla från cdon igen tror jag, ryktet säger att MAtix platinum går för 3.5k på expo.

Jag behöver fleeeer såna

Permalänk
Antielefant
Skrivet av thereal_twisted:

Nej prestandan minskar inte såvitt jag vet, du är inte låst till 60fps, du kan sätta det till 120 om du vill det. Vart har du läst det? Jag är intresserad av att läsa om det också isf om du har en länk. Inte för att jag inte "tror" på dig utan för att jag använder programmet i många spel och är intresserad av det, missförstå mig rätt.

Oavsett är ett standard Ghz kort snabbare än ett 680, fattar inte hur du kan argumentera om det ens. Du är ju inte färsk inom detta eller hur? Du hänger med och läser tester, typ sweclockers.

Det är klart ett strypt 7970 inte är snabbare, men vad är det för jämförelse eg? Vad blir det av nivån på detta undrar jag ??

Ptja, provat att dra en benchmark med och utan DVC? Gör det och återkom. Du tappar prestanda på dina 7970'or precis som jag gör på mina 680'or när jag slår igång AVS.

Anledningen är enkel - man förhindrar stuttering genom att sänka frameraten, och detta gör man genom att försena de frames som annars blir för snabba. Flytet upplevs självklart bättre, men den faktiska frameraten blir lägre. Jämför lite med att en cylindern i din bils motor misständer - bilen rycker och låter illa - och istället för att fixa cylindern (vilket enbart AMD kan göra) så sågar man helt sonika bort den och kör på de tre som går bra.

Lösningen fungerar, men att påstå att man inte har tappat en cylinder i motorn är fel.

Dynamic Vsync Control i Radeonpro fungerar på exakt samma sätt som Nvidias Adaptive Vertical Sync, och man tappar överlag (självklart beroende på framerate) prestanda när man slår igång det. Det förstås bortsett från eventuell vidare frame limiting vilket man kan ställa in i RadeonPro (och även i Nvidia Inspector). Någon specifik prestandaförlust i procent är omöjlig att säga eftersom det beror på riggen som helhet, men rent praktiskt kan man säga att det gör större och större skillnad ju högre framerate du har.

DVC är ingen ny lösning, det är som sagt bara ett annat namn på AVC vilket funnits hos NVidia i sex månader. Kolla graferna på det om du vill veta vad DVC gör prestandamässigt.

Man ja, jag håller med om att ett 7970 är ett snabbare kort än ett 680, och ett bättre köp om man inte (som jag) måste ha Geforce (CUDA+3D/3x120 Hz).
Jag håller också med om att DVC är underbart för dem som redan sitter med 7970 CF.

Vad jag inte håller med om är att 7970 Crossfire är ett bra köp om man har valmöjligheten - ska man ha två kort är SLI enligt min åsikt det givna valet.

Visa signatur

i7-12700KF | 128 GB DDR4-4000 | RTX 4080 | Samsung 990 Pro | 3xAcer XB270HU G-Sync

Permalänk

Jag kör på 60fps limit så märker aldrig av det i BF3 tex, går inte under fps mer än nån gång i extremfall. Kör då 2560x1440 nersamplat på 1080p skärm, så det är rätt nog mkt tyngre än vanlig 1080p. SMAA inj, lite lumasharpen å annat så ser det jäklig bra ut.

Jo, precis du tappar prestanda oavsett märke med DVC,

Får prova att sätta fps gränsen på 300 och dra av några benchmarks

Permalänk
Antielefant
Skrivet av thereal_twisted:

Jag kör på 60fps limit så märker aldrig av det i BF3 tex, går inte under fps mer än nån gång i extremfall. Kör då 2560x1440 nersamplat på 1080p skärm, så det är rätt nog mkt tyngre än vanlig 1080p. SMAA inj, lite lumasharpen å annat så ser det jäklig bra ut.

Jo, precis du tappar prestanda oavsett märke med DVC,

Får prova att sätta fps gränsen på 300 och dra av några benchmarks

Jo, och jag säger inte emot dig heller. Skillnaden, som jag ser det, är att man inte behöver slå igång AVS på Geforcekort för att slippa stuttering, så det prestandatappet finns inte på den gröna sidan.

Sedan att många gör det ändå, oftast för att slippa tearing på sina 60 Hz-skärmar, är sekundärt. 120/144 Hz-skärmar har inte riktigt det problemet.
Och, allvarligt, vem i all världen behöver 680 SLI eller 7970 CF på en ensam 60 Hz-skärm?

Visa signatur

i7-12700KF | 128 GB DDR4-4000 | RTX 4080 | Samsung 990 Pro | 3xAcer XB270HU G-Sync

Permalänk
Master of Overkill
Skrivet av Zcenicx:

Ptja, provat att dra en benchmark med och utan DVC? Gör det och återkom. Du tappar prestanda på dina 7970'or precis som jag gör på mina 680'or när jag slår igång AVS.

Anledningen är enkel - man förhindrar stuttering genom att sänka frameraten, och detta gör man genom att försena de frames som annars blir för snabba. Flytet upplevs självklart bättre, men den faktiska frameraten blir lägre.

Dynamic Vsync Control i Radeonpro fungerar på exakt samma sätt som Nvidias Adaptive Vertical Sync, och man tappar överlag (självklart beroende på framerate) 10-20% prestanda när man slår igång det.
Det förstås bortsett från eventuell vidare frame limiting vilket man kan ställa in både i RadeonPro och Nvidia Inspector.

Man ja, jag håller med om att ett 7970 är ett snabbare kort än ett 680, och ett bättre köp om man inte (som jag) måste ha Geforce (CUDA+3D/3x120 Hz).
Jag håller också med om att DVC är underbart för dem som redan sitter med 7970 CF.

Vad jag inte håller med om är att 7970 Crossfire är ett bra köp om man har valmöjligheten - ska man ha två kort är SLI enligt min åsikt det givna valet.

Du sa till mig att avråda trifire / quad fire 7970, för att Lan har inte haft så kul med trifire 7970 som det ser ut och jag har nu testat på en dator med 3x 7970 och massa olika drivrutiner och jag säger bara 1 sak fy fan vilket helvete det va att få allt och fungera, tar vi istället singel 7970 så funka det skit bra men när du koppla in mer en 1 kort på AMD sidan så börja allt ändras totalt.

Sen när jag kom hem så testa jag göra exakt samma sak som jag har gjort innan ta bort alla grafikrutiner i registret så att det inte finns ett spår av Nvidia i datorn och så testa jag på 1 kort 2 kort och 3 kort och 4 kort av mina 680 och det krävdes 3 klick i Nvidia kontrollpanel sen funka allt behövde inte göra någonting nästan.

Jag är inte Nvidia fanboy eller AMD jag köper efter det som fungerar bäst och ger den prestandan jag vill ha, har kört AMD / Nvidia sen 2004 och ibland har AMD varit bättre och Nvidia bättre.

Bara för att man föreslår att något är bättre en det andra så tror folk att man är största fanboy som finns.

Jag föreslår tex AMD 7970 till folk som vill ha singelkort men om killen vill ha 3D tro fan att jag inte säger att han ska köpa 7970 om jag vet att det är sjukt mycket jobbigare att använda 3D på tex.

Så JAG tycker att Nvidia fungerar sjukt mycket enklare i fler korts lösning JUST NU, kanske inte blir så i framtiden men just nu så tycker jag och många andra att det är så.

Mvh Tvelander.

Edit: det va inte till just dig Zcenicx va allmänt skrivet till alla

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Medlem
Skrivet av thereal_twisted:

Till såna priser skulle jag kunna tänka mig att handla från cdon igen tror jag, ryktet säger att MAtix platinum går för 3.5k på expo.

Jag behöver fleeeer såna

25% rabatt på alla dator komponenterna + kringutrustning, dock synd att det bara gäller en produkt/person, men det är ju förståeligt ändå då folk skulle köpa på sig en massa saker annars och CDON sitta med halvtomma lager utan att ha tjänat så mycket mer än lite bra PR

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers
PC: Ryzen 9 5900X | RTX 3080 12GB | G.Skill Trident Z Neo 64GB 3600MHz CL16 | 12TB NVMe SSD - 5TB SATA SSD = total 17TB SSD | Synology DS920+ w/20GB RAM SHR 48TB | Seagate IronWolf 10TB HDD intern HDD
Skärmar: Acer Predator XB323UGX 32" 270Hz 1440p, Asus PG349Q 34" 120Hz 1440p UW, Asus PG279Q 27"
Foto
: Canon 80D & 60D + Canon 17-55/2.8 IS, Canon 10-22, Canon 70-200/2.8L IS II, Canon 100/2.8L IS Macro

Permalänk
Medlem

Tvelander: jag måste bara hålla med. Inte nog med att det krånglar mer, men det är AVSEVÄRT mycket högre micro-stuttering på AMDs 7-serie. Nvidia 680 i SLI ger ungefär samma micro-stuttering som ett 7970 vilket säger det mesta, dvs det är obefintligt. Samma med Nvidia GTX 690. Så det är helt klart Nvidia 6-serien som gäller om man ska ha mer än en GPU.

Jag har nu fått lära mig att man kan lösa AMDs problem med micro-stuttering men då på bekostnad av prestanda så man förlorar på det ändå. Så som sagt det är det gröna laget som är det självklara valet om man är ute efter prestanda i dagens läge.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers
PC: Ryzen 9 5900X | RTX 3080 12GB | G.Skill Trident Z Neo 64GB 3600MHz CL16 | 12TB NVMe SSD - 5TB SATA SSD = total 17TB SSD | Synology DS920+ w/20GB RAM SHR 48TB | Seagate IronWolf 10TB HDD intern HDD
Skärmar: Acer Predator XB323UGX 32" 270Hz 1440p, Asus PG349Q 34" 120Hz 1440p UW, Asus PG279Q 27"
Foto
: Canon 80D & 60D + Canon 17-55/2.8 IS, Canon 10-22, Canon 70-200/2.8L IS II, Canon 100/2.8L IS Macro

Permalänk
Medlem
Skrivet av jimsan89:

funkar em i5 2500k till detta? självklart en klockad sådan.?

Ja det ska gå bra Förmodligen behöver du inte överklocka så mycket, men det är ju ändå trevligt med gratis prestanda och du borde få upp den till minst 4 GHz lätt, förmodligen 4,25-4,5 GHz. Men då gäller det att du har ett bra moderkort för OC, en bra CPU-kylare och bra luftflöde genom chassit.

16GB minne bör du köpa, det är så billigt just nu. Har du råd kan du ju tom köra på 32GB,det ska jag själv uppgradera till

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers
PC: Ryzen 9 5900X | RTX 3080 12GB | G.Skill Trident Z Neo 64GB 3600MHz CL16 | 12TB NVMe SSD - 5TB SATA SSD = total 17TB SSD | Synology DS920+ w/20GB RAM SHR 48TB | Seagate IronWolf 10TB HDD intern HDD
Skärmar: Acer Predator XB323UGX 32" 270Hz 1440p, Asus PG349Q 34" 120Hz 1440p UW, Asus PG279Q 27"
Foto
: Canon 80D & 60D + Canon 17-55/2.8 IS, Canon 10-22, Canon 70-200/2.8L IS II, Canon 100/2.8L IS Macro