Permalänk
Medlem

Uppgradering värd pengarna?

Hola alla kunniga och övriga intresserade.

Eftersom jag lyckades krasha mitt gamla moderkort helt och hållet fick jag köpa ett provisoriskt lite billigare, därav har jag inte heller klockat processorn igen.
Sitter idag på Intel i5-2500k, och moderkortet jag köpte var ASRock P67 Pro3 REV B3 (https://www.inet.se/produkt/1902014/asrock-p67-pro3-rev-b3)

Så compen i helhet ser idag ut såhär:
MB: ASRock P67 Pro3 REV B3
CPU: Intel i5-2500k (Vattenkylning Kühler nånting)
GPU: Ati Radeon 7950
RAM: Corsair CL9 Vengeance, 1600 MHZ, 16 GB
SSD: Intel 520, 120GB
HDD: Seagate Barracuda 2TB, 7200 rpm.
Chassi: Fractal Design Define R4
Nätagg: Corsair HX 750W Modulärt

Nu funderar jag på uppgraderingar, framförallt på moderbräda och processor. En Intel i5-3570k samt ett ASRock Z77 EXTREME4, ATX.
Nu undrar jag om det är värt dom pengarna eller är det något annat jag bör lägga pengar på? Andra uppgraderingar osv?
(Spelar samt streamar i huvudsak)

Tack på förhand!

Permalänk
Medlem

Att uppgradera processorn är slöseri med pengar då prestandavinsten är minimal.
Vill du dock klocka är extreme4 ett väldigt bra moderkort.

Permalänk
Medlem

Minimal? Rättare sagt non-existant. Att byta till 3570K ger dig helt enkelt inget prestanda lyft, om du tänkt överklocka.
Behåll 2500k och köp bara nytt moderkort.

Visa signatur

CPU: Ryzen 7 3700X MB: X570 Aorus Ultra Mem: Corsair Vengeance RGB Pro 2x16GB DDR4 @ 3200 MHz CL16 GPU: Radeon RX Vega 56 SSD: Corsair Force MP510 960GB Case: FD Meshify C PSU: Corsair RM 750W Display: Acer 35" Predator XZ350CU OS: Win10 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gainsgoblin:

Att uppgradera processorn är slöseri med pengar då prestandavinsten är minimal.
Vill du dock klocka är extreme4 ett väldigt bra moderkort.

Så i jämförelse så hade min 2500k oklockad inte gett den prestanda skillnaden jag är efter jämtemot en klockad 3570k ?
Extreme4 vet jag om är ace, köpt det till 2 vänner som jag byggt datorer åt och det fungerar prima med klockning som sagt, tack för svar ändå!

Permalänk
Medlem

Vad har du för nätagg?

undra bar då det inte står nämt

Visa signatur

Chassi Fractal design R6 USB C, Skärm LG UltraGear 38GN950 38" Moderkort ASUS ROG STRIX X570-E GAMING CPU 5800X3D RAM G.Skill 4x8 DDR4 3600MHz CL16 Ripjaws SSD 1 Samsung 970 EVO Plus 250GB SSD 2 CRUCIAL MX500 2TB. SSD 3 WD SN770 2TB,SSD 4 SAMSUNG 970EVO 512GB, GPU Gigabyte Geforce RTX 3080 10GB AORUS XTREME NON LHR. Nätagg Corsair RM1000x.

Permalänk
Medlem
Skrivet av macbang:

Vad har du för nätagg?

undra bar då det inte står nämt

Ah my bad, missade detta. Sitter på ett Corsair HX 750W modulärt, så det bör inte vara några större problem?

Permalänk
Medlem
Skrivet av ParasiteX:

Minimal? Rättare sagt non-existant. Att byta till 3570K ger dig helt enkelt inget prestanda lyft, om du tänkt överklocka.
Behåll 2500k och köp bara nytt moderkort.

Mkay, något annat jag kan tänka på att uppgradera? Typ kylning, köra SLI eller dyl?

Permalänk
Medlem

Du får ju lite högre poäng möjligtvis med en 3570k mot 2500k i benchmark program, men i faktisk prestanda så kommer du inte märka någonting.

Om det är i spel du vill få ett lyft i så kan du ju alltid klocka kortet eller skaffa ett till eller köpa ett 7970 eller 680.

Visa signatur

GTX 670 - 3570K - 8GB CORSAIR LP

Permalänk
Medlem
Skrivet av wankeer:

Du får ju lite högre poäng möjligtvis med en 3570k mot 2500k i benchmark program, men i faktisk prestanda så kommer du inte märka någonting.

Om det är i spel du vill få ett lyft i så kan du ju alltid klocka kortet eller skaffa ett till eller köpa ett 7970 eller 680.

Som det ser ut nu så ligger det och idlar på 39C med fläktarna på 45%. Vet inte hur mycket jag vågar klocka? Inte vågat klocka graffekort på länge efter jag brände ett för något år sedan <(^^,)>

Permalänk
Medlem

Overall så finns det inte mycket saker som är lönt att uppgradera på din dator. Allt är väldigt optimalt just nu.
Typ enda du kan göra är att t.ex slänga på en extra 7950 och köra Crossfire. En uppgradering till 7970 eller 680 är inte vidare lönt. Då prestanda vinsten är rätt liten, i förhållande till pengarna du måste skyffla ut.

Dock så rekommenderar jag bara Multi GPU lösningar som Crossfire och SLi till folk som är lite kunniga med datorer. Då det involverar en hel del pill med profiler för att få det funka i spel och få optimal prestanda.
Plus att Crossfire lider en hel del av microstuttering.

Annars har du mer än tillräckligt bra kylning på CPUn att klocka upp en hel del. Runt 4.5-4.8GHz får flesta upp sina till.

För övrigt. Om du inte är sugen på multi-gpu. Vänta tills nästa grafik generation. Processorn i sig lär hålla ett par generationer innan du behöver uppgradera.

Visa signatur

CPU: Ryzen 7 3700X MB: X570 Aorus Ultra Mem: Corsair Vengeance RGB Pro 2x16GB DDR4 @ 3200 MHz CL16 GPU: Radeon RX Vega 56 SSD: Corsair Force MP510 960GB Case: FD Meshify C PSU: Corsair RM 750W Display: Acer 35" Predator XZ350CU OS: Win10 Pro

Permalänk
Medlem

Jag skulle väntat på haswell så uppgraderingen inte är värd mellan 2500k och 3570k,

Mvh.

Permalänk
Medlem

Jag skulle hålla i pengarna tills Haswell + nästa generation grafikkort och uppgradera då.

Visa signatur

Min Dator: AMD 3600 | GTX 680 | 16 GB RAM | Asus X570 Prime | Fractal Design Arc R2 | Thermalright Silver Arrow | Dell U2412M | Ibm Model M

Permalänk
Medlem

Tackar så hemskt mycket för dessa svar! Skall testa klocka upp processorn igen, möjligtvis inhandla moderkortet för framtida inköp av nya delar

Permalänk
Medlem

Är ingen direkt mening att uppgradera till i5 3570k eller något i din dator om du nu inte kan sälja befintlig hårdvara för en bra slant, en 500:- ur egen ficka kan det vara värt.

Moderkortet skulle inte skada att byta ut då det du köpte är en snikmodell som inte överklockar bra,

Om du ändå ska byta ut moderkortet så det känns lite dumt att behålla i5 2500k cpun när du säkert får runt 1500:- för den.
Asrock Extreme4 som du nämde är mycket bra, den använder jag själv ihop med en i7 3770k cpu, är mycket nöjd,den stöder det mesta och överklockar bra.
din i5 2500k cpu får du som sagt säkert 1500:- för om du ska sälja den. moderkortet kanske 4-500:-,
i5 3570k kostar runt 1700:- så det kan nog vara värt och Extreme4 strax över 1000:-, så om du vill gå över till Z77/3570k så får du väll lägga runt 800-1000:- ur egen ficka, vinsten är 10% prestanda i cpu tunga program/spel, om det är värt 1000:- kan bara du själv bestämma.

Om du inte är nöjd med spel prestandan kan du köpa dig ett till 7950 kort och köra cf, men cf flyter inte så jättebra samt har div drivrutins problem.

Skrivet av wankeer:

Du får ju lite högre poäng möjligtvis med en 3570k mot 2500k i benchmark program, men i faktisk prestanda så kommer du inte märka någonting.

Skrivet av ParasiteX:

Minimal? Rättare sagt non-existant. Att byta till 3570K ger dig helt enkelt inget prestanda lyft, om du tänkt överklocka.
Behåll 2500k och köp bara nytt moderkort.

Att folk ska alltid envisas med att du inte tjänar något alls är helt fel.

Non existant är det inte, igenomsnitt tjänar man 10% i cpu tester,
http://www.sweclockers.com/recension/15291-intel-core-i7-3770...

och du kan tjäna 10fps i spel och då såklart i cpu tunga spel, inte gpu tunga spel som tex BF3, sen överklockar dom nästan lika högt.
http://www.sweclockers.com/recension/15291-intel-core-i7-3770...

Men om det är värt ett byte är en helt annan femma

Permalänk
Medlem

Warrior ska du länka kan du väl iaf länka delen om prestanda vid samma klockfrekvens.
Skillnaden finns men aldrig värt pengarna nu.
http://www.sweclockers.com/recension/15291-intel-core-i7-3770...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gainsgoblin:

Warrior ska du länka kan du väl iaf länka delen om prestanda vid samma klockfrekvens.
Skillnaden finns men aldrig värt pengarna nu.
http://www.sweclockers.com/recension/15291-intel-core-i7-3770...

Man länkar såklart hur processorerna presterar vid standard klock då det är så dom levereras, jag talade aldrig om mhz mot mhz, även fast 3570 är lite snabbare ändå.
Det är ändå ingen större skillnad även om man har dom på samma mhz, 3570k ligger ändå mellan 5-10% före i cpu tunga program/spel.
Och varför jag inte länka till det testet är just för att dom enbart använde BF3 som är gpu tungt, vilket minimerar skillnaden. 100mhz extra gör inte mycket,kolla bara skillnaden mellan 2500k och 2550k, vi pratar om 1-2 %
http://www.cowcotland.com/articles/1041-3/test-processeur-int...

Om han nu ändå ska byta ut moderkortet till ett Z77, samt att i5 2500k just nu kostar mer ny än vad 3570k gör, är det likabra att sälja av den för ca 1500:- innan priset sjunker då 2500k ligger nära EOL, ett par hundra extra för ett 3570k skadar inte och värde på 3570 kommer hålla sig längre.
Skulle han därimot köpa 3570k separat och behålla 2500k är det extremt dumt.

Sålänge det inte kostar mer än ett par hundra är det inte dumt i mitt tycke, tjäna 5-10% för 200:- är aldrig fel.

Permalänk
Medlem

Köp ett bra ljudkort och ett par trevliga hörlurar, kommer ge dig avsevärt större förbättring av upplevelsen än någon annan uppgradering du kan göra just nu. Tänk Asus Xonar Essence STX (eller ST) tillsammans med ex. ATH-M50 (Enbart exempel).

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bulltazar:

Är ingen direkt mening att uppgradera till i5 3570k eller något i din dator om du nu inte kan sälja befintlig hårdvara för en bra slant, en 500:- ur egen ficka kan det vara värt.

Moderkortet skulle inte skada att byta ut då det du köpte är en snikmodell som inte överklockar bra,

Om du ändå ska byta ut moderkortet så det känns lite dumt att behålla i5 2500k cpun när du säkert får runt 1500:- för den.
Asrock Extreme4 som du nämde är mycket bra, den använder jag själv ihop med en i7 3770k cpu, är mycket nöjd,den stöder det mesta och överklockar bra.
din i5 2500k cpu får du som sagt säkert 1500:- för om du ska sälja den. moderkortet kanske 4-500:-,
i5 3570k kostar runt 1700:- så det kan nog vara värt och Extreme4 strax över 1000:-, så om du vill gå över till Z77/3570k så får du väll lägga runt 800-1000:- ur egen ficka, vinsten är 10% prestanda i cpu tunga program/spel, om det är värt 1000:- kan bara du själv bestämma.

Om du inte är nöjd med spel prestandan kan du köpa dig ett till 7950 kort och köra cf, men cf flyter inte så jättebra samt har div drivrutins problem.

Att folk ska alltid envisas med att du inte tjänar något alls är helt fel.

Non existant är det inte, igenomsnitt tjänar man 10% i cpu tester,
http://www.sweclockers.com/recension/15291-intel-core-i7-3770...

och du kan tjäna 10fps i spel och då såklart i cpu tunga spel, inte gpu tunga spel som tex BF3, sen överklockar dom nästan lika högt.
http://www.sweclockers.com/recension/15291-intel-core-i7-3770...

Men om det är värt ett byte är en helt annan femma

Tester i stock klock betyder inte ett piss om man tänker överklocka. Då sjunker prestanda skillnaderna enormt mellan IB och SB. Man må få mer prestanda per klock med en 3570K. Men den klockar inte lika högt som en 2500k.

Och du lär inte få 1500:- för en begagnad 2500k. När du kan få en helt spillrans ny för 1700:-.
Bara en total idiot skulle betala så mycket. Fast å ena sidan så finns det många idioter i världen, med för mycket pengar..

Visa signatur

CPU: Ryzen 7 3700X MB: X570 Aorus Ultra Mem: Corsair Vengeance RGB Pro 2x16GB DDR4 @ 3200 MHz CL16 GPU: Radeon RX Vega 56 SSD: Corsair Force MP510 960GB Case: FD Meshify C PSU: Corsair RM 750W Display: Acer 35" Predator XZ350CU OS: Win10 Pro

Permalänk

Som övriga sagt, ingen idé att byta från i5 till i5. Ok om du vill ha en i7 med HT, där är det ju stor skillnad i rätt applikationer.

Har du ett bra ex. av din 2500k så är det inte alls säkert att en Ivy i5 blir snabbare med båda överklockade. På luft går ju vissa ivy's inte mkt högre än 4,6 innan det blir för varmt, en bra 2500k går ju utan problem över 5Ghz med samma kylning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ParasiteX:

Tester i stock klock betyder inte ett piss om man tänker överklocka. Då sjunker prestanda skillnaderna enormt mellan IB och SB. Man må få mer prestanda per klock med en 3570K. Men den klockar inte lika högt som en 2500k.

Och du lär inte få 1500:- för en begagnad 2500k. När du kan få en helt spillrans ny för 1700:-.
Bara en total idiot skulle betala så mycket. Fast å ena sidan så finns det många idioter i världen, med för mycket pengar..

Ingen processor klockar lika mycket som en annan, ingen kan säga vad kommande köpta processor klarar av, det har jag märkt gång på gång under åren,
Tex min i5 2500k gör 4500mhz och inget mer, min brors 3570k gör 4485mhz och inget mer,dock blev den varmare innan jag bytte ut pastan imellan, sen finns det både 2500k och 3570k som gör mer än så, visst är man ute efter att max överklocka så ska man välja sandybridge processorer men jag tvivlar på att TS satsar på en extrem överklocking, 4.5ghz borde räcka.

Du får också tänka på att för var hundra mhz ökar inte prestanda lika mycket på både ivy och sandy utan ivy ger lite extra, så om du höjer en ivy med 100mhz får du höja en sandy med runt 105mhz för att få ut samma prestanda.

Men det spelar ingen roll, 3570k är hursomhelst en snabbare cpu, inte med mycket men ändå ca 5-10% snabbare, dock i regel inte lika hög max överklockning.

Det går säkert att köpa den för 1700:- från någon skumaffär men dom vanliga affärerna tar mellan 1800-1850:- Jodå han kan säkert få ut runt 1500:-, såg en som gick för 1400:- på blocket nydligen så det går, finns alltid folk som inte har koll, annar får han sälja moderkortet och processorn ihop som uppgraderings kitt så kan han nog få runt 1900:-

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Bulltazar:

Man länkar såklart hur processorerna presterar vid standard klock då det är så dom levereras, jag talade aldrig om mhz mot mhz, även fast 3570 är lite snabbare ändå.

Klockar du båda till 4.5ghz eller dylikt så är prestanda skillnaden lika stor som om de båda vore 3.4?

Visa signatur

| i5 2500K@4.2GHz | 8GB Gskill 1600MHz | Gigabyte Z68X-UD3H B3 | GTX 680 2GB w/ Twin Turbo II |
Corsair TX650W | BENQ GW2750HM | 5TB | 60GB Nova 2 SSD | Samsung 830 128GB OS SSD
Ze Best Moosic You'll Ever Hear

Permalänk
Medlem

Det går bra att klocka processorn med det moderkort du nu har, ASRock P67 Pro3 REV B3. Kör själv på 4.2GHz med min 2500K på ett sånt moderkort och enda anledningen jag inte kör högre clock är jag inte vill riskera att proessorn blir för varm en het sommardag.

Visa signatur

Intel i7-3770K@4,5GHz 1,275V - ASRock P67 Pro3 REV B3 - Corsair Vengeance Pro DDR3 2133MHz 2x8GB - MSI GTX 1080 Gaming X - Samsung 840 EVO 120GB - WD Caviar Black 6TB - Seagate SV35 2TB - Noctua NH-C12P SE14 - LG DVD+-RW - Seasonic Focus+ Gold 750FX - Antec One Hundred - Dell 25" UltraSharp U2515H 1440p

Permalänk

Givetvis är ivy något snabbare, plus PCI-E 3.0 och några andra små prylar, ska man köpa nytt så är det klart man ska köpa ivy.

Men sitter man på en 2500K ser jag ingen anledning till att byta till 3570k.

Generellt så klockar ivy högre än sandy, I princip alla går över 5Ghz enligt dom som går igenom mängder med cpu's för att hitta guldkorn. Problemet är bara att dom blir så varma så det funkar ytterst sällan på luft, utan kräver mer extrem kylning.

Får va glad att min 2500k går till 5.3Ghz med andra ord(inte provat högre, men går genom benchmarks etc i 5.2 utan problem, när jag får nya MB skall dock 5,5 knäckas. Typsiskt att postgången inte funkar som den brukar annars hade jag haft den redan!!), trodde nästan inte det fanns sandy ex. som knappt fixade 4,5.

EDIT: Talk is cheap, 5.3 är inte stabilt nog för att räknas riktigt än
http://valid.canardpc.com/show_oc.php?id=2557982

Noterar att du lagt ut prylarna till försäljning, blir det i7 eller?

Permalänk
Medlem
Skrivet av thereal_twisted:

Noterar att du lagt ut prylarna till försäljning, blir det i7 eller?

Ja detta var tanken! Har fått bud på både 1900 och 2000kr exkl frakt. Så prylarna behåller sina värden

Permalänk

Det va som fan, om jag inte vore så lat borde jag lägga ut en del prylar till försäljning.

Behåller dom gamla grafikkorten och övar mina lödkunskaper istället, v-modds gone bad!

I7 är helt rätt, det blir ju iaf skillnad med HT.

Permalänk
Medlem
Skrivet av thereal_twisted:

Det va som fan, om jag inte vore så lat borde jag lägga ut en del prylar till försäljning.

Behåller dom gamla grafikkorten och övar mina lödkunskaper istället, v-modds gone bad!

I7 är helt rätt, det blir ju iaf skillnad med HT.

Spelar man mest bara, så är HT en onödig investering. För HT gör inte ett skit för spel.
Annars om man leker med video redigering och komprimeringar och annat tungt multi-trådat, så är det en riktigt nice prestanda bump.

Ett undantag att skaffa en i7, är om man hittar en skit billigt på någon rea

Skrivet av DaCosta:

Ja detta var tanken! Har fått bud på både 1900 och 2000kr exkl frakt. Så prylarna behåller sina värden

Wow.. trodde inte folk var så dumma att lägga så mycket på begagnat... oh well. Gött som fan för dig iallafall!

Visa signatur

CPU: Ryzen 7 3700X MB: X570 Aorus Ultra Mem: Corsair Vengeance RGB Pro 2x16GB DDR4 @ 3200 MHz CL16 GPU: Radeon RX Vega 56 SSD: Corsair Force MP510 960GB Case: FD Meshify C PSU: Corsair RM 750W Display: Acer 35" Predator XZ350CU OS: Win10 Pro

Permalänk
Skrivet av ParasiteX:

Spelar man mest bara, så är HT en onödig investering. För HT gör inte ett skit för spel.
Annars om man leker med video redigering och komprimeringar och annat tungt multi-trådat, så är det en riktigt nice prestanda bump.

Ett undantag att skaffa en i7, är om man hittar en skit billigt på någon rea

Wow.. trodde inte folk var så dumma att lägga så mycket på begagnat... oh well. Gött som fan för dig iallafall!

Antog att han gjorde nåt som nyttjar 8 trådar, I många spel är det en bra idé att stänga av HT tom.

Helt otroligt vad folk pröjsar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av thereal_twisted:

Antog att han gjorde nåt som nyttjar 8 trådar, I många spel är det en bra idé att stänga av HT tom.

Helt otroligt vad folk pröjsar.

Nja, man behöver inte stänga av HT för spel som det strular på. Räcker med att stänga av Core Parking. Som är en onödig ström spar funktion på desktops.

Mhm... pallar inte att det finns tokbollar som måste snåla så passs att dom inte vill lägga dom 200:- extra för en ny CPU.. Men men. Bra för TS iallfall att han får det sålt.

Visa signatur

CPU: Ryzen 7 3700X MB: X570 Aorus Ultra Mem: Corsair Vengeance RGB Pro 2x16GB DDR4 @ 3200 MHz CL16 GPU: Radeon RX Vega 56 SSD: Corsair Force MP510 960GB Case: FD Meshify C PSU: Corsair RM 750W Display: Acer 35" Predator XZ350CU OS: Win10 Pro

Permalänk
Master of Overkill
Skrivet av thereal_twisted:

Antog att han gjorde nåt som nyttjar 8 trådar, I många spel är det en bra idé att stänga av HT tom.

Helt otroligt vad folk pröjsar.

Men det är ju rätt skönt att kunna göra massa saker samtidigt, det kan du inte göra bara med 4 kärning om det går max har du en 4 core med 4 trådar kan du ju dedicera 4 trådar till va du vill utan att få något förändring men det är bara ja det

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Skrivet av tvelander:

Men det är ju rätt skönt att kunna göra massa saker samtidigt, det kan du inte göra bara med 4 kärning om det går max har du en 4 core med 4 trådar kan du ju dedicera 4 trådar till va du vill utan att få något förändring men det är bara ja det

Hehehe, typ SMP folding på max, samtidigt som du kör cinebench och slösurfar

Har aldrig känt mig begränsad av 4 trådar i just multitasking, men det vore fint med HT då det ger högre poäng i benchmarks och stor skillnad i folding tex. Gillar min 2500k dock, går att klocka högt, iaf mitt exemplar. SKulle ju kännas sjukt snopet att byta till tex 3570k, som kanske går till 4,6Ghz bara i praktiken när min sandy går till 5.2Ghz utan några problem.