3G eller Wi-Fi? Hur smidigt fungerar hotspot?

Permalänk
Medlem

3G eller Wi-Fi? Hur smidigt fungerar hotspot?

Hej allihopa!

Skall köpa en surfplatta som skall användas till arbete och kommer att färdas i alla delar av Sverige. Funderar nu på om jag verkligen behöver köpa 3G/4G versionen eller om jag klarar mig med Wi-Fi, har ju ändå en iPhone 4S (10GB surf) som jag kan använda som hotspot.

Det viktiga är att allt fungerar väldigt smidigt och inga inställningar skall behöva göras innan jag kan gå in på internet på plattan när jag är ute och åker. Viktigt att mail osv. synkar som vanligt.

Vad tror ni? Kommer Wi-Fi att fungera lika smidigt och snabbt som 3G eller är det något jag missar?

Tack på förhand!

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen

Ibland fungerar det bra och ibland inte. Tydligen används adhoc för vissa vilket inte alla enheter stödjer.... om jag förstått rätt.

Permalänk

LIKA smidigt och snabbt har jag ju svårt att se, men nog kommer det vara fullt dugligt när du väl tethrar. Dock kommer du ju inte kunna ha tethringen aktiverad hela tiden om du inte har nåt batteriskal eller alltid bär med dig laddare (till mobilen då alltså). Mailen kommer alltså inte att synka "som vanligt" utan bara när du aktiverar tethringen.

Visa signatur

Asus P8P78 Deluxe / 2500K@4,6 / 16GB / GTX970 / 500GB SSD / 8TB / 750W / Creative X-fi [<- Semipassiv]
Senn HD280 / BenQ BL3200PT / MBA 13" -11 / S7E

Permalänk

Jag köpte en Wifi version först, men insåg snabbt att det var irriterande att behöva tethra hela tiden och att det slukade batteri. Bytte därför till en 4G version, och skulle inte kunna tänka mig att byta tillbaka.

Visa signatur

Macbook Pro 14"
10Gb internet 🙌

Permalänk
Medlem

Okej! Verkar som att jag satsar på en 3G/4G iPad då!

Tack för er hjälp!

Permalänk
Avstängd
Skrivet av MacRyhage:

Okej! Verkar som att jag satsar på en 3G/4G iPad då!

Tack för er hjälp!

Det är grymt smidigt, rekommenderar telenor som har helt fri surf, utan begränsningar.

Visa signatur

Student, Webbutvecklare, Dj - Macbook Air i7
Nexus 7: Paranoid - 4.2.1 - M-Kernel - (500/700 GPU/LP) -200mv UV

Permalänk
Medlem

Använder min Note 2 som hotspot till min Nexus 10, men det drar friskt med batteri på Noten.

Påstår att en surfplatta med en egen uppkoppling sparar nog ganska mycket batteritid.

Men det fungerar, det gör det.

Min far har 2mb ADSL hemma, där har jag ca 5-6 ggr högre nerladdningshastighet på 3G-nätet.
Och ja, jag har också Telenor med helt fri surf.

Visa signatur

Processor: Intel i7-13700K överklockad + EK vattenblock Moderkort: Asus Z790-E Strix Grafikkort: Nvidia RTX4090 FE + EK vattenblock RAM: G.Skill Trident DDR5 6400MHz CL32 Trident Z5 32GB Systemdisk: Samsung Evo 980 NVME 2TB M.2 Spel SSD: 2 x Kingston NV2 M.2 NVMe Gen 4 2TB Övrigt SSD: Crucial P3 4TB M.2 PCIe Gen 3 NVMe SSD Skärm: Dell Alienware AW3418DW 34" 3440x1440p G-Sync + Dell Alienware AW3423DW 34" 3440x1440p G-Sync Ultimate VR: Valve Index + FBT

Permalänk
Medlem

Köpte en 7" surfplatta för 600:- och var jätteentusiastisk i början för det finns mycket gratis wifi i centrala stockholm. Varenda café... Men nu efter ett tag är jag glad jag inte köpte en dyrare för så fort det blir vanligt(=rimligt pris) med inbyggda simkortplatser så ska jag köpa en sådan istället. Ska bli skönt att slippa jaga wifi och t ex bara hala fram plattan på tunnelbanan eller varsomhelst som med smartphonen.
Rekommenderar absolut inbyggd 3/4G. det är bara att ta simkortet från 3/4 G-modemet hemma när man går ut och stoppa i surfplattan. 20GB /mån räcker för båda.

Permalänk
Medlem

Håller med de andra i den här tråden. Jag köpte en ipad 2 med 3G men körde bara med wifi i början. Det blev rätt drygt att hålla på och koppla upp sig mit telefonen samt det drog mycket batteri. Skaffade senare ett simkort och idag kan jag inte tänka mig en platta utan simkort i.

Permalänk
Avstängd

Har just "parat ihop" min Nexus7 med gamla SonyEricsson T700 (Fast funderar på att använda den mer robusta Hazel i fortsättningen). Att låta Nexus 7 dela T700:ans 3G över Bluetooth.
Funkar utmärkt, efter "ihopparningen" Så behöver man bara i Nexus7 välja. Inställningar->Bluetooth->Bluetooth inställningar (för T700 enheten)->bocka för Internetåtkomst.
Så kopplar T700 upp sig på internet och delar ut det till Nexus7, inom några sekunder.

Inte illa pinkat av SonyEricssons konstruktörer 2007 att ha sådan framförhållning. Var det någon som kände till Surfplattor 2007?

Visa signatur
Permalänk
Medlem

För mig fungerar det fint att surfa via mobilen på min Nexus 7. Hade jag dock haft det behovet varje dag och ofta tror jag dock att en platta med eget simkort hade varit värt de extra kronorna.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Spelar mestadels Arma 3, men även sådant som Factorio och Rimworld.

Permalänk
Medlem

Jag kör med wifisurfpunkt på min galaxy nexus till min nexus 7 och det fingerar alltid bra. Har en genväg på skrivbordet för av och på av wifisurfpunkt. Jag skulle aldrig betala extra för ett till simkort/abonnemang eller extra för en platta med 3G/4G.

Visa signatur

Is it "for fucks sake" or "for fuck sake"? Its for a work email so it has to sound professional.

Permalänk

Jag kan bara prata om delningen mellan Apples prylar då jag endast använt dessa. Har en ipad3 med 3G och lånar tjejens mini utan 3G ibland och jag föredrar helt klart med inbyggd 3G. Så skönt att bara kunna dra igång och surfa direkt istället för att behöva para ihop. Sen har du ju batteritiden på telefonen som minskar väldigt drastiskt och sen har Apple en tidsgräns på 90 sekunder. Om det inte är någon aktivitet på de 90 sekunderna så måste du para ihop paddan och telefonen på nytt vilket är grymt jobbigt om du bara lägger ifrån dig den lite snabbt.

Så enligt mig är med 3G det vettigaste alternativet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Krasharen:

Jag kan bara prata om delningen mellan Apples prylar då jag endast använt dessa. Har en ipad3 med 3G och lånar tjejens mini utan 3G ibland och jag föredrar helt klart med inbyggd 3G. Så skönt att bara kunna dra igång och surfa direkt istället för att behöva para ihop. Sen har du ju batteritiden på telefonen som minskar väldigt drastiskt och sen har Apple en tidsgräns på 90 sekunder. Om det inte är någon aktivitet på de 90 sekunderna så måste du para ihop paddan och telefonen på nytt vilket är grymt jobbigt om du bara lägger ifrån dig den lite snabbt.

Så enligt mig är med 3G det vettigaste alternativet.

För mig tar det någon sekund så är man igång, dom sekunderna gör varken till eller från i praktiken. Batteritiden har jag inte mätt men det har aldrig varit något problem att batteriet tagit slut för mig i alla fall.

Visa signatur

Is it "for fucks sake" or "for fuck sake"? Its for a work email so it has to sound professional.

Permalänk
Medlem

Om du tethrar med wifi så är det ingen hastighetsskillnad, men det drar rätt mycket batteri, och om du lägger undan ipaden en stund (90 sekunder tror jag det är) så stoppar iphonen delningen och du får starta den igen i telefonen när du ska använda ipaden.
Det är väldigt irriterande.

Däremot om man kör över blåtand drar det mycket mindre batteri och ipaden behåller uppkopplingen även vid vila.
Men man är begränsad till ca 1,5Mbit.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."