Permalänk
Medlem

Q9550 & Nytt grafikkort

Tja!

Gjorde en tråd här för någon dag sen om att jag ville uppgradera min dator från q9550 & xfx 260 till i5 3750K och gtx 660..

Känner såklart att min dator inte orkar de lite tyngre spelen och därför känner jag att jag måste uppgradera!
MEN efter att ha läst på lite och kollat runt så känns det som att Q9550 fortfarande är bra. Jag har den i 3.2GHz och jag är ingen mästare på att överklocka.
Så min fråga är egentligen, är det värt att byta ut den? Byter jag ut den kommer jag ångra mig för att de presterar nästan lika bra?

Vad hade ni gjort?

Tack!

Permalänk
Medlem
Skrivet av iris:

Tja!

Gjorde en tråd här för någon dag sen om att jag ville uppgradera min dator från q9550 & xfx 260 till i5 3750K och gtx 660..

Känner såklart att min dator inte orkar de lite tyngre spelen och därför känner jag att jag måste uppgradera!
MEN efter att ha läst på lite och kollat runt så känns det som att Q9550 fortfarande är bra. Jag har den i 3.2GHz och jag är ingen mästare på att överklocka.
Så min fråga är egentligen, är det värt att byta ut den? Byter jag ut den kommer jag ångra mig för att de presterar nästan lika bra?

Vad hade ni gjort?

Tack!

Du har ju en Quad-core, toppen bra prolle.
Många nya dual-core idag är helt värdelösa jämfört mot Quad9550 från Intel Core serien!
Behåll den, du bör klara dagens spel. Far Cry 3 t.ex går att spela på Pentium Dual Core, så din relativt bättre prolle bör funka fina fisken.

Visa signatur

8700K 5GHz | GeForce GTX960 4GB WFOC | Corsair Vengeance LPX 16GB 3200MHz | Windows 11

Permalänk
Medlem

Behåll cpun ett tag till, kommer inte tjäna så mycket att byta den!

Visa signatur

HP ML10 V2: Intel Pentium 3GHz Dualcore, 4GB ECC ram, Matrox G200, 3TB HDD

Permalänk
Medlem

Du behöver definitivt itne byta processor, säger jag som fortfarande sitter på en Q9450. Det finns ett fåtal situationer då man känner av att det skulle relevant med en ny processor (stora, utvecklade kartor i Civ V exempelvis) men det är sällan och definitivt inte en motiverad uppgradering ännu.
Du bör inte ha några som helst problem att klocka upp den lite till om du vill.

Visa signatur

Ryzen 3700X | Asus X570-F | 32GB Kingston Fury Renegade | RX 7800 XT | Fractal Design R6C | Noctua NH-D15 | Corsair RM650x | 6TB SSD av varierad kvalisort | Asus VG279QM | Ducky One 2 | CM MM720

Permalänk
Hedersmedlem

Utmärkt CPU fortfarande. Testa först att skaffa ett betydligt bättre grafikkort, jag tror det kommer räcka långt.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem

Alright tack för svaren!

Men, borde jag köpa ett fläskigt grafikkort istället då? Kommer den inte flaska eftersom den bara ligger i 3.2 och jag kan nästan ingenting om att klocka?

Den ligger i 40-45 grader i idle och jag sitter med en typ thermalright ultra 120 extreme nånting, haha...

Vet inte om denna tråden behöver slås ihop med min köpråd-tråd eller någonting. Eftersom jag nu egentligen behöver tips på vad jag kan KÖPA för att kunna spela lite tyngre spel, haha. Budget runt 4500kr.

Kan tillägga att jag har ASUS p5q moderkort och 4GB DDR2.

Permalänk
Medlem
Skrivet av iris:

Alright tack för svaren!

Men, borde jag köpa ett fläskigt grafikkort istället då? Kommer den inte flaska eftersom den bara ligger i 3.2 och jag kan nästan ingenting om att klocka?

Den ligger i 40-45 grader i idle och jag sitter med en typ thermalright ultra 120 extreme nånting, haha...

Vet inte om denna tråden behöver slås ihop med min köpråd-tråd eller någonting. Eftersom jag nu egentligen behöver tips på vad jag kan göra för att kunna spela lite tyngre spel, haha.

Näsch då, flaskandet behöver du inte oroa dig över.
3.2 är standard i de flesta datorer idag, och min burk har standard 2.6GHz och jag har Pentium Dualcore.
Och jag har ett ganska nytt grafikkort, flaskar inte vad jag vet.

Oroa dig inte med andra ord.

Visa signatur

8700K 5GHz | GeForce GTX960 4GB WFOC | Corsair Vengeance LPX 16GB 3200MHz | Windows 11

Permalänk
Medlem

Du behöver nog klocka CPUn lite grann för 660 ska kunna vara snabb i spelen. Men det är ju super easy.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Superlight:

Du behöver nog klocka CPUn lite grann för 660 ska kunna vara snabb i spelen. Men det är ju super easy.

Super Easy för folk som förstår sig på sådana saker kanske
Vet att jag ändrade typ en grejj i BIOS för att få den till 3.2, sen kan jag inte så mycket mer.

Den ligger i 40-45 grader IDLE vilket känns ganska högt men jag vet inte? Sen klarar mitt moderkort och mina minnen av lite högre klockningar? ASUS p5q mobo.

Det jag tänker på nu är om jag ska köpa en i5 3570K och ett GTX 660 eller ha en q9550 i 3.2GHZ och ett kanske 670?
Datorn är 3 år gammal nu.

Permalänk
Medlem

Min Q9400 @ 3.2 GHz flaskar mitt GTX 560 Ti. Dock är ju Q9400 lite sämre än Q9550. Nästan samma moderkort som dig för övrigt, ett Asus P5Q Pro

Visa signatur

Chassi: Cooler Master MasterBox NR200P CPU: Intel Core i5 10600K CPU-kylare: Noctua NH-U12A Moderkort: Gigabyte Z490I Aorus Ultra RAM: Corsair Vengeance LPX Black DDR4 3600MHz 2x8GB Disk: WD Blue SN550 M.2 2280 1TB GPU: Gigabyte Aorus GeForce RTX 3070 Master PSU: Corsair SF600 Platinum 600W Skärm: Acer Nitro XV282KKV Tangetbord: Corsair Gaming K70 RGB Cherry MX Brown Mus: Logitech G Pro Wireless

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av alex5555:

Min Q9400 @ 3.2 GHz flaskar mitt GTX 560 Ti. Dock är ju Q9400 lite sämre än Q9550. Nästan samma moderkort som dig för övrigt, ett Asus P5Q Pro

Q9400 är en snikmodell med endast halva mängden on-die cache, något som gör förhållandevis stor skillnad. Det är därför Q9450-9550-9650 fortfarande är attraktiva. Använder för övrigt en Q9450 själv fortfarande.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av alex5555:

Min Q9400 @ 3.2 GHz flaskar mitt GTX 560 Ti. Dock är ju Q9400 lite sämre än Q9550. Nästan samma moderkort som dig för övrigt, ett Asus P5Q Pro

Jooo, äh jag vene vad jag ska göra, velar! haha. Tack för svaret

Skrivet av MultiMan:

Utmärkt CPU fortfarande. Testa först att skaffa ett betydligt bättre grafikkort, jag tror det kommer räcka långt.

Så borde jag köra på ett 670 kort och q9550 i 3.2 ghz(Ingen koll på klockning) istället för i5 och 660? Har 4GB ram.
Grejjen är att jag inte tänkt uppgradera på länge eftersom jag inte hardcore spelar precis, så vad tror du är mest värt? Runt 5000kr har jag tänkt lägga ut. Lägger jag ut 4000kr på ett grafikkort kommer jag nog inte vilja köpa datordelar på ett bra tag

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av iris:

Jooo, äh jag vene vad jag ska göra, velar! haha. Tack för svaret

Så borde jag köra på ett 670 kort och q9550 i 3.2 ghz(Ingen koll på klockning) istället för i5 och 660? Har 4GB ram.
Grejjen är att jag inte tänkt uppgradera på länge eftersom jag inte hardcore spelar precis, så vad tror du är mest värt? Runt 5000kr har jag tänkt lägga ut.

Inget att vela om. Köp ett 660 och testa, jag tror du blir nöjd! Stor skillnad mot 260, handlar väl om runt dubbla prestandan om jag minns rätt. 670 tycker jag är missanpassat till en sådan CPU och 660 är som ett 580 i spel, m a o mycket bra prestanda fortfarande.

Skulle du inte bli nöjd kan du fortfarande behålla grafikkortet och köpa ny CPU/moderkort senare. Eventuellt ett 660 till om du skulle sakna något grafikmässigt.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av MultiMan:

Inget att vela om. Köp ett 660 och testa, jag tror du blir nöjd! Stor skillnad mot 260, handlar väl om runt dubbla prestandan om jag minns rätt.

Skulle du inte bli nöjd kan du fortfarande behålla grafikkortet och köpa ny CPU/moderkort senare. Eventuellt ett 660 till om du skulle sakna något grafikmässigt.

Mycket sant! Blir att köpa ett sådant grafikkort och pröva Sen som du säger, om jag inte är nöjd köper jag bara de delar jag tänkte från början!
Tack så mycket för hjälpen allihopa!

Permalänk
Medlem

Upplever att min gamla Q9450 på 3.2GHz hänger med skapligt fortfarande, dock verkar den begränsa grafikkortet något i de allra mest processorkrävande spelen. Värst är Battlefield 3, där mitt GTX570 oftast tuffar på med ca 75% GPU-användning. (kan falla neråt 50% som lägst) I Far Cry 3 däremot utnyttjas grafikkortet nästan fullt ut. Anledningen till att processorn inte riktigt orkar med verkar helt enkelt vara att en av processorkärnorna slår i taket.

Personligen hårdsparar jag för fullt inför haswell-lanseringen, men något år till eller så borde inte vara så svårt att skrämma ur en Core 2 Quad.

EDIT: Efter fler medelmåttiga rykten och ytterligare förseningar av haswell blev det ett Ivy Bridge-köp för min del.

Visa signatur

Stationärt: i7 3770k, Gigabyte GTX 780 WF, 4x8GB XMS3, MSI Z77A-GD65, Samsung 830 + 840, FD Newton 650W, FD Define R2
Bärbart: MacBook Pro 13" Tidigt 2011, Core i5, 8GB DDR3, OCZ Vertex 3 LT 240GB
Hemmaserver: HP Microserver N54L, 4GB ECC, Debian

Permalänk
Medlem
Skrivet av TheFork:

Upplever att min gamla Q9450 på 3.2GHz hänger med skapligt fortfarande, dock verkar den begränsa grafikkortet något i de allra mest processorkrävande spelen. Värst är Battlefield 3, där mitt GTX570 oftast tuffar på med ca 75% GPU-användning. (kan falla neråt 50% som lägst) I Far Cry 3 däremot utnyttjas grafikkortet nästan fullt ut. Anledningen till att processorn inte riktigt orkar med verkar helt enkelt vara att en av processorkärnorna slår i taket.

Personligen hårdsparar jag för fullt inför haswell-lanseringen, men något år till eller så borde inte vara så svårt att skrämma ur en Core 2 Quad.

Tack för infon! Jag själv spelar mest CS:GO och BF3. 30 fps på ULTRA i bf3 men ska testa med ett GTX 660 imorgon och min processor på 3.4ghz!

Hoppas på det bästa

Permalänk
Medlem
Skrivet av MultiMan:

Utmärkt CPU fortfarande. Testa först att skaffa ett betydligt bättre grafikkort, jag tror det kommer räcka långt.

Tja! Fixade kortet och blev lite förvånad, vet inte om jag borde vara nöjd?

Hade cirka 30fps på ultra med mitt 260 och nu har jag runt 40-70, springer la runt på 50. Spelar 1650x1050 typ( I bf3). Processorn i 3.4ghz.

Såg nu att processorn låg i 80% och grafikkortet runt 50%. Vet inte hur det ska vara riktigt

Permalänk
Medlem
Skrivet av iris:

Tja! Fixade kortet och blev lite förvånad, vet inte om jag borde vara nöjd?

Hade cirka 30fps på ultra med mitt 260 och nu har jag runt 40-70, springer la runt på 50. Spelar 1650x1050 typ( I bf3). Processorn i 3.4ghz.

Såg nu att processorn låg i 80% och grafikkortet runt 50%. Vet inte hur det ska vara riktigt

Får ungefär samma siffror i BF3, och vad jag kan se på mitt så gott som antika Logitech G15 ligger en av processorkärnorna väldigt nära 100%. Så jag förmodar därför att den hårdast belastade processorkärnan spikar en hel del mot 100%, men att detta inte plockas upp av G15'ets låga uppdateringsfrekvens; och därav att grafikkortet inte jobbar på mer än, i mitt fall, 50-80%.

Förmodligen blir det inte särskilt mycket bättre än så i battlefield; även om det inte är så illa pinkat det heller av en fem år gammal processor. (Eller vad det nu blir)

Visa signatur

Stationärt: i7 3770k, Gigabyte GTX 780 WF, 4x8GB XMS3, MSI Z77A-GD65, Samsung 830 + 840, FD Newton 650W, FD Define R2
Bärbart: MacBook Pro 13" Tidigt 2011, Core i5, 8GB DDR3, OCZ Vertex 3 LT 240GB
Hemmaserver: HP Microserver N54L, 4GB ECC, Debian

Permalänk
Medlem
Skrivet av TheFork:

Får ungefär samma siffror i BF3, och vad jag kan se på mitt så gott som antika Logitech G15 ligger en av processorkärnorna väldigt nära 100%. Så jag förmodar därför att den hårdast belastade processorkärnan spikar en hel del mot 100%, men att detta inte plockas upp av G15'ets låga uppdateringsfrekvens; och därav att grafikkortet inte jobbar på mer än, i mitt fall, 50-80%.

Förmodligen blir det inte särskilt mycket bättre än så i battlefield; även om det inte är så illa pinkat det heller av en fem år gammal processor. (Eller vad det nu blir)

Testade spela igen och samma FPS siffror men mitt kort låg i 90% ibland och då även min processor i 90%.
Min polare med samma kort fast då med en i5 (3450?) och 8gb ram får ut ca 90-130 med exakt samma inställningar ingame.
Går ju nästan tillbaka till samma fråga igen och undrar om det är värt att uppgradera till en i5 3570k...

Permalänk
Hedersmedlem

i5 3450 är flera generationer nyare och betydligt bättre, med integrerad minneskontroller osv, inte riktigt jämförbart.

Jag trodde du skulle vara nöjd med vad som är spelbart, inte tävla med dina kompisar som kör Ivy Bridge. Då får du nog köpa allting nytt.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av iris:

Testade spela igen och samma FPS siffror men mitt kort låg i 90% ibland och då även min processor i 90%.
Min polare med samma kort fast då med en i5 (3450?) och 8gb ram får ut ca 90-130 med exakt samma inställningar ingame.
Går ju nästan tillbaka till samma fråga igen och undrar om det är värt att uppgradera till en i5 3570k...

Battlefield 3 är ju dessvärre inte helt snällt mot processorn, så om du lägger väldigt mycket vikt på att lira just battlefield är en ny processor förmodligen en ganska bra investering trots allt. Med lite tålamod och ett par buntband runt plånboken kan det ju vara en ide att vänta på haswell, som verkar ligga ungefär ett halvår bort. I annat fall finns ju alltid 3570K och 3770K.

Visa signatur

Stationärt: i7 3770k, Gigabyte GTX 780 WF, 4x8GB XMS3, MSI Z77A-GD65, Samsung 830 + 840, FD Newton 650W, FD Define R2
Bärbart: MacBook Pro 13" Tidigt 2011, Core i5, 8GB DDR3, OCZ Vertex 3 LT 240GB
Hemmaserver: HP Microserver N54L, 4GB ECC, Debian

Permalänk
Medlem
Skrivet av MultiMan:

i5 3450 är flera generationer nyare och betydligt bättre, med integrerad minneskontroller osv, inte riktigt jämförbart.

Jag trodde du skulle vara nöjd med vad som är spelbart, inte tävla med dina kompisar som kör Ivy Bridge. Då får du nog köpa allting nytt.

Haha, här tävlas det inte :D! Har lirat CSsource ett bra tag och man är van vid att ha mycket FPS och man blir oftast lite irriterad när det droppar en del, vilket det gör i mitt fall i bf3. (Även CS:GO)

Kanske borde köpa en i5a, det är ju endå jul och grejjer!! Har haft denna datorn i 3 år nu.
Men det var helt klart bäst att köpa grafikkortet först och testa

Permalänk
Medlem
Skrivet av TheFork:

Battlefield 3 är ju dessvärre inte helt snällt mot processorn, så om du lägger väldigt mycket vikt på att lira just battlefield är en ny processor förmodligen en ganska bra investering trots allt. Med lite tålamod och ett par buntband runt plånboken kan det ju vara en ide att vänta på haswell, som verkar ligga ungefär ett halvår bort. I annat fall finns ju alltid 3570K och 3770K.

Ja, många säger att man ska vänta på haswell, dock vill jag inte lägga ut så mycket pengar på en dator, gillar hellre att uppgradera lite då och då! En 3570K får nog räcka för min del

Permalänk
Medlem

Har du 1066Mhz DDR2? Klocka din processor till 3.4Ghz om du har 800Mhz minnen och typ 3.83Ghz-4Ghz om du har 1066Mhz. Jag körde min Q9550 i 3.91Ghz och mina minnen något underklockade på strax under 1000Mhz.

Permalänk

var som dag och natt att gå ifrån q9650 @ 3,8ghz och 6gb ddr2 till i7 2600k med 16gb ram. så att byta upp dig från din q9550 till en 3570k och få massor av mer o billig ddr3 kan ändå vara värt att tänka på. samt att din q9550 kommer troligen att flaska i en del spel. http://www.sweclockers.com/recension/15291-intel-core-i7-3770...

Visa signatur

Legion 5 Pro" Ryzen 5800H / 32GB ram / 2TB+1TB nvme / RTX 3070 8GB 140w

Permalänk
Medlem
Skrivet av Playboy_1338:

var som dag och natt att gå ifrån q9650 @ 3,8ghz och 6gb ddr2 till i7 2600k med 16gb ram. så att byta upp dig från din q9550 till en 3570k och få massor av mer o billig ddr3 kan ändå vara värt att tänka på. samt att din q9550 kommer troligen att flaska i en del spel. http://www.sweclockers.com/recension/15291-intel-core-i7-3770...

Tror jag gör det bytet, för mig finns det ingen anledning till att vänta på haswell och det känns som om jag kommer bli nöjd med vad en i5a ger mig! Spelar bara så jag borde köra på en i5a vad jag har förstått? Har inte heller så stor budget att jag kan fixa någon värsting i7a, haha.

Skrivet av kevvs:

Har du 1066Mhz DDR2? Klocka din processor till 3.4Ghz om du har 800Mhz minnen och typ 3.83Ghz-4Ghz om du har 1066Mhz. Jag körde min Q9550 i 3.91Ghz och mina minnen något underklockade på strax under 1000Mhz.

Har 800mhz minnen och kör den i 3.4ghz. Grym processor men känns som om den inte hänger med i de spelen jag spelar! Blir nog en i5a!

Permalänk

Min q9550 @3.85ghz flaskar i städer i skyrim (ner till 30 fps) och begränsar fps till typ 60 i vissa situationer i Shogun 2. I andra spel funkar det utan minsta problem. Det här är med ett gtx 670 som snurrar i 1372 core/7600 mem, dvs snabbare än ett lätt överklockat 680. Prestandan är tillräckligt bra för att jag inte ska oroa mig över det och kommer inte byta förrän Haswell kommer ut nästa år. Fördelen om du byter nu är att moderkort/cpu/ram är värt förvånansvärt mycket och du behöver inte lägga en massa emellan om du byter upp dig.

Visa signatur

Simlärare

Permalänk
Medlem
Skrivet av Inveramsay:

Min q9550 @3.85ghz flaskar i städer i skyrim (ner till 30 fps) och begränsar fps till typ 60 i vissa situationer i Shogun 2. I andra spel funkar det utan minsta problem. Det här är med ett gtx 670 som snurrar i 1372 core/7600 mem, dvs snabbare än ett lätt överklockat 680. Prestandan är tillräckligt bra för att jag inte ska oroa mig över det och kommer inte byta förrän Haswell kommer ut nästa år. Fördelen om du byter nu är att moderkort/cpu/ram är värt förvånansvärt mycket och du behöver inte lägga en massa emellan om du byter upp dig.

Tack så mycket för ditt svar! Anledningen till att jag vill byta är att det känns ganska billigt och bra med de nya delarna, och jag som spelat mycket CS:source är riktigt "Fps-kåt". Jag känner att jag inte kommer vilja lägga ner otroligt mycket pengar och därför känner jag att det är bättre för mig att köpa en i5a nu än att vätna till haswell och förmodligen lägga mer pengar än jag behöver göra nu?
Någon gång måste jag ju uppgradera men jag känner att jag inte vill lägga ut mycket pengar. Tycker du det är värt att köpa en i5 3570k just NU?

Permalänk
Skrivet av iris:

Tror jag gör det bytet, för mig finns det ingen anledning till att vänta på haswell och det känns som om jag kommer bli nöjd med vad en i5a ger mig! Spelar bara så jag borde köra på en i5a vad jag har förstått? Har inte heller så stor budget att jag kan fixa någon värsting i7a, haha.

ja i5 är nog bästa alternativet för dig om du har tajt budget, då prestanda vinsten i spel är minimal mellan i5 och i7 i flesta spel. 800kr i skillnad o lägga på bättre grafik eller en ssd.

Visa signatur

Legion 5 Pro" Ryzen 5800H / 32GB ram / 2TB+1TB nvme / RTX 3070 8GB 140w

Permalänk
Medlem
Skrivet av iris:

Tja!

Gjorde en tråd här för någon dag sen om att jag ville uppgradera min dator från q9550 & xfx 260 till i5 3750K och gtx 660..

Känner såklart att min dator inte orkar de lite tyngre spelen och därför känner jag att jag måste uppgradera!
MEN efter att ha läst på lite och kollat runt så känns det som att Q9550 fortfarande är bra. Jag har den i 3.2GHz och jag är ingen mästare på att överklocka.
Så min fråga är egentligen, är det värt att byta ut den? Byter jag ut den kommer jag ångra mig för att de presterar nästan lika bra?

Vad hade ni gjort?

Tack!

Din quad i den klocken presterar ungefär som en Intel i3. Det duger helt klart att lira med för de allra flesta. Men om du tycker det är segt så är ju en uppgradering alltid ett alternativ. Klockar du i5an så har du väl ungefär dubbla prestandan när det kommer till cpu-biten.

Visa signatur

Gilla min Guide till sweclockers tävlingen! :D : #12510535

Min Sweclockers-låt som aldrig deltog i Jultävlingen. Enjoy! https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=g7gof...